handdator

Visa fullständig version : Släpper fettet olika?

coloz
2014-05-12, 18:27
Jag undrar om fettet släpper på olika ställen för varje gång man deffar?

Tex förra året när jag deffade hade fettet släppt mest på magen och armarna vid 80 kg. På min deff just nu så tycker jag inte att jag är lika rippad som förra året vid magen och armarna på 80 kg. Kan det vara så att fettet släppt på andra ställen istället?

Ano1891
2014-05-12, 18:43
Fett lägger sig jämnt fördelat på kroppen, och således bränns det på samma sätt.
Man kan inte punkt förbränna t ex på enbart magen som många tyvärr i vårat land verkar tro.

Notten
2014-05-12, 18:49
Fett lägger sig jämnt fördelat på kroppen, och således bränns det på samma sätt.
Man kan inte punkt förbränna t ex på enbart magen som många tyvärr i vårat land verkar tro.

Fett lägger sig inte jämnt fördelat på kroppen.

Ano1891
2014-05-12, 18:55
Fett lägger sig inte jämnt fördelat på kroppen.

Det gör det väl visst det, bara att det inte syns lika mycket på dina axlar som på din mage? Jag kan ha fel, men har för mig att det är så. :Virro

King Grub
2014-05-12, 18:56
Du har helt fel. Hormoner och gener påverkar var det sker störst fettinlagring, och skillnaden kan vara dramatisk.

coloz
2014-05-12, 19:00
Så om jag vägde 75 kg deffad förra året, och vi antar att jag inte har lagt på mig eller förlorat något gram muskler på ett år, men lagt på mig 5 kg fett så kommer jag ha precis likadan kropp om jag blir av med dessa 5 kilon fett(utan att förlora muskelmassa)?

Ano1891
2014-05-12, 19:00
Då ursäktar jag, men är det inte så att fett förbränning sker jämnt? Är helt övertygad om att jag hört detta förut.. Kanske någon klåpare på gymmet som lurat mig.

King Grub
2014-05-12, 19:05
Nej, det stämmer inte heller. Högst individuellt och det sker absolut inte jämnt över kroppen.

King Grub
2014-05-12, 19:05
Så om jag vägde 75 kg deffad förra året, och vi antar att jag inte har lagt på mig eller förlorat något gram muskler på ett år, men lagt på mig 5 kg fett så kommer jag ha precis likadan kropp om jag blir av med dessa 5 kilon fett(utan att förlora muskelmassa)?

Det är inte säkert. Du har inte exakt samma hormonbalans i dag som för ett år sedan.

tlk
2014-05-12, 19:07
Lyle McDonalds "Stubborn Fat Solution" rekommenderas varmt för lite god läsning om ämnet i fråga.

Och nej det bränns inte av jämnt.

Sent from my 20309 using Tapatalk

GustavoX
2014-05-15, 13:48
Du har helt fel. Hormoner och gener påverkar var det sker störst fettinlagring, och skillnaden kan vara dramatisk.

Ja, jag vet ett extremfall med en kille som är smal, har låg body fat % och har magrutor men samtidigt dubbelhaka. Otur.

jontexer
2014-05-15, 17:58
Lyle McDonalds "Stubborn Fat Solution" rekommenderas varmt för lite god läsning om ämnet i fråga.

har rätt så envist bukfett själv. skulle gissa att jag ligger runt 10-12% atm. är hans metod något som funkar bättre än deff utan specifik fettförbränningsträning?

Sarco
2014-05-15, 18:51
Lite, om än mycket lite, kan man påverka.

Jag har för mig att jag läst att visceralt fett (mellan organen) förbränns i större utsträckning av de som konditionstränar mycket.

Jag är rätt säker på att jag läste att visceralt fett återskapas snabbare hos personer som genomgått fettsugning (vilket är ytterligare ett argument mot fettsugning ur ett hälsoperspektiv om du tar bort underhudsfett men ersätter med visceralt fett vid senare uppgång).

Personligen har jag gjort av med mycket visceralt fett men underhudsfettet är kvar i större utsträckning. Bra för hälsan, mindre bra för spegelbilden. Fast det mesta av det ska också bort, någon gång.

Annars är det som alltid. Det fettet du verkligen vill bli av med kommer att försvinna sist.