Visa fullständig version : Pea Protein
Batistuta
2014-05-14, 19:47
Hva er deres tanker om Pea protein? Like bra som whey og casein?
Lurer også på hva dere tenker om å ligge såpass høyt som 4 ganger kroppsvekt i proteininntak basert på en av de siste studiene som Mouline lanserte. 6000kcal ekstra i uken uten å legge på seg fett. Vil det være noen ulemper? Dehydrering, større fare for sykdommer osv?
lillmesen
2014-05-14, 20:04
Det behöver kompletteras för att få tillräckligt högt biologiskt värde
Exempelvis så tar du det i samband med måltid som innehåller ris eller pasta
eller så skaffar du även risproteinpulver och gör en blanding på ca 67-75% ärtprotein 33-25% risprotein
Batistuta
2014-05-14, 23:10
Det behöver kompletteras för att få tillräckligt högt biologiskt värde
Exempelvis så tar du det i samband med måltid som innehåller ris eller pasta
eller så skaffar du även risproteinpulver och gör en blanding på ca 67-75% ärtprotein 33-25% risprotein
Hvilken aminosyre mangler det? Hva hvis jeg spiser det med grønnsaker?
Noen tanker om det andre jeg spurte om?
lillmesen
2014-05-15, 05:48
Hvilken aminosyre mangler det? Hva hvis jeg spiser det med grønnsaker?
Noen tanker om det andre jeg spurte om?
Hej!
Det är främst aminosyran metionin som saknas i ärtprotein (även i alla slags baljväxter överlag). Ris har mycket av den aminosyran, men även havregryn och durumvete (pasta, bulgur, couscous).
Grönsaker är ett ganska brett begrepp men nja jag tror inte det kommer att fungera, för grönsaker är generellt låga i protein överlag.
Nej, jag har inte tillräckligt med kunskaper för att svara på din andra fråga.
Batistuta
2014-05-15, 16:07
Hej!
Det är främst aminosyran metionin som saknas i ärtprotein (även i alla slags baljväxter överlag). Ris har mycket av den aminosyran, men även havregryn och durumvete (pasta, bulgur, couscous).
Grönsaker är ett ganska brett begrepp men nja jag tror inte det kommer att fungera, för grönsaker är generellt låga i protein överlag.
Takk for svar:)
Batistuta
2014-05-19, 23:19
Hej!
Men. Det jeg lurer på er om dette har noe å si over et helt døgn f.eks. Vil det påvirke noe i det hele tatt at erteproteinet mangler denne aminosyren når jeg spiser kjøtt f.eks 6 timer senere i forhold til muskelbygging?
Batistuta
2014-05-20, 20:49
Bump
Om jag förstår dig rätt så ser jag inga problem med ett sådant upplägg. Det går också utan problem att bara köra ärtprotein så länge man är upp i de mängder som de flesta som tränar hamnar på.
Batistuta
2014-05-21, 14:26
Om jag förstår dig rätt så ser jag inga problem med ett sådant upplägg. Det går också utan problem att bara köra ärtprotein så länge man är upp i de mängder som de flesta som tränar hamnar på.
Takk, setter pris på svar:)
Det är självklart inga problem om du äter annan mat också. Tron att en behöver komplettera vegetabiliska proteinkällor är jävligt förlegad och stämmer bara i teorin.
Det stämmer nog både teoretiskt och praktiskt. När proteinintaget är nere på låga nivåer som 0,5 gram / kg kroppsvikt, upp till rekommenderade 0,8 gram / kg.
WHO har definierat ett visst minimibehov av varje aminosyra som bör uppfyllas.
Världen blir inte bättre ifall man äter dubbelt av en inte fullvärdig proteinkälla, än rätt mängd av en kombination av två eller tre olika källor.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.