Visa fullständig version : Ska vårdpersonal få välja att neka utföra t.ex. aborter?
Nå, ska vårdpersonal få rätt att neka till att medverka vid t.ex. aborter om de finner det etiskt förkastligt? Varför/Varför inte?
Red Apple
2014-05-10, 18:24
Om de tycker att det är moraliskt förkastligt bör de ha sökt sig till en yrkesgrupp som inte exponeras för det.
Sverdfirre
2014-05-10, 18:25
Lägger till:
Ska de få välja att neka till att medverka vid t.ex. en hjärtoperation där del från gris används ifall de finner det religiöst förkastligt?
Latissimus Dorsi
2014-05-10, 18:27
Lägger till:
Ska de få välja att neka till att medverka vid t.ex. en hjärtoperation där del från gris används ifall de finner det religiöst förkastligt?
Haha aldrig i livet.
Med aborterna, alltså njae. Nej.
Om de tycker att det är moraliskt förkastligt bör de ha sökt sig till en yrkesgrupp som inte exponeras för det.
Hmm, hur funkar detta? Gäller detta även till exempel ekonomer, om deras företag gör något moraliskt förkastligt, bör de ändå utföra det eller utbilda sig till något annat?
Latissimus Dorsi
2014-05-10, 18:30
Hmm, hur funkar detta? Gäller detta även till exempel ekonomer, om deras företag gör något moraliskt förkastligt, bör de ändå utföra det eller utbilda sig till något annat?
Haba haba haba, lugna ner dig med päronen och äpplena.
Red Apple
2014-05-10, 18:31
Nu var du tråkig Loke. Ta det som en tumregel inom rimlighetens gränser :) Däremot tycker jag att ekonomer bör byta arbetsplats om de upplever sina uppgifter som förkastliga.
Lägger till:
Ja om man sedan kan bli dömd för vållande till annans död för man inte ingrep. :)
Får dom väl göra, men då ska det gå att ta anställningen ifrån dom omedelbart också. Vill man ha kvar sitt jobb så ska man se till att göra det.
PureWhey
2014-05-10, 18:50
Självklart inte, då får man byta yrke alt. inte söka sig dit till att börja med.
Lokes exempel med ekonomer är en dum jämförelse, men det förstår nog de flesta.
Nu var du tråkig Loke. Ta det som en tumregel inom rimlighetens gränser :) Däremot tycker jag att ekonomer bör byta arbetsplats om de upplever sina uppgifter som förkastliga.
Grejen är att jag har pluggat till ingenjör, och under utbildningen har jag och mina vänner snackat en del om etik. Din tumregel tycker jag går rakt emot de saker vi kommit fram till. På grund av det komplexa sätt som teknik påverkar människor tror jag att det är nästan omöjligt att gå ett helt yrkesliv utan att någonsin hamna i ett läge där chefen ber en göra något som man själv tycker är fel. Detta gör, att enligt din tumregel, bör typ alla som har någon form av moral undvika att bli ingenjörer, alternativt göra saker som de själva tycker är fel. Detta känns extremt kontraproduktivt om syftet är att göra samhället Gott(tm).
Problemet fortsätter på så vis att jag tror detta gäller precis alla yrkesgrupper. Ett samhälle där folk gör som de blir tillsagda utan att reflektera, alternativt undviker yrken där frågor om etik kan uppstå, kommer bli primitivt. Så problemet med din tumregel är inte att den bara funkar inom rimlighetens gränser, problemet är att den är dum.
Självklart inte, då får man byta yrke alt. inte söka sig dit till att börja med.
Lokes exempel med ekonomer är en dum jämförelse, men det förstår nog de flesta.
Då blir det lätt för dig att bevisa hur dum den är för mig :)
PureWhey
2014-05-10, 19:04
det är nästan omöjligt att gå ett helt yrkesliv utan att någonsin hamna i ett läge där chefen ber en göra något som man själv tycker är fel.
Du ser inte skillnaden på det och TS exempel där det är något som antagligen sker flera gånger i månaden?
Hamnar du på ett företag som gör saker du tycker är moraliskt åt helv... är du dessutom fri att söka andra jobb.
Om arbetsgivaren kan se till att dessa arbetsuppgifter löses på annat sätt utan att på något sätt riskera patientsäkerheten och den anställde i fråga får en adekvat reduktion av lönen är det helt ok för mig.
Arf Pingvin
2014-05-10, 19:09
Om vi gemensamt har beslutat att vi ska ha en viss nivå på vården så kan inte sånt här godtycke från enskilda få företräde. Alla kvinnor över hela landet måste få rätt till samma sjukvård och mottagande. Om en barnmorska inte kan leva upp till det får hen helt enkelt söka sig till något annat yrke.
PureWhey
2014-05-10, 19:09
Konkurrenskraftig på jobbmarknaden blir man då :D
Inte.
Du ser inte skillnaden på det och TS exempel där det är något som antagligen sker flera gånger i månaden?
Hamnar du på ett företag som gör saker du tycker är moraliskt åt helv... är du dessutom fri att söka andra jobb.
Fast frekvensen kan väl ändå inte ha någon betydelse? Jaha, om mitt företag producerar bilar, och varje bil har något som jag tycker är moraliskt fel, och vi kläcker ur oss en bil i sekunden, är det då jämförbart igen?
Visst, jag är fri, men jag tycker inte detta handlar så mycket om att det är synd om en individ som att det är synd om samhället som är så intolerant mot indidivider.
PureWhey
2014-05-10, 19:15
Fast frekvensen kan väl ändå inte ha någon betydelse? Jaha, om mitt företag producerar bilar, och varje bil har något som jag tycker är moraliskt fel, och vi kläcker ur oss en bil i sekunden, är det då jämförbart igen?
Visst, jag är fri, men jag tycker inte detta handlar så mycket om att det är synd om en individ som att det är synd om samhället som är så intolerant mot indidivider.
Du jobbar på ett företag som skapar en produkt du inte gillar, vad är det du vägrar göra? Vad tror du händer om du vägrar arbeta p.g.a. att du inte gillar slutprodukten?
Du jobbar på ett företag som skapar en produkt du inte gillar, vad är det du vägrar göra? Vad tror du händer om du vägrar arbeta p.g.a. att du inte gillar slutprodukten?
Säkert skulle jag få sparken i många fall. Det leder till att folk inte vågar sätta sig på tvären, och helt klart en orsak till varför så många företag gör saker som uppfattas som onda. Just därför känns detta som en svår fråga för mig.
PureWhey
2014-05-10, 19:25
Säkert skulle jag få sparken i många fall. Det leder till att folk inte vågar sätta sig på tvären, och helt klart en orsak till varför så många företag gör saker som uppfattas som onda. Just därför känns detta som en svår fråga för mig.
Anställd tycker något är etiskt förkastligt (i TS fall abort), och får därför vägra att delta i detta.
Anställd på ICA tycker det är etiskt förkastligt att sälja kött, och får därför...?
Man får helt enkelt ge f*n i att jobba där man inte klarar av att utföra arbetsuppgifterna, konstigare än så är det inte.
E: Dessutom pratar vi om något man utbildat sig till i det första exemplet och i ditt med bilar är det något du inte väntat dig i samband med anställning. Är du barnmorska vet du att aborter kommer ingå i dina arbetsuppgifter.
David Brent
2014-05-10, 19:32
Liknande diskussion var ju uppe ganska nyligen, http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209308
frazkakan
2014-05-10, 19:38
Anställd tycker något är etiskt förkastligt (i TS fall abort), och får därför vägra att delta i detta.
Anställd på ICA tycker det är etiskt förkastligt att sälja kött, och får därför...?
Man får helt enkelt ge f*n i att jobba där man inte klarar av att utföra arbetsuppgifterna, konstigare än så är det inte.
E: Dessutom pratar vi om något man utbildat sig till i det första exemplet och i ditt med bilar är det något du inte väntat dig i samband med anställning. Är du barnmorska vet du att aborter kommer ingå i dina arbetsuppgifter.
Till Loke, precis det fetmarkerade. Man vet vad man utbildar sig till, och man vet vad att aborter är del av arbetsuppgifterna. Det kan inte komma som en överraskning, och funkar det inte för dig då får man helt enkelt byta inriktning på sin karriär.
Barbastark
2014-05-10, 19:47
Om momentet ingår i arbetsbeskrivningen man skrev på vid anställning så tycker jag inte man kan neka i efterhand och förvänta sig behålla jobbet. I övrigt kan man neka på hur mkt man vill.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.