handdator

Visa fullständig version : Träning tätt in på måltid

monsa123
2014-05-14, 08:37
Tjena,

Vanligtvis blir det en stor måltid 2-3h innan träningen och ibland snabba carbs lite närmare passet men inte alltid. Finns det nån "gräns" tidsmässigt när man senast bör inta en måltid för att det inte ska hamna för nära passet? Ris och kyckling 1h innan (då jag käkar i skolan o åker direkt till gymmet vissa dagar). Alternativet är väl snabba carbs i form av tex banan o någon proteinkälla och lägga den större måltiden efter passet ist.

monsa123
2014-05-14, 08:38
Kan tillägga att 3 ägg + 2 dl havregrynsgröt intogs vid kl 8. Slutar 12. Tänkte träna vid 13.

Kischen
2014-05-14, 08:39
Ta sista tuggan innan du går in på gymmet, ät under passet eller ät flera timmar innan. Du vet vad som passar dig bäst.

Reaper123
2014-05-14, 09:03
Ta sista tuggan innan du går in på gymmet, ät under passet eller ät flera timmar innan. Du vet vad som passar dig bäst.+1!

Vissa tränar bäst fastande och nöjer sig kanske med lite bcaa+malto i shaken före gymmet, medans andra vill ha en stadig måltid 2-3h innan samt något snabbt mer lättsmält 30-60min före och kanske dessutom malto/snabba kolhydrater i shaken under passet...

Är kcalbudgeten ej ett problem, så föreslår jag jag att du (TS) provar dig fram!

Jag äter i de allra felsta fall 2 portioner gröt, 2-3dl yoghurt och ett par frukter 1-2h före min träning men ska jag tex bara springa 5-15 km i lugnt tempo kan jag lika gärna göra det på fastande mage (vilket ibland innebär ingen mat i magen på 10-16h).

Edit: Ska jag springa långt är det INTE aktuellt att ha allt för mycket i magsäcken, men tex gymmet brukar sällan vara något problem om jag inte dragit en redig all-u-can-eat-buffé strax före...

Viktigast är nästan vad du äter efter, förtusatt att du nu hade orken att prestera på topp. För det är efter träningen du ska återhämta kroppen :)

monsa123
2014-05-14, 09:07
Jojo, jag vet vad jag föredrar men tänkte mer på om magsäcken "samlar allt blod"
Istället för att gå ut i musklerna om man intar en större måltid för tätt inpå.

King Grub
2014-05-14, 09:18
Snarare så att blodet går till musklerna under träningen vilket kan innebära matsmältningsproblem och msgsmärtor om man äter mycket nära inpå träning, men det är individuellt.

monsa123
2014-05-14, 09:23
Snarare så att blodet går till musklerna under träningen vilket kan innebära matsmältningsproblem och msgsmärtor om man äter mycket nära inpå träning, men det är individuellt.

Aight. Men om jag känner att det hinner smälta undan o det känns bra så äre bara tuta o köra? Låt oss säga kanske 1 timme och en kvart senare