Visa fullständig version : Fråga som jag har undrat ang. doping
Extremen
2014-05-09, 16:07
Okej jag har fattat att det är förbjudet att dopa sig i Sverige. Dopingskontroller dag in dag ut, problemet är att ni vett en dag kliver man in i gymmet på stången har han 180, pumpar 10-12 reps skriker som ett djur, väger 100kg sten deffad stor som ett hög hus, om nu dopingskontroll existerar hur tränar animalsen?
Mackan58
2014-05-09, 16:15
Okej jag har fattat att det är förbjudet att dopa sig i Sverige. Dopingskontroller dag in dag ut, problemet är att ni vett en dag kliver man in i gymmet på stången har han 180, pumpar 10-12 reps skriker som ett djur, väger 100kg sten deffad stor som ett hög hus, om nu dopingskontroll existerar hur tränar animalsen?
I vilken övning?
WHITEFOLKS
2014-05-09, 16:23
Dopingkontroller är rätt ovanliga på de flesta gym.
Agitator
2014-05-09, 16:24
Aldrig sett en dopingkontroll. Tycker ändå jag varit rätt frekvent på gymmen under 2000-talet. Verkar också som många blir varnade i förväg dessutom. Så de sker väl väldigt sällan.
Om man kollar på kur-rapporter på internet verkar det vara helt vanliga gym, iaf de jag har sett.
Vi har rätt frekventa dopingkontroller där jag tränar, men de är diskreta, det är fullt möjligt att träna utan att märka att de varit där. Samtidigt kommer och går det över 1000 pers per dag, så även om man testade typ 10 st i veckan skulle det ändå finnas en rätt god chans att slippa undan.
"Animalsen" tränar hårdare än dig, sköter kosten bättre än dig och har större vilja än dig... :)
Om dom nu inte har gått från spinkispinkis till muskleberg på ett knappt halvår, då blir man ju fundersam
"Animalsen" tränar hårdare än dig, sköter kosten bättre än dig och har större vilja än dig... :)
Om dom nu inte har gått från spinkispinkis till muskleberg på ett knappt halvår, då blir man ju fundersam
Han frågade väl ändå inte om de dopar sig, utan hur de kommer undan med det. Det handlade inte om hur de uppnådde 10x180kg.
PureWhey
2014-05-09, 17:49
Dom blir inte testade, eller åkt dit och skiter i det. Knappast raketforskning.
Skickat ifrån böjracket
Armed Dingo
2014-05-09, 19:05
Ja dem uppenbara fallen fattar man verkligen inte varför de inte testas. Det är svårare med spinkisarna som ändå dopar sig. Men dem skiter man ju ändå i.
snelhest
2014-05-09, 19:30
Ja dem uppenbara fallen fattar man verkligen inte varför de inte testas. Det är svårare med spinkisarna som ändå dopar sig. Men dem skiter man ju ändå i.
Varför skulle man skita i spinkisarna? Jag trodde att problemet var att folk är dopade - inte att de är stora. Då kan vi ju lika gärna skippa dopningstestet och helt enkelt bura in alla vältränade.
R Scarpa27
2014-05-09, 19:37
BSAwmfGp8ms
galen ättrig LITEN kille. 135kg bänk 7 reps.
haha kolla slutet klockrent.
snelhest
2014-05-09, 19:47
galen ättrig LITEN kille. 135kg bänk 7 reps.
haha kolla slutet klockrent.
Ja det såg ju inte fejk ut. Och inte irrelevant för tråden. *rolleyes*
Det är väldigt få gym som har kontroller överhuvudtaget. Jag har inte hört eller bevittnat ett enda tillfälle under mina 12 år på gymmet.
Agitator
2014-05-09, 19:55
Förbjudet att köra för fort också.
Som påpekats tidigare, inga tester sker direkt samt folk använder preparat oavsett om det är lagligt eller ej. Så det ser ut.
Armed Dingo
2014-05-09, 19:58
Varför skulle man skita i spinkisarna? Jag trodde att problemet var att folk är dopade - inte att de är stora. Då kan vi ju lika gärna skippa dopningstestet och helt enkelt bura in alla vältränade.
De spinkiga gör ju något fel så deras biverkningar är straff nog tycker jag :D
Som redan sagts är sannolikheten att åka dit ganska liten, och resurserna för att sätta dit många saknas. Man skulle kunna tro annat när man läser folk som klagat som blivit testade men det är nog mycket tårar och upprörda känslor, och inte en rättvis sanningsenlig bild av den hårda verkligheten med frekventa tester.
Extremen
2014-05-09, 21:19
Går du upp från 80 bänkpress till 100 naturligt på några månader börjar folk misstänka. Jag har varit med om okända killar på gymmet jag tränade förut gick upp 8-15kg på några månader och dom tränade dag tid under kuren. Och till den som säger sköt träning så blir du som dom, du pumpar inte 10-12 reps på 180 oavsett om du kommer från Norrland eller Finland, speciellt inte om du är en bodybuilder, nu överdrev jag 180-10-12 men det är inte ovanligt att se bodybuilder som väger 80-90 tävlingsform pumpa på 160-170 bänkpress för mig låter det inte naturligt.
Går du upp från 80 bänkpress till 100 naturligt på några månader börjar folk misstänka. Jag har varit med om okända killar på gymmet jag tränade förut gick upp 8-15kg på några månader och dom tränade dag tid under kuren. Och till den som säger sköt träning så blir du som dom, du pumpar inte 10-12 reps på 180 oavsett om du kommer från Norrland eller Finland, speciellt inte om du är en bodybuilder, nu överdrev jag 180-10-12 men det är inte ovanligt att se bodybuilder som väger 80-90 tävlingsform pumpa på 160-170 bänkpress för mig låter det inte naturligt.
Det är inte speciella vikter, det kommer alltid finnas några på varje gym som tar det, utan preparat :)
Extremen
2014-05-09, 21:54
Tar du 7-8 reps på 170 kan du dunka 200-220 det kan du inte uppnå naturligt som bodybuilder.
Agitator
2014-05-09, 21:54
Det är inte speciella vikter, det kommer alltid finnas några på varje gym som tar det, utan preparat :)
Feta dock, inte imponerande. Att vara fet är lätt.
BobaFett
2014-05-09, 21:58
Ako Rahim bänkar väl 170 och är skitren.
Agitator
2014-05-09, 21:59
Hur kan man vara skitig och ren samtidigt?
BobaFett
2014-05-09, 22:00
Går du upp från 80 bänkpress till 100 naturligt på några månader börjar folk misstänka.
Jag gick upp från att göra 10 reps på 80 till 10 på 105 på mindre än 4 månader när jag bulkade en gång. Helt ren.
Tar du 7-8 reps på 170 kan du dunka 200-220 det kan du inte uppnå naturligt som bodybuilder.
:)
the_PL_man
2014-05-09, 22:10
Definiera bodybuilder. ;)
75L7NZqKIio
På atletklubben har vi väl haft tre besök av dopingkontrollanter hittills i år.
Killen i videon har pinnat ett antal ggr vid oanmälda dopingtester, utan problem.
Mvh
the_PL_man
Definiera bodybuilder. ;)
75L7NZqKIio
På atletklubben har vi väl haft tre besök av dopingkontrollanter hittills i år.
Killen i videon har pinnat ett antal ggr vid oanmälda dopingtester, utan problem.
Mvh
the_PL_man
Äsch, jag hade kunnat lyfta 300 KG med den bryggan.
Agitator
2014-05-09, 22:21
Hur lätt är det att upptäcka doping föressten? Det som alla verkar köra med på standardgymmen. Är det något man ser på ett test efter avslutad kur under en lång tid eller vad?
Extremen
2014-05-09, 22:28
Ako rahims starkaste sida är bänkpress, med svank, rumplyft, vibration får han upp 1 reps på 170 han har tränat i 10-15 år och är en bevis på bra genetik om han nu är fri från doping.
Det är skillnad på att pumpa på 170 och köra 1 etta på 170.
the_PL_man
2014-05-09, 22:33
Äsch, jag hade kunnat lyfta 300 KG med den bryggan.
Kommer gärna och filmar dig när du är det. Det är bara 40 kg över nuvarande världsrekordet utan utrustning (jo, jag vet att Freddi gjort mer på nationella tävlingar i Finland, och att James Henderson en gång i tiden gjorde 322,5 kg).
mvh
the_PL_man
Extremen
2014-05-09, 22:39
Bra teknik enorm svank, men du kan aldrig vetta om någon är dopad eller inte även om klubben doping testas, nu säger jag inte att killen på videon är dopad. Det är inte så att man är medlem i klubben från den dagens man föds.
the_PL_man
2014-05-09, 22:49
Bra teknik enorm svank, men du kan aldrig vetta om någon är dopad eller inte även om klubben doping testas, nu säger jag inte att killen på videon är dopad. Det är inte så att man är medlem i klubben från den dagens man föds.
Du kan aldrig veta allt, men jag har tränat honom sen den dag han började styrketräna. Mina 26 år i styrketräningens boningar har gett mig en viss insyn i hur vissa saker visar sig.
Jag känner alldeles för många enormt starka individer som hellre skulle skära upp handlederna än att dopa sig för att dra slutsatser bara baserat på en lyft vikt.
/ the_PL_man
Extremen
2014-05-09, 22:56
the pl man får jag fråga dig hur många reps han klarar på 180?
the_PL_man
2014-05-09, 23:03
Låt mig återkomma, skall dubbelkolla så att mitt minne inte spelar mig ett spratt. Vill inte lämna felaktiga uppgifter.
AngoraIHS
2014-05-09, 23:06
Varför inte? Om du har samma teknik som en powerlifter, varför kan man inte köra samma vikt bara för att man råkar bodybuilda? En gammal gubbe som inte ens är stor eller väger mycket tar över 200 bänk där jag tränar.
Hur lätt är det att upptäcka doping föressten? Det som alla verkar köra med på standardgymmen. Är det något man ser på ett test efter avslutad kur under en lång tid eller vad?
Beror helt på vad du kör, men generellt så är det väääldigt lång tid. Det som alla verkar köra med vettefan, testo är ju vanligt men det är ju spruta och sitter i länge oavsett ester men många half assers kör väl orala och dom har väldigt kort halveringstid.
Extremen
2014-05-09, 23:14
En kroppsbyggare tränar inte bänkpress med svank och dunk, du tränar för att bygga bröstmuskler då ligger på platt på bänken och tränar djupt. Väger du 120kg fett med brutal svank och bra teknik kan man säkert klara 200 bänk men inte om du är en bodybuilder som tränar för styrka. Som sagt 7-8 reps på 170 djup hade den personen svankat som killen på videon hade han klara 250+. Det är skillnad på strikt curla 60kg- svinga 100kg, ett lyft är ett lyft men det också skillnad på lyft och lyft
Extremen
2014-05-09, 23:18
Vi har smulter som påstår om att han är doping fri och killen väger ju runt 150 minst, en enorm svank och grym teknik och några tiotal års träning på ryggen. Han drar ju runt 320-330 med bänkpress tröja.
Starvation
2014-05-09, 23:27
Freddi är d-fri. Han kör ju i den fria viktklassen. Folk som måste hålla vikt är lite mer tveksamma däremot.
Det finns såklart sånna som dopar sig i 120+ med.
Vi har smulter som påstår om att han är doping fri och killen väger ju runt 150 minst, en enorm svank och grym teknik och några tiotal års träning på ryggen. Han drar ju runt 320-330 med bänkpress tröja.
Snarare 390-400
Extremen
2014-05-09, 23:34
390-400 en helt annan femma, oavsett viktklass.
390-400 en helt annan femma, oavsett viktklass.
En annan femma ur vilken aspekt då?
Extremen
2014-05-09, 23:47
vad tror du? det kanske är till och med över svensk rekord i raw marklyft.
vad tror du? det kanske är till och med över svensk rekord i raw marklyft.
Nämen säg, jag vet inte vad du svamlar om.
Vad har det ena med det andra att göra? Du sitter och gissar vad som är möjligt att göra utan att ha någon som helst aning om hur saker fungerar.
130kg finsk sisu
2014-05-10, 00:03
1. Vi skall inte blanda in tröjresultat då det gäller att prata muskelstyrka, det är många aspekter som spelar in i ett tröjlyft.
2. Jag har på tävling raw gjort 268 på en dålig dag. Nu har jag gjort 277,5kg så gott som tävlingsstrikt på träning och mycket lätt. Jag väger 148kg och är all-time drugfree. Kolla min youtubekanal om nån vill se lyften. Jag har gjort 20x182.5kg lätt för 1 år sedan. Är starkare nu, hoppas jag ligger nära 25 reps på den vikten nu.
3. En brygga i bänkpress raw gör verkligen inte några underverk, vi pratar om 5-15kg i mitt fall.
4. Pröva att lyfta ett tävlingslyft med brygga eller inte. Kom sedan och säg att tävlingsbänken är lättare än random hobbybyggarbänkutförande.
Extremen
2014-05-10, 00:12
sisu 390 bänkpress tröja icke tröja, 268 bänkpress raw icke raw du pratar som om det vore 150 bänkpress. Du måste förstå hur mycket vikt det är, oavsett om du visar mig papper på att det är drug fri det är så pass mycket så att man vill inte tro. Det är mycket möjligt att du är drug fri, men jag vill tala sanningen för dig. Brukar inte vara tuff bakom skärmen hade jag träffa dig real life hade jag sagt samma sak.
Det där med att brygga inte gör mycket skillnad kan jag inte hålla med dig om. Du har en brutal bänk jag visar respekt för dina kunskaper. Har du set tjejer på tävlingar bryggar 50% av lyftet? Går jag ner 50% av lyft i bänk drar jag som inte är en styrkelyftare minst 25kg mer.
Extremen
2014-05-10, 00:17
Magnus samuelsson har en video på 270x2 raw med lite fusk, räkna med att han inte är en styrkelyftare utan en strong man. Han påstår om att han inte ren och jag kan tro på honom till viss del. Du är stark i marklyft men räknas som inget om man jämför med bänken där fångar du poängen, men om du är drugfri så finns det bara en finsk sisu i Sverige och inte många runt världen. Så dig går det inte och jämföra sig med oavsett.
130kg finsk sisu
2014-05-10, 00:22
Jag har 25st negativa dopingtester som backar upp det jag säger. + hela min grundinställning till doping.
Men om du gör en halvbänk så lyfter du inte med touch på bröstet dvs du gör en halvbänk där du ligger i din normala pressposition.
Även jag gör mycket mycket mer i en halvbänk med min ursprungliga pressposition, men måste jag bända upp en sådan brygga att jag åstadkommer en godkänd tävlingsposition så hjälper inte den halva pressvägen mig mycket längre.
Kort sagt "en bänk från bröstet är alltid en bänk från bröstet".
Ove Lehto i sin prime gjorde 266kg med fötterna i luften dvs ingen brygga och 280kg med 20cm rövlyft. Lite extremt i mina ögon men min point är att visst nån får kilon av en brygga, många har det ingen större skillnad än att det skonar axlarna då du håller ihop skulderbladen.
130kg finsk sisu
2014-05-10, 00:25
Magnus samuelsson har en video på 270x2 raw med lite fusk, räkna med att han inte är en styrkelyftare utan en strong man. Han påstår om att han inte ren och jag kan tro på honom till viss del. Du är stark i marklyft men räknas som inget om man jämför med bänken där fångar du poängen, men om du är drugfri så finns det bara en finsk sisu i Sverige och inte många runt världen. Så dig går det inte och jämföra sig med oavsett.
Bor inte i Sverige eller har aldrig bott och kommer förhoppningsvis aldrig bo heller. :)
Vad Magnus Samuelsson gjort vet jag inte annat än att han vann WSM 1 gång och det är ju givetvis imponerande.
Problemet är att det finns talanger som jag och de är många. Killen som bänkar 220kg är en talang t.ex och det finns många med honom. Vad skulle en sådan kille göra om han satte på sig 30-50kg???? Troligtvis mina siffror.
Extremen
2014-05-10, 00:35
Jag bryggar kanske 5cm = 10kg och finns folk som tripplar min brygga. Finns folk som drar 150 bänkpress 2 reps och gör en 1 a på 180.
Extremen
2014-05-10, 00:55
Man kan inte jämföra kroppsbyggare med styrkelyftare och det samma gäller när det handlar om övningar. En byggare plat med bänken och lyfter för att bygga muskler "pump". En styrklyftare tränar enbart för lyftet. Excentriskt existerar inte för visa, touch och lyft. En styrkelyftare vilar 10-20-30min mellan seten, en kroppsbyggaren vilar kanske 30 sec och jag har inte sagt att gymbänk är svårare än tävlingbänk. Men tar man bort stopp från tävlingbänken är resten bara fördel om man är ute efter vikt. Man kan säkert klara 200kg om man är styrkelyftare men som kroppsbyggare låter det konstigt att pumpa på 170-180 men full rom. Räkna med att byggare deffar, lågt kroppsfett o.s.v.
Extremen
2014-05-10, 00:59
Sen att det finns talanger, finns det säkert. Varannan gym i sverige har en talang säger vi så förstår alla. Sen finns det talanger som inte vett hur man ska utföra knäböj men bänkpressar 180
cakehole
2014-05-10, 02:35
Det går väl att dopa sig med sådant som ej syns på tester. Det jag kommer att tänka på rent spontant är diverse peptider samt insulin. Hur är det med myostatinhämmare? Finns det några specifika tester för det, annat än att mäta myostatinnivån i blodet?
Finns ju en uppsjö med peptider.
Borde inte tråden heta "Extremen besvarar dina frågor om doping"?
Haha, ja herregudars alltså. Fint av Smulter att ta sig tid att svara iaf.
Kvicksilver
2014-05-10, 08:25
Håller med.
På mitt gym (där jag aldrig hört talas om några dopingkontroller) är skillnaden mellan de största och minsta tiden dom tränad. Alla som kan kallas stora har tränat seriöst +15 år på gym.
Vid sidan om "gängmedlemmar" i källargym tror jag den typiske dopinganvändaren (på gym) är någon i 40årsåldern med ett yrke som polis, advokat eller läkare som börjar tycka det är jobbigt att hålla midjefettet stången med vanlig träning. Alternativt skadedrabbade lagidrottare på elitnivå inom hockey och fotboll.
Om doping för uppbyggnad är så vanligt borde man se fler med imponerande fysik. Däremot tror jag användandet av medel vid deff är mycket vanligt då stan är full med puckon som tycker att det är eftersträvansvärt att väga 70kg på en längd av 180cm... "gollumlooken" som folk vill ha är jobbig att nå... framförallt om man samtidigt vill kunna festa och inte leva som en elitbyggare.
Langster
2014-05-10, 09:04
Jag har försökt att brygga lite och det ger mig absolut ingenting. Givetvis har jag ingen teknik för det, men det har nog inte 98% av vanligt gymfolk heller.
Langster
2014-05-10, 09:12
Det går väl att dopa sig med sådant som ej syns på tester. Det jag kommer att tänka på rent spontant är diverse peptider samt insulin. Hur är det med myostatinhämmare? Finns det några specifika tester för det, annat än att mäta myostatinnivån i blodet?
Finns ju en uppsjö med peptider.
För det första så är det nog extremt ovanligt att sådana saker används som doping i Sverige, eller utanför USA iöht. Förutom insulin då, men enbart insulin är det nog ingen som är så dum att de dopar sig med.
Peptider, GH och myostatinhämmare är väldigt dyrt, antagligen svårt att få tag på och ger med största sannolikhet väldigt dåliga resultat på egen hand.
Det folk dopar sig med i allmänhet syns på dopingtester, men de blir inte testade.
Andromeda
2014-05-10, 09:33
Hur vet du det, har du suttit som en fästing i rövspringan på honom sedan han började träna ;)?
En del verkar ju lyckas dölja för sina flickvänner/ fruar i åratal att de preppar, så varför skulle man veta om någon man inte ens känner privat är ren?
Du får ursäkta, men om du, jag eller Ako är rena vet bara vi själva säkert. Ingen aning kan säkert påstå att någon annan är ren.
Extremen
2014-05-10, 15:52
Det kan vara mycket möjligt att ako rahim inte är dopad, men hur många ako rahim finns det? som jag har sagt tidigare om nu inte är dopad är han en bevis på "bra gener" och det är vad man kan uppnå. Sen kan man inte säga att han är stark bara för att han bänkarpressar 170, men om jag inte har fel så marklyftar han runt 230-240, knäböj knappt 180, inget omöjligt. Han är knappt stor.
Agitator
2014-05-10, 16:11
1. Vi skall inte blanda in tröjresultat då det gäller att prata muskelstyrka, det är många aspekter som spelar in i ett tröjlyft.
2. Jag har på tävling raw gjort 268 på en dålig dag. Nu har jag gjort 277,5kg så gott som tävlingsstrikt på träning och mycket lätt. Jag väger 148kg och är all-time drugfree. Kolla min youtubekanal om nån vill se lyften. Jag har gjort 20x182.5kg lätt för 1 år sedan. Är starkare nu, hoppas jag ligger nära 25 reps på den vikten nu.
3. En brygga i bänkpress raw gör verkligen inte några underverk, vi pratar om 5-15kg i mitt fall.
4. Pröva att lyfta ett tävlingslyft med brygga eller inte. Kom sedan och säg att tävlingsbänken är lättare än random hobbybyggarbänkutförande.
Har du någonsin maxat med fötterna i luften då? Skulle ju vara intressant att se en film där du pressar med fötterna dinglandes i luften, dock förstår jag att du inte kanske vågar maxa i ett sådant utanförande.
Men för skojs skull när du värmer upp nästa gång, se hur det känns med fötterna i luften när det fortfarande inte är för tungt och relativt lätt för dig.
130kg finsk sisu
2014-05-10, 16:22
Har inte maxat sedan 2009. Då gjorde jag 252,5kg i en touch n go bänk vanligt och 247,5kg i FU-bänk. Numera har jag dock bättre teknik än vad jag hade då. Men jag kan aldrig tro att det är mer än 15kg kanske 20kg skillnad.
Läs även vad jag skrev om Ove Lehto här tidigare...
130kg finsk sisu
2014-05-10, 16:35
Nu hittar jag bara från då jag var nerbantad till 120-128kg och inte vid samma styrka som 140-148kg.
27 mars 2010
228,5kg FU med 2,5kg till godo
o_czZGIFxbg
16 april 2010
240kg vanligt maxtungt
IpkZv7_oqHU
Blir inte mer hardkår än ett källargym med Coca Cola-affischer på väggarna.
Johanss0n
2014-05-10, 17:40
Källargym? Tror du att han är någon slags storstadsb*g? Det är ju ett grishus.
130kg finsk sisu
2014-05-12, 22:06
Ett adligt grishus om man får be.
Det är inte ovanligt att profiler inom träningsvärlden blir sponsrade av coca cola har jag hört..
Agitator
2014-05-12, 22:25
En artikel som kom ut idag hos T Nation.
Crossfit och substanser. Allmänt snack som alla redan känner till dock.
http://www.t-nation.com/powerful-words/crossfit-and-steroids
the_PL_man
2014-05-21, 11:53
Just 180 har jag inget bra svar på, men i måndags gjorde han 175x5x4 och sedan avslutade han med 175x8.
det är inte ovanligt att profiler inom träningsvärlden blir sponsrade av coca cola har jag hört..
:d
frogmachine
2014-05-21, 14:49
Gött att du är så säker på att Ako är ren :D
ARMSTARK
2014-05-21, 15:03
Ni får nog höja vikterna om ni ska tala om självklar dopingmisstanke. 180 kg är inte MYCKET. Det är ni (vi) som är svaga, inte de som är dopade. Inte per automatik iaf. Sen finns det såklart dopade personer som bara bänkar 120 kg, men de är istället helt talanglösa.
(Sisu är världsmästare och jag tror faktiskt på honom när han säger att han är ren.) Ville bara säga det. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.