handdator

Visa fullständig version : Riktiga nybörjarfrågor om träningsteknik?

dacrow
2014-05-04, 12:18
Hej alla,

Jag är helt grön på det här med styrketräning och skulle vilja fråga er lite saker.

Jag har på gymmet i veckan och skulle köra igenom mina första träningspass som jag har satt ihop själv. Problemet är att jag inte har någon som helst koll på hur mycket jag tar i varje övning, så det var ett jävla pillande med att prova, känna efter, lyfta av, lyfta tillbaka etc.

1. Jag har fått för mig att jag vill träna med fria vikter i så stor utsträckning som möjligt, för jag har fått för mig att det här bygger bättre koordination och balans än att träna med maskiner.
Men ja, grejen är att jag är en klenis. 191 lång och väger 71 kg.
Om jag inte har tränat så mycket förut, bör jag satsa på maskiner istället och lära mig utföra allt som det ska pga skaderisken?
Jag vet t.ex inte hur mycket jag bänkar eller tar i militärpress och om jag ska köra med stång där och ligga på gränsen där jag kör till fail, så kanske jag skadar mig om jag gör fel? Tror ni att jag kommer kunna köra "säkrare" med tyngre vikter i maskin och är det bättre för mig?

2. Olika styrka i armarna?
Jag har upptäckt att jag är sjukt svag i vänster arm. Jag tar inte alls lika mycket i hantelcurls med vänster. Nu ligger jag på 5 x 8 på 15 kg. på höger, men klarar knappt ett sådant sätt på ett korrekt sätt med vänster? wtf?
Om man vill ha jämna armar, vad gör man här? De är ju inte "olika stora" i dagsläget, men det känns ju som att de kommer att bli om jag fortsätter att köra tyngre vikter på ena armen?

3. Träningsvärken från helvetet.
Efter första passet jag körde med bröst, triceps, axlar, mage så var min mage helt jävla slut i 3-4 dagar efteråt. Ont konstant, svårt att räta på mig etc.
Är detta bara för att jag är otränad och bör jag vänta helt tills magen är bra innan jag tränar samma pass igen?

Tack,

/Nybörjarn

MentalogisT
2014-05-04, 12:29
1. Börja träna t ex militärpress med tom stång, och jobba dig sakta men säkert upp i vikterna samtidigt som du slipar på tekniken. Maskiner suger.

2. Vågar jag inte svara på.

3. Träningsvärk när man börjar styrketräna eller kommer tillbaka från ett uppehåll är vanligt. Har jag vilat två veckor och kommer tillbaka och kör en bendag så har jag problem att sätta mig och skita nästa dag. Tränar jag som vanligt så får jag inte träningsvärk. Mycket är inviduellt också, olika från person till person.

z_bumbi
2014-05-04, 12:33
1 Du behöver inte leta upp en vikt utan börja lätt och öka från pass till pass, lätt betyder inte att du ska köra massor av reps utan att du håller dig inom det repsantal du skrivit in i programmet.

2 Låt den svagare armen bestämma fast du börjar i alla fall med så lätta vikter att du inte kommer att märka någon större skillnad i början.

3 Börja lätt så minskar träningsvärken.

dacrow
2014-05-04, 12:50
Okej... :) Tack....

Ytterligare en fråga.

När jag har tittat på träningsvideos med människor som tränar väldigt mycket och kör sina sets så verkar det gå väldigt fort, t.ex i skivstångscurl. Vissa kör en rep/sek nästan. Medans jag ligger på kanske 4-5 sek per rep.

Det här "pumpandet", är det någonting att föredra? Är det bättre träning för muskeln att träna så explosivt eller gör det någon skillnad i vad man uppnår med sin träning?

Beemel
2014-05-04, 12:58
Okej... :) Tack....

Ytterligare en fråga.

När jag har tittat på träningsvideos med människor som tränar väldigt mycket och kör sina sets så verkar det gå väldigt fort, t.ex i skivstångscurl. Vissa kör en rep/sek nästan. Medans jag ligger på kanske 4-5 sek per rep.

Det här "pumpandet", är det någonting att föredra? Är det bättre träning för muskeln att träna så explosivt eller gör det någon skillnad i vad man uppnår med sin träning?

Vågar inte svara på om det finns träningsfördelar med att hetsa. Det kag kan säga är att jag personligen föredrar att köra sakta och kontrollerat. Och jag tycker mig få en ok utveckling med den tekniken. Jag tror att risken för skador minskar om man tar det "lugnt"

Gnistan
2014-05-04, 13:04
Hej alla,

Jag är helt grön på det här med styrketräning och skulle vilja fråga er lite saker.

Jag har på gymmet i veckan och skulle köra igenom mina första träningspass som jag har satt ihop själv. Problemet är att jag inte har någon som helst koll på hur mycket jag tar i varje övning, så det var ett jävla pillande med att prova, känna efter, lyfta av, lyfta tillbaka etc.

1. Jag har fått för mig att jag vill träna med fria vikter i så stor utsträckning som möjligt, för jag har fått för mig att det här bygger bättre koordination och balans än att träna med maskiner.
Men ja, grejen är att jag är en klenis. 191 lång och väger 71 kg.
Om jag inte har tränat så mycket förut, bör jag satsa på maskiner istället och lära mig utföra allt som det ska pga skaderisken?
Jag vet t.ex inte hur mycket jag bänkar eller tar i militärpress och om jag ska köra med stång där och ligga på gränsen där jag kör till fail, så kanske jag skadar mig om jag gör fel? Tror ni att jag kommer kunna köra "säkrare" med tyngre vikter i maskin och är det bättre för mig?

Jag har upptäckt att jag är sjukt svag i vänster arm. Jag tar inte alls lika mycket i hantelcurls med vänster. Nu ligger jag på 5 x 8 på 15 kg. på höger, men klarar knappt ett sådant sätt på ett korrekt sätt med vänster? wtf?
Om man vill ha jämna armar, vad gör man här? De är ju inte "olika stora" i dagsläget, men det känns ju som att de kommer att bli om jag fortsätter att köra tyngre vikter på ena armen?

3. Träningsvärken från helvetet.
Efter första passet jag körde med bröst, triceps, axlar, mage så var min mage helt jävla slut i 3-4 dagar efteråt. Ont konstant, svårt att räta på mig etc.
Är detta bara för att jag är otränad och bör jag vänta helt tills magen är bra innan jag tränar samma pass igen?

Tack,

/Nybörjarn

Hej skrev en hel del här om träningstipps som kom bort.
Orkar inte skriva igen men du kan skicka privat meddelande till mig till Gnistan så får du en del råd.
MVH
Gnistan

skum
2014-05-04, 13:11

Börja med armen du är svagast i, sen kör du lika många reps som du klarade med den på andra armen också. Så gjorde jag och nu är de näääästan jämnstarka :)

Beemel
2014-05-04, 13:18
Börja med armen du är svagast i, sen kör du lika många reps som du klarade med den på andra armen också. Så gjorde jag och nu är de näääästan jämnstarka :)

+1
Jag är efter en bruten arm för ett gäng år sedan en väldigt mycket svagare arm. När jag kör alternerande höger/vänster vid hantelcurl så börjar jag med vänstern och kör tills vänstern failar. Alltså får jag alltid en rep extra på vänstern. Det har jämnat ut styrkan ordentligt och storleks mässigt är högern fortfarande lite större. Även om den får lite mindre träning.

Gnistan
2014-05-04, 13:30
Vågar inte svara på om det finns träningsfördelar med att hetsa. Det kag kan säga är att jag personligen föredrar att köra sakta och kontrollerat. Och jag tycker mig få en ok utveckling med den tekniken. Jag tror att risken för skador minskar om man tar det "lugnt"

Som det sagts här. Skippa hastiga rörelser och kör kontrolerat.
När man som erfaren tränande och ofta om man t.ex tävlar i bänkpress så vill man i bland köra så kallad explosiva lyft på lättare vikter för att bättra på sina resultat i bänk bl.a. Detta för att t.ex få till bättre starter från botten, bröstet.
Men skippa den grejen tycker jag. Kör normala lyft bara.
MVH
Gnistan