Visa fullständig version : Bibehålla muskelvolym - Hur träna
Hej.
Har tränat styrketräning 3 ggr i veckan och ökat bra i volym och styrka.
Nu kommer jag att börja spela fotboll, dvs 2-3 fotbollspass i veckan.
Min fråga blir, hur ska jag göra för att bibehålla det jag byggt upp med fokus på volymen?
Läst att ett helkroppspass i veckan kan räcka med basövningar och tunga lyft med få repetitioner.
Hej.
Har tränat styrketräning 3 ggr i veckan och ökat bra i volym och styrka.
Nu kommer jag att börja spela fotboll, dvs 2-3 fotbollspass i veckan.
Min fråga blir, hur ska jag göra för att bibehålla det jag byggt upp med fokus på volymen?
Läst att ett helkroppspass i veckan kan räcka med basövningar och tunga lyft med få repetitioner.
Må hända ett dumt svar, men om du känner att du orkar och har tid. Varför inte fortsätta med tre styrkepass i veckan. Vill du bara bibehålla det du har så är det bara att köra på samma vikter och samma reps antal varje gång och låta bli att öka. Det borde inte vara allt för jobbigt.
Men kör du igenom hela kroppen ordentligt en gång i veckan så tror jag inte du kommer tappa särskilt mycket massa eller styrka
Må hända ett dumt svar, men om du känner att du orkar och har tid. Varför inte fortsätta med tre styrkepass i veckan. Vill du bara bibehålla det du har så är det bara att köra på samma vikter och samma reps antal varje gång och låta bli att öka. Det borde inte vara allt för jobbigt.
Men kör du igenom hela kroppen ordentligt en gång i veckan så tror jag inte du kommer tappa särskilt mycket massa eller styrka
Var kanske otydlig på den biten. Det handlar såklart om att tiden inte räcker till.
Mottager gärna förslag på ett helkroppspass för detta ändamål.
2 Helkropps pass per vecka ska räcka.
Kör en övning per muskelgrupp och 3-5 set och repetitioner mellan 6-12.
Ett sånt pass tar cirka 1-1,30 beroende lite på hur mycket du vilar emellan seten.
Supersetta 2 pass i veckan på ca en timme:
Bänkpress / stångrodd 4*8
Militärpress / chins eller latsdrag 3*8-10
Hantelflyes / reverse flyes 2*12
Knäböj 4*8 (kan slänga in några set sidolyft i setvilan)
Lårcurl / benspark 3*10
Bicepscurl med stång / Liggande tricepsextension bakom nacke 2*8-10
Abwheel / plankan / hyperextensions 3* 15 / max / 15
Svettigt men du har väl kondition om du spelar fotboll. Inte mycket dötid på gymmet :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.