handdator

Visa fullständig version : Tunga magövningar ?

Jassja
2014-05-07, 09:28
Enda sedan jag bytte gym har jag förgäves letat efter tunga magövningar där man tar ut sig själv på 8 reps.

Alla "vanliga" övningar som crunches m.m. kräver ju typ 15 reps eller mer för att det ens ska kännas och det känns inte optimalt, vill attackera magmusklerna hårdare med tyngre motstånd och färre reps.

På förra gymmet fanns en sådan bänk där man kunde "sätta fast" benen (som om man ligger och skall göra "cykel-crunches) och sedan vinkla själva bänken).

Denna tog ut en som satan men har inte sedan dess hittat något liknande.

Magmaskiner är lite hit & miss beroende på gym, gymmet jag har nu är den rätt så värdelös.

Cablecrunches är väl det bästa jag kommer fram till men verkar aldrig lära mig tekniken för att fokusera själva magen, man blir trött men känns som man "drar med hela kroppen".

Tips från folk?

pezrulezhaakon
2014-05-07, 09:34
Enda sedan jag bytte gym har jag förgäves letat efter tunga magövningar där man tar ut sig själv på 8 reps.

Alla "vanliga" övningar som crunches m.m. kräver ju typ 15 reps eller mer för att det ens ska kännas och det känns inte optimalt, vill attackera magmusklerna hårdare med tyngre motstånd och färre reps.

På förra gymmet fanns en sådan bänk där man kunde "sätta fast" benen (som om man ligger och skall göra "cykel-crunches) och sedan vinkla själva bänken).

Denna tog ut en som satan men har inte sedan dess hittat något liknande.

Magmaskiner är lite hit & miss beroende på gym, gymmet jag har nu är den rätt så värdelös.

Cablecrunches är väl det bästa jag kommer fram till men verkar aldrig lära mig tekniken för att fokusera själva magen, man blir trött men känns som man "drar med hela kroppen".

Tips från folk?

Du måste lära dig att göra korrekta crunches. Då spelar gymmet liten roll. Det går alldeles utmärkt att göra belastade övningar utan maskiner. Sålänge du har lösa vikter att tillgå.

Beemel
2014-05-07, 09:35
Dragonflags?
Krävs bara en bänk.

Nordvall
2014-05-07, 09:43
Benlyft, klarar du för många så sätt en hantel mellan fötterna.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

nippman
2014-05-07, 09:46
häng dig i chinsstången och kör strikta benlyft med raka ben och rak överkropp utan sving, klarar du mer en 10 sådana så gör som Nordvall sa och addera vikt..

Fliptones
2014-05-07, 09:47
Crunches är hur bra som helst.
Men problemet jag ser på gymet, är att få vet hur den utförs.
Samtliga lastar på fullt magasin och kör någon form av höftrörelse.
Halvera vikten och belasta magen. Verkligen "cruncha" ihop kroppen, so to speak. :)

Jag brukar supersetta med plankan i början av magprogrammet, tycker det känns bra.

Diomedea exulans
2014-05-07, 09:49
Gör crunches med en vikt bakom huvudet eller på bröstet. Sätt fast benen genom att knipa fötterna runt en bänk, eller något.

Illustrerade mannen
2014-05-07, 09:54
Som sagts tidigare:
Dragonflags
Hängande (strikta) benlyft
(Riktiga) crunches med vikt.

Akagi
2014-05-07, 10:10
Benlyft , så lägger du händerna under röven och lägger på valfri vikt.

nippman
2014-05-07, 10:39
crunches med benen spikraka uppåt och en 10-15kg medicinboll i händerna (utsträckta armar) pausa 2sec i toppen o sqeeza ordentligt, kontrollerat ner igen så du precis nuddar skuldrorna i marken sen upp igen, klarar du 15 strikta sådana så är du stark tkr jag

lillmesen
2014-05-07, 10:47
Plankan med valfri kompis som sitter på ryggen, sikta på att klara av ca 30sekuder

Jassja
2014-05-07, 10:48
Crunches är hur bra som helst.
Men problemet jag ser på gymet, är att få vet hur den utförs.
Samtliga lastar på fullt magasin och kör någon form av höftrörelse.
Halvera vikten och belasta magen. Verkligen "cruncha" ihop kroppen, so to speak. :)

Jag brukar supersetta med plankan i början av magprogrammet, tycker det känns bra.

Jo jag märker ju att med vikt bakom huvudet så blir det svårt att få till de där sista "crunchet" så att man klämmer magen.

Som sagt, när jag hade denna bänken så va det guld, jag kunde göra hela övningen isolerat och 100% med tung vikt eftersom man låg korrekt i bänken och bena satt fast så bra. Man ville gråta efter 6 reps.

Benlyft gör jag men det känns också som en lite mer statisk övning. Egentligen är det ju inge magen som lyfter benen utan magen är mest statiskt spänd.

Jassja
2014-05-07, 10:48
crunches med benen spikraka uppåt och en 10-15kg medicinboll i händerna (utsträckta armar) pausa 2sec i toppen o sqeeza ordentligt, kontrollerat ner igen så du precis nuddar skuldrorna i marken sen upp igen, klarar du 15 strikta sådana så är du stark tkr jag

Skall testa dessa!

Jassja
2014-05-07, 10:51
Har svårt att bestämma mig över avståendet från "maskinen" vid cablecrunches.
För ett tag sedan hittade jag perfekt form och det tog som fan. Sen bytte jag gym och plötsligt sitter inte formen alls längre.Försöker verkligen cruncha ihop magen så att säga men det blir aldrig den där brinnande känslan utan mest statiskt känns det som.

lillmesen
2014-05-07, 10:54
Benlyft gör jag men det känns också som en lite mer statisk övning. Egentligen är det ju inge magen som lyfter benen utan magen är mest statiskt spänd.

Brukar man få träningsvärk av statisk träning?

Jag får horribel träningsvärk i mage då jag kör viktade benlyft.

Bubblan84
2014-05-07, 10:56
Jo jag märker ju att med vikt bakom huvudet så blir det svårt att få till de där sista "crunchet" så att man klämmer magen.

Som sagt, när jag hade denna bänken så va det guld, jag kunde göra hela övningen isolerat och 100% med tung vikt eftersom man låg korrekt i bänken och bena satt fast så bra. Man ville gråta efter 6 reps.

Se till att dra med magen också och inte bara med benen. Alltså inte bara benen upp och ner utan böj även magen som i crunches så jobbar den dynamiskt också.

Ozziking
2014-05-07, 11:04
Brukar köra lite olika, plankintervaller, cablecrunches med så bra form som möjligt, benlyft.

ofta högreps med crunch på boll, tycker det bränner skönt.

avslutas oftast med den gamla godingen " 8 minute abs " haha :3

Ska dock ändra nu och byta till tyngre övningar, crunches/benlyft/CC med mer vikt etc.

G_lund
2014-05-07, 11:07
Jag testade dragonflags för första gången i lördags.
Idag (onsdag) hade jag problem att spänna bålen när jag gjorde chins pga träningsvärk i magen :D

sockerfar
2014-05-07, 13:24
Ingen som kör hjulet? :)

Slice
2014-05-07, 17:31
Ingen som kör hjulet? :)

http://www.youtube.com/watch?v=EraSU_9X-XI#t=186 :ike

Tobbey
2014-05-07, 17:54
Kabel crunches är riktigt bra tycker jag. Lätt att man drar med höften, tänk på det. Jag brukar sätta mig ca 1-1.5 meter från repet vilket gör det svårare att dra med höften.

Old Nick
2014-05-07, 18:31
Gironda frog crunch hållandes en hantel på raka armar. Snorenkelt och brutalt effektivt.

Jumboräkan
2014-05-07, 20:32
http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/7_ab_exercises_that_actually_work :hbang:

Jassja
2014-05-12, 11:52
http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/7_ab_exercises_that_actually_work :hbang:

Ska prova några av de övningarna.

Men som sagt, ingen här som provat en sådan bänk jag snackar om?
Blir så sur när gymmet inte har den *gah!*

http://enduser.gymma.ehandel.net/file/product/570_big.jpg

Där har vi den! Helt galen!

Illustrerade mannen
2014-05-12, 11:56
Jag brukar köra brutalbänk om det finns sådan på gymmet. Men bänken ska vara lodrät tycker jag, inte vinklad som på din bild! Men tycker dragonflags är bättre - och då behöver du bara en bänk!

Beemel
2014-05-12, 12:11
Jag brukar köra brutalbänk om det finns sådan på gymmet. Men bänken ska vara lodrät tycker jag, inte vinklad som på din bild! Men tycker dragonflags är bättre - och då behöver du bara en bänk!

Om man inte är för tung som jag är....
Jag använder en skivstång som motvikt. Bänkarna går sönder annars =P

Bryggan
2014-05-12, 12:39
Har svårt att bestämma mig över avståendet från "maskinen" vid cablecrunches.
För ett tag sedan hittade jag perfekt form och det tog som fan. Sen bytte jag gym och plötsligt sitter inte formen alls längre.Försöker verkligen cruncha ihop magen så att säga men det blir aldrig den där brinnande känslan utan mest statiskt känns det som.Lär dig kröka ryggen istället för höften så kommer det att gå bättre. Ser ofta folk som "ligger och ber" som jag kallar dem. Du ska rulla ihop som en igelkott varje gång och inte jobba med höften!

jontexer
2014-05-12, 16:18
antar att du vill fokusera på rutorna alltså rectus abdominis och inte höftböjarna. tänkte på att många ger förslag att köra benlyft och liknande.
Jag själv tycker att cable crunches är den överlägset bästa övningen. så enkel att utföra samt ändra till rätt vikt på. se bara till att ha höften fixerad. jag brukar köra så att bålen och låren är i 90 grader till varande sån så svankar man sakta upp och ner så bollar man ihop sig, tänk att du ska skalla dig själv mellan benen. Med höften fixerad!

Jassja
2014-05-13, 20:11
Ännu ett misslyckat magpass. Får inte alls den kontakten jag vill ha. Ett par år sedan hittade jag formen för cable crunch men senaste året sen jag bytte gym får jag aldrig till det. Får aldrig sådant pump jag fick med den heliga magbänken och försöker göra massa utmanande superset övningar m. M

anvihl
2014-05-13, 20:34
Ska prova några av de övningarna.

Men som sagt, ingen här som provat en sådan bänk jag snackar om?
Blir så sur när gymmet inte har den *gah!*

http://enduser.gymma.ehandel.net/file/product/570_big.jpg

Där har vi den! Helt galen!

Mitt gym har också en sådan bänk! Får bra kontakt i den, men jag får vikta rätt ordentligt, men då har jag tränat i rätt många år också. Brukar fästa ett gummiband i någonting bakom och sen runt bröstet och eventuellt en kettlebell eller viktplatta bakom huvudet.

Tycker dock att stående kabelchrunches är lika effektiv.

Ajemän
2014-05-13, 21:37
Verkar vara standard att köra dragonflags på bänk. Prova liggandes på golvet och håll i en ribbstol istället!

FLCL
2014-05-14, 08:05
Jag tycker cablecrunches är riktigt bra! MEN, för att jag verkligen ska få till utförandet måste jag köra de stående, höften fixerad. Då får jag riktigt bra kontakt i magen.

Jassja
2014-05-14, 08:46
Jag tycker cablecrunches är riktigt bra! MEN, för att jag verkligen ska få till utförandet måste jag köra de stående, höften fixerad. Då får jag riktigt bra kontakt i magen.

Ska prova! Står du under repet då så att säga eller en bit bakåt?

Försöker hela tiden få till liksom "crunch" rörelse och inte dra ner med överkroppen.

Varierar lite med vikten för att hitta där magen kan jobba utan att jag ska behöva dra med överkroppen.

FLCL
2014-05-14, 08:49
Ska prova! Står du under repet då så att säga eller en bit bakåt?

Försöker hela tiden få till liksom "crunch" rörelse och inte dra ner med överkroppen.

Varierar lite med vikten för att hitta där magen kan jobba utan att jag ska behöva dra med överkroppen.

Står en bit bakåt. Böjer lite lätt på knäna, bak med rumpan och håller som sagt höften still. Så har jag kört senaste veckorna innan det körde jag "vanliga" cablecrunches och visst kändes det i magen men inte i närheten som nu. Försöker tänka att jag ska "rulla" magen. Lycka till, det går nog tillslut :)

Kan ju tillägga också att jag fick sänka vikten för att verkligen få till rätt utförande.