handdator

Visa fullständig version : Konditori kritiseras för rasistiska kakor.

Fordon
2014-05-05, 16:38
http://www.expressen.se/kvallsposten/konditori-kritiseras-for-rasistiska-bakverk/

Texten i sin helhet:

"Rasistiska nidbilder" och "symbolisk kannibalism". Ett konditori i Sydsverige får hård kritik för en kaka som föreställer ett mörkhyat människoansikte. "Choklad råkar ha den färgen", menar ägaren som inte ville något illa.
– Det är så klart att det här är rasistiskt. Det här är en produkt av en svensk vithet som inte kan rannsaka sig själv och sin rasism, säger Kitimbwa Sabuni, talesperson för Afrosvenskarnas riksförbund, till Kvällsposten.

Ett konditori i Sydsverige är ett av de hetaste samtalsämnena i sociala medier där hundratals har deltagit i diskussionerna. Anledningen är en kaka som anklagas för att vara rasistisk. Konditoriet har nämligen börjat sälja kakor på pinnar som föreställer människoansikten.
Butiken säljer mörka, bruna och vita kakor som föreställer människoansikten med strössel som hår. Men det är de mörka kakorna som har kritiserats.
"Symbolisk kannibalism" och "rasistisk nidbild" är några av kommentarerna om kakorna. En del av kritiken handlar om att kakorna ska vara "blackface"-målade, det vill säga en sminkning med ursprung i USA för att skapa ett stereotypiskt och rasistiskt porträtt av svarta. Det var till exempel av den anledningen som Disney valde att plocka bort den svarta dockan från Kalla Ankas jul.

"Produkt av en svensk vithet"
Kitimbwa Sabuni, talesperson för Afrosvenskarnas riksförbund, anser att kakorna är tydligt rasistiska. Han menar dock att de är en del av ett betydligt större problem i samhället.
– Det är så klart att det här är rasistiskt. Det här är en produkt av en svensk vithet som inte kan rannsaka sig själv och sin rasism. Det är precis den som gör att UR kan framställa Makode Linde som en slags modig rebell i dokumentären "De obekväma". Och som gör att Aftonbladet kan ha en artikel i dag som summerar Sydafrika som svart makt och vit misär, säger Sabuni till Kvällsposten.

"Inget konstigt med det"
En av ägarna till konditoriet förklarar att kakformerna köptes in på en mässa och att man fick inspiration från ett annat företag. Enligt ägaren har företaget endast fått en eller två kritiska kommentarer sedan man började baka kakorna.

Ägarna är tydliga med att de inte hade något ont syfte med kakorna. De betonar även att kritiken kommer från människor som bara har sett en av konditoriets tre kakor.
– Det här är choklad och det är inget konstigt med det. Det är upp till vem som tittar på kakorna att avgöra hur de uppfattar dem. För mig är det här kakor som är doppade i choklad, säger ägaren till Kvällsposten.
Hur ser du på kritiken som riktas mot er?
– Jag har inga problem med hur kakorna ser ut. Choklad råkar ha den här färgen och det är inget vi kan göra något åt.
Vad har ni fått för respons från kunder?
– De säljer jättemycket, det är en eller två kunder som har sagt något om att de är doppade i choklad. Men vi kan inte göra något åt att choklad har den färgen. Jag tycker överhuvudtaget att det här snacket om att saker och ting liknar det ena eller det andra är upp till människans egen fantasi.
Jämför kakorna med smileys
Kitimbwa Sabuni vill inte förklara mer ingående varför han anser att kakorna är rasistiska.
– Vi finns inte till för att utbilda människor om rasism, vi försöker bara skydda oss och andra människor mot rasism. Att spela oförstående är en del av en härskarteknik, säger han till Kvällsposten.
Butikens andra ägare berättar att kakorna finns i olika färger och att man inte har haft en tanke på att de kunde uppfattas som rasistiska.
– Det är aldrig bra om folk upplever att något är negativt. Men det här är chokladdoppade kakor. De ser ut precis som smileys, säger han till Kvällsposten.

Är det pga valet i höst som Afrosvenskarnas riksförbund letar halmstrån?
Är det rasister som bakar kakor?
Är det kanske Expressen som letar halmstrån?
Är det Expressen som i smyg försöker att hälla bensin på brasan?
Är choklad rasistiskt i sig?
Är svensk vithet ett problem?

Frågorna är många :Virro

Loke
2014-05-05, 16:41
Dom hade kanske haft en poäng om det inte var så att det uppenbarligen finns vita varianter av samma kakor...

Masterpan
2014-05-05, 16:42
När man trodde att kulmen hade nåtts..

Sohlsken
2014-05-05, 16:43
Jag ser ett olyckligt sammanträffande, som jag helt ärligt fnissade åt.

Att svenskar är smygrasister med en extrem förkärlek till stereotyper är väl inte direkt någon nyhet och jag vet att ASR (kan man förkorta så?) har haft vissa bra poänger, men detta känns verkligen som ett halmstrå.

Herrcules
2014-05-05, 16:43
hahahahaha:laugh::laugh:

tp_88
2014-05-05, 16:44
http://lh5.ggpht.com/-mR0iHB19oLI/T9BZ2t9WGHI/AAAAAAAAC3Q/1nRFPO1unnE/hungary2011-meme-generator-i-don-t-want-to-live-in-this-country-anymore-5afe3e%25255B4%25255D.jpg

BlötSnö
Fast jämför man populariteten mellan vit och brun choklad, så är det inte så himla konstigt heller i min mening.
Jag skulle gärna se en bild på nämnda kaka.
Finns det inte tillräckligt med rasism i samhället för att småkakorna ska få vara ifred?

Olegh
En femma på att konditorn är ett troll som redan från början avsåg att framkalla just en sådan reaktion som hen nu har fått. Troligtvis är personen smygrasist också, eller bara väldigt barnslig.

Sohlsken
hahahahaha:laugh::laugh:

Och är det inte då rasistiskt att INTE ha gula och röda kakor? Jag trodde att alla skulle få vara med i Sverige.

Kakorna:

http://a.cdn-expressen.se/ImageHandler.axd?guid=1837672f-e6ad-48ba-960d-f4b0c1dc3384&imageFormat=secondColumn-16x9

Loke
2014-05-05, 16:45
En femma på att konditorn är ett troll som redan från början avsåg att framkalla just en sådan reaktion som hen nu har fått. Troligtvis är personen smygrasist också, eller bara väldigt barnslig.

Fast då hade han väl inte gjort vita kakor också?

BlötSnö
2014-05-05, 16:46
Tänk om han bara använt lite olika färger på strösslet. Då hade vi sluppit det här.

Herrcules
2014-05-05, 16:46
Och är det inte då rasistiskt att INTE ha gula och röda kakor? Jag trodde att alla skulle få vara med i Sverige.

Kakorna:

http://a.cdn-expressen.se/ImageHandler.axd?guid=1837672f-e6ad-48ba-960d-f4b0c1dc3384&imageFormat=secondColumn-16x9

Jadu, vet inte vad man ska säga om Sverige men de där kakorna måste ju va ''årets kaka''. Kan inte sluta skratta

supercharge
2014-05-05, 16:47
De enda som underblåser rasism här är Expressen. Om jag var färgad skulle jag ärligt talat vara långt mer bekymrad över att rasism nu går i sådan hyperinflation i Sverige, att en som faktiskt drabbas av rasism på riktigt nu ska jämställas med att någon konditor bakat några jävla chokladkakor med strössel på.

Ordet "rasism" har snart förlorat all mening när man håller på såhär. Att vara rasist kommer snart vara mer eller mindre legitimt, därför att nytolkningen av ordet innebär en person som helt enkelt inte orkar uppröras av namn på glassar eller bilder på godispapper - alternativt att man röstar på Sverigedemokraterna. Det är så långt det har gått nu.

Snubben
2014-05-05, 16:47
Det här har jag jättesvårt för.

Jag kan förstå att om man i och med sin läggning, hudfärg, etnicitet, religion etc. kan bli stött av vissa saker och man har alldeles helt rätt att bli det. Vissa grupper utsätts för rent skit som är så lågt och ska inte få förekomma.

Men den här artikeln, alltså. Det som gör mig så konfunderad är att det finns båda vita/bruna kakor men man väljer att säga den bruna är rasistisk..

Det är så klart att det här är rasistiskt. Det här är en produkt av en svensk vithet som inte kan rannsaka sig själv och sin rasism, säger Kitimbwa Sabuni, talesperson för Afrosvenskarnas riksförbund, till Kvällsposten.

W h a t?! Hur för man resonemanget, hur tänker man. Du har A och B som är exakt lika förutom färgen men B är "värre" ur något perspektiv för färgen skiljer sig? Jag ahde försått att man hade blivit purken OM den bruna kakan hade stora läppar och tänder samt ett ben genom nästan och den vita inget. Jag hade haft fullt förståelse för att man skulle kunna uppfatta det på ett negativt sätt men i den här situationen? Jag blir knäpp.

Sedan avslutar han med att säga

Kitimbwa Sabuni vill inte förklara mer ingående varför han anser att kakorna är rasistiska.
– Vi finns inte till för att utbilda människor om rasism, vi försöker bara skydda oss och andra människor mot rasism. Att spela oförstående är en del av en härskarteknik, säger han till Kvällsposten.

Vad i heeeeeela friden menar människa?

- KAKAN ÄR RASISTISK!
- Jag förstår inte /Jag kan inte se hur / Jag kan inte se hur du menar?
- DET ÄR INTE MIN UPPGIFT ATT BERÄTTA VARFÖR!!

:Virro*mini*gah!*

Som tidigare skribent lyfter så finns det andra saker som är ren och skär rasism som man borde lyfta och titta på men Afrosvenskar riksförbund väljer detta.. En kaka där chokladen är brun.. Känns lite att det börjar bli lite som sagan "vargen kommer, vargen kommer, vargen kommer" sen när stöveltrampet står på gaveln så står alla som frågetecken..

mangemani
2014-05-05, 16:50
hur tänker dessa människor.
hur kan en bakelse, glass, whatever, nått man äter, ses som rasistiskt.
inte fan skulle jag känna mig kränkt, förnedrad eller se något som helst rasistiskt i om jag åker till ett land där det serveras vit glass/bakelser, hängs ut en massa utav landets flaggor eller att deras nationalsång sjungs.
det skriks, grinas och gnälls om så jäkla mycket på den här fronten nu så man blir illamående.

Loke
De enda som underblåser rasism här är Expressen. Om jag var färgad skulle jag ärligt talat vara långt mer bekymrad över att rasism nu går i sådan hyperinflation i Sverige, att en som faktiskt drabbas av rasism på riktigt nu ska jämställas med att någon konditor bakat några jävla chokladkakor med strössel på.

Ordet "rasism" har snart förlorat all mening när man håller på såhär. Att vara rasist kommer snart vara mer eller mindre legitimt, därför att nytolkningen av ordet innebär en person som helt enkelt inte orkar uppröras av sånt här trams - alternativt röstar på Sverigedemokraterna. Det är så långt det har gått nu.

Håller inte med. Den här typen av saker kan mycket väl vara sånt som florerar i samhället och får vissa att känna sig mer utanför och uppmanade att passa in i någon viss mall. Den typen av rasism tror jag mycket väl kan påverka en människa mer än nåt enstaka rasistiskt tillmäle, just för att samhället i stort tycks acceptera den.

I det här fallet tycker jag dock det är överdrivet, men inte för att det just är kakor på ett konditori.

akAn

Jag tror faktiskt att Kitimbwa bara är ett av Sveriges mest framgångsrika troll :D. Googla namnet så har ni några minuter av lustiga texter :D

Olegh
2014-05-05, 16:54
Fast då hade han väl inte gjort vita kakor också?

Jag försöker "kliva in i" den här provokatörens huvud nu, håll i hatten.

De vita kakorna är ett försök att förmedla "Jag har jättemycket självdistans, jag bryr mig inte om några fåniga kakor. Du (mörkhyade) däremot tar illa upp! Hahaha så töntigt!"

Dewon
2014-05-05, 16:56
Som Sohlsken sa så är det ingen hemlighet att det finns smygrasister runt varje hörn men detta är verkligen ingenting rasistiskt. Är redan välkänt att Kitimbwa Sabuni som är talesperson för Afrosvenskarnas förbund är lättstött när det gäller sådant här.. Samma sak gällde ju sånt här t.ex:

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/13653500/277/normal/169b3bb5603ca/kinapuff.jpg

Förstår helt ärligt inte varför eller hur man orkar skapa ett problem som inte ens finns, det finns olika etniciteter vilket inte ska vara ett problem. Det är när man falskt anklagar något för att vara rasistiskt som man verkligen skapar själva problemet, det är väl mer kränkande emot de utomstående etniciteterna att säga att det är "fel" att ha med dom skulle jag vilja säga.

Morty
2014-05-05, 16:57
Tolkningsföreträde (http://sv.wikipedia.org/wiki/Tolkningsf%C3%B6retr%C3%A4de) är viktigt här. Om mörkhyade personer tar illa vid av detta så är det inte så att vita personer kan säga åt dom att DE HAR FAN FEL DETTA ÄR INTE RASISM.

Om mörkhyade personer upplever något som rasistiskt och jag som vit inte upplever/förstår hur det kan vara rasistiskt ska jag svälja min åsikt, inse att det inte rör mig och gå vidare. Att förlöjliga de mörkhyade för deras upplevelser om rasism är verkligen rasistiskt.

Snubben
2014-05-05, 17:01
Tolkningsföreträde (http://sv.wikipedia.org/wiki/Tolkningsf%C3%B6retr%C3%A4de) är viktigt här. Om mörkhyade personer tar illa vid av detta så är det inte så att vita personer kan säga åt dom att DE HAR FAN FEL DETTA ÄR INTE RASISM.

Om mörkhyade personer upplever något som rasistiskt och jag som vit inte upplever/förstår hur det kan vara rasistiskt ska jag svälja min åsikt, inse att det inte rör mig och gå vidare. Att förlöjliga de mörkhyade för deras upplevelser om rasism är verkligen rasistiskt.

Men det är här vi hamanr i en gråzon. Givetvis uppfattar vi alla saker på olika sätt MEN om du dels (1) inte tänker förklara varför (2) Inte ser till, i detta fall, alla kakor utan pekar ut att "den specifika kakan är rasistisk" när det finns flera kakor i exakt samma stil med olika färger så blir det bara fel då syftet med kakorna, deras presentation och upplägg inte åsyftar att diskriminerar någon. Som sagt, jag förstår att alla kan uppfatta olika saker på olika sätt men bara för att Person X, A eller C uppfattar något som rasism/diskriminering så är det, i min värld, inte per automatik något som är rasistiskt. Däremot öppnar det för diskussion om vad är rasism, vems upplevelse är "större" och skall tas mer hänsyn än någon annans mm. men det är en annan diskussion.

Men som sagt, det som stör mig mest är inte att att han säger att den är rasistisk - han uppfattar den så och så är det.. Men när han får frågan om varför/hur så ger han inget svar.

Red Apple
2014-05-05, 17:02

Frågan är dock hur många mörkhyade som tagit illa vid sig av det här. Tolkningsföreträde i all ära, men det räcker inte med att ett fåtal blir hysteriska för att det ska kunna klassas som rasism/sexism.

stevebc
2014-05-05, 17:02

Om mörkhyade personer upplever något som rasistiskt och jag som vit inte upplever/förstår hur det kan vara rasistiskt ska jag svälja min åsikt, inse att det inte rör mig och gå vidare. Att förlöjliga de mörkhyade för deras upplevelser om rasism är verkligen rasistiskt.Men det är ju alltid "vita" människor som stör sig på detta. Så då är det OK att ha kvar kakorna eller?

Förstår hur du menar, men jag tycker att det är problematiskt att man ska födas in i en slags tolkningsföreträde. Jag vet, det är inte den ojämlikhet man gråter sig till sömns över, men ändå.

Scratch89
2014-05-05, 17:03

Det finns ju folk som faktiskt blir utsatta för riktig diskriminering och rasism. Det här är inte ett sådant fall. Det är bara en väldigt stark offermentalitet.

supercharge
2014-05-05, 17:05
Håller inte med. Den här typen av saker kan mycket väl vara sånt som florerar i samhället och får vissa att känna sig mer utanför och uppmanade att passa in i någon viss mall. Den typen av rasism tror jag mycket väl kan påverka en människa mer än nåt enstaka rasistiskt tillmäle, just för att samhället i stort tycks acceptera den.

I det här fallet tycker jag dock det är överdrivet, men inte för att det just är kakor på ett konditori.

Du menar att någon känner sig utanför p.g.a kina-puffar eller Nogger black? Hur är det om man känner sig utanför, därför att politiskt korrekta individer hela tiden pekar ut en som offer? Och hela tiden trycker på skilnader där du inte ska vara en del av majoritetssamhället utan att du ska behandlas särskilt. Du ska vara upprörd över glassar och kakor om de kan ha minsta extremt långsökt koppling till dig - eftersom du tydligen är en så svag individ att man måste ha särskilda PK-patruller som daltar med dig.

Om man någon gång ska kunna få till någon vettig integration överhuvudtaget så går det inte att vissa ska ha något slags specialregler eller universell rätt att vara kränkt. Vi skojar i Sverige om norrmän, danskar och finnar på ett helt okontroversiellt sätt. I ett fungerande samhälle skojar vi om svarta och araber med, och de skojar om oss. Allt det här vansinnet visar bara på att någonting är väldigt fel.

jenni
Jag tycker folk längtar efter att få tolka något som rasistiskt
Även om det inte är det så vänder det på det hela bara för att få brusa upp ....

Trouble
Att spela oförstående är en del av en härskarteknik, säger han till Kvällsposten.

Men vad bekvämt

Fordon
2014-05-05, 17:07

Eftersom det i grund och botten handlar om choklad så kan man mycket väl säga att chokladen ej är rasistisk pga chokladens naturliga färg. Det har ju ingenting med människans olika hudfärger att göra. Att en individ anser det är ovidkommande oavsett dennes nyans på huden. Så nej, här skall inte tolkningsföreträde tillsättas. Annars kan vi dra det vidare såsom med hen-debatten och hurvida man själv skall få kalla sig man eller kvinna.
Om jag säger att jag är mörkhyad, trots att min hud är ytterst blek, får jag tolkningsföreträde då Morty?

BigSpawn
2014-05-05, 17:09
Stabilt, hade han bara bakat vita kakor hade väl även det vara rasistiskt

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Snubben
2014-05-05, 17:10
Stabilt, hade han bara bakat vita kakor hade väl även det vara rasistiskt

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Nej, vita kan inte utsättas för rasism.

;)

eternallord
2014-05-05, 17:16

Är detta begränsat till mörkhyade personer? Om jag som vit man istället påstår att jag är kränkt över de vita kakorna i bilden som är rasistiska mot vita människor, ska alla som tycker jag är tramsig svälja sin åsikt då också?

Det finns en rimlig anledning att kritisera överdriven "lättkränkthet" eftersom detta underminerar och urholkar allvaret i riktiga problem.

Olegh
2014-05-05, 17:18
Det finns ju folk som faktiskt blir utsatta för riktig diskriminering och rasism. Det här är inte ett sådant fall. Det är bara en väldigt stark offermentalitet.

Det beror ju på intentionerna.

Att spela oförstående är en del av en härskarteknik, säger han till Kvällsposten.

Som jag skrivit, det är inte ALLS otänkbart att man avsiktligen har försökt provocera fram en reaktion just för att kunna peka och skratta åt dessa "lättkränkta idioter". Det visar också prov på det mest karaktäriserande draget för rasister, nämligen oförstånd att förstå någon annans position och erfarenheter. Någonting som är annorlunda och som man dessutom inte förstår måste ju vara fel!!11

Mortys inlägg belyser också en viktig aspekt.

Morty
2014-05-05, 17:25
Är detta begränsat till mörkhyade personer? Om jag som vit man istället påstår att jag är kränkt över de vita kakorna i bilden som är rasistiska mot vita människor, ska alla som tycker jag är tramsig svälja sin åsikt då också?

Det finns en rimlig anledning att kritisera överdriven "lättkränkthet" eftersom detta underminerar och urholkar allvaret i riktiga problem.

Visst. Rasism mot vita. Suuuuuuuure.

LsbbmdGrcI0

Det beror ju på intentionerna.

Som jag skrivit, det är inte ALLS otänkbart att man avsiktligen har försökt provocera fram en reaktion just för att kunna peka och skratta åt dessa "lättkränkta idioter". Det visar också prov på det mest karaktäriserande draget för rasister, nämligen oförstånd att förstå någon annans position och erfarenheter. Någonting som är annorlunda och som man dessutom inte förstår måste ju vara fel!!11

Mortys inlägg belyser också en viktig aspekt.

Tycker också att kakorna känns lite väl blackface för att bara vara en kaka. Det kan vara en olycklig slump men känns tyvärr inte så :(

Armed Dingo
2014-05-05, 17:26

Men skämtar du? Det är inga doftkakor du slänger i en urinoar som folk pissar på, det är kakor du äter och smakar GOTT. Folk mår bra av att äta dem.

Det underblåses inte någon rasism med detta, det enda som bevisas är hur denna debatt blivit fjantig in i absurdum och hur dumma människor som anmäler dylikt är, vilket ger mer röster till SD för att få stopp på skiten.

Passa in i en mall? För att man är kaka? Sverige har blivit så flumpedagogiskt och överanalyserande, allt pga detta förbannade Ingen får bli kränkt!1!!111! tänkande från hemska individer till människor som skapar problem som inte finns. När jag bodde utomlands och berättade om svenska händelser som dessa så skrattade folk inte ens för de trodde att jag försökte lura dem.

Det är en helt sjuk debatt som pågår inom vänsterkretsar.

Tomten
2014-05-05, 17:31

Tolkningsföreträde? Kallar du ett sånt här uttalande för tolkningsföreträde?

"Det är så klart att det här är rasistiskt. Det här är en produkt av en svensk vithet som inte kan rannsaka sig själv och sin rasism."

Personerna är alltså rasister även fast de inte vet att de är rasister och att de inte ser en kaka som något rasistiskt? Om något så känns det som herr Kitimbwa Sabuni är en person som påvisar tendenser för rasism.

eternallord
2014-05-05, 17:33

Intellektuellt argument.

Exdiaq
2014-05-05, 17:34
Att folk orkar bry sig.

Alexton
2014-05-05, 17:35
Haha bästa jag läst på flera månader. Känns som en sketch ur monty python, blir rätt svårt att ta den där personen seriöst.

De menar alltså att det där är det största problemet de hittat och behöver ringa kvällsposten. Elaka choklad som är brun !

TranceII
2014-05-05, 17:39

Det är en individ som har en åsikt. Han representerar inte mörkhyade och han talar inte för någon mer än sig själv. Om jag skulle säga att hans uttlanden i sig är rasistiskt mot vita betyder det att det då är rasistiskt?

Fredrik S
37 inlägg på en timme i en tråd som handlar om huruvida det är rasistiskt eller inte att choklad är brunt. Stabilt.

Herrcules

LsbbmdGrcI0

Sjukt att man drar kortet för vad ''vi'' gjorde för längesedan. Men visst, rasism finns bara mot gula, bruna och svarta men absolut inte vita.

Det är en jävla kaka (som dessutom är vit också) Get over it ffs.

Trouble
2014-05-05, 17:44
Var går gränsen då? Hur löjligt lättkränkt får man bli utan att jag som ljushyad (läs; oförstående, okänslig och inhuman) man ska "kunna" tycka att det är löjligt?

F.ö. känner jag mig lite lätt kränkt då Morty använder ordet "mörkhyad" för svart, men "vit" för vit istället för exempelvis "ljushyad". Är vi inte alla jämlika?

TranceII
2014-05-05, 17:45

Ja, visst är det otänkbart.

http://i.imgur.com/lms9BnP.jpg

supercharge
2014-05-05, 17:45

Åk till Sydafrika så kan du frossa i det. Behandlingen av fattiga vita där av regeringen, och i synnerhet de omfattande rasistiska morden på bönder betraktas numera som femte graden av folkmord av t.ex. Genocide Watch. Särskilt trevligt är det att de självförsvarsgrupper som bönderna skapat för att skydda sig plötsligt förbjöds av ANC av oklar anledning - och sedan ökade såklart morden ännu mer.

Det finns numera till och med kåkstäder med vita eftersom de diskrimineras rakt ut med avseende p.g.a ras vid anställningar och således har väldigt svårt att få jobb. Något som till och med Aftonbladet uppmärksammade nyligen. Annars har BBC gjort flera dokumentärer om det. Gamla Rhodesia var som bekant ännu värre för den vita minoriteten när den härliga Robert Mugabe tog över. Överklassen däremot klarar sig såklart i vanlig ordning utmärkt.

Sedan är det såklart missvisande att bara tala om svart och vit rasism i Afrika. I själva verket präglas hela kontinenten av hat och rasism mellan olika befolkningsgrupper. Det är bara att titta på Rwanda där en grupp svarta försökte totalt utrota en annan grupp svarta - det är inte många skillnader där med vad Adolf Hitler försökte göra, annat än att man använde machete istället för gas - och att de inblandade hade annan hudfärg.

Men om man tror att vita skulle vara förskonade från rasism så saknar man helt enkelt kontakt med verkligheten.

DPahkamaa
2014-05-05, 17:48

Ooookej...

Jag ser ärligt talat inte problemet. Blackface? Nja, knappast. Har svårt att se hur det här skulle vara rasism, det rör sig inte direkt om några tydliga och traditionella nidbilder ala Pickaninny/Blackface/Mammy. Och symbolisk kannibalism? Kom igen, inte är det nån som gnäller över att vi käkar pepparkakor formade som människor och kallar det för "symbolisk kannibalism".

Tomten
2014-05-05, 17:49

LsbbmdGrcI0

Tycker också att kakorna känns lite väl blackface för att bara vara en kaka. Det kan vara en olycklig slump men känns tyvärr inte så :(

Det här belyser väl problemet mer än något annat. Om man påstår att rasism bara är något som existerar i väst så är man ganska blåst. Rasism är inte något som bara "dök up" under kolonialismen som genom någon magi är unikt för folk som är vita och råkar bo i Europa & Nordamerika.

Läs lite historia. Kolla vad som hänt i stora delar av Asien historiskt. Kolla hur det ser ut i Asien och Mellan-östern idag. Läs på om rasism i Asien. Läs på om moderna slavar och hur de behandlas...

Lustigt nog så är det ingen jävel som bryr sig i de riktiga problemen. Det är så mycket mer praktiskt att lägga all sin tid bruna kakor som ser ut som en gubbe.

Komikern i fråga har kanske någon släkting ett par generationer bak som var en slav. So what? Hur ger det honom ett tolkningsföreträde om vad rasism är? Det handlar väl snarare om vilka som blir utsatta för rasism idag, och hur man ska motarbeta det. Vad som har som hände för 100 år sedan är just historia, hur ska man kunna gå framåt om man hela tiden ältar det, när den generation man själv växt upp i knappt inte ens förstår innebörden av ordet rasism.

PureWhey
2014-05-05, 17:52
http://lh5.ggpht.com/-mR0iHB19oLI/T9BZ2t9WGHI/AAAAAAAAC3Q/1nRFPO1unnE/hungary2011-meme-generator-i-don-t-want-to-live-in-this-country-anymore-5afe3e%25255B4%25255D.jpg

+1, herregud.

Skickat ifrån böjracket

Tomten
2014-05-05, 17:52
Ooookej...

Jag ser ärligt talat inte problemet. Blackface? Nja, knappast. Har svårt att se hur det här skulle vara rasism, det rör sig inte direkt om några tydliga och traditionella nidbilder ala Pickaninny/Blackface/Mammy. Och symbolisk kannibalism? Kom igen, inte är det nån som gnäller över att vi käkar pepparkakor formade som människor och kallar det för "symbolisk kannibalism".

Det är nog bara en tidsfråga innan vi börjar läsa om pepparkakor och kannibalism.

Är ju förövrigt helt ologiskt hur man INTE klagat på pepparkakor, när tydligen alla andra kakor som är bruna som har formen av en människa, är rasistiska.

Morty
2014-05-05, 17:53
Var går gränsen då? Hur löjligt lättkränkt får man bli utan att jag som ljushyad (läs; oförstående, okänslig och inhuman) man ska "kunna" tycka att det är löjligt?

F.ö. känner jag mig lite lätt kränkt då Morty använder ordet "mörkhyad" för svart, men "vit" för vit istället för exempelvis "ljushyad". Är vi inte alla jämlika?

Ja, visst är det otänkbart.

http://i.imgur.com/lms9BnP.jpg

Åk till Sydafrika så kan du frossa i det. Behandlingen av fattiga vita där av regeringen, och i synnerhet de omfattande rasistiska morden på bönder betraktas numera som femte graden av folkmord av t.ex. Genocide Watch. Särskilt trevligt är det att de självförsvarsgrupper som bönderna skapat för att skydda sig plötsligt förbjöds av ANC av oklar anledning - och sedan ökade såklart morden ännu mer.

Det finns numera till och med kåkstäder med vita eftersom de diskrimineras rakt ut med avseende p.g.a ras vid anställningar och således har väldigt svårt att få jobb. Något som till och med Aftonbladet uppmärksammade nyligen. Annars har BBC gjort flera dokumentärer om det. Gamla Rhodesia var som bekant ännu värre för den vita minoriteten när den härliga Robert Mugabe tog över. Överklassen däremot klarar sig såklart i vanlig ordning utmärkt.

Sedan är det såklart missvisande att bara tala om svart och vit rasism i Afrika. I själva verket präglas hela kontinenten av hat och rasism mellan olika befolkningsgrupper. Det är bara att titta på Rwanda där en grupp svarta försökte totalt utrota en annan grupp svarta - det är inte många skillnader där med vad Adolf Hitler försökte göra, annat än att man använde machete istället för gas - och att de inblandade hade annan hudfärg.

Men om man tror att vita skulle vara förskonade från rasism så saknar man helt enkelt kontakt med verkligheten.

Här är en pedagogisk liten text om rasism, vithet, etc. (http://rummets.se/blog/faq/)

Att tala om den rasism som romer, judar etc utsatts för är ju inte var detta handlar om. Med det inte sagt att det inte är viktigt!

Lawler
2014-05-05, 17:55

Critical race theory rakt igenom och inget som nödvändigtvis är objektivt sant. Det visar bara att du helt har svalt en kollektivistisk teori med rötterna i postmodernism.

Sedan handlar inte det här om vad svarta anser, det är en person som återger hur han uppfattar kakorna. Kollar vi vidare i sociala medier över vilka som spridit nyheten så är det personer som förespråkar intersektionalitet och vill återinföra rasbegreppet.

TranceII
2014-05-05, 18:09
Här är en pedagogisk liten text om rasism, vithet, etc. (http://rummets.se/blog/faq/)

Att tala om den rasism som romer, judar etc utsatts för är ju inte var detta handlar om. Med det inte sagt att det inte är viktigt!

Det är en text fylld av åsikter och vilja att förklara världen i enkla hierarkier. Man letar maktstrukturer (klass, ras, kön) och verka lägga mer vikt vid dessa än någon annan. Det är tryggt när det finns en förklaring av allt men det betyder inte att den är sann. Lyft blicken från ras/kön/klass.

TranceII
2014-05-05, 18:12
En fråga till Morty:

Låt oss säga att jag är en vit ung kille som går på en dålig skola i Chicago. Jag är den enda vita i klassen och blir ofta mobbad för det. Kallade white boy, whitey, får stryk osv.

Är det inte rasism? Skulle det vara någon skillnad om skolan låg någonstans i Afrika? Eller Japan?

Morty
2014-05-05, 18:12
Det är en text fylld av åsikter och vilja att förklara världen i enkla hierarkier. Man letar maktstrukturer (klass, ras, kön) och verka lägga mer vikt vid dessa än någon annan. Det är tryggt när det finns en förklaring av allt men det betyder inte att den är sann. Lyft blicken från ras/kön/klass.

Och alla är bara individer och förtryck och strukturer finns inte, enbart individer som ibland är snälla och ibland är dumma?

Morty
2014-05-05, 18:13
En fråga till Morty:

Låt oss säga att jag är en vit ung kille som går på en dålig skola i Chicago. Jag är den enda vita i klassen och blir ofta mobbad för det. Kallade white boy, whitey, får stryk osv.

Är det inte rasism? Skulle det vara någon skillnad om skolan låg någonstans i Afrika? Eller Japan?

De är elaka.

Red Apple
2014-05-05, 18:15
De är elaka.

Men inte rasister? Trots att de utsätter någon för en hemsk behandling just pga hudfärg? Kom igen. Det resonemanget behöver en hel del förklaring.

TranceII
2014-05-05, 18:16
Och alla är bara individer och förtryck och strukturer finns inte, enbart individer som ibland är snälla och ibland är dumma?

Nej, jag kan se att det finns strukturer och förtryck. Jag tror även det är svårt att skapa överliggande strukturer som ger svar på allt som vänstern (och den extrema högern) tenderar att göra. Man försöker allt för ofta ge enkla svar på svåra frågor eller ge förklaringar på individnivå (vilket självklart är omöjligt).

De är elaka.

Är det rasism?

Exdiaq
2014-05-05, 18:18

LsbbmdGrcI0

Antingen är det rasism eller så är det inte rasism. "Omvänd rasism" existerar inte. Finns gott om icke-vita som är rasistiska gentemot vita.

Varken du, jag eller komikern har varit det minsta iblandad (förmodar jag) i tidigare övergrepp. Ingen av oss ärver skulden för övergreppen och ingen av oss ärver de personliga upplevelserna av övergreppen.

Fordon
2014-05-05, 18:20
Ska man följa Mortys slutsats så är det alltså ingen större grej med rasism. Det är inte värre än att vara lite elak. Och elak kan vem som helst vara. It's no big deal.

Exdiaq
Men inte rasister? Trots att de utsätter någon för en hemsk behandling just pga hudfärg? Kom igen. Det resonemanget behöver en hel del förklaring.

Lycka till att få något vettigt svar från honom. Har försökt vid flera tillfällen i ett antal år.

Olegh
Nej, jag kan se att det finns strukturer och förtryck. Jag tror även det är svårt att skapa överliggande strukturer som ger svar på allt som vänstern (och den extrema högern) tenderar att göra. Man försöker allt för ofta ge enkla svar på svåra frågor eller ge förklaringar på individnivå (vilket självklart är omöjligt).

Är det rasism?

En variant.

Rasism är krångligare än bara hudfärg. Förekomsten bestäms inte nödvändigtvis av explicita handlingar utan snarare av övergripande attityder.

Armed Dingo
2014-05-05, 18:24
Om sådant här förekommer när de fortfarande är i minoritet så kan man bara föreställa sig vad som förekommer när de inte längre är det. Ni gräver eran egen grav.

Herr Oberst
2014-05-05, 18:29
Jag tycker folk längtar efter att få tolka något som rasistiskt
Även om det inte är det så vänder det på det hela bara för att få brusa upp ....

Självklart är det så.
Om inte Afrosvenskarnas riksförbund med Kitimbwa i spetsen någon gång varje vecka kan hitta "rasistiska strukturer" i samhället (eller i glassfrysen/på kakfatet) så kommer dom ju inte kunna äska mer pengar från skattebetalarna. Samma sak gäller för Expo, centrum mot rasism + ett gäng andra bidragsberoende tomtegäng.

Tricklew
2014-05-05, 18:32
De är elaka.

http://www.genocidewatch.org/southafrica.html

Lite läsning för den ignorante, finns även fina bilder på barn som råkat ut för elakingar. Om du inte förstår att det där handlar om rasism är du ignorant, extremt ignorant.

Red Apple
2014-05-05, 18:32
En variant.

Rasism är krångligare än bara hudfärg. Förekomsten bestäms inte nödvändigtvis av explicita handlingar utan snarare av övergripande attityder.

Övergripande attityder är strukturell rasism. Rasism kan förekomma på individnivå, och det kan vara riktat mot vita. Sen så kan det definieras utifrån olika premisser, det skulle ex. inte vara rasistiskt med en bar där endast mörkhyade är välkomna, en bar där bara vita är välkomna är tveklöst rasism.
Men i ett fall där en individ angriper en annan enbart pga hudfärg så är det en form av rasism, oavsett vilket håll det riktas från.

Edit: Strukturell var helt fel ord, men ni förstår vad jag menar.

Exdiaq
2014-05-05, 18:40
http://www.genocidewatch.org/southafrica.html

Lite läsning för den ignorante, finns även fina bilder på barn som råkat ut för elakingar. Om du inte förstår att det där handlar om rasism är du ignorant, extremt ignorant.

Zimbabwe är väl inte helt trevligt heller.

bNpBM1APaL0

4623
2014-05-05, 18:47
Blir mer och mer sugen på att bli rasist.

en stor stark
2014-05-05, 18:58
Såklart går det att vara rasistisk mot vita individer. Jag förstår inte varför individen Vit Vitsson som blir slagen, mobbad eller förnekad inträde till X p.g.a. sin äckliga hudfärg eller sitt onda vita beteende (eller vad nu motivet är) inte upplever äkta rasism. Han/hon upplever det nog som ganska jobbigt, oavsett hudfärg. Jag har aldrig upplevt någon sådan diskriminering själv och kommer säkert aldrig få göra, detta var bara ett hypotetiskt exempel.

supercharge
2014-05-05, 19:44
De är elaka.

Herregud, vad kallar du det som hände i Rwanda då? En etnisk grupp närmast massutplånar en annan utan att någon vit var minsta inblandad (10 000 döda per dag - totalt runt miljonen offer). Elakingar igen?

Om inte det är rasism, så är det onekligen anmärkningsvärt att en person kan bete sig nästan precis som Adolf Hitler - och mörda människor enbart p.g.a etnicitet, dessutom i snabbare takt än nazisterna klarade av - och det fortfarande inte klassas som rasism. Då undrar man onekligen hur hjärnkontoret är programmerat.

Antingen förnekar man det rasistiska Rwanda, eller så får man acceptera att rasism inte är förbehållet något viss grupp utan förekommer överallt. Något som i förlängningen också innebär att vita kan vara offer - vilket de också är i en del gamla kolonier där man är i kraftig minoritet.

Callon
2014-05-05, 19:58
De är elaka.

I hans exempel så var det ju dom svarta som satt på makten, eller hur?
Och enligt din defintion så var det ju bara en person i maktställning kunde vara rasist.
Men inte om dom är svarta alltså?

Alfers
2014-05-05, 20:53
Då undrar ju jag hur man gör en kaka som ser ut som ett ansikte och inte är rasistisk? Och hur ritar man av en mörkhyad utan att det är rasistiskt?
http://imagizer.imageshack.us/v2/320x240q90/845/37bk.png
Hell seger eller vad dom nu brukar säga

filmjölk
2014-05-05, 21:26
Som vit får man helt enkelt inte avbilda svarta människor annat än porträttlikt. All naivistisk eller karaktyristisk avbildning av icke-vita är rasism.

Thelvino
2014-05-05, 21:41
Självklart är det så.
Om inte Afrosvenskarnas riksförbund med Kitimbwa i spetsen någon gång varje vecka kan hitta "rasistiska strukturer" i samhället (eller i glassfrysen/på kakfatet) så kommer dom ju inte kunna äska mer pengar från skattebetalarna. Samma sak gäller för Expo, centrum mot rasism + ett gäng andra bidragsberoende tomtegäng.

Expo? Verkligen? De gör ett jävligt viktigt jobb och de gör det bra. Fast det är kanske det du inte gillar.

Herregud, vad kallar du det som hände i Rwanda då? En etnisk grupp närmast massutplånar en annan utan att någon vit var minsta inblandad (10 000 döda per dag - totalt runt miljonen offer). Elakingar igen?

Om inte det är rasism, så är det onekligen anmärkningsvärt att en person kan bete sig nästan precis som Adolf Hitler - och mörda människor enbart p.g.a etnicitet, dessutom i snabbare takt än nazisterna klarade av - och det fortfarande inte klassas som rasism. Då undrar man onekligen hur hjärnkontoret är programmerat.

Antingen förnekar man det rasistiska Rwanda, eller så får man acceptera att rasism inte är förbehållet något viss grupp utan förekommer överallt. Något som i förlängningen också innebär att vita kan vara offer - vilket de också är i en del gamla kolonier där man är i kraftig minoritet.

Nu får Morty själv svara för sina åsikter, men det är väl ingen som ifrågasätter eller som sagt att det som hände i Rwanda inte har att göra med rasism? Den är ju t o m listad på Wikipedia sidan om rasism. (engelska som är mer utförlig än den svenska.)

Mer on topic eller kanske off ^^
Afrosvenskars riksförbund får mig alltid att bli trött, de verkar handla lite om att göra sig själva relevanta. Det finns rasism och saker som behöver förändras men detta känns bara som bullsh*t. (Jag medger att jag bara läst sista sidan och skummat första posten.)

Asdf
2014-05-05, 21:42
De enda som underblåser rasism här är Expressen. Om jag var färgad skulle jag ärligt talat vara långt mer bekymrad över att rasism nu går i sådan hyperinflation i Sverige, att en som faktiskt drabbas av rasism på riktigt nu ska jämställas med att någon konditor bakat några jävla chokladkakor med strössel på

:laugh: :laugh:
Jag läste symbolisk kannibalism och sen bilden! Jag älskar när man sitter på tåget till sthlm uttråkad och seg och denna tråd kom upp och bara förgyllde dagen!! :)

Mackan58
2014-05-05, 21:51
Någon som är sugen på en negerboll med svart kaffe som pwo :D?

D-Crawler
2014-05-05, 21:54
Inte ofta jag orkar uttrycka mina känslor kring sådana här saker men nu asså, fy fan vad trött jag blir. Den här Kitimbwa Sabuni är ju så långt bakom flötet att det inte finns. Jag blir mörkrädd över hur vissa personer tänker. Oj, var jag rasistisk nu förresten? Beklagar..

Vivaldi
2014-05-06, 00:35
Jag ger denna tråden två dagar till innan den är låst.

Fö. Visade jag den för två av mina vänner med afroamerikanskt utseende som började asgarva.
Tycker personligen att detta är att gå lite väl över gränsen, Tintin trots kulturarv samt klassikerstämpel och Kinapuffar trots seriekarikatyr utan ont uppsåt kunde jag i viss mån förstå... Detta känns enbart fånigt och kontraproduktivt!

Herrcules
2014-05-06, 00:39
Jag ger denna tråden två dagar till innan den är låst.

Fö. Visade jag den för två av mina vänner med afroamerikanskt utseende som började asgarva.
Tycker personligen att detta är att gå lite väl över gränsen, Tintin trots kulturarv samt klassikerstämpel och Kinapuffar trots seriekarikatyr utan ont uppsåt kunde jag i viss mån förstå... Detta känns enbart fånigt och kontraproduktivt!

Samma här, ena länkade tom den på sin facebook och skrev ''hahaha vi har fått kusiner i form av kakor''

Vilson
2014-05-06, 01:22

Samma här, ena länkade tom den på sin facebook och skrev ''hahaha vi har fått kusiner i form av kakor''

Att era vänner tar vissa saker med en klackspark är dels totalt irrelevant, dels är det svårt att veta vad folk egentligen känner även om de på ytan skrattar.
Hade det inte varit för den vita kakan hade jag köpt att det var rasism, nu kändes det inte så farligt.

Scratch89
2014-05-06, 04:28
Att era vänner tar vissa saker med en klackspark är dels totalt irrelevant, dels är det svårt att veta vad folk egentligen känner även om de på ytan skrattar.
Hade det inte varit för den vita kakan hade jag köpt att det var rasism, nu kändes det inte så farligt.

Vilken tur att det finns härliga människor som tar en hel folkgrupp under armarna och skyddar dem profylaktiskt! Tänk om någon hade kunnat bli upprörd! Lika bra att inte låta dem komma till tals alls, och skydda dem från omvärlden.

Victorsnya
2014-05-06, 05:57
Har bara en önskan. Och det är att Morty erkänner att han trollar

Röda Björnen
2014-05-06, 06:31
Först skrattade jag i 1 minut, sen satt jag förvånad i 1 minut och upprepade "men va?", 20 ggr. Sen skrattade jag och sen inser jag hur rasistisk den här Kitimbwa Sabuni är.

Herregud, läste igenom lite grejer när jag googlade honom och det här måste vara en av de största media rasisterna.

Röda Björnen
2014-05-06, 06:32

Sålänge det är brunt socker på negerbollen :thumbup:

R Scarpa27
2014-05-06, 06:43
varför får magnumsorterna heta magnum vit!... men den bruna classic?

http://cdn08.dayviews.com/66/_u8/_u6/_u5/_u2/_u2/u865224/77010_1246724063.jpg

Scratch89
2014-05-06, 06:47
varför får magnumsorterna heta magnum vit!... men den bruna classic?

http://cdn08.dayviews.com/66/_u8/_u6/_u5/_u2/_u2/u865224/77010_1246724063.jpg

:D

Frågan är ju också om den bruna glassen är större än den vita...

PureWhey
2014-05-06, 07:16
Haha Morty, pinsamt.

Skickat ifrån böjracket

qozmox
2014-05-06, 07:27
mycket av de här uppblåsta rasistiska sakerna som sker i sverige skulle jag sällan kalla rasistiska.
de är dock ofta, väldigt ignoranta (tårtkalaset tex).

men de här kakorna skulle jag säga är varken eller.

Thelvino
2014-05-06, 08:05

Inte ofta jag orkar uttrycka mina känslor kring sådana här saker men nu asså, fy fan vad trött jag blir. Den här Kitimbwa Sabuni är ju så långt bakom flötet att det inte finns. Jag blir mörkrädd över hur vissa personer tänker. Oj, var jag rasistisk nu förresten? Beklagar..

Att detta inte var rasism har jag redan sagt att jag tycker.

Era två kommentarer visar på vilka små människor ni är. Gud vad jag skäms över att dela åsikt med er i en sån här fråga. :em:

XXXL
2014-05-06, 08:10
Kan inte begripa varför folk håller på såhär när det nästan alltid leder till precis motsatt reaktion från den breda massan.

Grattis Kitimbwa Sabuni, du har gett några hundra röster mer till SD

Evankhell
2014-05-06, 08:40
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/13653500/277/normal/169b3bb5603ca/kinapuff.jpg

http://photos1.blogger.com/img/115/2669/640/nogger.jpg

http://the4faces.com/wp-content/uploads/2012/12/pepparkaksgubbar.jpg

The shit is endless. Folk behöver slappna av och njuta av godheterna istället :D

XXXL
2014-05-06, 08:48
Kina ser inte ens ut sådär längre, man har tagit bort kinesen

http://www.fazer.se/Varumarken/Kina/

Å andra sidan så ser jag inte vad godiset har med Kina att göra så att ha en kines på bilden och sen kalla det för Kina puffar verkar lite ologiskt

R Scarpa27
2014-05-06, 10:16
gamla chokladpucken.
http://www.glasskoll.se/wp-content/uploads/2010/01/chokladpuck_glasskoll.jpg

hur länge håller detta namnet tros?

http://blogg.improveme.se/besson/files/2012/02/marabou-black1.jpg

Lawler
2014-05-06, 10:36
Haha Morty, pinsamt.

Skickat ifrån böjracket

Det finns ingen anledning att angripa Morty, det här är kollektivistiska teorier som har stor spridning inom humanioran. Just maktförhållanden är en central del i många av dessa postmodernistiska teorier.

Jag tror att både kollektivistiska och individualistiska teorier kan hjälpa oss att förstå problem genom att de kan belysa problem från olika håll. Problemet är när man helt och hållet köper en av dessa individualistiska eller kollektivistiska teorier rakt av. Går man helt efter kollektivistiska teorier så försvinner t ex individperspektivet.

Tolkningsföreträdet är också intressant och måste problematiseras. Vem är det som har tolkningsföreträde? Är det de mest högljudda och lättkränkta individerna man ska utgå från? Vilket i sin tur väcker frågan hur representativa dessa individer är för den grupp som de säger sig tala för? Hur ska konsensus inom en grupp fastslås om vad som är rasistiskt? Att tillämpa den här typen av teorier i praktiken kan troligtvis skapa stora praktiska problem.

XXXL
2014-05-06, 11:07
Jag fick en framtidsvision, jag såg en värld framför mig där man har lyckats ändra hudfärg på barn redan när det är ett foster så att vi alla föds gråa.

Rahf
2014-05-06, 13:29
Intressant tråd. Särskilt intressant när man har ett annat perspektiv.

TomasB
2014-05-06, 13:58
Herregud, nogger black skiten all over again. Det måste ju finnas relevant kritik att föra fram på rasism-spåret istället för det här dravlet?

anvihl
2014-05-06, 14:18
Men... det är ju både svarta, bruna och vita kakor! Ska det enbart vara vita kakor för att det INTE ska vara rasistiskt?

Trouble
2014-05-06, 14:29
Men... det är ju både svarta, bruna och vita kakor! Ska det enbart vara vita kakor för att det INTE ska vara rasistiskt?

Nej, för då förstärker du den rådande vithetsnormen. Duh?

Agremont
2014-05-06, 14:54
Det verkar som Morty endast anser att strukturell rasism är rasism. Ett konstigt synsätt.

Och vad beträffar artikeln så talar Kitimbwa endast för sig själv. Vem bryr sig med andra ord.

Starvation
2014-05-06, 14:54
Så det är mer eller mindre olagligt att ha ett ansikte på vit/brun/svarta kakor och bakelser. För då blir man anklagad för rasism. (den vita funkar säkert för vi bryr oss inte)

Starvation
2014-05-06, 14:57
gamla chokladpucken.
http://www.glasskoll.se/wp-content/uploads/2010/01/chokladpuck_glasskoll.jpg

Hahaha, ok denna var la lite o ta i...

anvihl
2014-05-06, 14:59
Nej, för då förstärker du den rådande vithetsnormen. Duh?

Just min poäng, hur kan det mest orasistiska anmälas som rasistiskt?

supercharge
2014-05-06, 15:35

Frågan är ju också om den bruna glassen är större än den vita...

I fallet Magnum så snubblar vi dock in på ett annat intressant fenomen, nämligen skräcken för att kritisera sådant som är utländskt och i synnerhet starka varumärken. I Sverige visas t.ex. Family Guy helt oproblematiskt på sexan, medan om det varit en svensk serie så hade den varit nedlagd många gånger om vid det här laget. De politiskt korrekta vågar helt enkelt inte invända eftersom den är för populär - i synnerhet i USA - och det skulle därför ses som svensk moralpanik.

Att man kritiserat Nogger beror förmodligen på att PK-isterna tror att det är en svensk glass. Det känns nämligen ursvenskt med Sandwich, Nogger och 88:an i någon strandkiosk nära campingplatsen. Men man glömmer att GB idag ägs av Unilever. Däremot Magnum är ett så starkt internationellt varumärke så där är det ingen som får för sig att det vore "svenskt" - och således skulle man aldrig våga kritisera dem.

PK-isterna har ju gått i den här fällan förr. Tintin-historien var som bekant ett enormt fiasko, och deras stora skräck verkar vara att man skulle dreva bort någon stor och populär amerikansk produkt (för inbillad rasism eller dylikt) och att det sedan skulle bli en internationell nyhet så man blir offentligt utskrattad i hela världen - och hela ideologin rämnar (lite som efter Roks-historien med "män är djur" som lamslog den svenska feminismen). När Coca Cola körde sin svenska namngrej (utan invandrarrelaterade namn) muttrades det således bara lite i PK-Sverige. Ingen vågar utmana Coca Cola, eftersom de är för stora, och skiter fullständigt i vad svensk media tycker. Hade det däremot varit en svensk tillverkare så hade det drevats i veckor.

PureWhey
2014-05-06, 15:49
I fallet Magnum så snubblar vi dock in på ett annat intressant fenomen, nämligen skräcken för att kritisera sådant som är utländskt och i synnerhet starka varumärken. I Sverige visas t.ex. Family Guy helt oproblematiskt på sexan, medan om det varit en svensk serie så hade den varit nedlagd många gånger om vid det här laget. De politiskt korrekta vågar helt enkelt inte invända eftersom den är för populär - i synnerhet i USA - och det skulle därför ses som svensk moralpanik.

Att man kritiserat Nogger beror förmodligen på att PK-isterna tror att det är en svensk glass. Det känns nämligen ursvenskt med Sandwich, Nogger och 88:an i någon strandkiosk nära campingplatsen. Men man glömmer att GB idag ägs av Unilever. Däremot Magnum är ett så starkt internationellt varumärke så där är det ingen som får för sig att det vore "svenskt" - och således skulle man aldrig våga kritisera dem.

PK-isterna har ju gått i den här fällan förr. Tintin-historien var som bekant ett enormt fiasko, och deras stora skräck verkar vara att man skulle dreva bort någon stor och populär amerikansk produkt (för inbillad rasism eller dylikt) och att det sedan skulle bli en internationell nyhet så man blir offentligt utskrattad i hela världen - och hela ideologin rämnar (lite som efter Roks-historien med "män är djur" som lamslog den svenska feminismen). När Coca Cola körde sin svenska namngrej (utan invandrarrelaterade namn) muttrades det således bara lite i PK-Sverige. Ingen vågar utmana Coca Cola, eftersom de är för stora, och skiter fullständigt i vad svensk media tycker. Hade det däremot varit en svensk tillverkare så hade det drevats i veckor.

Bra inlägg, inte tänkt på det :)

Skickat ifrån böjracket

andeem
2014-05-06, 15:52
Fascinerande att engagemanget för rätten att såra (svarta i det här fallet) är så stort. :)

BigSpawn
2014-05-06, 16:00
så för att man tycker det är löjligt och kontraproduktivt att kalla det rasistiskt med en helt vanlig chokladbakelse med ögon när det finns i 3 olika färger så har man engagemang för att få såra svarta?

Ignatius72
2014-05-06, 16:08
Fascinerande att engagemanget för rätten att såra (svarta i det här fallet) är så stort. :)

Vet du att mer än en person påstått sig bli kränkt?
Om kriterierna är satta på den nivån så lär det inte vara mycket som flyger under radarn. Det senare är ett talesätt och speglar inte på något sätt din avatar. Jag ber om ursäkt i förväg om det skulle vara kränkande på något sätt mot flygfän, du, din släkt eller jordens befolkning.

andeem
2014-05-06, 16:11
så för att man tycker det är löjligt och kontraproduktivt att kalla det rasistiskt med en helt vanlig chokladbakelse med ögon när det finns i 3 olika färger så har man engagemang för att få såra svarta?Jag noterar bara att mängden inlägg indikerar att engagemanget är stort. Hur engagerad var och en är vet jag ju inte.

Folk blir sårade. Man kan tycka att det är överkänsligt, tydligen till och med löjligt, men med tanke på historien är det knappast helt obegripligt. Att framhärda med sin ”rätt” att göra kakor med blackface, kalla chokladboll för negerboll eller kalla sitt fotbollslag för rödskinn är bara omoget tycker jag.

Kanske ska förtydliga: Jag tror inte att Kolos medlemmar egentligen tycker att det faktum att någon kritiserar kakor formade som rasistiska stereotyper, eller att de tvingas åse och höra hur någon rasslar med en pappmugg med mynt när de går förbi, är de största problemen i världen i dag. Det bara ser ut så.

BigSpawn
2014-05-06, 16:17
jag hade definitivt förstått det om kakan var gjort enligt gamla karikatyr mallen som användes förr av bla disney med stora läppar, men dessa hade väl bara ögon, intryckt mun och hår av kokosflingor? inte direkt vanligt med nidbilder med vitt hår?

andeem
2014-05-06, 16:25
Tja, har konditorn investerat i en maskin för många tusen som bara kan göra de där kakorna, så visst kan jag förstå att han kämpar emot. Annars är det väl bara att göra kakorna utan ögon och mun? Varför är det så viktigt om att de ska se ut just så om nu någon tar illa upp?

filmjölk
2014-05-06, 16:26
vad jag inte förstår är detta. Man får ju ha en rolig tecknad gubbe på en produkt, med förstärkta ansiktsdrag, tex. stora öron, helt runt huvud, fräknar eller vad som... tex. pringlesgubben, michelinmannen, mr. clean, slush puppie etc. etc. men så fort en svart person avbildas på ett tecknat sätt är det rasism?

andeem
2014-05-06, 16:28
Jag vill understryka att jag, till exempel, är helt för Jyllandspostens rätt att publicera Muhammedkarikatyrerna och Lars Vilks rätt att rita rondellhundar. Liksom vad hon nu hettes rätt att framställa Jesus som bög.

Kan dock inte se att det här är riktigt samma grej.

Tricce
2014-05-06, 16:47
Jag vill understryka att jag, till exempel, är helt för Jyllandspostens rätt att publicera Muhammedkarikatyrerna och Lars Vilks rätt att rita rondellhundar. Liksom vad hon nu hettes rätt att framställa Jesus som bög.

Kan dock inte se att det här är riktigt samma grej.

Vad är problemet?

andeem
2014-05-06, 17:05
Det framgår tidigare i tråden.

Varken kakorna eller (den kritiska) reaktionen på dem är något stort problem. Vilket var min poäng.

BigSpawn
2014-05-06, 17:30
vilken var det han störde sig mest på tro, den bruna eller svarta :confused:

Lawler
2014-05-06, 17:33

Istället för att slänga ur sig påståenden om att folk har ett engagemang för att såra svarta så kan jag tycka att man bör lägga sin energi på att försöka förstå reaktionerna.

För det första har jag svårt att se likheten med ett sk blackface. Alla kakor oberoende av färg har samma utseende. Det som utmärker ett sk blackface är just de stereotypa drag som BigSpawn tar upp. Att alla kakor har samma utseende är enligt mig något som talar emot att det är ett sk blackface.

För det andra, och detta gäller också fallet med Kalle Ankas jul, så är både sk blackface och pickaninnys starkt kopplade till en specifik kontext. Det är en del av amerikansk historia kopplat till slaveriet och sättet som svarta behandlats och porträtterats. Samtidigt ska man ha i åtanke att det finns dockor liknande pickaninnys i både Afrika och i Västindien och som i den kontexten inte har en negativ laddning. Det är alltså inte formen/bilden i sig som är nedsättande utan det är formen/bilden i en specifik kontext som är avgörande.

Här tror jag förklaringen ligger till varför många reagerade när dockan i Kalle Ankas jul beskrevs som rasistiskt. Det handlar inte om någon vilja att såra svarta. Det handlar om att vi inte har den historiska bakgrunden och medvetenheten om hur den här typen av karikatyrer använts i en amerikansk kontext. Och här får vi också ett klurigt gränsdragningsproblem när liknande former/bilder kommer från en annan del av världen och således från en kontext där de inte har en negativ laddning. Hur ska vi förhålla oss till dem?

Angående negerboll och liknande uttryck så finns det ingen anledning att använda ord av det slaget. Det kan finnas ett behov av att rensa ut rasistiska stereotyper och uttryck men samtidigt ska man inte dra förhastade slutsatser om varför en del personer håller fast vid olika uttryck som kan uppfattas som kränkande.

XXXL
2014-05-06, 17:36
vilken var det han störde sig mest på tro, den bruna eller svarta :confused:

Den svarta ser ju ut som en riktig Gambian.

Lejonjakt
2014-05-06, 17:53
kallas för marknadsföring med andra ord

arthax
2014-05-06, 18:00
Den svarta ser ju ut som en riktig Gambian.

Den vita ser ut som en riktig dansk :(

Hackenschmidt
2014-05-06, 18:07
Den vita ser ut som en riktig dansk :(

Tycker mer den ser ut som en svensk/finsk/tysk datornörd. En dansk variant av kakan hade sett ut såhär (efter lunchölen och två röda prins):

http://s8.postimg.org/dtm0v2ocx/danskkaka.jpg

arthax
2014-05-06, 18:14
Tycker mer den ser ut som en svensk/finsk/tysk datornörd. En dansk variant av kakan hade sett ut såhär (efter lunchölen och två röda prins):

http://s8.postimg.org/dtm0v2ocx/danskkaka.jpg

Obehagligt :(

Ignatius72
2014-05-06, 18:32
Jag noterar bara att mängden inlägg indikerar att engagemanget är stort. Hur engagerad var och en är vet jag ju inte.

Folk blir sårade. Man kan tycka att det är överkänsligt, tydligen till och med löjligt

Min fråga var om du vet om det finns mer än en person som blivit kränkt/sårad av kakorna?

Ditt påstående om att det finns ett stort engagemang för att få såra är mer än befängt, engagemanget (eller upprördheten) består ju mer av att det är helt otroligt att det kan få en helsida i expressen. Att man än en gång urvattnar ett begrepp, att den mest lättkränkte man överhuvudtaget hittar sätter agendan för vad man får och inte får säga. Hittar man inget så letar man upp saker som kan ha funnits i decennier utan att någon reagerat och det pudlas till höger och vänster. Tycker man att det är fånigt så tycker en Andeem upp och säger att folk har en stor önskan att få kränka och såra andra människor. Det finns bara ett korrekt val, håll med om galenskaperna. Stå och beröm Kejsarens nya kläder.

Matsa
2014-05-06, 18:48
Jag tycker att kakorna är solklara moonface. Det är en kränkning mot byggare som Kolo borde rasa emot.

Scratch89
2014-05-06, 19:55
En bra bok som flera borde läsa, relaterat till den här tråden:

http://www.bokus.com/bok/9789172321847/ingen-tar-skit-i-de-lattkranktas-land/

R Scarpa27
2014-05-06, 20:09
den svarta är ju darth vader ser väl alla?
den vita stormtroopers &
den bruna chebacca.

star wars kakor.

MasterChief
2014-05-06, 20:35
den svarta är ju darth vader ser väl alla?
den vita stormtroopers &
den bruna chebacca.

star wars kakor.

Är det inte rätt rasistiskt att Darth Vader är svart? Borde ju uppröra mig än en harmlös kaka i Malmö kan man ju tycka.

stevebc
2014-05-06, 20:48
Är det inte rätt rasistiskt att Darth Vader är svart? Borde ju uppröra mig än en harmlös kaka i Malmö kan man ju tycka.En svart ledare med en klonad vit slavarmé? :d

MasterChief
2014-05-06, 20:58
En svart ledare med en klonad vit slavarmé? :d

Ja, det är en förmildrande faktor, men de bör ha gjort honom snyggare.

stevebc
2014-05-06, 21:00
Ja, det är en förmildrande faktor, men de bör ha gjort honom snyggare.Han "spelas" ju också av en afroamerikansk skådis som även låter ganska ond.

Tricklew
2014-05-06, 21:18
Tja, har konditorn investerat i en maskin för många tusen som bara kan göra de där kakorna, så visst kan jag förstå att han kämpar emot. Annars är det väl bara att göra kakorna utan ögon och mun? Varför är det så viktigt om att de ska se ut just så om nu någon tar illa upp?

Antagligen för att söta små ansikten säljer bättre än en helt vanlig trist kaka, samma anledning till att Grodbakelsen är supergod, den ser helt enkelt väldigt söt ut.

Han "spelas" ju också av en afroamerikansk skådis som även låter ganska ond.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d7/Dave_Prowse_Champions.JPG

Han ser inte enormt svart ut, dock ganska bra form, ser bra ut, kör hårt. ;)

stevebc
2014-05-07, 10:40
Antagligen för att söta små ansikten säljer bättre än en helt vanlig trist kaka, samma anledning till att Grodbakelsen är supergod, den ser helt enkelt väldigt söt ut.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d7/Dave_Prowse_Champions.JPG

Han ser inte enormt svart ut, dock ganska bra form, ser bra ut, kör hårt. ;)Vet inte vad man kallar det (därav "spelas" :)) men det är ju James Earl Jones som gör rösten åt Darth Vader. Alltså inte samma person som faktiskt spelar honom (som man egentligen bara glimtar när de lyfter av masken).

ARMSTARK
2014-05-07, 15:06
Vet inte vad man kallar det (därav "spelas" :)) men det är ju James Earl Jones som gör rösten åt Darth Vader. Alltså inte samma person som faktiskt spelar honom (som man egentligen bara glimtar när de lyfter av masken).

Det är ju fruktansvärt! Då är ju Star wars rasistiskt, en neger duger inte som ledare, han är naturligtvis vit när de tar av masken. Larma PK polisen!

Tricklew
2014-05-07, 15:10
ITMnUxxvMyo

Inte riktigt samma sak, eller hur? :D

WHITEFOLKS
2014-05-07, 15:13
Om du ska posta originalrösterna kan du väl iaf hålla dig till originalrösterna. Plz.

zM9PF9-Wtys

stevebc
2014-05-07, 15:13
ITMnUxxvMyo

Inte riktigt samma sak, eller hur? :D:laugh::laugh:

eternallord
2014-05-07, 15:50
Vet inte vad man kallar det (därav "spelas" :)) men det är ju James Earl Jones som gör rösten åt Darth Vader. Alltså inte samma person som faktiskt spelar honom (som man egentligen bara glimtar när de lyfter av masken).

Mannen under masken är varken personen som är Darth in motion eller rösten, det är en tredje person :)

supercharge
2014-05-07, 15:59
Om du ska posta originalrösterna kan du väl iaf hålla dig till originalrösterna. Plz.

zM9PF9-Wtys

Ernst-Hugo är, och kommer alltid vara, kung :D

frambogir
2014-05-07, 20:29
Är det sista droppen, nu jävlar etc etc? SD 2014 bla bla bla bla?

PureWhey
2014-05-07, 20:38

Bra inlägg, givande.

R Scarpa27
2014-05-07, 21:00
i vilket fall har han ju fått helvetes reklam från media och forum om sina kakor iaf och gjort dem kända på så vis =)

Fordon
2014-05-07, 21:38

Det är mycket youtube nu va?

Jaeg
2014-05-07, 23:15
Allah samt färgade människor får inte avbildas, så är det bara. Tar man dock inte med dem i samband med att andra avbildas är det fel med, svårt.

Gnälls ju hela tiden om hur underrepresenterade mörkhyade är, bara ljusfärgade på godispåsar, leksaker, reklamer och allt vad det är. När man väl väljer att ta med färger av alla de slag ska de helt plötsligt inte längre vara så. Morty är dessutom lika pinsam som alltid med sina tarvliga fjanterier, klipp dig och ryck upp dig lipsil.

tjabon
2014-05-07, 23:53
Inte nog med att Columbus upptäckte Amerikat.
Han var också den förste rasisten, eftersom han tog in choklad i Europa år 1502.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Choklad