handdator

Visa fullständig version : Prestationsångest

frozzon
2014-05-06, 02:56
Hej, är tjugo år gammal nu och känner att jag inte är var jag vill i livet. föräldrarna har övertygat mig att plugga på universitet men egentligen vill jag inte plugga, jag vill jaga min dröm. Grejen är det att jag är inte så framgångsrik som jag kanske borde vara vid tjugo års ålder. Jag vet dock att jag har tillräckligt med talang för att nå mina mål och jag är villig att göra det som krävs. Men jag har en ganska stor rädsla för att misslyckas, att vara medelsvensson är något jag verkligen inte vill vara, kan inte se mig som det. Har lite av en medelålderskris lite för tidigt kanske haha.

Arf Pingvin
2014-05-06, 04:31
Om du inte vill plugga ska du inte göra det. Då är det bättre att börja jobba direkt istället. Du är medelålders när du har tjänat ikapp det du förlorar på att plugga.

Sniggel
2014-05-06, 05:16
öräldrarna har övertygat mig att plugga på universitet men egentligen vill jag inte plugga
så framgångsrik som jag kanske borde vara vid tjugo

Låter som typisk yttre press som du inte är mogen nog att kunna släppa för att göra det du vill.

20 är ju ingen direkt ålder och din rädsla för att misslyckas kan du nog bara komma över genom att försöka ändå.

Langster
2014-05-06, 05:41
Hur framgångsrik ska man vara vid 20 år? De flesta är bara som förvuxna 14 åringar i den åldern.

Jag tror dock att du kommer att ångra dig om du inte pluggar nu. Jag vet att jag ångrar det iaf. Med en riktig utbildning öppnas fler dörrar, det är inte så att det någonsin är ett hinder på något sätt.

Vad är det du vill satsa på som du anser skulle hållas tillbaka av att du offrar ett antal år på utbildning nu?

Kedaran
2014-05-06, 07:02
Finns det ingenting som intresserar dig på studiesidan?
Nästan oavsett vad du pluggar på universitets/högskolenivå kommer att gagna dig senare i livet. Finns det något som hindrar att du studerar och förbereder/börja följa din dröm?
När du väl har din examen så försvinner inte den, du har den alltid och är fri att
följa dina drömmar men med en försäkring i ryggen.
Man kan studera senare i livet men det kommer aldrig vara så enkelt som nu.
När du senare sitter med en lägenhet och räntor/amorteringar en inkomst du blivit van vid och kanske sambo/barn så krävs det otroligt mycket mer av dig för att studera.

Rahf
2014-05-06, 07:09
En överväldigande majoritet har ingen direkt framgång vid 20. Om du nu vill satsa mot ett mål så måste du lägga energi på det. Det kommer inte vara fantastiskt bra i början, utan regeln är snarare en rad stapplande misstag som gäller. Våga!

Vyckzy
2014-05-06, 08:16
Vad har du för dröm?

nissepelle
2014-05-06, 09:03
Vad är det du vill satsa på för dröm? Att skaffa en utbildning samtidigt som du jagar den drömmen kanske inte är omöjligt? En bra 3 årig universitetsutbildning är väldigt skönt att ha att falla tillbaka på. Du kan läsa något lite mindre tungt och tidskrävande för att få mycket tid över till det du vill göra.

Minimjölk
2014-05-06, 09:05
20 år är ingen ålder och för de allra flesta är man vid den åldern bara precis i början av sitt vuxenliv. Finns många som väntar med att ta tag i saker till flera år senare som ändå blir väldigt framgångsrika. Jag håller med om at tutbildning är bra men tänk efter först vad du vill plugga och vad du har bra förutsättninagar för då det ökar dina chanser att ta en examen. När jag var 20 var även jag lite stressad över steget in i vuxenvärlden och det stora problemet var at tjag där coh då på fullt allvar trodde att livet mer eller midnre var slut kring 30 och att man vid 40 kunde somna in för gott. :)

Jag skrattar ofta gott åt mina tidigare tankar och konstaterar att jag trots unviversitetsutbildning, ett antal jobb och massor av erfarenhet trots allt har väldigt många kvar att jobba och utveckla mig själv och då är ändå min plan att gå i pension kring 55. Livet är ur detta perspektiv väldigt långt men som ung är det lätt att vara otålig och missa att resan framåt är det som kallas livet.

Tomten
2014-05-06, 10:32
Hej, är tjugo år gammal nu och känner att jag inte är var jag vill i livet. föräldrarna har övertygat mig att plugga på universitet men egentligen vill jag inte plugga, jag vill jaga min dröm. Grejen är det att jag är inte så framgångsrik som jag kanske borde vara vid tjugo års ålder. Jag vet dock att jag har tillräckligt med talang för att nå mina mål och jag är villig att göra det som krävs. Men jag har en ganska stor rädsla för att misslyckas, att vara medelsvensson är något jag verkligen inte vill vara, kan inte se mig som det. Har lite av en medelålderskris lite för tidigt kanske haha.

Dina föräldrar verkar klokare än dig, lyssna på dem.

Önskar att mina föräldrar ställt lite krav när jag var i din ålder. Då hade jag kanske haft en utbildning som är värd någonting.

hampfuz
2014-05-06, 13:36
Vad är din dröm? Tyvärr är det ju så att det är många som är väldigt duktiga på saker och har en massa talang, men få som kan leva på den.

Sen är det fullt möjligt att studera på universitet och jobba mycket på sidoprojekt.

frozzon
2014-05-07, 02:09
Jag vill bli golfproffs, och om jag ska plugga har jag inte tid att träna tillräckligt mycket.