handdator

Visa fullständig version : Försökte phone house lura mig?

JamesD
2014-05-15, 15:11
Har ett mobilabonnemang hos halebop som jag tog genom the phone house för snart två år sedan. Fick då en telefon för noll kronor och allt det där. Bindningstiden löper ut i augusti. Idag ringde någon från phone house och sa att det var dags att förlänga mitt abonnemang. Tänkte då att det var meningen att jag endast skulle bekräfta att jag fortsätter med halebop efter bindningstiden, då han aldrig egentligen frågade om jag ville, utan det lät som något man måste göra.

När jag sedan bara ska bekräfta att jag vill detta, och så nämner han 24 månaders bindningstid. Jag frågar direkt varför jag skulle vilja binda mig 24 månader till då jag inte ska plocka ut någon mobil just nu. Han säger då att alla abonnemang idag löper 24 månader, detta vet jag ju själv att det inte stämmer. Jag sa tack och adjö.

Kan någon förklara för mig om detta var ett rent försök att blåsa mig eller om jag missat något? Varför skulle man binda sitt abonnemang 24 månader om man inte tar en mobil samtidigt? Fattar ärligt talat inte vad det hela handlade om. Mitt abonnemang fortsätter väl som vanligt efter bindningstiden?

Snubben
2014-05-15, 15:12
Försök att blåsa, nej.
Försök att hoppas någon är dum nog att säga ja, ja.

Tyrwing
2014-05-15, 15:14
Abonnemangen löper 24 månader, att ta ut en mobil är inte ett krav.

EDIT: Däremot kan Phone House(eller andra sådana återförsäljare) inte ett smack om något, så handla ALDRIG där. /fd Telenor agent.

eternallord
2014-05-15, 15:16
Snubben har rätt. Alla abbonemang löper väl bara vidare med samma priser osv efter bindningstiden så självklart finns det ingen anledning att binda dig.

JamesD
2014-05-15, 15:18
Abonnemangen löper 24 månader, att ta ut en mobil är inte ett krav.

EDIT: Däremot kan Phone House(eller andra sådana återförsäljare) inte ett smack om något, så handla ALDRIG där. /fd Telenor agent.

Man kan ju klart och tydligt välja bindningstid från 0-24 månader på halebops hemsida. Vad menar du?

Och nej, har inte tänkt handla där igen. Gjorde det sist bara för att jag ville ha mobilen omedelbart och de finns lokalt.

Tyrwing
2014-05-15, 15:21
Man kan ju klart och tydligt välja bindningstid från 0-24 månader på halebops hemsida. Vad menar du?

Och nej, har inte tänkt handla där igen. Gjorde det sist bara för att jag ville ha mobilen omedelbart och de finns lokalt.

Vissa har specialare, det ändras lite från säsong till säsong. Ordinarie är 24 månader. :) Hör dig alltid för med ansvarig operatör istället.

Tricklew
2014-05-15, 16:08
Det är ingen garanti att det fortlöper på samma abonnemang när din bindningstid har gått ut, när mitt Telenor abonnemang löp ut sist så fick jag Skitfördigsomvillblifattig-abonnemang, och plötsligt hovade jag ut 300 extra i månaden då allt blev svindyrt.

J.V
2014-05-15, 16:12

Och nej, har inte tänkt handla där igen. Gjorde det sist bara för att jag ville ha mobilen omedelbart och de finns lokalt.Du kan ha det löpande, utan bindningstid. På Telias och Halebops abonnemang ändras inga villkor efter bindningstiden går ut.

De flesta operatörer erbjuder ju dock fria månader n stuff om du väljer bindningstid på 12-24 månader utan att ta ut en telefon, så det beror väl lite på vad du tänkt göra närmsta tiden. Oavsett vad bör du alltid prata direkt med operatören och inte gå via återförsäljare.

Kimball
2014-05-15, 16:25
Åt helsicke med telefonförsäljare, han har ju säkerligen någon form av "kick" han får per förlängning han gör, att förlänga ett abg. utan att ta ut en telefon är dock rent vansinne. Då är det bättre att vänta tills man verkligen behöver ny lur då förlängningen på tex halebop är värd 2025:- rakt av om du köpt en iPhone 5S idag, för att ge ett konkret exempel.

henrikl
2014-05-15, 18:26
Halebops och telias abonnemang fortsätter som vanligt efter bindningstiden har gått ut. Alltså finns det ingen anledning för dig att binda dig om du inte ska köpa en ny telefon. Detta har redan sagts i tråden, men ville bara klargöra.

JamesD
2014-05-15, 18:26
Phone House kan ta och skura min kåk.

tomccc
2014-05-15, 20:14
Har ett mobilabonnemang hos halebop som jag tog genom the phone house för snart två år sedan. Fick då en telefon för noll kronor och allt det där. Bindningstiden löper ut i augusti. Idag ringde någon från phone house och sa att det var dags att förlänga mitt abonnemang. Tänkte då att det var meningen att jag endast skulle bekräfta att jag fortsätter med halebop efter bindningstiden, då han aldrig egentligen frågade om jag ville, utan det lät som något man måste göra.

När jag sedan bara ska bekräfta att jag vill detta, och så nämner han 24 månaders bindningstid. Jag frågar direkt varför jag skulle vilja binda mig 24 månader till då jag inte ska plocka ut någon mobil just nu. Han säger då att alla abonnemang idag löper 24 månader, detta vet jag ju själv att det inte stämmer. Jag sa tack och adjö.

Kan någon förklara för mig om detta var ett rent försök att blåsa mig eller om jag missat något? Varför skulle man binda sitt abonnemang 24 månader om man inte tar en mobil samtidigt? Fattar ärligt talat inte vad det hela handlade om. Mitt abonnemang fortsätter väl som vanligt efter bindningstiden?
Precis samma hände mig fast från Mobilio. Dels sa de inte var de ringde ifrån och gav intrycket av att ringa från min operatör och dels pratade han väldigt snabbt och sluddrigt tills jag förstod vad det handlade om. Han sa aldrig 24 månader utan bara "ytterligare 24" i förbifarten när han pratade om något annat. Men man har lärt sig något i alla fall, telefonförsäljare är det bara att säga hej då till direkt.

Tomten
2014-05-16, 16:17
Det är ingen garanti att det fortlöper på samma abonnemang när din bindningstid har gått ut, när mitt Telenor abonnemang löp ut sist så fick jag Skitfördigsomvillblifattig-abonnemang, och plötsligt hovade jag ut 300 extra i månaden då allt blev svindyrt.

Det är avtalsbrott om de inte har skrivit in i avtalsvillkoren att de får ändra pris när bindningstiden gått ut. Telia var skyldiga att skicka brev till alla kunder när de ändrade sina max 25 abonnemang, de kunder som inte godkände villkoren kunde då omedelbart byta till ett annat abonnemang eller avbryta avtalet utan uppsägningstid.

Srednq
2014-05-17, 07:54
Det är avtalsbrott om de inte har skrivit in i avtalsvillkoren att de får ändra pris när bindningstiden gått ut. Telia var skyldiga att skicka brev till alla kunder när de ändrade sina max 25 abonnemang, de kunder som inte godkände villkoren kunde då omedelbart byta till ett annat abonnemang eller avbryta avtalet utan uppsägningstid.

bra att veta. jag har ett sånt surfa obegränsat för 99:-/mån hos telenor som man inte kan ta längre. inne på fjärde året nu. det blev 3000:- billigare att köpa mobilen kontant och fortsätta med abonnemanget sist jag bytte, än att ta deras rekommenderade abonnemang där jag "bara" behövde betala 300:-/mån... :hbang: