Visa fullständig version : Busschaufför slår tjej, tankar?
Tampongsanta
2014-05-13, 14:43
Bakgrundshistoria: Kvinna kliver på bussen men har inga pengar, chauffören säger att hon inte kan åka då. Kvinnan säger att hon har pengar nånstans (i fickan) och letar, men verkar inte hitta några. Dom börjar tjafsa och kvinnan spottar på honom, kallar han "fucking nigger", och slår/river till slut honom i ansiktet. Chauffören får nog och reser sig upp, ger kvinnan en uppercut och kastar sedan ut henne ur bussen.
Chauffören är 2 år från sin pension och benefits, något han aldrig får då han får kicken nästa dag.
Vad är era tankar om hela situationen?
lEJiUtYUdRo
Min fråga är mer, hur kommer det sig att du beslutade dig för att detta skulle bli ditt allra första inlägg på kolo?
Pudzianovski
2014-05-13, 14:52
Jag skulle gjort en flygande ninjaspark och skrikit unleash the fucking fury.
WHITEFOLKS
2014-05-13, 14:54
Kalla de för hens istället, könet är oviktigt. Eller? :)
Bakgrundshistoria: Kvinna kliver på bussen men har inga pengar, chauffören säger att hon inte kan åka då. Kvinnan säger att hon har pengar nånstans (i fickan) och letar, men verkar inte hitta några. Dom börjar tjafsa och kvinnan spottar på honom, kallar han "fucking nigger", och slår/river till slut honom i ansiktet. Chauffören får nog och reser sig upp, ger kvinnan en uppercut och kastar sedan ut henne ur bussen.
Chauffören är 2 år från sin pension och benefits, något han aldrig får då han får kicken nästa dag.
Vad är era tankar om hela situationen?
lEJiUtYUdRo
Vad är din tanke? Han bör få kicken och åka dit för misshandel förstås.
Så det var inte självförsvar för att det var en tjej?
Tampongsanta
2014-05-13, 15:00
Uppercut "victim" speaks out:
-p9vemxT5_w
Så det var inte självförsvar för att det var en tjej?
Självförsvar? Är du tappad? Det där var inte självförsvar, punkt.
lillmesen
2014-05-13, 15:03
Ursäkta, men varför?
Han försökte ju skydda sig själv och blev själv utsatt för ofredande (glåpord, spott i ansitet) samt misshandel (rivningar/klösningar i ansiktet). Han skötte sitt jobb bra, man ska inte åka gratis, och han slängde ut en problematisk (potentiell)resenär av bussen med adekvata medel. Det är kvinnan som ska "åka dit".
Självförsvar? Är du tappad? Det där var inte självförsvar, punkt.
Trevlig du är.
I trådstarten/frågeställningen står det att kvinnan slår mannen...
Tampongsanta
2014-05-13, 15:05
Hade det varit skillnad om det varit en kille som slagit, spottat och rivit buss-chauffören? Även kallat honom the n-word ett par ggr?
WHITEFOLKS
Hade han bara slängt av henne så fine men det första slaget där är helt onödigt.
tossefar
Det är inte självförsvar att kontra en spottloska med en näve i ansiktet, oavsett kön.
Tricklew
2014-05-13, 15:06
FJye229QbVs
Vad tycker du, Tampongtomten?
Tampongsanta
2014-05-13, 15:08
Interjvu med chauffören, Artis Hughes, som arbetat som busschaufför i 25år. Intervjun börjar 1.20 in:
cFbDDZ4qqxI
Hade det varit skillnad om det varit en kille som slagit, spottat och rivit buss-chauffören? Även kallat honom the n-word ett par ggr?
Ja, det hade nog varit en viss skillnad. Varför du hakar upp dig på "n-word" är bortom mig... Fattar du inte skillnaden i hennes användning av det och att använda det i rasistisk mening?
Ja, det hade nog varit en viss skillnad. Varför du hakar upp dig på "n-word" är bortom mig... Fattar du inte skillnaden i hennes användning av det och att använda det i rasistisk mening?
.. på vilket sätt kan n-ordet vara rasistiskt och inte rasistiskt?
Tampongsanta
2014-05-13, 15:09
Det är inte självförsvar att kontra en spottloska med en näve i ansiktet, oavsett kön.
Hon slog/rev honom i ansiktet. Hon attackerade en buss-chaufför vilket om jag minns rätt är felony.
Trevlig du är.
I trådstarten/frågeställningen står det att kvinnan slår mannen...
Och vad spelar det för roll om det står att hon slår honom? Du begriper dig inte på ordet självförsvar helt enkelt.
Tampongsanta
2014-05-13, 15:10
Hon kallade honom: "fucking nigger" flera gånger om. Vänligen förklara för mig hur detta inte är rasistiskt?
vicarious
2014-05-13, 15:10
Det var svårt att se för den andra snubben står i vägen, men slog kvinnan chauffören eller vad hände? Hon hotade honom iaf, det hör man ju. Jag tycker han borde ha försökt avlägsna henne men inte slagit. Våld är aldrig lösningen.
Hon verkar ju dock vara en riktig idiot som försöker åka buss utan att betala och sen börjar trashtalka chauffören och hota honom verbalt? Men det framgår inte så tydligt vad exakt som händer.
Det är (för att citera hur många filmer och serier som helst) "their word".
Hon kallade honom: "fucking nigger" flera gånger om. Vänligen förklara för mig hur detta inte är rasistiskt?
Begriper du inte så gör du inte.
JHilding
2014-05-13, 15:13
Är han i väst vakt? Varför sätter han sig ner istället för att slänga ut henne ur bussen? Alla i bussen sitter ju dessutom och tjuter av glädje för att något spännande händer.
Tampongsanta
2014-05-13, 15:13
Their word? Det är likförbannat rasistiskt. Vadå "their", vilka menar du med "their" ? Svarta? Gör du skillnad på vi och dom? Är du rasist?
Tampongsanta
2014-05-13, 15:14
Begriper du inte så gör du inte.
Så förklara för oss?
Tampongsanta
2014-05-13, 15:14
eM_Smrh_BeA
Knatcharn
2014-05-13, 15:18
Vad spelar könet på personerna för roll? Hon misshandlade honom och han gav tillbaka. Så kan det gå.
Pudzianovski
2014-05-13, 15:19
http://www.cleveland.com/metro/index.ssf/2013/07/former_rta_bus_driver_sentence.html
Jag tycker väl som åklagaren typ.
Prosecutor Tom Greve said Hughes had options. He could have stopped the bus, got off and called police, allowing law enforcement officers to deal with the situation.
Knatcharn
2014-05-13, 15:21
Hans röst påminner sjukt mycket om Samuel L Jackson...
... lul wat?
Linjedomarn
2014-05-13, 15:22
Känns onödigt att han slår henne. Dock så ska man inte få springa runt och bete sig hur som helst utan att riskera att få sig en riktigt uppercut.
Det handlar om kontext. Bög, hora och transa är exempel på ord som både kan och inte kan användas nedsättande. Är jag homofob om jag sägar att jag är en prylbög? Är Matt Stone en antisemit för att Cartman säger "fucking jew" i South Park?
Röda Björnen
2014-05-13, 15:29
Hade det varit en man som slagit, spottat på busschauffören hade vi haft en helt annan diskussion.
Därav varför det också blir fel, en kvinna kan en man freda sig gentemot utan att utnyttja onödigt våld. Han kunde ringt polis, efter spottningen kunde han enkelt ha hållit fast henne.
Sen anser jag väl också att han borde ej bli av med jobbet eller dömd till ett högt straff men jag har inte så bra koll på USAs lagstiftning.
DPahkamaa
2014-05-13, 15:30
Lästips: http://books.google.se/books/about/Nigger.html?id=VgVzXgUxFB4C&redir_esc=y (inte hela boken, bara preview)
Röda Björnen
2014-05-13, 15:32
Det handlar om kontext. Bög, hora och transa är exempel på ord som både kan och inte kan användas nedsättande. Är jag homofob om jag sägar att jag är en prylbög? Är Matt Stone en antisemit för att Cartman säger "fucking jew" i South Park?
En kvinna står och slår, spottar och river en mörkhyad man medans hon skriker "nigger"... hur är detta inte nedsättande ?
Ok, gör ett försök.
Angående kön- Har ingen betydelse för självförsvar egentligen men givetvis spelar det in i bedömningen av angreppets beskaffenhet om förövaren väger 50 eller 100 kg. Det är lättare att åberopa nödvärn mot en 100 kg muskelman med ninjasvärd än en 30 kg anorektisk flicka då den ena situationen generellt sätt är farligare och kräver mer våld än den andra.
I den här situationen bortser jag dock helt från kön då hans på tok för hårda (för att klassa det som nödvärn) slag är på tok för lång tid efter hennes attack.
Vad gäller rasism och användning av ordet nigger. Är det verkligen chockerande för er? Att det är skillnad för en svart och en vit att säga ordet nigger? Försöker ni låta så orasistiska att ni blir dumma istället eller vad är det frågan om? Om Samuel L Jacksons karaktär i Pulp fiction säger "chill them niggers out" är det inte rasism. Om Edward Nortons karaktär i American history X säger "damn nigger" är det rasism. Det är inte rocket science det här.
Röda Björnen
2014-05-13, 15:37
Vad gäller rasism och användning av ordet nigger. Är det verkligen chockerande för er? Att det är skillnad för en svart och en vit att säga ordet nigger? Försöker ni låta så orasistiska att ni blir dumma istället eller vad är det frågan om? Om Samuel L Jacksons karaktär i Pulp fiction säger "chill them niggers out" är det inte rasism. Om Edward Nortons karaktär i American history X säger "damn nigger" är det rasism. Det är inte rocket science det här.
Det här är i sak väldigt rasistiskt.
Det här är i sak väldigt rasistiskt.
Kanske, eller så är det bara du som gärna är så antirasistisk att du kan påstå allt ska vara exakt lika för alla och därför är alla som säger nåt annat rasist "i sak" så du slipper vara det. Vissa ord är olika i olika sammanhang och när de används av olika personer.
En kvinna står och slår, spottar och river en mörkhyad man medans hon skriker "nigger"... hur är detta inte nedsättande ?
Ordet nigger används som mer än bara ett nedsättande ord bland vissa afroamerikaner.
Evankhell
2014-05-13, 15:44
Oavsett av ras och färg, säger man "fucking nigger" till någon är det rasistiskt.
Slå upp vad nigger betyder och härstammar från, och kom sedan och säg det inte är ett rasistiskt ord.
Röda Björnen
2014-05-13, 15:46
Kanske, eller så är det bara du som gärna är så antirasistisk att du kan påstå allt ska vara exakt lika för alla och därför är alla som säger nåt annat rasist "i sak" så du slipper vara det. Vissa ord är olika i olika sammanhang och när de används av olika personer.
Nej, du gör skillnad på människor. Det tycker jag i sak är fel för det då skapas "grupper" vilket jag tycker man ska försöka att undvika. Är det fel att vilja att alla människor ska vara lika ?
I detta fall har vi en mörkhyad kvinna som skriker "nigger" samtidigt som hon slår, spottar, river och i övrigt kränker den här mannen. Hur kan det inte vara nedsättande ?
Om jag som vit man gör exakt samma sak mot en annan ljushyad människa och skriver "din vita slav", är det då okej ?
Ordet neger i sig är inte rasistiskt, men här används det ju på ett nedsättande sätt. Håller du inte med ?
Oavsett av ras och färg, säger man "fucking nigger" till någon är det rasistiskt.
Slå upp vad nigger betyder och härstammar från, och kom sedan och säg det inte är ett rasistiskt ord.
Det är ett rasistiskt ord, men ett som svarta kan säga utan att va rasister. Vill du gärna också få säga det? Kränks du av att du inte kan säga det?
Röda Björnen
2014-05-13, 15:48
Är du emot att alla människor ska vara lika ?
Nej, du gör skillnad på människor. Det tycker jag i sak är fel för det då skapas "grupper" vilket jag tycker man ska försöka att undvika. Är det fel att vilja att alla människor ska vara lika ?
I detta fall har vi en mörkhyad kvinna som skriker "nigger" samtidigt som hon slår, spottar, river och i övrigt kränker den här mannen. Hur kan det inte vara nedsättande ?
Om jag som vit man gör exakt samma sak mot en annan ljushyad människa och skriver "din vita slav", är det då okej ?
Ordet neger i sig är inte rasistiskt, men här används det ju på ett nedsättande sätt. Håller du inte med ?
Nej nej, det är lugnt så länge det används inom "din grupp".. ;)
Är du emot att alla människor ska vara lika ?
Jag är emot ert märkliga tankesätt att alla ord är samma för alla människor i alla situationer. Att du kallar en homosexuell man för bögjävel ser jag som värre än att en homosexuell man kallar sin homosexuella manliga kompis för bögjävel (i all vänskaplig mening då).
Tampongsanta
2014-05-13, 15:52
Ok, gör ett försök.
Angående kön- Har ingen betydelse för självförsvar egentligen men givetvis spelar det in i bedömningen av angreppets beskaffenhet om förövaren väger 50 eller 100 kg. Det är lättare att åberopa nödvärn mot en 100 kg muskelman med ninjasvärd än en 30 kg anorektisk flicka då den ena situationen generellt sätt är farligare och kräver mer våld än den andra.
I den här situationen bortser jag dock helt från kön då hans på tok för hårda (för att klassa det som nödvärn) slag är på tok för lång tid efter hennes attack.
Men va? Nu gör du ju skillnad på folk och folk? :smash: Är inte människor lika mycket värda? Hur ska man någonsin få det helt jämlikt om vissa grupper har rättighet att bruka ord som andra grupper inte har?
Är du för ett vi och dom -tänk?
Tampongsanta
2014-05-13, 15:52
Jag är emot ert märkliga tankesätt att alla ord är samma för alla människor i alla situationer. Att du kallar en homosexuell man för bögjävel ser jag som värre än att en homosexuell man kallar sin homosexuella manliga kompis för bögjävel.
Så med andra ord gör du skillnad på folk och folk. Vore det inte lämpligare om det fanns ord som samtliga grupper ej borde använda?
WHITEFOLKS
2014-05-13, 15:53
Hon säger ju inte nigger heller utan nigga(h).
supercharge
2014-05-13, 15:54
Haha, är det här någons sorts PK-deathmatch? svart kvinnomisshandlare mot kvinnlig rasist - vem ska de ängsliga godhetsivrarna sympatisera med?
Kom tillbaka nästa vecka så kan vi bjuda på: lesbisk transperson vs handikappad man, och muslim vs miljöpartist!!
Så med andra ord gör du skillnad på folk och folk. Vore det inte lämpligare om det fanns ord som samtliga grupper ej borde använda?
Kanske vore lämpligare men nu är det inte så. Vissa ord är mer laddade i vissa människors mun. Gå till random mörkhyat område i USA och stå på dig för din rätt att få säga nigger precis som dom säger det till varandra där.
WHITEFOLKS
2014-05-13, 15:59
Hon uppförde sig som en idiot, han skulle inte slagit (öht, inte för att det var en kvinna). The end.
Haha, är det här någons sorts PK-deathmatch? svart kvinnomisshandlare mot kvinnlig rasist - vem ska de ängsliga godhetsivrarna sympatisera med?
Kom tillbaka nästa vecka så kan vi bjuda på: lesbisk transperson vs handikappad man, och muslim vs miljöpartist!!
kvinnlig och svart rasist. Därav kruxet.
Tampongsanta
2014-05-13, 16:01
Kanske vore lämpligare men nu är det inte så. Vissa ord är mer laddade i vissa människors mun. Gå till random mörkhyat område i USA och stå på dig för din rätt att få säga nigger precis som dom säger det till varandra där.
Du förstår inte att du är med och upprätthåller dessa normer genom att försvara dem? Hur ska man någonsin bli av med dem om man hela tiden sägeR: "ja men nu är det så!!"
?
Jag hoppas verkligen detta är någon sorts kakafoni av trollning, annars skrämmer ni mig :(
Raschmus
2014-05-13, 16:04
Busdriver - jobbig käring
1 - 0
Röda Björnen
2014-05-13, 16:05
Jag är emot ert märkliga tankesätt att alla ord är samma för alla människor i alla situationer. Att du kallar en homosexuell man för bögjävel ser jag som värre än att en homosexuell man kallar sin homosexuella manliga kompis för bögjävel (i all vänskaplig mening då).
Nu säger du exakt samma sak som tidigare fast istället för hudfärg är det sexualitet. Jag tror du ska ta ett steg tillbaka och fundera hur stor skillnad du ser på människor samt hur du själv grupperar människor med olikheter.
Fortfarande, nu har vi en kvinna som i en aggressiv ställning använder ordet neger. Varför är det inte nedsättande ?
Kan det vara för att du har grupperat dessa 2 i samma grupp. Att de är båda mörkhyade, alltså att du är smygrasist ?
Röda Björnen
2014-05-13, 16:08
Kvinnomisshandlare ?, en man som slår en kvinna som slagit honom är inte en kvinnomisshandlare.
WHITEFOLKS
2014-05-13, 16:09
Jag förstår inte vad det har för betydelse för problematiken om det var rasistiskt. Även utan ev. Rasism var hon idiot och han har oavsett ingen rätt att nita henne.
Snacka om att försöka göra så många poäng som möjligt av det hela.
Händelse:
Micke spiller öl över Kalle, de bråkar.
Medlemmar på kolozzeum analyserar situationen:
Micke tycker om Zlatan och hejar därför på PSG. Kalle hejar på Frölunda HC.
Slutsats: Huliganbråk!
Kalle ber Micke åka hem till sin horfru!
Slutsats: Hedersrelaterat!
Micke tänker rösta på SD i EU-valet men M i riksdagsvalet. Kalle tänker rösta på M i EU-valet och SD i riksdagsvalet.
Ojojoj! Hur kommer de som sympatiserar med SD eller M ställa sig i denna konflikt? PK-error!!
Tänk om Micke har en android-telefon medan Kalle har en iPhone, hur infekterad skulle inte konflikten bli då???
Röda Björnen
2014-05-13, 16:28
Snacka om att försöka göra så många poäng som möjligt av det hela.
Händelse:
Micke spiller öl över Kalle, de bråkar.
Medlemmar på kolozzeum analyserar situationen:
Micke tycker om Zlatan och hejar därför på PSG. Kalle hejar på Frölunda HC.
Slutsats: Huliganbråk!
Kalle ber Micke åka hem till sin horfru!
Slutsats: Hedersrelaterat!
Micke tänker rösta på SD i EU-valet men M i riksdagsvalet. Kalle tänker rösta på M i EU-valet och SD i riksdagsvalet.
Ojojoj! Hur kommer de som sympatiserar med SD eller M ställa sig i denna konflikt? PK-error!!
Tänk om Micke har en android-telefon medan Kalle har en iPhone, hur infekterad skulle inte konflikten bli då???
Du har antagligen följt diskussionens dåligt.
Du förstår inte att du är med och upprätthåller dessa normer genom att försvara dem? Hur ska man någonsin bli av med dem om man hela tiden sägeR: "ja men nu är det så!!"
?
Du har helt rätt här, åtminstone i många fall. Jag tänker dock inte vara den som ska berätta för svarta att dom inte får använda ordet nigger. Jag tycker inte det är min plats.
George Foreman trademark!
Jag tycker definitivt att han får slita henne av bussen "med våld" men det där slaget är ju helt sjukt och det bör han absolut få sparken och anmälas för. Tycker dock absolut inte synd om henne.
Hade det varit en man som slagit, spottat på busschauffören hade vi haft en helt annan diskussion.
Därav varför det också blir fel, en kvinna kan en man freda sig gentemot utan att utnyttja onödigt våld. Han kunde ringt polis, efter spottningen kunde han enkelt ha hållit fast henne.
Sen anser jag väl också att han borde ej bli av med jobbet eller dömd till ett högt straff men jag har inte så bra koll på USAs lagstiftning.
Eller så kan en man inte göra just det pga att kvinnan har det psykologiska övertaget i o med det normen "man slår inte en kvinna". På det viset kan hon utöva en dominans över busschauffören som en man inte är kapabel till.
Det kanske inte finns ett verbalt sätt för en man att avvisa en kvinna i vissa situationer. Just pga att hon känner sig "untouchable". På så vis kan busschauffören känna sig väldigt utsatt då han vet att "det är ok" för henne att fortsätta rivas och bruka våld på honom medan han sitter där helt försvarslöst. Då kan jag förstå att man kan tappa kontrollen faktiskt.
Eller så kan en man inte göra just det pga att kvinnan har det psykologiska övertaget i o med det normen "man slår inte en kvinna". På det viset kan hon utöva en dominans över busschauffören som en man inte är kapabel till.
Det kanske inte finns ett verbalt sätt för en man att avvisa en kvinna i vissa situationer. Just pga att hon känner sig "untouchable". På så vis kan busschauffören känna sig väldigt utsatt då han vet att "det är ok" för henne att fortsätta rivas och bruka våld på honom medan han sitter där helt försvarslöst. Då kan jag förstå att man kan tappa kontrollen faktiskt.
Mja men att uppercutta henne på det sättet är väl ändå inte försvarbart? Det är juh inte så att han uppercuttar henne medan hon slåss, river, spottar etc.
Mja men att uppercutta henne på det sättet är väl ändå inte försvarbart? Det är juh inte så att han uppercuttar henne medan hon slåss, river, spottar etc.
Nej det är inte acceptabellt. Bara att jag kan förstå att man i en sån situation som busschauffören befinner sig i, tappar kontrollen. Det var fel. Försökte bara ta upp eventuella förmildrande omständigheter. Han kanske hade "svårt att besinna sig" eller vad det nu heter på svenska.
Nej det är inte acceptabellt. Bara att jag kan förstå att man i en sån situation som busschauffören befinner sig i, tappar kontrollen. Det var fel. Försökte bara ta upp eventuella förmildrande omständigheter. Han kanske hade "svårt att besinna sig" eller vad det nu heter på svenska.
Jaha jo, ok. Jo, det kan jag hålla med, bägaren rann över helt enkelt.
ursäkta, men varför?
Han försökte ju skydda sig själv och blev själv utsatt för ofredande (glåpord, spott i ansitet) samt misshandel (rivningar/klösningar i ansiktet). Han skötte sitt jobb bra, man ska inte åka gratis, och han slängde ut en problematisk (potentiell)resenär av bussen med adekvata medel. Det är kvinnan som ska "åka dit".
+1
Jaha jo, ok. Jo, det kan jag hålla med, bägaren rann över helt enkelt.
Nån påföljd tycker jag dock han bör få. Men hon bör ju definitivt straffas iaf.
Ett antal dagsböter eller liknande hade jag tyckt varit lagom (för honom). Men nu är det inte jag som göra lagarna förstås.
Nån påföljd tycker jag dock han bör få. Men hon bör ju definitivt straffas iaf.
Ett antal dagsböter eller liknande hade jag tyckt varit lagom (för honom). Men nu är det inte jag som göra lagarna förstås.
Jag håller väl ungefär med dig, det han gjorde var inte ok och han borde få ett straff men att kicka honom tycker jag var för hårt. Jag har själv blivit spottad på i tjänsten och även om jag lyckats hålla mig lugn kan jag förstå att det kan slå slint ibland. Det är både otrevligt och kränkande, en del av mig önskar fortfarande att jag i alla fall hade örfilat upp skitungen som spottade men nu råkar jag vara funtad så att jag skärper mig lite extra när jag är i tjänst. Jag har förövrigt handgripligen släpat av en kille från tåget en gång eftersom han försökte spöa tågvärden. Den gången var tågvärden en gammal kvinna som gått i pension nu, hon hade nog inte klarat en smäll av en ung och ganska bitig kille speciellt bra... Det var av en ren slump jag råkade befinna mig i närheten och kunde ingripa.
Busschaffisen i fråga kanske har varit med om liknande skit och mer därtill tusen gånger på de åren han har jobbat och han kanske har gjort rätt varje gång förutom den här sista, det kanske bara var då det blev en gång för mycket. Vissa kanske tycker att hon borde ha fått lite mer tid på sig att hitta sina pengar (som hon själv påpekade) men det är säkert några dussin personer varje dag som krånglar och låtsas leta efter pengar, om han lyssnade på alla dåliga ursäkter skulle han inte kunna passa en enda tid. Nåja, förmildrande omständigheter går oftast att hitta om man letar tillräckligt länge. För att vara konkret så var det fel att ta till våld och allra helst till en sådan grad, även om tjejen uppförde sig jävligt illa.
Den akademiska sidan av mig tycker att han borde ringt polis, men ärligt talat så är det inte särskilt upprörande att se en idiot som tar till med våld få stryk själv. Jag hade agerat på samma sätt helt klart. Att kalla det "självförsvar" är dock lite väl liberalt.
Armed Dingo
2014-05-13, 22:51
Jag hade hotat med "Don't make me assume my ultimate form."
"You wanna be a man? I'MA TREAT YOU LIKE A MAN"
Lol, som taget ur en film. Kan erkänna att jag fick mig ett gott skratt av klippet.
Rätt åt henne.
Busschauffören borde få någon symbolisk reprimand, men inte mer än så.
mangemani
2014-05-13, 23:40
att slå någon är alltid fel enligt min mening.
båda var både svaga och låg på ett lågt mentalt stadie då de inte kunde klara ut situationen med ord utan lät det hela bli fysiskt.
fast och andra sidan..
nu fick man inte se allt som hände i klippet, men blir man attackerad så är det enligt min mening rätt att ta till våld.
om nu beskrivningen stämmer, att tjejen var den som började att slå, ja då är det ju helt ok att ge igen enligt mig, sen att hon var svart och kvinna hör inte hit tycker jag, visst, folk vill så gärna gömma sig bakom det, men det hör inte hit. han blev attackerad utav en person, han gav igen, ser inget fel med det.
Av videon att döma förolämpar dom båda varandra ungefär likvärdigt. Sen gör hon ett utfall jag inte kan se ordentligt men klart nåt slags anfall. Sen är hon dock längre ifrån och hyffsat "lugn" och då går han lugnt och sansat ut och sänker henne, varpå han slänger ut henne. Det är inte självförsvar nånstans, det är snarare en hämndaktion.
Nej nej, det är lugnt så länge det används inom "din grupp".. ;)
Det fanns en rörelse med rötter inom rap och hip-hop i USA som på 80-talet försökte att reclaima order Nigger. Tanken var att om man får bort värderingen i ordet så tappar det sin makt hos rasisterna. Problemet blev bara att man aldrig lyckades få acceptans för att icke-svarta skulle kunna använda ordet, därav hamnade man i den lite smått bisarra situation som man har i USA att svarta kan kalla varande för Nigga/Nigger helt utan att det läggs någon som helst värdering i det medan om en icke-svart skulle säga det så skulle det klassas som rasistiskt direkt.
Klassisk filmreferens
oN2LJTCBPtg
Röda Björnen
2014-05-14, 01:11
Jag som jobbar i vaktbranschen har just mött detta, jag har mött knivbeväpnade, stenkastande, föremål svingandes och allmänt våldsamma kvinnor.
Man har helt rätt att försvara sig med våld, men mängden våld (och framför allt en uppercut, kom igen nu sniggel. Skärp dig.) som behövs för att freda sig är extrem i skillnad när det kommer till en manlig angripare och en kvinnlig angripare.
Jag har full förståelse för det, men samtidigt vet vi båda att det inte är en okej mängd våld han brukar. Så han gör inte helt fel men det är inte rätt.
Evankhell
2014-05-14, 08:52
Det är ett rasistiskt ord, men ett som svarta kan säga utan att va rasister. Vill du gärna också få säga det? Kränks du av att du inte kan säga det?
*bs*
Skämtar du nu eller? Det är rasistiskt även om svarta säger det till en annan svart.
Och nej, jag vill inte säga det och kränks verkligen inte av att jag inte använder det. Jag säger inte det pga respekt, för att det är ett kränkande ord.
Konstiga frågor du ställer.
Evankhell
2014-05-14, 08:59
Av videon att döma förolämpar dom båda varandra ungefär likvärdigt. Sen gör hon ett utfall jag inte kan se ordentligt men klart nåt slags anfall. Sen är hon dock längre ifrån och hyffsat "lugn" och då går han lugnt och sansat ut och sänker henne, varpå han slänger ut henne. Det är inte självförsvar nånstans, det är snarare en hämndaktion.
Hur kan du veta det? Tänk om hon tänkte fortsätta slå på honom om han inte hade rest på sig. Hon sa själv i intervjun, att hon var chockad över att en man kan slå en kvinna. Hon slog honom först säkert för att hon trodde hon var "safe" för att hon är en kvinna och det är ok att slå en man utan att han slår tillbaka. Från den point of view kan man se det som självförsvar, dessutom behövde hon lära sig en läxa att hon inte kan gå och göra som hon vill.
filmjölk
2014-05-14, 08:59
Jag kan inte ta ställning här. Det är en försvårande faktor. Den jobbiga resenären är kvinna, hade hon vart en han hade jag applåderat busschauffören.
På något sätt blir det så tragiskt att folk kan(får) bete sig som resenären och om någon tillrättavisar dem så är det denne som blir skurken i dramat. Busschauffören är i ett jäkligt utsatt läge, han skall köra en buss med folk som skall någonstans...och ett enda rötägg hindrar honom från att göra detta.
Han måste lösa situationen, och han kan inte vänta på polis som sannolikt inte ens rycker ut för ett en kärring spottar på en busschaufför. Dessutom är det svårt och rätt farligt att köra samtidigt som man blir utskälld och spottad på.
Vad han under dessa omständigheter borde ha gjort istället för att uppercutta skulle vart att ge sig, be om ursäkt och låta resenären åka gratis mot att hon satt ner, slutade bråka och var tyst.
Är det bara jag, eller har inte tjejen en grymt bra haka?
Knatcharn
2014-05-14, 09:11
Den jobbiga resenären är kvinna, hade hon vart en han hade jag applåderat busschauffören.
Filmjölk, jag tog inte dig för en som är emot jämlikhet. Eller så trollar du och jag är dålig på att se det...
Evankhell
2014-05-14, 09:23
Tanken slog mig också.
http://media.tumblr.com/0d0e3e1fb26d294c0b362ba92b274c55/tumblr_inline_mtngzg1uOO1qcju9u.gif
WHITEFOLKS
2014-05-14, 09:42
Filmjölk, jag tog inte dig för en som är emot jämlikhet. Eller så trollar du och jag är dålig på att se det...
Han tycker alltid att kvinnor ska särbehandlas av diverse anledningar för det är ömma små varelser.
Diomedea exulans
2014-05-14, 09:42
Jag tycker att busschauffören borde klarat sig helt utan repressalier.
Helt klart. Dock behöver hon jobba på brottningen.
Armed Dingo
2014-05-14, 11:17
Jag kan inte ta ställning här. Det är en försvårande faktor. Den jobbiga resenären är kvinna, hade hon vart en han hade jag applåderat busschauffören.
På något sätt blir det så tragiskt att folk kan(får) bete sig som resenären och om någon tillrättavisar dem så är det denne som blir skurken i dramat. Busschauffören är i ett jäkligt utsatt läge, han skall köra en buss med folk som skall någonstans...och ett enda rötägg hindrar honom från att göra detta.
Han måste lösa situationen, och han kan inte vänta på polis som sannolikt inte ens rycker ut för ett en kärring spottar på en busschaufför. Dessutom är det svårt och rätt farligt att köra samtidigt som man blir utskälld och spottad på.
Vad han under dessa omständigheter borde ha gjort istället för att uppercutta skulle vart att ge sig, be om ursäkt och låta resenären åka gratis mot att hon satt ner, slutade bråka och var tyst.
Tycker det var bra att han slog ner white trash packet som försökte få sin vilja igenom med hot och förnedring.
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Hon slår väl busschaffuören? Inte bara spottar?
ARMSTARK
2014-05-14, 11:40
Den inställningen tar oss 60 år bakåt i utvecklingen. I "min" värld är alla människors rättigheter och skyldigheter okränkbara. Spelar ingen roll om det är män eller kvinnor, svarta eller vita. Samma brott, samma straff.
filmjölk
2014-05-14, 12:02
Tycker det var bra att han slog ner white trash packet som försökte få sin vilja igenom med hot och förnedring.
Kvinnan var själv kulört.
Ställer mig frågan, hur mycket förväntas man tåla innan man har rätt att flippa ur och slå tillbaka. Det är ju helt klart inte självförsvar, handlingen är kanske ett svar på tidigare våld men inte självförsvar, men är det förståeligt att en person tappar fattningen efter den behandlingen, kan man tom säga att han svårligen kunde besinna sig?
Ja det tycker jag, jag förstår attityden att man inte skall tillgripa våld i onödan men tyvärr är det nästan omänskligt att kräva det i alla situationer även om jag har all respekt för de som kan kontrollera sig. Att en person, man eller kvinna är egalt, skall få bete sig hur som helst utan att få en reaktion, även en våldsam reaktion, är något som bara gynnar de som vill bete sig som arslen.
Armed Dingo
2014-05-14, 12:59
Kvinnan var själv kulört.
Fel definition men spela roll vilken hudfärg hon har.
Thornblom
2014-05-14, 13:21
Tycker inte han förtjänar straff mer än henne. Båda var korkade, men ingen mer än den andra.
Det hände väl i USA? Där skulle de skickat ett SWAT-team och skjutit tanten på behörigt avstånd. Har två polare som för drygt 15 år sedan reste runt i USA och bestämde sig för att pissa i vägkanten så som man kan göra i Sverige. Slutade med att då fick ligga ner med "spread arms and legs" medan två polismän siktade på dem med laddade vapen.
Det hände väl i USA? Där skulle de skickat ett SWAT-team och skjutit tanten på behörigt avstånd. Har två polare som för drygt 15 år sedan reste runt i USA och bestämde sig för att pissa i vägkanten så som man kan göra i Sverige. Slutade med att då fick ligga ner med "spread arms and legs" medan två polismän siktade på dem med laddade vapen.
Fick han pissa klart innan de låste fast händerna bakom ryggen?
filmjölk
2014-05-15, 00:01
Fel definition men spela roll vilken hudfärg hon har.
Jag tror det faktiskt spelar en viss roll. Om händelseförloppet var likadant förutom att hon skulle vart vit, tror jag faktiskt inte busschauffören hade dömts lika hårt i ganska mångas ögon.
Av någon anledning är det mer ok att använda grova glåpord om man själv "sitter i samma båt" Jämför homofobiska uttalanden ifrån en homosexuell man och en heterosexuell.
Jag tror det faktiskt spelar en viss roll. Om händelseförloppet var likadant förutom att hon skulle vart vit, tror jag faktiskt inte busschauffören hade dömts lika hårt i ganska mångas ögon.
Av någon anledning är det mer ok att använda grova glåpord om man själv "sitter i samma båt" Jämför homofobiska uttalanden ifrån en homosexuell man och en heterosexuell.
Det finns nog en anledning att INGEN i nån media nånstans angående den där filmen tar upp att hon yttrar "nigga", inte i nån intervju, inte i nåt uttalande, inte i nån talk show. Det är bara bland den vita massan på kolo folk försöker övertyga varandra om att hon är rasist. Märkligt... Men här vet ni nog bäst.
Men ska man snacka jämställdhet så tycker inte jag det känns speciellt rätt att nita någon allt vad man kan som är 20 cm kortare, är svagare och väger antagligen 20-30kg mindre.
Även om hon har slagit honom.
Thornblom
2014-05-15, 08:24
Men ska man snacka jämställdhet så tycker inte jag det känns speciellt rätt att nita någon allt vad man kan som är 20 cm kortare, är svagare och väger antagligen 20-30kg mindre.
Även om hon har slagit honom.
Det jag kommer skriva nu är inte en jämförelse med trådens händelse.
Jag tycker det är fel att slå någon. Skulle varken slå man eller kvinna bara sådär.
Om jag befinner mig i en situation där jag känner mig hotad eller utsatt spelar det ingen roll vad det är för kön, hur lång eller gammal personen är etc. Jag kommer göra det som behövs för mitt eget bästa.
Hur ställer du dig till det? Bara nyfiken :)
självförsvar, helt klart och proffesoinalitet. Han har tider och passa och kunder som betalar hans lön för att han ska leverera
Fick han pissa klart innan de låste fast händerna bakom ryggen?
Har för mig att snuten dök upp precis när de blev färdiga, blev aldrig fängsel utan de slängdes ner på marken, fick sära på armar och ben medans snutarna siktade på dem med dragna vapen men när det visade sig att de var utlänningar så släpptes de på plats. Minns inte om de fick en bot, var ju som sagt 15 år sedan.
Och så finns det fall som detta: http://www.cleveland.com/metro/index.ssf/2013/02/cleveland_police_chase_and_shooting_scene.html, rekommenderad läsning!
filmjölk
2014-05-15, 23:46
Det finns nog en anledning att INGEN i nån media nånstans angående den där filmen tar upp att hon yttrar "nigga", inte i nån intervju, inte i nåt uttalande, inte i nån talk show. Det är bara bland den vita massan på kolo folk försöker övertyga varandra om att hon är rasist. Märkligt... Men här vet ni nog bäst.
Ja precis, det tas inte upp pga. att hon själv är svart.
shadowfire
2014-05-16, 00:03
självförsvar, helt klart och proffesoinalitet. Han har tider och passa och kunder som betalar hans lön för att han ska leverera
Precis, hade det varit en åttaåring, bara sopa till, krossa käkbenet. En buss ska köras, punkt. Jag hoppas du var ironisk.
Självförsvar är det verkligen inte och det är inte heller försvarligt. Däremot är det lite poetiskt när en puckad bitch tror hon kan gömma sig bakom "du får inte röra mig, jag är tjej!" och blir nersopad. Jag hade dömt till lindrig påföljd då han utför en samhällstjänst.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.