Visa fullständig version : Spring till protein shaken du är katabol!
Lejonjakt
2014-05-06, 22:48
Stämmer det här eller är det bara en myt? 10 sec efter träning ska proteinet instas x antal gram KOLHYDRATER ÄR LIVS VIKTIGA SKA intas 6 sekunder efter träning? vad är det här för snack? ska man vara så pass noggrann?
King Grub
2014-05-07, 04:37
Man är alltid katabol i fastande tillstånd, men man är mindre katabol efter fastande träning än i fastande vila. Anabol blir man alltid bara efter födointag. Födointag ger dock lika bra anabol respons timmar efter träning som direkt efter.
Och tramssvar i andra forumdelar än Allmänt kan belönas med varningar. Där med om det är en seriös tråd, förvisso, men tyglarna är lite friare där. Ni som fått inlägg borttagna vet vilka ni är.
NiklasAlm
2014-05-07, 04:38
Nej det påverkar inget i det stora hela, se till o få i dig tillräckliga mängder totalt sett så blir det bra
ARMSTARK
2014-05-08, 07:47
Man är alltid katabol i fastande tillstånd, men man är mindre katabol efter fastande träning än i fastande vila. Anabol blir man alltid bara efter födointag. Födointag ger dock lika bra anabol respons timmar efter träning som direkt efter.
Och tramssvar i andra forumdelar än Allmänt kan belönas med varningar. Där med om det är en seriös tråd, förvisso, men tyglarna är lite friare där. Ni som fått inlägg borttagna vet vilka ni är.
Det där är väldigt intressant, jag har funderat kring det, några frågor:
Hur långt efter träning är den anabola responsen på födointag förhöjd?
Är det oändligt eller bara under några timmar?
Stiger den varje gång man äter timmarna efter träning?
Jag har tusen frågor till i ämnet, men kan inte du reda ut särskillt de jag skrev ovan.
King Grub
2014-05-08, 07:52
Aminosyrekänsligheten efter styrketräning är förhöjd i runt 24 timmar. Under den tiden innebär proteinintag större muskeluppbyggnad än det hade gjort utan föregående träning. Effekten är dock som störst närmaste tiden efter träning, kanske 3-4 timmar efter passet. Aminosyreinstag 3 timmar efter träning har lika stor muskeluppbyggande effekt som 1 timme efter. Intag 1 timme efter träning minskar inte den muskeluppbyggande effekten av ytterligare ett intag 1 timme senare. Att mikrotajma saker på det sättet kommer dock troligtvis inte att göra någon skillnad över dygnet jämfört med att bara äta en enstaka stor vanlig proteinrik måltid. Dygnets muskeluppbyggnad bestäms av träningen och det totala energi- och proteinintaget inom individens genetiska ramar, inte av minuter hit och gram dit. Täcker man sitt totala energi- och proteinbehov kan man sannolikt inte äta sig till ytterligare muskeluppbyggnad, oavsett när man äter eller hur man fördelar intaget, om vi inte talar extremexempel som att äta en enda måltid på hela dygnet och förlägga den så långt från träningpasset som möjligt.
I och med att man är i negativ proteinbalans efter träning kan man dock troligtvis inte vänta hur länge som helst och tro att dygnets proteinbalans skall bli lika bra som om man ätit snart efter passet. Negativ proteinbalans = muskelförlust, och väntar man, säg, 11-12 timmar kanske muskeluppbyggnaden efter den måltiden hinner kompensera för den långa tiden i negativ proteinbalans. Men det skall väl inte finnas någon anledning att vänta många timmar med födointag efter träning heller.
Har man ätit en proteinrik måltid någon eller några timmar före träning har man tillgång till protein efter träning genom aminosyror i blodet och det blir ännu mindre bråttom att inta protein igen direkt efter passet.
Så det spelar alltså ingen roll om man äter 30min eller 150min efter träningen?
Säg att man äter bara kolhydrater 30min efter träning (ex 2 bananer) och sen ett riktigt mål mat efter 120min. Finns det något negativt med det? Bör första målet efter träning innehålla protein?
Frågan är alltså om det är bättre att skippa bananerna.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
King Grub
2014-05-08, 08:03
Troligtvis ingen skillnad över dygnet om den totala mängden är lika stor.
Okej tack.
Hur är det med bananerna då? Är det bättre att strunta i dom så att första målet efter träning innehåller protein eller spelar det ingen roll?
King Grub
2014-05-08, 08:06
Dom är bra. Glykogeninlagringen är som effektivast närmaste tiden efter träning. Väntar man 2 timmar sker den med 50% lägre effektivitet. Kolhydraterna påverkar dock inte muskeluppbyggnaden.
Rätt så vettigt skrivet på ämnet.
http://www.precisionnutrition.com/nutrient-timing
ARMSTARK
2014-05-08, 08:17
Väldigt bra förklarat Grub, tack!
Dom är bra. Glykogeninlagringen är som effektivast närmaste tiden efter träning. Väntar man 2 timmar sker den med 50% lägre effektivitet. Kolhydraterna påverkar dock inte muskeluppbyggnaden.
för en nyfiken lekman:
Om man näringstajmar sina kolhydrater efter träning, kan man tänka sig att blodglukoset höjs under en kortare tid och sett över en period över flera år skulle kunna vara fördelaktigt jämfört med ett intag då glykogeninlagringen är mindre effektiv?
Tack så mkt KG.
King Grub
2014-05-08, 08:39
för en nyfiken lekman:
Om man näringstajmar sina kolhydrater efter träning, kan man tänka sig att blodglukoset höjs under en kortare tid och sett över en period över flera år skulle kunna vara fördelaktigt jämfört med ett intag då glykogeninlagringen är mindre effektiv?
Visst är det fördelaktigt om du skall träna igen inom ett dygn, särskilt om samma muskler skall användas. Så är ju ofta fallet med daglig konditionsträning. Tränar man långvariga konditionspass som tömmer glykogen på daglig basis, krävs ett kolhydratintag på 7-10 gram per kilo kroppsvikt och dygn, och påbörjandet av påfyllningen måste ske då snart som möjligt efter aktiviteten, om man skall hinna fylla depåerna på 24 timmar. Handlar det om styrketräning där andra muskler tränas dagen efter är det inte speciellt viktigt med minuter hit eller dit, och inte heller krävs dom stora mängderna som nämndes ovan.
Visst är det fördelaktigt om du skall träna igen inom ett dygn, särskilt om samma muskler skall användas. Så är ju ofta fallet med daglig konditionsträning. Tränar man långvariga konditionspass som tömmer glykogen på daglig basis, krävs ett kolhydratintag på 7-10 gram per kilo kroppsvikt och dygn, och påbörjandet av påfyllningen måste ske då snart som möjligt efter aktiviteten, om man skall hinna fylla depåerna på 24 timmar. Handlar det om styrketräning där andra muskler tränas dagen efter är det inte speciellt viktigt med minuter hit eller dit, och inte heller krävs dom stora mängderna som nämndes ovan.
Tänkte mer på eventuella hälsofördelar om man normaliserar blodsockerhalten snabbare och gör detta över flera års tid. tack ändå för svaret!
Animalisk
2014-05-08, 11:22
För att återkoppla till originalposten, hur ska din kropp veta att det är EFTER träning och du har tränat klart för dagen och inte en setvila på 3-5 min när du slutar knäböja eller vad du nu gör som första övning under träningen?
Det är sådan här hysteri som kosttillskottsfirmorna tjänar stora pengar på, grattis till dem :)
Man ska ta x antal av y 1 minut innan träning, surpla lite på ditten och datten mellan seten, stoppa i sig några bars 10 sek efter passet för att sen sprinta hem och smaska i sig en proteindryck osv.
För att återkoppla till originalposten, hur ska din kropp veta att det är EFTER träning och du har tränat klart för dagen och inte en setvila på 3-5 min när du slutar knäböja eller vad du nu gör som första övning under träningen?
Det är sådan här hysteri som kosttillskottsfirmorna tjänar stora pengar på, grattis till dem :)
Man ska ta x antal av y 1 minut innan träning, surpla lite på ditten och datten mellan seten, stoppa i sig några bars 10 sek efter passet för att sen sprinta hem och smaska i sig en proteindryck osv.
Och sen lägga dig ner och inte röra en muskel de närmsta timmarna ;)
King Grub
2014-05-08, 11:37
Och sen lägga dig ner och inte röra en muskel de närmsta timmarna ;)
Immobilisering är bland det mest anti-anabola som finns. ;)
Minns tiderna då man satt på bussresan hem ifrån gymmet, som tog 20 min, och hade glömt sitt proteinpulver. Allt man tänkte var hur ens muskler förtvinade och hur man hade tränat i onödan. Those good old days.
King Grub
2014-05-08, 12:40
Styrketräning ökar muskeluppbyggnaden och förbättrar proteinbalansen även helt utan födointag både före och efter passet, alltså helt fastande kring passet. Proteinbalansen blir inte positiv förrän aminosyror finns att tillgå, men den blir mindre negativ än fasta utan träning.
bigbellybob
2014-05-08, 13:57
Aminosyrekänsligheten efter styrketräning är förhöjd i runt 24 timmar. Under den tiden innebär proteinintag större muskeluppbyggnad än det hade gjort utan föregående träning. Effekten är dock som störst närmaste tiden efter träning, kanske 3-4 timmar efter passet. Aminosyreinstag 3 timmar efter träning har lika stor muskeluppbyggande effekt som 1 timme efter. Intag 1 timme efter träning minskar inte den muskeluppbyggande effekten av ytterligare ett intag 1 timme senare. Att mikrotajma saker på det sättet kommer dock troligtvis inte att göra någon skillnad över dygnet jämfört med att bara äta en enstaka stor vanlig proteinrik måltid. Dygnets muskeluppbyggnad bestäms av träningen och det totala energi- och proteinintaget inom individens genetiska ramar, inte av minuter hit och gram dit. Täcker man sitt totala energi- och proteinbehov kan man sannolikt inte äta sig till ytterligare muskeluppbyggnad, oavsett när man äter eller hur man fördelar intaget, om vi inte talar extremexempel som att äta en enda måltid på hela dygnet och förlägga den så långt från träningpasset som möjligt.
I och med att man är i negativ proteinbalans efter träning kan man dock troligtvis inte vänta hur länge som helst och tro att dygnets proteinbalans skall bli lika bra som om man ätit snart efter passet. Negativ proteinbalans = muskelförlust, och väntar man, säg, 11-12 timmar kanske muskeluppbyggnaden efter den måltiden hinner kompensera för den långa tiden i negativ proteinbalans. Men det skall väl inte finnas någon anledning att vänta många timmar med födointag efter träning heller.
Har man ätit en proteinrik måltid någon eller några timmar före träning har man tillgång till protein efter träning genom aminosyror i blodet och det blir ännu mindre bråttom att inta protein igen direkt efter passet.
Finns det några uppdaterade studier på proteinbehov vid energiunderskott eller överskott (för vanliga dödliga)?
Immobilisering är bland det mest anti-anabola som finns. ;)
Vart går gränsen angående detta? Läst tidigare att ligga/sitta still längre stunder är dåligt men när blir det anti-anabolt? Är det långa sessioner på 5+ timmar framför datorn några dagar i veckan eller 1-2 timmar varje dag som är sämst? Hur kan man göra det mindre dåligt? Är det bättre att sitta och spela gitarr (då man är lite aktiv iaf) än att sitta och kolla film på datorn osv?
Jag är kass på att formulera mig men det här är något jag bör bli bättre på *gah!*
King Grub
2014-05-08, 21:06
Finns det några uppdaterade studier på proteinbehov vid energiunderskott eller överskott (för vanliga dödliga)?
Jag har postat alla i kost/defforumen.
så fall man ätit 3 timmar påbörjat pass, hur länge "kan" man gå utan att tillföra mat?
Detta är inget annat än nyheter för mig, har alltid varit övertygad om att äta inom en timme efter träningen. Hinner jag inte brukar jag svepa en 10 gram eaa. Vore ju extremt praktiskt ifall jag slapp göra det! :)
Bara för att jag ska få konfirmerat att jag har förstått:
Skulle jag till exempel träna kondition+styrketräning innan frukost helt fastande utan aminosyror, så tränar jag under hela passet med en negativ proteinbalans, men den negativa proteinbalansen under träningen är mindre negativ än om jag hade fortsatt sova hemma. Så äter jag identiska frukostar vid samma tid i två dagar fast den ena dagen har jag tränat och den andra har jag vilat, så är den negativa proteinbalansen större på vilodagen och den negativa proteinbalansen vänds så fort man äter protein efter träningen. Så även om man tränar med en negativ proteinbalans är det fortfarande mer gynnsamt än att vila oavsett proteinintag direkt innan eller efter passet. Med andra ord träning>kost.
King Grub
2014-05-19, 13:00
Allt korrekt.
Aha! Det där var bra att veta som diabetiker.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.