handdator

Visa fullständig version : Vad räknas som/menas med vila?

Jerrrrry
2014-05-04, 22:20
Tjena,

Har letat runt men inte hittat något riktigt svar på min fråga...
Alla säger ju alltid att man måste vila ordentligt o ha vilodagar osv, men frågan är vad räknas då som vila?

Som jag kör nu så kan det lätt bli att jag kör typ
Mån: Cardio
Tis: Ben & Mage
Ons Cardio
Tors: Ishockey
Fre: Rygg & Bic
Lör: Bröst, Axlar, Tric
Sön: Innebandy
och runt så tills jag antingen inte har tid o träna eller känner mig utmattad i kroppen så jag väljer o vila, så det kan ibland bli 14 dagar utan vila t.ex, och så klämmer jag ofta in lite squash, innebandy o fotboll en del av dagarna också för det är kul helt enkelt.

Jag kör gymmandet tungt så jag e ordentligt trött efter och brukar även va rätt trött efter cardion också, o har ju dock fått helt ok resultat genom o köra såhär o jag ökar i styrka på ett bra sätt och har byggt en del muskler senaste åren.
Men hade jag tjänat mer på att faktiskt köra en riktig vilodag i veckan där jag knappt reser mig från soffan eller duger det bra sålänge musklerna får tillräcklig vila o jag inte känner mig sliten i normalt fall?

Och om jag nu borde vila mer, hur räknas det då med t.ex längre promenader för o bränna lite kalorier om man nu inte rör sig annars, eller bör man undvika det också även om det inte är något man tycker man blir trött av?

Målet är ju såklart att bli starkare o få mer muskler men samtidigt är ju sportandet sjukt kul så jag har ju inga planer på o lägga ner det helt :-)

CalleP
2014-05-04, 22:37
Tjena! Om jag hade varit du så hade jag bytt ut 3 splitten till helkropps pass. Jag tycker det blir lite mer flexibelt. Sedan vila är väldigt inviduellt vissa kan klara av att träna väldigt väldigt mycket menas andra blir slitna direkt.

Dock ska man inte underskatta kroppens anpassningsförmåga för hur det än är så kommer din kropp anpassa sig, dock ineffektivt vid utebliven vila.

Så som jag defnierar vila är vila ifrån träning. Men ifall du ökar av träningen och mår bra i allmänhet så kör på. Det är väldigt svårt att sitta och ge någon råd över internet men aa det var väll det jag hade att säga, Lycka till!

Ajemän
2014-05-04, 22:42
Jag tycker inte man behöver ha vilodagar om man vilar tillräckligt ;)

Vila för mig är avslappning. Inte gå på stan, inte laga mat, utan läsa bok, läsa på datorn, ner med pulsen, bort med stressen...

Jerrrrry
2014-05-05, 10:52
Tjena! Om jag hade varit du så hade jag bytt ut 3 splitten till helkropps pass. Jag tycker det blir lite mer flexibelt. Sedan vila är väldigt inviduellt vissa kan klara av att träna väldigt väldigt mycket menas andra blir slitna direkt.

Dock ska man inte underskatta kroppens anpassningsförmåga för hur det än är så kommer din kropp anpassa sig, dock ineffektivt vid utebliven vila.

Så som jag defnierar vila är vila ifrån träning. Men ifall du ökar av träningen och mår bra i allmänhet så kör på. Det är väldigt svårt att sitta och ge någon råd över internet men aa det var väll det jag hade att säga, Lycka till!

Helkroppspass tror inte jag ger lika mycket för mig, för med tanke på hur trött och energilös jag är mot slutet av passen redan i nuläget så känns det som musklerna som kommit i andra halvan av passen hade fått halvdan träning då. Så funderar snarare på att eventuellt skära ner på cardion lite längre fram eftersom jag ändå får en del sånt av sportandet o lägga in några extra gympass så man hinner gå igenom kroppen på en vecka eller strax över isåfall.

Men tack för svaren, om ingen har några synpunkter o påståenden om att man bör vila riktigt ordentligt så kör ja vidare som nu o vilar när kroppen känns seg eller man känner sig omotiverad o träna :-)