Visa fullständig version : Vitaminer och gains..
Tja! Har tränat några månader bara, och har inte koll på allt än.. Jag räknar alla kalorier (bulkar nu) och håller koll på mina makros, men har inte tänkt så mycket på vitaminer och mineraler t.ex..
Hur viktiga är dom för styrketräningen? Äter inte så allsidigt, oftast pasta, kyckling, ketchup, mjölk, whey, skinka. Ganska exakt det består min mat av. Ibland lite ärtor...
Riskerar jag att bli O-opti? :confused:
Mvh!
Joe Hardgainer
2014-05-15, 12:51
Nej. Du nojar över en icke fråga. Dricekr du mjölk, äter nåt ägg och lite frukt och grönt så får du dig RDI.
Det enda man kan läga till ifall man vet att man har en ensidig kost är omega 3 fetter. Förutsatt att du aldrig äter fet fisk.
BobaFett
2014-05-15, 13:07
Äter du bara det du nämner är det inget vidare.
Jag skulle rekommendera att du äter fet fisk 2-3 ggr/vecka, äter varierade grönsaker och någon citrusfrukt dagligen. Kanske även leverpastej någon gång i veckan ifall du inte äter spenat/morötter så ofta.
Utöver det kan du variera proteinkällorna så att du inte äter samma varje dag. T.ex. växla mellan kyckling/fisk/gris/nötkött. Kött/fisk/kyckling innehåller vitaminer/mineraler också.
Gå in på dumbbell.se så kan du skriva in det du äter och se RDI av de viktigaste mikronutrienterna.
Skulle inte säga att det kommer påverka dina ökningar (kan ha fel), men det kan ge dig brister som får andra negativa konsekvenser.
Fick själv torra knogar och munsår samt blev tröttare när jag ökade träningsfrekvensen avsevärt och inte ökade mitt intag av vitaminer och mineraler.
Ta en multivitamineral och se till att äta iaf 500 gram frukt och grönt per dag. Personligen behöver jag extra magnesium också, men det är en individuell sak beroende på min specifika kost.
Äter du bara det du nämner är det inget vidare.
Jag skulle rekommendera att du äter fet fisk 2-3 ggr/vecka, äter varierade grönsaker och någon citrusfrukt dagligen. Kanske även leverpastej någon gång i veckan ifall du inte äter spenat/morötter så ofta.
Utöver det kan du variera proteinkällorna så att du inte äter samma varje dag. T.ex. växla mellan kyckling/fisk/gris/nötkött. Kött/fisk/kyckling innehåller vitaminer/mineraler också.
Gå in på dumbbell.se så kan du skriva in det du äter och se RDI av de viktigaste mikronutrienterna.
Tack! Men kan inte käka fet fisk då jag vill ligga under 0,5 gram fett/kg KV.. :)
Hur påverkar detta träningen föresten? :)
Tack! Men kan inte käka fet fisk då jag vill ligga under 0,5 gram fett/kg KV.. :)
Varför så lågt i fett? Fett är viktigt för hormonproduktionen. 1 g per kilo hade jag hellre legat på (om du inte är väldigt överviktig då).
Joe Hardgainer
2014-05-15, 13:33
Låter som dumheter taget från en mainstream träningstidning/blogg. Ät en blandad kost från vettiga råvaror och du kommer inte att ha några problem. Skapa inte ett egenvärde i triviala saker.
BobaFett
2014-05-15, 13:42
Jag har legat på 0,5 - 1g per kilo på kaloribalans och tycker att jag mår mycket bättre nu när jag ligger betydligt högre.
Jag har inte upplevt någon skillnad på träningsresultaten hur mycket jag än sköter/missköter kosten.
Träningen är viktigast.
BobaFett
2014-05-15, 13:43
Låter som dumheter taget från en mainstream träningstidning/blogg.
Har du testat både låg och högfett?
Det jag vet är att på både kolo och bb.com har jag läst att den siffran ska vara bra under bulk, men vad vet jag..
Tack för tipset om dumbbell, riktigt bra sida :)
EnergiÖverskott
2014-05-15, 14:07
Det jag vet är att på både kolo och bb.com har jag läst att den siffran ska vara bra under bulk, men vad vet jag..
Det är inte så enkelt. Om du väger t.ex 80 kilo och då äter 40 gram fett/dag (0,5 gram/ kilo kroppsvikt) så kommer det inte att påverka dina resultat alls om du någon dag äter t.ex 60 gram fett.
Lås inte in dig på sådana pyttedetaljer. Fan, kom igen. Du har ju nyss börjat träna? Ät bra mat, träna hårt, väx och må bra bara!
På bb.com pratar de väl i pounds, inte kilo? 1 kg = 2,2 pounds.
Så 0,5 g fett per pound = 1,1 g fett per kg.
Sen tycker jag att sikta på att 20-25% av det totala kaloriintaget ska komma från fett är "optimalt".
Så väger du 80 kg i hyffsad form har du 720 kalorier från fett om du kör 1 g per kg. Det blir ungefär 25% på en 3000 kaloriers diet eller 20% på 3650 kalorier. Så en god marginal för samma fettintag.
70 kg i bra form = 630 kalorier från fett. Så 25% på 2500 kalorier eller 20% på 3150 kalorier.
På bb.com pratar de väl i pounds, inte kilo? 1 kg = 2,2 pounds.
Så 0,5 g fett per pound = 1,1 g fett per kg.
Sen tycker jag att sikta på att 20-25% av det totala kaloriintaget ska komma från fett är "optimalt".
Så väger du 80 kg i hyffsad form har du 720 kalorier från fett om du kör 1 g per kg. Det blir ungefär 25% på en 3000 kaloriers diet eller 20% på 3650 kalorier. Så en god marginal för samma fettintag.
70 kg i bra form = 630 kalorier från fett. Så 25% på 2500 kalorier eller 20% på 3150 kalorier.
Väger 68 i klen form xD bulkar på 3500
Kanske borde gå upp till 50g då? :)
Jag bulkar på 100-150g fett nu (hamnar oftast i det intervallet). Jämfört med förra bulkens 60-80g.
Har inte heller märkt skillnad varken formmässigt eller prestationsmässigt. Dock så trivs jag och mår mycket bättre på ett högre fett intag.
100-150g låter säkert svinhögt i era lowfat-lovers öron, men på 3500+ hamnar man där på en ganska normal kost med mycket kolhydrater.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Latissimus Dorsi
2014-05-15, 15:59
Vem har lurat dig?
Väger 68 i klen form xD bulkar på 3500
Kanske borde gå upp till 50g då? :)
Tror nog du kan gå upp till 60 g .. låt säga att du har 15% kroppsfett, då är din fettfria massa ungefär 59 kg.. så 60 g fett är i princip 1g/kg
J
100-150g låter säkert svinhögt i era lowfat-lovers öron, men på 3500+ hamnar man där på en ganska normal kost med mycket kolhydrater.
Nu är inte jag någon lowfat-lover, men tycker 100-150 g låter helt i sin ordning om man ligger på över 3500 kalorier.
100 g är 900 kalorier.. så 25,7% på 3500 kcal. Helt i sin ordning.
Kanske ska förklara varför jag inte rekommenderar högre än drygt 25% .. det har mestadels med insulinkänslighet att göra. Har man en massa fett som flyter runt i blodomloppet, samt lagrar in intramuskulära fettdepåer, så försämras insulinkänsligheten.
Detta gäller inte alla sorters fettsyror i lika hög grad, en del förbättrar t.om. insulinkänsligheten (t.ex. omega 3). Men jag vill kunna äta lite av varje i fettväg så 20-25% känns opti.
Har väl spekulerats en del också att anledningen till att low carb, high fat folket får högre glukosvärden beror på sämre insulinkänslighet just pga. deras höga fettintag. Vilket också leder till att om/när de börjar äta kolhydrater igen stiger sockret i taket och de "tål inte kolhydrater" längre. Då behöver de sakta öka kolhydratintaget över en längre tid för att få bättre tolerans igen.
Om jag inte minns fel så gör fett att beta-cellerna frisätter (en liten mängd) insulin, men får ingen direkt signal att producera mer. Till skillnad från kolhydrater där mer insulin frisätts, men en signal till cellerna gör också att mer produceras. Så högt fettintag + lågt kolhydratsintag = sämre "first phase insulin response" eftersom lagrena är uttömda.
Tja! tänkte nu ta tag i mikronutrienterna! Äter nämligen väldigt ensidigt, men ska kolla lite på dumbbell.se hur jag ska komma upp i RDI på alla näringsämnena.. Får väl skaffa multivitmin.
Är det sannolikt att jag kommer öka i styrka bättre om jag täcker hela vitamin och mineralbehovet?
Mvh! :)
King Grub
2014-06-04, 04:32
Multivitaminer är inte lösningen. Styr upp kosten.
Multivitaminer är inte hälsosamt. Om något ökar det risken för dödlighet utan att ha hälsomässiga fördelar.
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD007176.pub2/abstract;jsessionid=D0A6C481B15D806BA9B44C9715DECD 58.f03t02
Tja! tänkte nu ta tag i mikronutrienterna! Äter nämligen väldigt ensidigt, men ska kolla lite på dumbbell.se hur jag ska komma upp i RDI på alla näringsämnena.. Får väl skaffa multivitmin.
Är det sannolikt att jag kommer öka i styrka bättre om jag täcker hela vitamin och mineralbehovet?
Mvh! :)
Du överskattar gravt detaljernas påverkan. Ät och var glad bara du har ju precis börjat träna, du kan äta vad som helst sluta optinoja :D
Sheogorath
2014-06-04, 06:59
Du överskattar gravt detaljernas påverkan. Ät och var glad bara du har ju precis börjat träna, du kan äta vad som helst sluta optinoja :D
Fast... Att vilja få i sig sina mikronutrienter tycker jag är betydligt mindre opti-nojjing jämfört att t.ex. vilja ha en viss makrofördelning. Det enda handlar om hälsa, välmående och ett långt liv (och kontinutet i t.ex. träningen), det andra om att eventuellt optimera någon liten parameter som har med fettförlust eller muskelbyggnad att göra.
Fast... Att vilja få i sig sina mikronutrienter tycker jag är betydligt mindre opti-nojjing jämfört att t.ex. vilja ha en viss makrofördelning. Det enda handlar om hälsa, välmående och ett långt liv (och kontinutet i t.ex. träningen), det andra om att eventuellt optimera någon liten parameter som har med fettförlust eller muskelbyggnad att göra.
Fast det är ju inte syftet i hans fall. Han undrar ju om han får "mer gainz" av att optimera sina mikros, han undrar inte om hans liv blir allmänt hälsosammare.
Sheogorath
2014-06-04, 07:55
Fast det är ju inte syftet i hans fall. Han undrar ju om han får "mer gainz" av att optimera sina mikros, han undrar inte om hans liv blir allmänt hälsosammare.
Fast för mig hänger det ihop. Om jag blir mer trött och hängig och oftare åker på infektioner som tvingar mig till vilodagar kommer mina "gainz" bli sämre på sikt.
Fast för mig hänger det ihop. Om jag blir mer trött och hängig och oftare åker på infektioner som tvingar mig till vilodagar kommer mina "gainz" bli sämre på sikt.
Absolut, men jag tror inte ts tänker så långt utan han undrar om vitaminerna kommer ge bättre ökningar NU, på stört. Och då menar jag att nej, så är det inte, men självklart är det som du säger att ett allmänt välbefinnande och färre sjukdomsfall på sikt ger bättre "gainz".
Sheogorath
2014-06-04, 08:52
Absolut, men jag tror inte ts tänker så långt utan han undrar om vitaminerna kommer ge bättre ökningar NU, på stört. Och då menar jag att nej, så är det inte, men självklart är det som du säger att ett allmänt välbefinnande och färre sjukdomsfall på sikt ger bättre "gainz".
:thumbup:
Tackar tackar!
Om jag ska vara ärlig så har pepplez rätt. Vill ju oxå ha en bra hälsa, det har jag redan, men vill ju behålla den. Men är faktiskt mest orolig över om en brist på olika näringsämnen leder till minskad muskeltillväxt? Har för mig att brist på zink minskar testot, men kan ha fel!
Men det får bli grönsaker och frukt då! :)
Hur äter du så att du blir mer trött/hängig och får infektioner oftare?
Men är faktiskt mest orolig över om en brist på olika näringsämnen leder till minskad muskeltillväxt?
Ja, men det är ytterst ovanligt att folk har brist på vitaminer. Kanske om man lever på bara bröd och vatten i någon grotta. Ät enligt tallriksmodellen så är du 100% safe.
Jag var typen som slukade en multivitamin dagligen då jag ansåg att det var bättre än inget, då jag nästintill aldrig äter grönsaker eller frukt. Stack in på dumbbell.se och knappade in en typisk dagskost. Blev chockerad över att se att jag låg på 150-400% RDI inom nästan allt. Sen dess har jag inte kört på multivitamin, och ja, jag har blivit bättre på att äta grönt...oftast.*spy*
Skrev in vad jag äter varje dag på dumbbell, har dessutom idag ätit: 300g tomater 350g paprika 30g citronsaft, 200g broccoli. Utöver det vanliga jag äter. Men har fortfarande inte kommit upp i RDI på alla näringsämnen :(
vicarious
2014-06-05, 06:33
Skrev in vad jag äter varje dag på dumbbell, har dessutom idag ätit: 300g tomater 350g paprika 30g citronsaft, 200g broccoli. Utöver det vanliga jag äter. Men har fortfarande inte kommit upp i RDI på alla näringsämnen :(
Om du har lagt in egna livsmedel så måste du även lägga in samtliga mikronutrienter för att det ska synas på totala RDI, det är lätt att man inte tänker på det.
Vilka näringsämnen missar du?
Überbiffen
2014-06-05, 08:39
Det där var en eye opener, kastar mitt multivitamin åt helvete. Ser ut att få i mig gott och väl av allt utom vitamin A där jag knappt kommer upp i 50% RDI.
Det där var en eye opener, kastar mitt multivitamin åt helvete. Ser ut att få i mig gott och väl av allt utom vitamin A där jag knappt kommer upp i 50% RDI.Hmm, jag får ofta Mg-brist och Måste äta multivitamin under deff. Kanske hade det räckt med extra Mg men jag kör multi-vitamin för säkerhets skull.
Hur vet jag då det? Jo, som standard kör jag multi-vitamin vid diet och vid en diet för ett tag sedan så bytte jag multi-vitamin, tänkte inte mer på det utan körde på. Det som hände efter ett tag var att jag fick kramper i muskler jag inte ansträngde och det blev så pass illa att jag verkligen tog mig en funderare och frågade här på forumet. Någon skrev att det kunde vara Mg-brist och jag läste på burken...mycket riktigt! Burk-fan innehöll inte ett spår av Mg alls.
Stolpade iväg till apoteket för att inhandla en ny burk. Frågade en av expediterna om vilken multi-vitamin som innehåller magnesium: "alla multi-vitamin innehåller magnesium", fick jag som svar.
Såg min "gamla" burk på hyllan och greppade den: "ja, alla utom just den sorten" replikerade expediten snabbt.
Hur som helst tog jag en annan sort som innehöll magnesium och har inte haft problem sedan dess.
Jag vet inte varför jag får problem men det känns som att det är mitt ymniga kaffe-drickande som dränerar min kropp på Mg.
Commando1980
2014-06-05, 11:43
Tja! Har tränat några månader bara, och har inte koll på allt än.. Jag räknar alla kalorier (bulkar nu) och håller koll på mina makros, men har inte tänkt så mycket på vitaminer och mineraler t.ex..
Hur viktiga är dom för styrketräningen? Äter inte så allsidigt, oftast pasta, kyckling, ketchup, mjölk, whey, skinka. Ganska exakt det består min mat av. Ibland lite ärtor...
Riskerar jag att bli O-opti? :confused:
Mvh!
Släpp kalorieräknandet och tagga ner rent allmänt (med tanke på de andra trådar du startat). Angående vitaminer och imineraler så kan du kortsiktigt logga dessa via något kostprogram. Sen försöker du täppa till eventuella brister via en allsidig kost. I vissa fall kan supplementering av specifika vitaminer/mineraler vara befogat.
Det är viktigare för din allmänna hälsa än vad de är för kortsiktiga ökningar i gymmet.
vicarious
2014-06-05, 12:27
Ser ut att få i mig gott och väl av allt utom vitamin A där jag knappt kommer upp i 50% RDI.
Låter konstigt. Vad äter du? Vitamin A finns ju i ägg, mjölk, fil, ost, smör men även grönsaker som innehåller karotenoider där dessa kan omvandlas till vitamin A.
King Grub
2014-06-05, 12:31
Brist på vitamin A är någon man som regel inte ser utanför u-länder.
Überbiffen
2014-06-05, 21:57
Låter konstigt. Vad äter du? Vitamin A finns ju i ägg, mjölk, fil, ost, smör men även grönsaker som innehåller karotenoider där dessa kan omvandlas till vitamin A.
2 proteindrinkar (vassle) samt följande
https://dl.dropboxusercontent.com/u/67042204/Gymb0g/dumbellvitamin.jpg
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.