Logga in

Visa fullständig version : Hjälp börjat få ont i huvudet vid gym

Steckmaestro
2014-05-11, 22:04
Tjena Kolozzeum,
nu ber jag om råd igen.

Fick min ADHD diagnos i Februari. Påbörjade medicinering (concerta) i Mars. Nice, nice, ingen skillnad med träningen fortsatte som vanligt. Kanske hade lite mindre hunger så käkade inte lika mycket och var då också "energilös" i gymmet. Men inte mer än att man lärde sig att äta lite extra.

Nu till saken, i fredags och idag så har jag fått sprängande huvudvärk (först vid knäböj och sen vid stående rodd) i fredags valde jag att gå hem. Det är inte direkt utan det känns som om det byggs upp något, någon spänning i huvudet och sen precis innan det kommer börja "bulta" så slutar jag givetvis. Tar ofta lång tid för huvudvärken att gå över.

Min läkare sa innan att man ofta inte får biverkningar efter ett längre tag med bruk. Men ja, antar att det har med blodtrycket att göra? Äter i övrigt hälsosamt och dricker kanske 3-6 koppar kaffe om dagen.

Förra gången hade jag tagit 36 mg (alltså relativt svag dos) och idag var det endast 18 mg samt 2 koppar kaffe ... (för nästan 10 timmar sedan) så det känns inte som om jag borde ha jätte mycket effekt kvar.

Vad kan det vara? Orolig eftersom det varit båda de två senaste gångerna, inte kunnat köra färdigt mitt pass.

MasterChief
2014-05-11, 22:49
Jag skrev detta för länge sedan, men det låter relevant för dig. Jag är dock ingen läkare och det är en sådan du bör uppsöka vid upprepade besvär. Den typ av huvudvärk du upplever stämmer ganska bra med vad många av oss som tränar haft. Många har den bara ett fåtal gånger. Själv har jag haft det kanske 3-4 gånger på 20 år.

The International Headache Society(IHS) har skapat en klassificering av huvudvärk. Den delas in i spänningshuvudvärk och migrän. Tydligen så är träningsinducerad huvudvärk svår att klassificera enligt denna metod och har ofta blandade orsaker. Den som ligger närmast "vårt" problem är den så kallade benign exertional headache; Harmlös huvudvärk från kraftig ansträngning (Egen översättning). I lite olika arbeten har denna typ av huvudvärk blivit i detalj förklarad (se: Diamond S, Medina JL: Prolonged benign exertional headache, in Critchley M (ed): Headache:hysiopathological and Clinical Concepts. New York City, Raven Press, 1982, pp 145-149).
Huvudvärken utlöses av kraftig ansträngning och får ett plötsligt händelseförlopp. Först kraftigt pulserande i några sekunder till någon minut därefter mindre intensiv i några timmar. Problemet uppstår lätt igen under ansträngning i någon dag till någon vecka. Den drabbade har ytterst sällan lidit av migrän tidigare.

Man tror att denna huvudvärk är vaskulär i sin natur (har alltså med blodkärlen att göra). En teori går ut på att det skapas ett högt artäriellt tryck i cerebrum (främre delen av hjärnan) vilket kan få de smärtkänsliga kaviteterna att expandera, vilket skulle då orsaka smärtan.

En likartad typ av huvudvärk orsakas av sexuella aktiviteter. Båda dessa har tydligen likartade förlopp.

Vanlig behandling är tydligen NSAID-läkemedel, typ ibuprofen. I praktiken verkar denna typ av huvudvärk försvinna efterhand och sedan aldrig dyka upp igen. De flesta har det ett par gånger endast. Ytterst få lider av den livet ut. Man rekommenderar att man kör igång lugnt och tänker på att undvika onödig spänning i icke arbetande muskulatur samt att man sköter andningen. Vad som gör att vissa är känsliga är inte utrett däremot så verkar kroppen kunna anpassa sig.

Olegh
2014-05-11, 22:52
Det som hjälpte för mig var långvarig vila. Åtminstone ett gäng veckor.

Steckmaestro
2014-05-12, 11:43
Anledningen till att jag lite nervös är för att jag i princip... ALDRIG haft huvudvärk. Det har varit när jag haft kraftig feber någon gång som jag hört hjärtslagen i huvudet och typ trodde jag skulle dö. Men, annars, aldrig. Det är jätte tydligt att det är direkt relaterat till tunga lyft.

Första gången så körde jag knäböj och många reps på medeltung vikt.
Tredje set:et, när jag blir trött, då måste jag liksom "pusha" mig och ta i och det är då huvudvärken kommer. Andra gången igår, kände jag liksom att jag tog det lugnt och tänkte på andningen. Ändå när jag skulle hiva upp stången (långt innan jag fått tillräckligt med mjölksyra och ont i armarna) så måste jag pusha mig och vips kom huvudvärken tillbaka. Jag ska förbi vårdcentralen imorgon i ett annat ärende och kommer fråga om detta.

Långvarig vila är det sista alternativet jag vill göra. Inte minst med min uppkommande Frankrike resa (med cykel!). Jag har kämpat sedan i September i fjol med träningen och hade inte gärna gett upp den.