Visa fullständig version : Era intryck från Fitnessgalan
Jag hade inte möjlighet att besöka Fitnessgalan i helgen och skulle vilja höra lite intryck från mässa, tävlingar och föreläsningar
Latissimus Dorsi
2014-05-12, 11:51
Verkade värdelöst. Jag var inte där.
Bara ordet ger mig huvudvärk, men det var nån som hade lyssnat på nån föreläsning där och gillat den. Tror de va han som skrev i förebilds tråden
Jag var inte heller där, men jag hörde av andra att det inte var något speciellt. Absolut inte "Europas mest prestigefyllda fitnessevent" i alla fall.
Kvicksilver
2014-05-12, 12:15
Jag var där.
Mässan bestod mest av en massa kosttillskott vilket gjorde att man klarade av den på en kvart.
När det gäller tävlingarna så var det bikini och mens physiqe som dominerade vilket nästan fick mig att somna då det är dötrist att sitta och glo på ungdomar i badkläder, men det är tydligen framtidens melodi.
För mig som intresserad av byggning var det totalt bortkastade 700kr tyvärr.
Vill ni se resultatlistan så finns den "Världexklusivt" på Iron Mags sida... vilket inte är så konstigt då Binais äger den svenska tidningen. :)
Trots allt imponerad av den stora ekonomiska risk Binais tar med att arrangera detta.
Ska detta funka på sikt måste dom nog få med lite större aktörer, kändare atleter och tona ner Binais en smula (både vad gäller galan, BMR och Iron Man).
Är inte så säker på att vi kommer att få se en ny gala nästa år.
Det bästa vore om han kunde komma överens med SKKF så det blev en riktig tävling. Den vilja och det entreprenörskap som herr Begovic visar upp skulle kunna användas på bättre sätt än vad jag såg i helgen.
PureWhey
2014-05-12, 12:20
Kvicksilver
Hur många ~18åriga tjejer såg du med en Celsius i handen, hade du ett anteckningsblock som du satte streck i?
Celsiusgalan?
Undra hur många bilder som laddades upp till instagram från den där galan, borde vara något sorts rekord.
Edit: VA? KOSTADE DET 700 SPÄNN ATT GÅ IN??!?!! VAD I HELVETE
Verkade värdelöst. Jag var inte där.
Vad verkade värdelöst?
Pudzianovski
2014-05-12, 14:28
Vad verkade värdelöst?
Fitnessgalan?
;)
Sir Anselm
2014-05-12, 14:49
Jag var där på lördagen. Såg inte några tävlingar utan var bara på mässan. Lite för litet kände jag, hade hoppats på fler utställare, framförallt mer kläder och utrustning/tillbehör hade varit kul. Som sagt var det rätt snabbt avklarat, tveksam till om det blir något besök om den återkommer nästa år.
Undra hur många bilder som laddades upp till instagram från den där galan, borde vara något sorts rekord.
Det kostade 180 att gå in, mer om man ville se tävlingarna.
Jag var där och tyvärr så var det litet, utställningen var snabbt avklarad. Alldeles för lite merchandise som såldes ut, få utställare osv. Dom sålde iallafall ut ON, vilket får ses som ett plus, en till kul grej var också att lyssna på Greg Plitt inte för att den var särskilt informativ men bra inspiration.
Det var okej för dom 180 kr jag betalade, kommer nog gå igen nästa år om dom får lite fler utställare. Har ingenting alls att säga om tävlingarna som gick under lördagen dock.
Kvicksilver
2014-05-12, 15:04
Kvicksilver
Hur många ~18åriga tjejer såg du med en Celsius i handen, hade du ett anteckningsblock som du satte streck i?
Va? :confused:
Var massvis med unga snygga tjejer överallt... om det var det du undrade? Gick runt och dreglade gubbsjukt hela tiden. :d
Kvicksilver
2014-05-12, 15:09
Jupp.
Alternativt 180kr om man inte ville se tävlingen utan nöjde sig med att betala för att gå runt och se reklam för massa värdelösa pwo's och annat skräp man kan peta i sig för att få rippad instagramfysik. :d
Även om det hade varit bra priser på tillskott där inne så hade de fortfarande blivit dyrt i och med att man betalat 180 kr för att gå in till att börja med.
Jag var där på lördagen. Såg inte några tävlingar utan var bara på mässan. Lite för litet kände jag, hade hoppats på fler utställare, framförallt mer kläder och utrustning/tillbehör hade varit kul. Som sagt var det rätt snabbt avklarat, tveksam till om det blir något besök om den återkommer nästa år.
Typ exakt så jag skulle beskriva det och därför är jag förvånad över följande.
http://ironmanmagazine.se/nyheter/fitnessgalan-2015-utannonserat-datum-spikat/
Måste bidra med min åsikt känner jag.
Jag var där som coach till en polare som ställde upp i Men's physique så fick vara med om allt som hände för de tävlande. Det hela började med inregistrering på fredagen där vi hade fått information på mejl om att man kunde komma mellan 18-20 och regga sig. Så vi tänkte vara smarta och bokade in spraytan till kl 20 så kan man ta två flugor i en smäll. När vi kom för att regga oss kl 18:30ish så visade sig att vi hade tur för de skulle precis AVSLUTA inregistrering för Men's physique. De hade alltså tydligen bestämt sig för att följa en viss ordning som de inte informerade om i mejlet.
På grund av detta tänkte jag att det var bäst att fråga om det var något annat som de inte nämnt i mejlet som man bör ta hänsyn till. Då får jag som svar att man MÅSTE infinna sig på samma plats (inregistreringen) kl 20:00 för EXTREMT VIKTIG information om själva tävlingsproceduren osv. Vi som hade bokat spraytan till den tiden fick sticka dit tidigare och som TUR var kunde vi fixa det innan 20:00 och vara på plats för den EXTREMT VIKTIGA informationen som de INTE hade informerat om innan.
Väl på plats kl 20:00 visa det sig att det enda de ville säga var: "att de vet hur det är att tävla så de ska göra allt för att vi ska få en så bra tävling som möjligt". Sen var det inge mer med detta EXTREMT VIKTIGA möte.
Vi hade även blivit informerade om att det skulle vara öppet från kl 08:00 dagen där på (lördagen/tävlingsdagen) så vi hade bokat tid för spraytan nr 2 vid 09:40. När vi kom till globen så var det tvärstängt och massa tävlanden samt mäss- och monterpersonal stod utanför i regnet och väntade på att få komma in. Vi fick vänta till 10:15 då nån random person gick ut och då stormade alla människor in (typ 200pers). Vi var ju vid det här laget sena till spraytaningen så vi skyndade oss dit. När vi kom fram så var det 0 personal där och flera tävlanden som stod och väntade på att få bli sprayade. Jag sprang iväg ner till mässan (tanningen var en bit ifrån mässan) för att ta reda på vart personalen höll hus. Det visa sig att "det bestämde sig för att byta plats och hade skickat ett mejl under natten med information". Så vi fick springa o leta efter den nya platsen och sedan stå i kö då massor av personer skulle få sin spraytan trots att flera av oss hade bokat tid långt innan.
Nå väl, när det var dags för tävling så skulle alla tävlanden göra entré tillsammans därefter skulle det bli en paus på minst 10 minuter så första klassen som skulle upp (Men's physique = min polares klass) hinner förbereda sig och pumpa upp. I princip direkt när de kom tillbaka backstage efter entrén så skulle alla i Men's physique klassen ställa upp sig så ingen han pumpa upp mer än någon minut innan de skulle in igen.
Tävlingarna började kl 15:00 och alla första rundorna skulle vara avklarade till 17:30 då det skulle bli paus. Det drog ut på tiden....MKT! Så de första rundorna blev klara 19:00 och en kort paus togs. Jag gick och frågade arrangörerna när vi skulle vara redo att inta scenen igen för finalerna. Fick höra att vara redo till 19:30 då det drar igång igen. Min polare pumpade upp och var super redo kl 19:30 tillsammans med alla andra tävlanden. Men det fick stå och vänta i ca 45 minuter eftersom huvudomaren saknades!!
När han väl dök upp så kunde tävlanden inta scenen. Och då förväntar man sig ju en ny bedömning med poäng och eventuellt top 10 ska bli utvalada. Men nej, eftersom tävlingen dragit ut på tiden så bestämmer man sig för att avsluta tävlingen genom att annonsera Top 3 baserat på poängen från första rundan endast. Inga fler särbedömningar gjordes.
Min polare kom 2a så vi var glada ändå. Men det visade sig att korta klassen som han tävlade i hade alla fått långa klassens pokaler och när långa klassen gick upp fick de korta klassens (det stod alltså ex. "2:a plats +180cm") på min polares pokal fast han kom 2a i korta klassen :P Så när långa klassen gått av så fick alla byta pokal med varandra backstage.
Jag passade på att frågaa arrangören som stod backstage om overall, då sa han att 1orna skulle stanna kvar för overall. Så vi hängde kvar en stund och tog lite bilder, sedan ville vi iväg och fira med mat så klart. Lite senare på kvällen så får vi reda på att både 1orna, 2orna och 3orna skulle stannat kvar och varit med på overall och få chansen att dela på prispengar! (1an = 10000kr, 2an lite mindre, 3an lite mindre än 2an). Minns inte exakt hur mkt det var, men ett par tusen som vi gick miste om pga av dålig information.
Inte nog med det så visade sig att 1an i korta klassen hade en av domarna som sin coach. Och en annan tävlande hade en annan dommare som sin coach. Vilket jag tycker strider hårt mot någon form av tävlingsetik i sig. Känns otroligt fel bara.
Nåväl, ursäkta för mycket text men kände att jag behövde informera om hur jag/min kompis som coach/tävlande upplevde arrangemanget.
Kort summering för den som inte orkar läsa:
Mycket dåligt information, fel eller ogiltig information. Dörrar var låsta, spraytan flyttad utan bra information. Väldigt dåligt tidshållning i tävlingschemat. Domare med möjlig bias. Fullföljde inte ens en korrekt tävling!
Trots att jag är väldigt glad över att min kompis kom 2a så är jag väldigt missnöjd med hela tävlingsarrangemanget.
PureWhey
2014-05-14, 19:37
Låter riktigt dåligt uppstyrt, tråkigt.
Snabb edit: En domare var coach och den andra domaren var bekant med en av deltagarna i tävlingen (inte coach som jag skrev). Denne fick tydligen tips backstage från domaren under tävlingens gång.
Så kan jag även passa på o tillägga att flera av andra och tredje pristagarna fick samma information som oss och missade därmed overallen.
Nog för att det låter tråkigt men inte så ovanligt, vissa saker kanske och lite mycket kanske men dom flesta tävlingar strular på ett eller annat sätt.
Typ exakt så jag skulle beskriva det och därför är jag förvånad över följande.
http://ironmanmagazine.se/nyheter/fitnessgalan-2015-utannonserat-datum-spikat/
ägaren för sin tidning som skriver att hans mässa var bra ?
fake it to u make it... det där kommer säkert bli en bra gala inom några år ifall dom bara hypar upp den så det blir en riktigt evenemang. Samt att dom får ordning på bitarna. Sen tror jag dom fått ut mer av allt ifall dom kört en tävling under skkf istället för sin egna. Var det ens några byggare att tala om ?
Var mest ett virrvarr av MP och Bikini som jag förstått det.
Lägger dom lite energi gör det större och bättre så kan jag nog tänka mig gå om 2-3 år
Jag är förvånade över att dom redan bokat 3 galor till. Vad han tycker om den lägger jag inte mycket värde i.
Ronnie niemi från finland är ju ändå en hyfsad byggare och kom 3a så lite klass måste det väl varit på klassen men överlag nej.
Dom hade säkert fått ut mer av att köra tillsammans med skkf men det vill ju inte någon av parterna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.