handdator

Visa fullständig version : Vad är det för fel på mitt CV?

timebomb
2014-05-12, 20:50
Jag har nu varit arbetslös sedan ett år tillbaka, har sökt ett flertal jobb utan att få komma på en intervju. är det någon här som orkar att ögna igenom mitt CV. Trött på att vara arbetslös, mår så dåligt av det. Mitt CV går att se på följande länk. http://www.scribd.com/doc/223603739/CV-1-1

Latissimus Dorsi
2014-05-12, 20:54
Har du något personligt brev?

likt
2014-05-12, 20:54
Ska du ha jobb som arkeolog? Är det möjligt med bara en kandidat?

Solros
2014-05-12, 20:55
Massa felstavningar.
Butikbranschen. Sedan orkade jag inte läsa mer utan avfärdade dig.

timebomb
Ja personligt brev har jag med, vill ni ha ett exempel på det med? jag har sökt jobb inom flera branscher.

timoat
Prova starta eget inom ditt intresseområde? Skapa dina egna jobbtillfällen istället för att vänta på att nån jävel ska ge dig ett jobb!

Alkro
2014-05-12, 20:56
Tycker det är helt ok. Kort och konsist. När du söker en viss tjänst bör du ju dock anpassa innehållet i personliga brev/CV efter tjänsten. Se till att du ringer/besöker arbetsplatsen du är intresserad av. Sök inte bara utannonserade tjänster, ring runt till ställen där du kan tänka dig att jobba.

Mental
2014-05-12, 20:56
Jag har nu varit arbetslös sedan ett år tillbaka, har sökt ett flertal jobb utan att få komma på en intervju. är det någon här som orkar att ögna igenom mitt CV. Trött på att vara arbetslös, mår så dåligt av det. Mitt CV går att se på följande länk. http://www.scribd.com/doc/223603739/CV-1-1

Det ser rätt kasst ut.

Du blandar ihop CV och personligt brev, vad du lärt dig på de olika ställena kan du ta upp i ansökan eller Pb.

Brodera ut mer om arbetsplats, arbetsuppgifter, ev kurser, andra utbildningar, andra meriter som körkort mm.

Vad har du haft för olika ansvarsområden? har du erfarenhet av att så i kassa?
Du måste lägga mycket mer jobb på det där.

Trouble
2014-05-12, 20:59
Antar att du vill ha ett humaniorajobb (om de nu finns?). Släng oavsett upp din utbildning till toppen och strunta i texten - vad du lärt dig kan du ta upp i det personliga brevet. Lägg då också ned mer tid på ett vackert och välbalanserat språk och se för guds skull till att interpunktera korrekt o.s.v.. Det torde vara viktigt i ditt fält.

Xtreme-G
2014-05-12, 20:59
Knackigt flow i texten, inget jättebra språk (mycket talspråk), misstag med mellanrummen och kommatering, tråkig layout (imo), du skriver att du är passionerad men det går verkligen inte fram.

timebomb
2014-05-12, 21:01
Det ser rätt kasst ut.

Du blandar ihop CV och personligt brev, vad du lärt dig på de olika ställena kan du ta upp i ansökan eller Pb.

Brodera ut mer om arbetsplats, arbetsuppgifter, ev kurser, andra utbildningar, andra meriter som körkort mm.

Vad har du haft för olika ansvarsområden? har du erfarenhet av att så i kassa?
Du måste lägga mycket mer jobb på det där.
Okey så jag ska ta bort stycket Mina Egenskaper & Erfarenheter ?Utan mer skriva vilka jobb jag har haft, vilken utbildning jag har?

TranceII
2014-05-12, 21:04
Vad söker du för typ av jobb? Vad vill du arbeta som?

Alkro
2014-05-12, 21:05
Okey så jag ska ta bort stycket Mina Egenskaper & Erfarenheter ?Utan mer skriva vilka jobb jag har haft, vilken utbildning jag har?

Det vanligaste är att man delar upp det i två dokument. Ett personligt brev/ansökan där man kortfattat beskriver sina egenskaper och tidigare erfaranheter men framförallt varför man ska få tjänsten i fråga. Sen gör man ett CV där man bara stolpar upp utbildning och arbetslivserfarenheter mm.

Hur man ska skriva allt detta beror på vilken tjänst du söker. Om du söker ett jobb för akademiker duger inte ditt nuvarande CV/personliga brev men om det snarare är butikstjänster mm du söker är det helt ok.

timebomb
2014-05-12, 21:07
Ett exempel på ett personligt brev som jag skickade in till en butik. http://www.scribd.com/doc/223608367/personlig-brev

Vilson
2014-05-12, 21:08

Men snälla, vad sysslar du med? Det är en sak att skriva som en kratta, vilket du gör! Men du kan väl för sjutton kolla upp stavning och hur du formulerar dig åtminstone i ditt cv?

Mental
2014-05-12, 21:09
Ett exempel på ett personligt brev som jag skickade in till en butik. http://www.scribd.com/doc/223608367/personlig-brev

Låt minst 2-3 pers läsa igenom allt du skriver innan du skickar in det. Nu låter det hårt, men språket är inte din starka sida. Det där är ganska uselt skrivet.

Yes
2014-05-12, 21:11
Såhär ska ett CV skrivas:
http://www.cenedella.com/leonardo-da-vincis-resume/

;)

ducedo
Är det vanligt att man tar med gymnasieutbildningen i sitt CV?

Spontant skulle jag avfärdat dig enbart p.g.a. kombinationen av enkel layout, stav- och formateringsfel.

Mental
Du faller i första gallringen pga sättet du skriver. Jag har jobbat som platschef på ett callcenter, och vi fick in en hel del dåliga ansökningar. De åker i papperskorgen innan man orkat halvvägs genom ansökan, de jobb du söker kommer ha många sökande skulle jag tro, då måste breven vara bra nog för att klara första gallringen.

Mental
2014-05-12, 21:16
Är det vanligt att man tar med gymnasieutbildningen i sitt CV?

Spontant skulle jag avfärdat dig enbart p.g.a. kombinationen av enkel layout, stav- och formateringsfel.

Ja, det är rätt normalt, men man lägger inte mycket vikt vid det. bara årtal och skola.

hahavaffan
Det mesta kan göras bättre!

1. Fult som stryk. Men det kanske beror på att du laddat upp det på nån skum sida?
2. Felstavningar och halvkass grammatik.
3. Som Mental skriver, så är det för mycket personligt brev i ditt CV.
4. Dåligt med innehåll.

Tips: Googla snygga CV, så att det åtminstone sticker ut lite mer än en generisk .txt-fil från 90-talet. Lägg till en bild om du ser OK ut. Skriv ett bra personligt brev som är specifikt för varje tjänst du söker, och ta bort fokus från detta i ditt CV.
Lägg mer fokus på andra delar i CV:t, som t.ex. "2007-2011 Sommarjobb inom Butikbranschen". Vilken bransch, vilka sommarjobb? Skriv in mer exakt vilka arbetslivserfarenheter du faktiskt har, och mellan vilka tider. Har du back-packat? Skriv in det.
Språk, sen kommer en sidavdelare, sen kommer ganska kass info om dina språkkunskaper. Sen kommer "Datakunskap", som du kan utveckla en smula. Kan du "Internet"? Kodar du hemsidor, eller kan du knappt öppna Internet Explorer?
Har du körkort?
Vilka intressen har du?

Några snabba saker som iaf jag tänkte/störde mig på. Lycka till, ge inte upp!

likt
Du skriver lite stolpigt och det känns stundtals som att du försöker lägga dig till med en formell ton du inte riktigt behärskar, men det går ju att öva på! (och/eller få hjälp med)

Hur många jobb är det "flertal" du sökt? Arbetsmarknaden är ganska skev. Jag har arbetat i handikappomsorgen (också arbeten som inte krävt utbildning) och har ganska mycket mer meriter där än vad du har inom butiksjobb. Nu pluggar jag men sist jag fick jobb var det i en vikariepool, och först efter ungefär 500 skickade ansökningar. Slipa till cv och brev och skicka till alla i hela världen!

Läs en master :)

nissepelle
2014-05-12, 21:22
Vad söker du för jobb? Du säger olika branscher, men ange mer specifikt. Du verkar utifrån ditt CV inte ha så jättemycket egentlig arbetslivserfarenhet. Att ha delat ut reklam som liten pojkspoling(?) är inget som en rekryterare någonstans anställer någon för, så stryk den delen. Att ha haft praktik/sommarjobb på Erikshjälpen och någon annan butik, där du nämner att "här fick jag prova på att fronta varor" är inte heller något som slår högt. Det ser i ditt CV ut som att din största bedrift i arbetslivet är att ha fått prova på att sortera varor på en hylla. Om jag var du skulle jag också stryka raderna om vilka vitsord/beröm du fått på dina tidigare arbetsplatser.

Jag tycker att du borde stryka hela ditt CV och formulera om det från början till slut. Fokusera på din universitetsutbildning, om det är jobb relaterade den till du söker. Eftersom du inte har någon direkt arbetslivserfarenhet att presentera så nämn i korta ordalag vilka butiker du jobbat i. Ifall du ha kassavana så kan du skriva det, då det värderas av tex dagligvaruhandeln.

Du skriver också att du är passionerad, men det syns inte i ditt CV eller ditt personliga brev. Ditt personliga brev känns torrt och inte uppriktigt i vilket sätt du skriver och val av ord. Försök att låta glad, framåt, sugen på att prova något annat än du är van vid osv. Som ditt brev ser ut nu så är det väldigt intetsägande, man kan läsa igenom hela brevet och ändå får man ingen som helst bild av vem du är, mer än att du verkar lite stel och småtråkig = inte bra!

Sen så tror jag också att det är svårt att få en arbetsgivare som söker en inredningsrådgivare att anställa en 23-24 årig kille som läst Arkeologi, grabbar i vår ålder brukar oftast inte vara klockrena till sådant. Det är så klart möjligt att du är det, men då måste du visa det på ett bättre sätt än vad du gjort för arbetsgivaren. Du måste visa att du har ett intresse för området, tagit kurser eller liknande, jobbat med något åt det hållet etc.

Blaine
2014-05-12, 21:24
Många lägger ned tid på att söka ett flertal arbeten, men glömmer i samma veva bort att lägga ned tid på att utforma ett anständigt CV, vilket gör allt förgäves.

Diomedea exulans
2014-05-12, 21:26
Noggrann, Passionerad, Plikttrogen, Lyhörd

Går det att ta bort de här orden? Det ser bara konstigt ut med fyra lösryckta ord.

I mitt arbete som reklamutdelare hos arbetsgivaren Svensk Direktreklam,

Här ska det inte vara kommatecken.

fick jag

Här har du dubbla mellanslag i din text (det syns inte på Kolozzeum). Det ska bara vara ett.

lära mig att det var av vikt att reklamen kom ut i god tid oavsett väder. Där fick jag beröm för att jag var plikttrogen och noggrann. Det var även ett socialt arbete,

Ta bort "även". För att det ska vara motiverat med ett "även" där så måste det finnas något som det syftar tillbaka på. T ex: "Det var ett hårt arbete, och även ett socialt arbete" ("även" syftar här tillbaka på "hårt"). Ta helst även bort kommatecknet.

där man utvecklad

Det heter "utvecklade".

sin sociala kompetens. Jag har haft sommarjobb på Erikshjälpen och Jem fix. Jem & Fix heter det - vilket du skriver ett par meningar senare. Inte bara stavfel alltså, utan brist på konsekvens.

Erikshjälpen var mitt första jobb inom butiksbranschen, jag arbetade i kassan och prissatte varor .

Det ska inte vara mellanslag innan punkten.

På arbetsplatsen Jem & Fix fick jag en fördjupad erfarenhet av att bemöta kunder i en butik. Ta bort "arbetsplatsen" här. Det är underförstått att det är en arbetsplats, du behöver inte skriva det.

Fick även möjligheten att arbeta med frontning av varor och fick beröm förr att jag var trevlig och snabb.

Det heter "för", inte "förr".

Sedan tycker även jag att du skriver för lite. Berätta om dina hobbyer. Tycker även du ska skriva mer om dina personliga egenskaper. Här har du bara skrivit vad andra har sagt om dig på dina arbetsplatser, du måste väl veta lite mer om dig själv än så?

nissepelle
2014-05-12, 21:29
Ett annat tips är att våga börja med något enkelt jobb och byta upp dig allteftersom. Var inte rädd för att söka ett jobb på callcenter tex. Att ha varit på en sådan arbetsplats ett halvår kan säkert vara bra i CVt då det visar att man är prestigelös, har social förmåga (eftersom man uppenbarligen lyckats sälja saker till människor i och med att man fått jobba kvar så länge), och kan bita ihop och ta ett skitjobb. Sök gärna en sådan (eller liknande) tjänst hos ett bemanningsföretag. För har man väl fått in en fot hos ett sådant, och visat att man är en tillgång, så får man lätt nya uppdrag. Troligast är att de ringer upp dig snart efter att du börjat och berättar att de behöver någon som lagerarbetare en vecka, postgubbe, butiksarbetare eller liknande. Så vips är karusellen igång!

Blaine
2014-05-12, 21:30
där man utvecklad

Det heter "utvecklade".

Försök att undvika ordet "man" dessutom.

Järvskan
2014-05-12, 21:32
Jag slutade läsa efter " Noggrann, Passionerad, Plikttrogen, Lyhörd "...

- Bifoga gärna en bild på dig själv i CV:t.
- Har du aldrig varit föreningsaktiv?
- Har du några särskilda fritidsintressen?
- Har du körkort?

Scratch89
2014-05-12, 21:34
Jag har fått bra kritik på mitt CV. Inget speciellt, och jag har absolut inte gjort något revolutionerande, men jag skriver upp vad jag har gjort och vad jag har haft för uppgifter. Typ. Sen ett personligt brev som skrivs om en del beroende på tjänst. Jag sökte såklart sjukgymnasttjänster, men han som granskade mitt CV (utan att nämna några namn) läser rätt så många varje dag och han tyckte att det var klockrent.

Laddar upp här rakt på utan formatering, kan även länka till det.

https://www.mediafire.com/?59l5vspsktdivz8

Arbetslivserfarenhet

2010 – 2013 – Säljare på Coop Forum Bäckebol
Efter att ha arbetat för Academic Work sommaren 2009 blev jag sedan anställd av Coop Forum Bäckebol, och där har jag varit sedan dess i olika omfattningar. Från början arbetade jag i det närmaste heltid, för att sedan gå över till att arbeta deltid, kvällar och helger, samt heltid under sommar- och jullov. På Coop Forum Bäckebol arbetade jag som säljare, främst bakom den manuella delikatessdisken men också på resten av färskvaruavdelningen (frukt och grönt, mejeri, kött, chark och ost). Arbetet har gett mig en god vana att möta folk och kunder.
2008 - 2010 – Konsult för Academic Work och Komet
För Academic Work arbetade jag som varuplockare och säljare på Jula Postorder AB. Där var jag mellan mars och december 2008. Jag har även haft en hel del andra kortare uppdrag, som t.ex Lindexlagret i Partille, och Erlanders ute i Arendal. Sommaren 2009 arbetade jag på ett charkuteri, Signal Andersson AB. Dessutom hade jag uppdrag för Intermetra Marknadsundersökningar och Nintendo. Det sista uppdraget var ett sommarvikariat på Coop Forum Bäckebol.
För Komet har jag arbetat i cykelaffären Sportson och på mobiltelefonlagret Brightpoint i Sisjön.

Utbildning

2011 – 2014 – Sjukgymnastprogrammet, Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
I början av utbildningen lärde jag mig hur människokroppen är uppbyggd och hur den fungerar. De teoretiska studierna var då fokuserade på anatomi, fysiologi och psykologi. Jag lärde mig även grundläggande teorier och begrepp inom ämnet fysioterapi. Programmets andra och tredje år innebar en breddning och fördjupning inom fysioterapi. Jag lärde mig att identifiera, analysera, bedöma och utföra rehabiliterande och förebyggande insatser för patienter med olika funktionsnedsättningar. Undervisningen omfattade olika medicinska ämnen, som till exempel rehabiliteringsmedicin, ortopedi och neurologi. Under utbildningens andra fick jag göra min första handledda verksamhetsförlagda utbildningsperiod inom akutsjukvården.*Senare under utbildningen fick jag även ta del av verksamheten inom rehabilitering och primärvård. I en klinisk utbildningsmiljö fick jag öva på att arbeta i team med blivande sjuksköterskor, arbetsterapeuter, dietister och läkare. Utbildningen avslutades med ett examensarbete i sjukgymnastik.
2007 – 2010 - Kost- och friskvårdsprogrammet, Institutionen för mat, hälsa och miljö, Göteborg
Treårig utbildning där fokus låg på näringslära, fysiologi och beteendevetenskap.
2004 – 2007 Fågelviksgymnasiet, Naturtekniskt program med naturvetenskaplig inriktning, Tibro
Högskoleförberedande program; matte, fysik och kemi, med inslag av andra tekniska ämnen såsom konstruktion, CAD samt web- och ritdesign.

Övrigt

2009 - Trainers Academy’s National och International Strength Training Coach
Utbildning som involverade anatomi, fysiologi och näringslära. Jag lärde mig grunderna i hur man instruerar.

Körkort
Innehav av B-körkort.

Språkkunskaper
Svenska som modersmål.
Engelska Talar och skriver väl.

Fritidsaktiviteter
Jag är väldigt intresserad av träning och hälsa. Jag försöker att träna flera gånger i veckan, gärna tillsammans med min sambo. Det blir mycket styrketräning, men även konditionsträning i form av löpning och cykling. Dessutom har jag ett väldigt stort intresse av film och musik.

Referenser
Referenser lämnas på begäran.

R Scarpa27
2014-05-12, 21:35
jobben får hundratals till 1000 tals cvn vid ansökningar och ävwn folk som chansar och skickar spontanansökan...

de kastar nog vissa utan att kolla.

arbeten idag behöver inte jaga personal utan mest öppna fönstret och skrika här finns det jobb och 100 pers i lokalen på 5 sekunder.

jobben blir färre, befolkningen mer...
har själv oregelbundet och ej 100%...

framtiden är bemanning och jobb vid behov suger hårt........

skapa mer jobb snackas det om hela tiden...... och marknaden plöjer upp jobbcoacher extra arbetsförmedledare... jo inte mkt till nytta men skapar jobb åt andra hållet knepigt samhälle och land.

sen generellt ska ett cv vara enkelt och inte överdrivet mkt fakta, och något utmärkande...
det sisra du gör innan du lämnar iväg cv:t är att gnugga in ett jenka tuggumi på pappret...
& avsluta brevet ursäkta den goda doften av jenka och kletet på pappret, tappade tuggumit ur munnen när jag fokuserade på att skriva.

de lär inte glöma ditt brev i högen... tom dofta till sig det :)

Mental
2014-05-12, 21:40
Det här är CV:t jag fick mitt senaste jobb på. Och jag har haft ett liknande sedan gymnasiet jag bara uppdaterat.

Det är mycket kortfattat för att rymmas på 1 a4, för mer än så orkar man inte läsa. Sedan utvecklar jag mig i mitt personliga brev.

Notera att mitt CV är anpassat för att söka dietisttjänster. Och det har fungerat 4 gånger än så länge.

http://www.scribd.com/doc/223614668/Cv?secret_password=2ej4vdwcza61cj0gnlrm

Mental
2014-05-12, 21:42
Skulle jag använda det igen skulle jag redigera bort en del "var" mm under övrigt. CV är ett levande dokument som man uppdaterar löpande.

timebomb
2014-05-12, 21:44
Jag ska försöka få in kort om mina fritidsintressen, rensa upp i CV och försöka formulera mig bättre. Jag har lättare form av dyslexi.Det är inga problem med läsningen men har en tendens att tappa bokstäver samt att formulera vissa meningar. Jag har fått hjälp av två coacher, men det tycks inte vara mycket värt. Befarade att det var fel på CV då jag inte har fått komma på intervjuer. Tack för responsen

Blaine
2014-05-12, 21:49
Jag har fått bra kritik på mitt CV. Inget speciellt, och jag har absolut inte gjort något revolutionerande, men jag skriver upp vad jag har gjort och vad jag har haft för uppgifter. Typ. Sen ett personligt brev som skrivs om en del beroende på tjänst. Jag sökte såklart sjukgymnasttjänster, men han som granskade mitt CV (utan att nämna några namn) läser rätt så många varje dag och han tyckte att det var klockrent.

Laddar upp här rakt på utan formatering, kan även länka till det.

Ser ut som ett okej, standard-CV. Behövs en så lång beskrivning av sjukgymnastprogrammet dock? Går enkelt att ta reda på vad de flesta – om inte alla – sjukgymnastutbildningar innehåller.

Att skriva "matte" i stället för matematik ser också lite slappt ut. Sedan ser det lustigt ut när du skrivit "Engelska Talar och skriver väl".

I övrigt är det väl en god förutsättning att ha högskoleutbildning inom det yrke man söker för.

Olegh
2014-05-12, 21:49
Det här är CV:t jag fick mitt senaste jobb på. Och jag har haft ett liknande sedan gymnasiet jag bara uppdaterat.

Det är mycket kortfattat för att rymmas på 1 a4, för mer än så orkar man inte läsa. Sedan utvecklar jag mig i mitt personliga brev.

Notera att mitt CV är anpassat för att söka dietisttjänster. Och det har fungerat 4 gånger än så länge.

"Nollvisssionen" och på raden under med vanligt dubbel-s.

Ajaj, direkt i papperskorgen ;)

Blaine
2014-05-12, 21:51

Ser många språkfel (mindre detaljer) som kan åtgärdas.

NickeSthlm
2014-05-12, 21:52
En annan skitsak är att det heter "Office-paketet" och inte "Word-paketet"..

Ta som sagt upp fritidsintressen och absolut om du har körkort.

Under arbetslivserfarenhet så tar du med: Företaget, vilken period du arbetade där, beskrivande ord av verksamheten samt beskriver vad din roll och arbetsuppgifter var.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Mental
2014-05-12, 21:53
Jag har fått bra kritik på mitt CV.

"arbetet har gett mig en god vana att möta folk och kunder." Fan vad jag fnissar åt den formuleringen :)

Mental
2014-05-12, 21:54
"Nollvisssionen" och på raden under med vanligt dubbel-s.

Ajaj, direkt i papperskorgen ;)

Ser många språkfel (mindre detaljer) som kan åtgärdas.

Japp, kommer redigeras nästa gång jag söker jobb, men även i sin nuvarande form så duger det för tillsvidareanställningar ;)

Scratch89
2014-05-12, 22:00
Sedan ser det lustigt ut när du skrivit "Engelska Talar och skriver väl".

Är det inte bara något med formateringen? Det ska vara fetstilt på språket och sedan beskrivningen. Kolla dokumentet.

"arbetet har gett mig en god vana att möta folk och kunder." Fan vad jag fnissar åt den formuleringen :)
Vadå, då? :)

Blaine
2014-05-12, 22:01
Japp, kommer redigeras nästa gång jag söker jobb, men även i sin nuvarande form så duger det för tillsvidareanställningar ;)

Jag skulle på riktigt bli tillfredsställd (nästan sexuellt) av att hjälpa dig med att korrigera en del detaljer, om du nu är öppen för att lägga ditt CV – och således dig själv på samma gång – i mina orena händer, så att vi tillsammans kan rena det.

Blaine
2014-05-12, 22:04
Är det inte bara något med formateringen? Det ska vara fetstilt på språket och sedan beskrivningen. Kolla dokumentet.

Jag utgick från dokumentet och där är texten neutral. Hade ordet varit i fet stil hade det ändå sett märkligt ut. Släng in ett kolon?

Engelska: Talar och skriver väl.

alt.

Engelska – talar och skriver väl.

Olegh
2014-05-12, 22:07
Vadå, då? :)

Haha, det var alltså inte avsiktligt. Inte för att jag såg det själv (väl funnet Mental!), men jag skrattade gott också.

Alltså vi har folk och kunder. Folk. En del Folk är bara Folk och en del Folk är samtidigt kunder. Sedan finns det ju vanliga människor också. :D

Mental
2014-05-12, 22:13
Du vet, kunder... de ä ju in't som folk de! ;) Formuleringen blev rolig i mitt huvud bara, jag tror inte det är fel att skilja på folk och kunder.

Möjligen hade jag skrivit bemöta snarare än möta, men det är nog mer en lingvistisk smaksak.

Yes
2014-05-12, 22:43
Mitt eget upplägg är som följer:

Försättsblad med namn och adress i snygg design (tänk rent och minimalistiskt brevpapper). Sen står det "ansökan" och tjänsten jag söker.

Personligt brev. Inleds med:

"Hej,

Jag förstår att ni söker någon som är trygg i att självständigt kunna fatta svåra beslut, med ett gott omdöme och en god förmåga att möta olika människor. Det är givetvis viktigt för er att hitta någon som har rätt kompetens och blablabla..."

Det här var till senaste jobbet jag sökte (och fick). Poängen borde framgå av texten. Jag vill visa att jag förstår vad arbetsgivaren värdesätter och söker.

Efter det följer vad jag kan erbjuda. Inget långdraget, utan bara visa vad jag har att komma med.

(Jag tänker inte posta det eftersom det just är personligt)

Totalt tre stycken. Luftigt och lättläst.

CV;t har jag lagt upp på följande sätt:

Kortfattad profilering. Sammanfatta dina starkaste säljargument och förmedla vem du är i 4-5 meningar.

Arbetslivserfarenhet

Vad du jobbat med och en kort beskrivning.

Utbildning

Språk

Övrigt

Datorvana och program som är relevanta för tjänsten, körkort etc.

Referenser

Tre stycken referenser

Allt får plats på en A4 utan problem. Både personligt brev och CV har också mitt eget brevhuvud där namn, adress, telefon och e-post står. Det återfinns även i mindre format i sidfoten.

Yes
2014-05-12, 22:48
Om du inte redan har det är ett annat tips att fixa "kärleksbrev" från tidigare arbetsgivare. Har du bra referenser ska du se till att få det på papper. Den där chefen som kan intyga att du är det bästa sen skivat bröd är kanske inte kvar där om två år. Då är det bra att kunna visa ett papper vid en intervju.

Blaine
2014-05-12, 23:25
Mitt eget upplägg är som följer:

Försättsblad med namn och adress i snygg design (tänk rent och minimalistiskt brevpapper). Sen står det "ansökan" och tjänsten jag söker.

Personligt brev. Inleds med:

"Hej,

Jag förstår att ni söker någon som är trygg i att självständigt kunna fatta svåra beslut, med ett gott omdöme och en god förmåga att möta olika människor. Det är givetvis viktigt för er att hitta någon som har rätt kompetens och blablabla..."

Det här var till senaste jobbet jag sökte (och fick). Poängen borde framgå av texten. Jag vill visa att jag förstår vad arbetsgivaren värdesätter och söker.

Efter det följer vad jag kan erbjuda. Inget långdraget, utan bara visa vad jag har att komma med.

(Jag tänker inte posta det eftersom det just är personligt)

Totalt tre stycken. Luftigt och lättläst.

CV;t har jag lagt upp på följande sätt:

Kortfattad profilering. Sammanfatta dina starkaste säljargument och förmedla vem du är i 4-5 meningar.

Arbetslivserfarenhet

Vad du jobbat med och en kort beskrivning.

Utbildning

Språk

Övrigt

Datorvana och program som är relevanta för tjänsten, körkort etc.

Referenser

Tre stycken referenser

Allt får plats på en A4 utan problem. Både personligt brev och CV har också mitt eget brevhuvud där namn, adress, telefon och e-post står. Det återfinns även i mindre format i sidfoten.

När kan du börja?

jenni
2014-05-13, 00:37
Går det att ta bort de här orden? Det ser bara konstigt ut med fyra lösryckta ord.

Här ska det inte vara kommatecken.

Här har du dubbla mellanslag i din text (det syns inte på Kolozzeum). Det ska bara vara ett.

Ta bort "även". För att det ska vara motiverat med ett "även" där så måste det finnas något som det syftar tillbaka på. T ex: "Det var ett hårt arbete, och även ett socialt arbete" ("även" syftar här tillbaka på "hårt"). Ta helst även bort kommatecknet.

Det heter "utvecklade".

Jem & Fix heter det - vilket du skriver ett par meningar senare. Inte bara stavfel alltså, utan brist på konsekvens.

Det ska inte vara mellanslag innan punkten.

Ta bort "arbetsplatsen" här. Det är underförstått att det är en arbetsplats, du behöver inte skriva det.

Det heter "för", inte "förr".

Sedan tycker även jag att du skriver för lite. Berätta om dina hobbyer. Tycker även du ska skriva mer om dina personliga egenskaper. Här har du bara skrivit vad andra har sagt om dig på dina arbetsplatser, du måste väl veta lite mer om dig själv än så?

Åh! Tycker Diomedea exulans är oerhört rar som verkligen tog sig tid och orkade igenom hela "cv" :)
Gillar!

tjabon
2014-05-13, 00:50
Massa felstavningar.
Butikbranschen. Sedan orkade jag inte läsa mer utan avfärdade dig.

Ja.

Ursäkta, men för att ha en fil.kand. skriver du väldigt dålig svenska.
Be någon korrekturläsa och rätta!

MrLomax
2014-05-13, 00:52
Är detta CV-tråden? Kan man lägga upp sin CV och få feedback?

chidde
2014-05-13, 04:12

Bara lite feedback och konstruktiv kritik, hoppas du inte tar illa upp
Alla har sin egen stil nar det kommer till CV, allt jag tar upp behover darfor inte vara sant, korrekt eller garantier for att fa jobb

Personnummer vet jag inte om det ar vanligt att man skriver ut pa svenska CV'n, har i UK anger man oftast inte sin alder pga diskriminella skal

Arbetslivserfarenheter bor helst innehalla titel, det star att du praktiserade pa Kullbackens Museum, men som vad?

Du hade sommarjobb inom Butikbranschen? Min forsta tanke, ar Butikbranschen ett namn pa ett foretag eller ar det en bransch? Aterigen, vad var din position?

Ditt jobb pa Svensk direktreklam, aterigen utan titel/position igen

Sahar hade jag skrivit mitt CV om jag hade dina erfarenheter

2013 - Vaktare/Receptionist, Kullbackens Museum (praktikanttjanst)
2007 -2011 Kassor/Expedit, Jem & Fix
2004-2009 Reklamutdelare, Svensk Direkt reklam

(... sjalvklart lagger du till fetstilt, mellanrum, radbryt etc pa lampliga stallen. Pa det viset kan du korta ner det irrelevanta du skrivit om vad du larde och inte larde dig. Det ar inte det CV't ar till for anda sa spar det krutet till intervjun)

Utbildningsdelen gjorde du bra, inget att kommentera dar

Sen verkar det som att du har tunt med sprakkunskaper, jag kanske hade skippat den delen och tagit till Scratch89's del och kanske skrivit kort om dina andra intressen, t ex traning, musik etc. Det hade varit briljant om du kunde lagga till ett tredje sprak, laste du t ex inte tyska, spanska eller franska? Har du kanske god forstaelse i danska, norska? Isafall kan det vara vart att lagga till

Angaende dina datorkunskaper behover du nog inte skriva ut internet och Windows, utveckla daremot lite om vad du har for kunskaper om Wordpaketet eller andra program

T ex

Datorkunskaper
God kannedom i foljande program:
Word - skapa och redigera dokument
Excel - utfora kalkyler, diagram och enklare berakningar
Powerpoint - skapa och redigera presentationer

Ditt CV tyckte jag var for langt och mycket text, det ar ett CV jag aldrig hade orkat ga igenom, men a andra sidan fick du val jobbet? Sa nat maste du ha gjort bra :d

Jag ar som sagt ingen CV expert, och utformningen ser lite annorlunda ut har i UK jamfort med Sverige men sahar ser mitt ut i grova drag, en ny grej jag provar ar att baka in mitt personliga brev i CV't, det verkar funka!! Blurrat ar mina adress- och kontaktuppgifter samt mitt nuvarande jobb

Nu var det langesen jag sokte aktivt, och jobbsituationen ser formodligen annorlunda ut i London jamfort med Sverige men det har formatet gav mig ca 14-15 intervjuer pa annonserade tjanster varav 7-8 av dem ledde till provjobb under en manads tid. Bara att soka jobb kanns ibland drygare an ett heltidsarbete!!

https://dl.dropboxusercontent.com/u/88014942/kolo1.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/88014942/kolo2.jpg

Blaine
2014-05-13, 08:10
Väldigt stilrent och snyggt måste jag säga, Chidde. Av någon anledning ser det finare ut på engelska.

Mental
2014-05-13, 08:29
Jupp, även om jag personligen hade lagt brödtexten i "Personal information" i mitt personliga brev i stället, men jag har ingen aning om vad som är kutym in dat dere uk!

Mental
2014-05-13, 13:02
Jag ska försöka få in kort om mina fritidsintressen, rensa upp i CV och försöka formulera mig bättre. Jag har lättare form av dyslexi.Det är inga problem med läsningen men har en tendens att tappa bokstäver samt att formulera vissa meningar. Jag har fått hjälp av två coacher, men det tycks inte vara mycket värt. Befarade att det var fel på CV då jag inte har fått komma på intervjuer. Tack för responsen

Vad sägs om att skriva nytt CV och personligt brev med ledning av de råd och inspirationer du fått i den här tråden, så kan vi gemensamt hjälpa dig att komma fram till något bra. Jag är lite skeptisk till de två coacher du har som hjälp, om de där två dokumenten är något de kan stå bakom utan att skämmas för sin insats.

4623
2014-05-13, 13:09
Jag har som regel att alltid hålla CV't till en sida och det personliga brevet till en sida. Det personliga brevet delar jag sedan upp i fyra stycken.

I första stycket beskriver jag varför jag passar för tjänsten som jag söker. Andra stycket handlar om min utbildning och bakgrund. I tredje stycket beskriver jag lite mer om mig som person. Och sist ett kort avslutande stycke.

Har fungerat bra då det tagit mig till många intervjuer. Vet inte hur hög "success rate" jag har. Men ganska hög. Sen att jag inte kan göra bra ifrån mig på intervjuer är en annan femma. :)

StarkaUlf
2014-05-13, 13:14
Skulle man kunna säga att många anstränger sig för mycket när det kommer till att skriva sitt CV?

Jag föredrar att hålla det kort och enkelt med korta beskrivningar om tidigare arbete(n). Rätt eller fel vet jag inte, men det känns bättre än att gröta in all möjlig information.

Mental
2014-05-13, 13:19
Skulle man kunna säga att många anstränger sig för mycket när det kommer till att skriva sitt CV?

Jag föredrar att hålla det kort och enkelt med korta beskrivningar om tidigare arbete(n). Rätt eller fel vet jag inte, men det känns bättre än att gröta in all möjlig information.

Som rekryterare kan jag säga att många gör för lite.

Man ska ha en bra struktur, det ska gå att följa kronologin och få en uppfattning om vad personen gjort och kan. Och det ska vara lättläst, kortfattat och kännas professionellt.

vvrab
2014-05-13, 13:53
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=212827
Det finns dessutom massor med färdiga mallar att använda sig av.
http://www.latextemplates.com/cat/curricula-vitae

Mental
2014-05-13, 13:55
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=212827
Det finns dessutom massor med färdiga mallar att använda sig av.
http://www.latextemplates.com/cat/curricula-vitae

Jag tror man ska dra innehållet ett par varv innan man ens börjar fundera på typsättning och layoutande.

vvrab
2014-05-13, 14:00
Jag tror man ska dra innehållet ett par varv innan man ens börjar fundera på typsättning och layoutande.
Med färdiga (snygga!) mallar behöver man inte ens fundera på typsättning och layoutande. ;)

timebomb
2014-05-13, 14:06
Jag har gjort om mitt CV relativt mycket nu under dagen, sammanfattning ändrar jag såklart utifrån jobbet.Är det för kort?
http://www.scribd.com/doc/223739839/cv1

TIMPA
2014-05-13, 15:11
Jag har gjort om mitt CV relativt mycket nu under dagen, sammanfattning ändrar jag såklart utifrån jobbet.Är det för kort?

Hej du där.

Jag har arbetat med rekrytering, och det första jag skulle säga är att sammanfattningen känns spretig. Jag hade inte haft med den överhuvudtaget i själva Cv:t, utan det är material för det personliga brevet.

Tar du bara bort sammanfattningen så är du något på spåren. Sedan hade jag nog skrivit såhär istället t.ex. (Om du ser till uppbyggnad, med år, månader, datum), är det flera år kan du skriva 2013-2015 t.ex.

Praktik på lalala - 2013

Praktik under 6 månader på museum där jag ansvarade för hantering av föremål samt såg över utställningen av föremål.

...

Mental
2014-05-13, 15:53
Ang sammanfattningen så kan något liknande vara bra, men du måste anpassa det efter jobbet du söker.

Söker jag en kassör så kommer jag inte välja någon som beskriver sig som mänskolivsintresserad arkeolog. Det skvallrar dessutom om att du kommer byta jobb om det dyker upp ett lämpligt arkeologijobb.

Mental
2014-05-13, 15:54
Hej du där.

Jag har arbetat med rekrytering, och det första jag skulle säga är att sammanfattningen känns spretig. Jag hade inte haft med den överhuvudtaget i själva Cv:t, utan det är material för det personliga brevet.

Tar du bara bort sammanfattningen så är du något på spåren. Sedan hade jag nog skrivit såhär istället t.ex. (Om du ser till uppbyggnad, med år, månader, datum), är det flera år kan du skriva 2013-2015 t.ex.

Praktik på lalala - 2013

Praktik under 6 månader på museum där jag ansvarade för hantering av föremål samt såg över utställningen av föremål.

...

Inte för detaljerat med arbetsuppgifterna bara, spar lite av det till personligt brev.

Mental
2014-05-13, 16:12

Bättre med kort än rörigt, ditt nya CV ser mycket bättre ut, även om det finns saker kvar att justera.

timebomb
2014-05-13, 16:21
Bättre med kort än rörigt, ditt nya CV ser mycket bättre ut, även om det finns saker kvar att justera.

Okey, vad är det främsta som bör justeras? Jag kanske ska utveckla mer om vad jag har gjort på arbetsplatsen? Sedan har jag tyvärr inte mer erfarenhet, men det kanske finns en bättre chans nu att få något svar med mitt nya cv?.
Det personliga brevet får jag även se över här framöver, brukar skriva nya för varje jobb-. Som sagt med sammanfattning skriver självklart inte ner båda styckena. Ligger min utbildning till en last, ?När jag söker annat, finns inte många arbeten inom arkeologin.

timebomb
2014-05-13, 20:30
ska nu skicka en ansökan till en teliabutik under veckan detta är mitt första utkast, vad tycker ni om det?http://www.scribd.com/doc/223837555/personligt-brev

jockke
2014-05-13, 21:16
Tyvärr väldigt många stavfel och flera meningar som är uppbyggda fel. Jag får nästan en känsla av att det är skrivet på ett annat språk och sen översatt med typ google translate.

Har ju inte läst deras annons men det känns lustigt att du skriver så mycket om deras ekonomi och vinster. Sen tycker jag inte att du behöver skriva så mycket om vart du har läst annonsen eller vilka sidor du läser på internet. Blanda inte in ord som ajour heller när du inte skriver så "fint" i övrigt

jockke
2014-05-13, 21:32
Edit ovan. Läste lite för snabbt. Fick för mig att du läst jobbannonsen i Mobil men det var bara en tidning som du hade läst någon gång. Angående ditt jobb som kassör så känns det överflödigt att skriva att man träffa många människor. Det är underförstått.

Jag har personligen aldrig skrivit ett cv eller personligt brev så jag är långt ifrån expert på det här området men det här är min syn på saken

Dennis93
2014-05-13, 22:09
Håller med jockke, kolla verkligen över svenskan. Vissa meningar känns lite konstigt uppbyggda och man får inte riktigt något "flow" när man läser.

Den här delen tyckte jag va lite småskum rakt igenom:
"I er annons beskriver ni en imponerande vinströrelser och ni finns i många länder. Det tyder på att ni har goda erbjudanden, därtill personal som lyssnar på sina kunder."

Stycket efter det har ju en bra poäng men jag känner att den är lite konstigt uppbyggd. Jag skulle börja med hur bra service är viktig och sedan komma till att det leder till ett bättre resultat för butiken. Och ditt exempel är väl bra men bara att du fråga hur det såg ut i hans kök och sen köpte han golvet kändes lite konstigt/kort. Jag skulle sagt något i stil med att ni diskuterade hur hans kök såg ut i övrigt och kom då fram till ett beslut som ledde till köp.

Nu är jag absolut ingen expert på varken svenska eller CVs, bara min åsikt :)

Yes
2014-05-14, 02:49
När kan du börja?
Som VD?

Okej, tog min CV-mall och gjorde om efter det TS postat. Blev lite kluddigt, nån font som inte gick att embedda osv, men orkar inte sitta och pilla (märks väl på tramset att jag borde sova).
http://www.docdroid.net/c5k6/kluddcv.pdf.html

Poängen framgår förhoppningsvis. Visa att du förstår vad tjänsten handlar om och försök sälja in vad du kan göra för arbetsgivaren. Ha en enkel design som är lätt att läsa men som ändå står ut lite från mängden. Inga konstigheter.

Det spelar ingen roll om du påstår att du är jättesuperintresserad av jobbet och skulle tycka det var sååå roligt. Att du är intresserad av jobbet är förstås bra, men i slutändan handlar det om vad du kan göra.

Jag vet att det råder delade meningar om det men för egen del ser jag ingen poäng med att skriva fritidsintressen. Vem bryr sig egentligen? Sånt kan man ta när man lär känna sina nya kollegor.

Tycker inte heller att ett personligt brev bör vara särskilt personligt. Exempel på vad jag menar från det tidigare personliga brevet:

"Jag har tidigare arbetat inom butikbranschen och där har jag trivts bra, men jag har saknat något."

Det är inte relevant och fokus ligger på vad arbetsgivaren kan erbjuda dig.

"Att få en möjligheten att få framföra tankar och idéer, och nu hoppas jag på att få den möjligheten."

Ska de anställa dig för att du vill ha en möjlighet att framföra dina tankar och idéer? Varför?

"Ett brinnande intresse för inredning, och det kan förhoppningsvis väcka en glöd hos den som skall göra om hemma hos sig. "

Du trycker på att du är intresserad och har ett brinnande intresse, men det finns inget som faktiskt förmedlar det. Det relevanta här är dock OM du kan väcka intresse hos kunder. Kan du det så tryck på den punkten. Och kan du det bör du även kunna väcka intresse hos den som läser ditt brev.

Vidare hade jag inte skrivit egenskaper som "noggrann" (särskilt inte när ansökan inte är helt felfri). Det är världens enklaste sak att bara plocka ut egenskaper som efterfrågas i platsannonsen och påstå att man besitter dem. Återigen, vad kan du göra?

Det kostar en halv förmögenhet att anställa folk och medför dessutom en hel del ansvar för arbetsgivaren. Vilket värde kan du tillföra som gör att de vill ha dig?

Jag menar för övrigt inte att mitt exempel är särskilt enastående. Det är svårt att bara hitta på, speciellt med bristande information, så det blir ordbajseri. Förhoppningsvis går poängen fram ändå, att lägga fokus på rätt saker.

Beträffande CV;t hade jag tagit bort "informationssökning på internet". Det är ingen merit att kunna googla (det är det förvisso inte heller att kunna Word...).

Standardformuleringen "referenser på begäran" är bara dumt. Om du har bra referenser VILL du att de ska ringa på dem. Varför göra det svårt? Gräv fram telefonnummer till de tre tyngsta referenser du kan hitta och skriv ner dem (det är bra om du kollat med dem i förväg). Det kan vara så enkelt att ett telefonsamtal räcker för att få jobbet.

chidde
2014-05-14, 03:29
Yes just did it!!
Aven om CV't var skrivet av en framling pa ett internetforum fanns dar mer charm och personlighet i det, ta nytta av det TS!!! Konsten i sprak och att uttrycka sig val ar minsann ett kraftigt verktyg insag jag nyss

Konkurrensen i arbetslivet ar minsann hart, att soka sitt forsta jobb inom sitt omrade ar formodligen en utav det tuffaste uppgifterna man gar igenom i livet nastefter skilsmassa

... och da ar inte ens Telia-jobbet din slutdestination, du har en lang vag att ga min van! Sana jobb har aven en tendens till att ha manga sokanden som har relevanta erfarenheter fran Telenor, 3 etc och sticker du inte ut eller kanner nan inifran ar du bara ett dammkorn

Gpajpen
2014-05-14, 07:54
Sjukt att det ska behöva hänga på stavning för att få en start i livet eller ej

Mental
2014-05-14, 08:25

Tursamt nog är det något man kan ta hjälp med, det är mycket värre för de som inte kan prestera på intervju. Har ett ex som är grymt duktig på det hon gör, men är ordentligt introvert och riktigt obekväm i intervjusituationer. Hon kommer till intervju men får aldrig jobben. Och där kan man inte ta stöd av andra.

I TS fall är det extra viktigt med ett bra och övertygande CV/Personligt brev, då TS inte har speciellt mycket erfarenheter och kanske inte är så attraktiv på arbetsmarknaden. Ju mer eftertraktade egenskaper och kompetenser/erfarenheter man har, ju mindre tid behöver man lägga på fluffet. Men ska man ha ett jobb som massor av personer söker, där man själv inte har meriter som sticker ut, så är en snygg, lättläst, välformulerad ansökan och CV det enda man har för att synas.

ducedo
2014-05-14, 09:02

Problemet är att det faktiskt är ett problem. Flera studier har pekat på att stavfel ger ökad irritation, minskat förtroende och att lästiden förlängs.

http://www.spraknamnden.se/sprakvard/innehallsforteckning/4_06/melin.pdf

Det verkar t.o.m. vara så illa att det har en direkt påverkan på försäljningen:

http://www.bbc.co.uk/news/education-14130854

Det finns garanterat yrken där stavning inte är prioriterat och korrekturläsning av ditt CV räcker men om en arbetsgivare väljer mellan hundratals kandidater så är det svårmotiverat att välja en person som riskerar att göra kunderna irriterade eller minska deras förtroende för företaget.

http://www.expressen.se/res/slarviga-stavfelen-som-blev-stora-resmissar/

Diomedea exulans
2014-05-14, 09:19

Att inte kunna stava kan tyda på låg intelligens och/eller slarvighet. Inget av det vill man ha hos sina anställda.

Sen finns det såna som jag som stavar som gudar men är korkade och slarviga ändå, men det är en annan femma.

timebomb
2014-05-14, 10:23
Låter mitt nya personliga brev bättre, eller är det fortfarande skräp? Tog till mig olika tips och förslag som jag har fått här. Tack:)
http://www.scribd.com/doc/224024010/personligt-brev-nytt11

Bandid0
2014-05-14, 10:43
Det är inte säkert att det är ditt personliga brev/cv som gör att du inte får arbete. Det kan ha med tusen saker att göra, däribland ren slump.

Med det sagt, så tycker jag att dina brev är lite krystade. Kan inte exakt sätta fingret på vad det är, men jag gillar dem bara inte. Kanske känner arbetsgivare likadant. Här är ett personligt brev jag skrev som ledde till arbetsintervju och jobb i ett statligt ämbete:

Hej,

Jag heter XXX, är XX år gammal och bor i XXX med min sambo. Jag studerar XXX, och har även läst XXX och XXX tidigare.

Min yrkeserfarenhet rör främst butiksjobb. Jag har dock jobbat i gränshandelsbutiker mot Norge som ligger över sin egentliga kapacitet och har därmed utvecklat en mycket hög stresstålighet, och en förmåga att arbeta bra i lag även vid situationer där "det kör ihop sig."

På fritiden tränar jag mycket styrketräning och även kampsport, jag har mycket god funktionell styrka och även god kondition. Jag tycker om fysisk ansträngning och har även ett brinnande intresse för fjällvandringar och vildmarksliv. Andra intressen jag har är att umgås med min sambo och mina vänner, samt läsa böcker.

Jag har en stark tilltro till människans förmåga att om bara viljan finns där kunna forma sitt eget liv, även om man kommer från dåliga erfarenheter, dvs. jag tror att människor kan förändras till det bättre.

Som person och inte minst i min yrkesutövning är jag stresstålig, flexibel och samarbetsvillig. Jag har en hög arbetsmoral och strävar efter att göra mitt bästa. Jag är redo att hugga in även när det är tungt och jobbigt, att s.a.s. "ställa upp" där det krävs.

Skulle vara mycket trevligt att jobba hos er.

Mvh XXX

Enligt mig ska man försöka delge relevanta saker om sig själv, lite hur man är som person, och försöka göra det ganska avslappnat. Inte verka krystad.

Mental
2014-05-14, 10:47
Låter mitt nya personliga brev bättre, eller är det fortfarande skräp? Tog till mig olika tips och förslag som jag har fått här. Tack:)
http://www.scribd.com/doc/224024010/personligt-brev-nytt11

Det blir bättre och bättre!

"Jag bor i xxx, detta är inte ett problem., då det går flera förbindelser till xxx"
Stryk detta, hur du tar dig till och från jobbet skiter din arbetsgivare i.

Sedan språkligt, eller mer känsla för texten så tar vi t.ex.

"En förstklassig service kräver mer en ett leende, det krävs att man är lyhörd. I mitt senast arbete som kassör på byggkedjan Jem & Fix, utgick jag alltid ifrån att lyssna på kundens önskemål. Det är viktigt att man lyssnar och delger nödvändig information till kunden om den produkt som säljs. "

Mitt förslag

"En förstklassig service kräver mer en ett leende, det kräver lyhördhet och kundfokus. I mitt senast arbete som kassör på byggkedjan Jem & Fix utgick jag alltid från kundens önskemål, men det gäller även att se kundens behov. "

Möjligen kan man bygga ut lite om att vad kunden vill ha inte alltid är vad kunden behöver och att en bra säljare kan se till att balansera detta. Men jag tror det är överkurs som man kan spara till intervjun.

Mental
2014-05-14, 10:51
På fritiden tränar jag mycket styrketräning och även kampsport,

Jag har en stark tilltro till människans förmåga att om bara viljan finns där kunna forma sitt eget liv, även om man kommer från dåliga erfarenheter, dvs. jag tror att människor kan förändras till det bättre.

Som rekryterare hade jag velat se urdrag ur belastningsregister eller liknande pga detta. Om man vill lyfta fram saker som arbetsgivare kan ha fördommar mot (kampsport) och kombinerar det med att det är viktigt att tro att folk kan bättra sig och "komma från dåliga erfarenheter" skulle säga mig att det här rör sig om en ex-brotsling eller kanske bara någon som var riktigt strulig i unga år.

Jag hade nog ratat den om det fans fler bra sökande.

ducedo
2014-05-14, 10:55
"En förstklassig service kräver mer en ett leende, det kräver lyhördhet och kundfokus. I mitt senast arbete som kassör på byggkedjan Jem & Fix utgick jag alltid från kundens önskemål, men det gäller även att se kundens behov."

"mer än"

Mental
2014-05-14, 10:59
"mer än"

Stämmer, det hade jag inte sett!

Bandid0
2014-05-14, 11:24
Som rekryterare hade jag velat se urdrag ur belastningsregister eller liknande pga detta. Om man vill lyfta fram saker som arbetsgivare kan ha fördommar mot (kampsport) och kombinerar det med att det är viktigt att tro att folk kan bättra sig och "komma från dåliga erfarenheter" skulle säga mig att det här rör sig om en ex-brotsling eller kanske bara någon som var riktigt strulig i unga år.

Jag hade nog ratat den om det fans fler bra sökande.

Brevet var särskilt utformat för denna arbetsgivare (kriminalvården). Ett krav i annonsen var att man ska tro på människans förmåga till förändring. Skriver så klart inte sådär till vilket random jobb som helst. Ville mest visa på vad jag själv anser vara en personlig och avslappnad stil.

Min uppfattning är att arbetsgivare vill få en bild av vem den sökande är som person, inte att man ska sitta och rabbla egenskaper och erfarenheter och hur kvalificerad man är.

TIMPA
2014-05-14, 12:15
Inte för detaljerat med arbetsuppgifterna bara, spar lite av det till personligt brev.

Korrekt, kan tycka en mening är lagom, en välformulerad mening slår bättre än flera meningar eller bara två ord.

Vet rekrytrare som bara läser det ena om man får både cv och personligt brev skickat till sig, så en välformulerad mening om vad arbetet handlade om kan vara guld värt.

Mental
2014-05-14, 12:16
Brevet var särskilt utformat för denna arbetsgivare (kriminalvården). Ett krav i annonsen var att man ska tro på människans förmåga till förändring. Skriver så klart inte sådär till vilket random jobb som helst. Ville mest visa på vad jag själv anser vara en personlig och avslappnad stil.

Min uppfattning är att arbetsgivare vill få en bild av vem den sökande är som person, inte att man ska sitta och rabbla egenskaper och erfarenheter och hur kvalificerad man är.

Ah, då fattar jag varför man skulle nämna det! Då var det ett genomgående bra brev.

Langster
2014-05-14, 13:11

Allvarligt, man går i skolan i 12 år - där ett av de första och största målen är att lära sig skriva. Man blir ju lite fundersam när personen inte ens kan stava i ett så viktigt dokument som en jobbansökan är. Speciellt idag då det finns stavningskontroll i de flesta program man skriver i. Sen känns det rätt slarvigt att inte låta någon korrläsa texten om man vet med sig att man stavar illa.

I mitt arbete får jag läsa en stor mängd mail från olika kunder varje dag, och jag reagerar direkt negativt om jag ser att personen inte kan stava eller formulera sig ordentligt. Är det slarvigt skrivet får jag direkt känslan av att den här personen bryr sig egentligen inte så mycket om detta, trots att hen kanske beställer ett jobb för 10 000-tals kronor. Detta gäller ju speciellt om man inte har träffat personen innan, då man endast har texten att bedöma utifrån. Detsamma lär i allra högsta grad gälla vid gallring av jobbsökande.

Puryeah
2014-05-14, 16:32
Nu har jag inte läst hela tråden men mailar du bara in ansökningar? Om du verkligen vill ha jobb så får du ju åka dit personligen, så ska du se att det går bättre.

Mental
2014-05-14, 16:43
Nu har jag inte läst hela tråden men mailar du bara in ansökningar? Om du verkligen vill ha jobb så får du ju åka dit personligen, så ska du se att det går bättre.

Hah, jag hade aldrig någonsin anställt någon som bara ramlade in på mitt kontor oanmäld letandes efter jobb. Har jag en annons ute så följer man rätt kanaler eller låter bli. Det blir ett förbannat springande annars.

Vissa jobb, typ entry level tech på supporten kunde ha ett par hundra sökande, skulle man åka in oanmäld för att försöka tränga sig före i rekryteringskön hade man hamnat längst ned i listan.

Spontansöker man utan att en rekrytering pågår så kan det fungera, om det är typ en butik/cafe eller liknande, men att glida in på en stor kontorsarbetsplats, sitt lokala bankkontor eller liknande och kräva att få prata med chefen för att visa hur engagerad man är, så är risken ganska stor att man stör någon som har mycket begränsat med tid och tålamod.

Puryeah
2014-05-14, 17:38
Hah, jag hade aldrig någonsin anställt någon som bara ramlade in på mitt kontor oanmäld letandes efter jobb. Har jag en annons ute så följer man rätt kanaler eller låter bli. Det blir ett förbannat springande annars.

Vissa jobb, typ entry level tech på supporten kunde ha ett par hundra sökande, skulle man åka in oanmäld för att försöka tränga sig före i rekryteringskön hade man hamnat längst ned i listan.

Spontansöker man utan att en rekrytering pågår så kan det fungera, om det är typ en butik/cafe eller liknande, men att glida in på en stor kontorsarbetsplats, sitt lokala bankkontor eller liknande och kräva att få prata med chefen för att visa hur engagerad man är, så är risken ganska stor att man stör någon som har mycket begränsat med tid och tålamod.

Mja fast det verkar inte vara riktigt den typen av jobb han söker va? Igår skrev han i alla fall att han skulle söka till en telebutik. Där lär han ha mycket större chans att få en intervju om han visar upp sig. Men det nämnde du ju också.

Det jag vill få fram är att jag inte syftade på något jobb på bank eller liknande. Antar att han är ganska ung eftersom att erfarenheten var typ sommarjobb som reklamutdelare och liknande och då brukar man väl söka lite mer basic jobb.

Malmberg
2014-05-14, 19:46
Tipsen i tråden är lysande. Jag tog några av dom, vissa meningar stulna rakt av av Yes & Mental, och ordbajsade ihop en text för att visa hur man kan använda dom. Och för att de va kul.

Jag jobbar inom hotellbranschen och just nu byggs det ett nytt hotell/kongresskvarter i Malmö, så vi låtsas att jag skulle skriva ett brev till dom.

http://www.clarion.nu/malmo-live

Företagsnamn osv är censurerade med fetstil pga uppenbara själ.

Hej

Då Clarion Hotel & Congress Malmö Live är en av Clarions största satsningar någonsin så förstår jag att ni söker medarbetare med ett gott omdöme och en god förmåga att bemöta olika människor och kulturer. En person som är trygg i att både i grupp och självständigt kunna fatta beslut. Det är givetvis viktigt för er att hitta medarbetare som innehar den rätta kompetensen och som kan vara en del av det team som kommer göra Nordic Choice till den ledande hotellaktören i Malmö.

En förstklassig service kräver mer än ett leende, det kräver lyhördhet och kundfokus. Som Service Manager på hotellföretag av bättre klass utgår jag alltid från gästens önskemål, men det gäller även att se gästens behov och att överträffa deras förväntningar. En vistelse hos Clarion Hotel ska vara positivt minnesvärd långt efter den felfria utcheckningen.

Mina erfarenheter som platschef inom rikstäckande träningsaktör och som tränare inom idrottsförening åskådliggör mina kunskaper som ledare och ansvarstagande person, samtidigt som det avbildar en av mina större passioner - att coacha och hjälpa medmänniskor. Att se barn och ungdomar utvecklas inom sin idrott och växa som personer, att veta att jag varit en del av den utvecklingen ger en svårslagen livsglädje. Det ger en inkomst som inte visar sig på kontot men är av betydligt högre värde – dessutom skattefritt.

Genom att ta fram en tydligare marknadsförningsplan innehållande effektivare marknadsföringsmetoder, lyssna på medlemmarnas önskemål och sondering av vad marknaden idag saknar har jag lyckats öka medlemsantalet inom rikstäckande träningsaktör. Samtidigt som jag minskat omkostnaderna för verksamheten genom att byta leverantör av utrustning och bryta dyra serviceavtal.

Viljan att utvecklas inom hotellbranschen lockar mig att söka jobb på Sveriges största kongresshotell med cityläge som öppnar sommaren 2015. Att få arbeta i en del av det nya Malmö, med möjlighet att forma utvecklingen och möta nya nöjda gäster från världens alla hörn är minst sagt inspirerande. Jag ser verkligen fram emot att träffa er och presentera mig närmre.

Vänliga hälsningar
Malmberg

Kan säkert göras bättre, såga det gärna.