Visa fullständig version : Flygbuller och fetma
:D
Var ett inslag i SVT där forskare tydligen har hittat ett samband mellan höga nivåer av flygbuller och bukfetma. Deras teori var att det är stresshormonet kortisol som är boven. Var någon person från karolinska institutet som kommenterade också.
Vilken studie är det?
http://publications.ki.se/xmlui/handle/10616/41088
Regardless of sex, long-term exposure to aircraft noise also showed statistically significant associations with waist circumference: 0.62 cm (0.54-0.70) per 1 dB(A) Lden. Also, females exposed at ≥50 dB(A) Lden had a twofold increased risk of Type 2 diabetes, although adjustments for contextual confounding reduced the estimates.
Det är inte direkt nytt att oljud är en riskfaktor för en massa saker. Främst hjärtproblem.
Får man hjärtproblem om man bor i en by i skogen i närheten av ett vattenfall också?
Nej, studier har gjorts främst på bakgrundsljudnivåer över 50 dB.
tl;dr buller är inte bra
Som en liten bonus kan jag kasta in, som bonus, att det är dåligt att jobba natt också.
MackeJuve
2014-05-06, 22:14
http://www.expressen.se/nyheter/flygbuller-kan-gora-din-mage-storre/
Haha vad snabba ni är.
Nej, studier har gjorts främst på bakgrundsljudnivåer över 50 dB.Oj, det är väldigt höga ljud.
Jag bor rätt nära en motorled här och hör trafiken utanför problem under rusningstrafik. Bullermätaren visar då på 30 dB. >50 är rätt mycket mer!
Skälet att jag undrar är att vi diskuterade detta på jobbet. Det finns ju en del naturljud som uppfattas som avslappnande men egentligen är en form av buller: vågor vid en stormig kust, ett vattenfall, en strömmande fors. Min tanke var att kanske är det väldigt höga koncentrationer av luftföroreningar som orsakar besvären och inte främst det höga bakgrundsbullret. Det borde ju föreligga en stark korrelation mellan lokalt höga luftföroreningskoncentrationer och trafikbuller.
WHITEFOLKS
2014-05-07, 06:51
Jag såg nyheten och kände kopplingen flygplansbuller -> billiga områden -> låginkomsttagare -> allmänt dålig mat etc.
Sen är det väl möjligt att de redan korrigerat för sånt så man är väl mest lat och tjock själv :)
Jag såg nyheten och kände kopplingen flygplansbuller -> billiga områden -> låginkomsttagare -> allmänt dålig mat etc.
Sen är det väl möjligt att de redan korrigerat för sånt så man är väl mest lat och tjock själv :)
Jag blev (möjligtvis förhastat?) i linje med ditt resonemang sur på rubriken i expressen-artikeln. Det låter onekligen som att journalister återigen antagit kausalitet från korrelation.
"Flygplansbuller kan göra din mage större". Utifrån vad vi vet kan det ju vara andra variabler som spelar in. Du nämner en och undersökningen är intresserade av kortisolnivåer som i sin tur kan vara påverkade av fler samhällsfaktorer som inträffar i närheten av flygplatser.
Jag får säkert högre kortisolnivåer av att hetsa upp mig för sånt här men jag tycker att det är viktigt att rapportera korrekt och noggrant om man skriver om forskningsresultat. Blir så jäkla mycket missförstånd hos de som läser annars.
Enligt inslaget på SVT har de tagit med kost, levnadsvanor och andra faktorer i ekvationen.
Oj, det är väldigt höga ljud.
Jag bor rätt nära en motorled här och hör trafiken utanför problem under rusningstrafik. Bullermätaren visar då på 30 dB. >50 är rätt mycket mer!
Skälet att jag undrar är att vi diskuterade detta på jobbet. Det finns ju en del naturljud som uppfattas som avslappnande men egentligen är en form av buller: vågor vid en stormig kust, ett vattenfall, en strömmande fors. Min tanke var att kanske är det väldigt höga koncentrationer av luftföroreningar som orsakar besvären och inte främst det höga bakgrundsbullret. Det borde ju föreligga en stark korrelation mellan lokalt höga luftföroreningskoncentrationer och trafikbuller.
30 dB låter lite lågt - kan ju stämma, förstås- men decibelmätare är inte alltid helt tillförlitliga vid låga ljud. I studierna jag har läst är anledningen att man börjat studera vid 50 db(A) att det är standardljudnivån i tysta förorter. 50 dB anges i många referenser vara en vanlig ljudnivå från ett kylskåp så det är inga jättenivåer.
Mja, skillnaden mellan naturljud - typ vattenfall och en fors - är ju också att de är mer eller mindre konstanta. Trafikljud (speciellt då från flygplan) är plötsliga. Plötsliga ljud när man sover (som är för svaga för att man ska vakna) leder så vitt man har kunnat se i princip alltid till en stressreaktion och ökad kortisolproduktion. Detta är ju en ganska logisk försvarsmekanism.
shadowfire
2014-05-07, 14:38
Vad bra, då fick jag en förklaring till min bukfetma då. Rackarns flygplan. ;)
30 dB låter lite lågt - kan ju stämma, förstås- men decibelmätare är inte alltid helt tillförlitliga vid låga ljud. I studierna jag har läst är anledningen att man börjat studera vid 50 db(A) att det är standardljudnivån i tysta förorter. 50 dB anges i många referenser vara en vanlig ljudnivå från ett kylskåp så det är inga jättenivåer.
Mja, skillnaden mellan naturljud - typ vattenfall och en fors - är ju också att de är mer eller mindre konstanta. Trafikljud (speciellt då från flygplan) är plötsliga. Plötsliga ljud när man sover (som är för svaga för att man ska vakna) leder så vitt man har kunnat se i princip alltid till en stressreaktion och ökad kortisolproduktion. Detta är ju en ganska logisk försvarsmekanism.Jaså! Jag trodde det var den konstanta ljudnivån som var den skadliga, och inte de plötsliga, kortvariga. Intressant.
Ja, nu använde jag ju Arbetsmiljöverkets "bullerapp" till min iPhone och det är väl vad det är: http://www.av.se/teman/buller/app/?AspxAutoDetectCookieSupport=1
Enligt Arbetsmiljöverkets referensskala ska ett tyst sovrum ligga på 20 dB, så när min iPhone mätte 30 dB tänkte jag att jag ändå befinner mig i ett måttligt bullerförorenat sovrum. Samtidigt ligger ett bibliotek på omkring 40 dB och när jag pratade in i mobilen i normalt röstläge registrerade den 45-50 dB. Därför tänkte jag att 50 dB som bakgrundsljudnivå måste vara väldigt hög att t ex sova i. Iphonen med denna app är väl däremot ett väldigt grovt mätinstrument, så det kan ju vara att den kanske överskattade nivåerna?
Ja, nu använde jag ju Arbetsmiljöverkets "bullerapp" till min iPhone och det är väl vad det är: http://www.av.se/teman/buller/app/?AspxAutoDetectCookieSupport=1
Enligt Arbetsmiljöverkets referensskala ska ett tyst sovrum ligga på 20 dB, så när min iPhone mätte 30 dB tänkte jag att jag ändå befinner mig i ett måttligt bullerförorenat sovrum. Samtidigt ligger ett bibliotek på omkring 40 dB och när jag pratade in i mobilen i normalt röstläge registrerade den 45-50 dB. Därför tänkte jag att 50 dB som bakgrundsljudnivå måste vara väldigt hög att t ex sova i. Iphonen med denna app är väl däremot ett väldigt grovt mätinstrument, så det kan ju vara att den kanske överskattade nivåerna?
Det borde ju bero rätt mycket på hur känsliga mikrofonerna är i telefonen man använder. Det är också en viss skillnad på "vanlig" dB och 50 dB(A) som används i studierna. dB(A) är justerat för hur det upplevs av det mänskliga örat, så lägre och högre frekvenser räknas bort vilket gör att 50dB(A) är något högre än 50dB, vet dock inte ifall appen gör en sådan justering.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.