Visa fullständig version : Är det någon som kör Prone trap raises?
AntonHakan
2014-05-04, 10:07
Trillade över denna övning nyss när jag kollade runt på Youtube. Det ska tydligen vara en "hejdundrans" övning för ryggens "tjocklek" och traps :naughty:
Har som sagt aldrig sett den förut och tänkte bara kolla ifall det är någon som brukar köra den eller har några tankar om den?
Alltidxx
2014-05-04, 10:57
Ja, som del i flera rörelser för rotatorcuff. Första rörelsen är som den du tänker på, sen håller jag kvar och går bak med armbågarna så underarmar är rakt ut från kroppen. Sen rotarar jag överarmen ned och bakåt och sen fram igen till ursprungligt läge med överarmar rakt ut 90grader (hela tiden med överarmen still), sen kontraherar jag övre rygg (tänk latsdrag bakom nacke) och sist skjuter jag fram armarna helt raka till ett slutläge där jag håller ihop nävarna. Detta gör jag med trekiloshantlar och det är tungt nog. En kompis klarade inte detta utan vikt alls.
AntonHakan
2014-05-06, 17:09
Ja, som del i flera rörelser för rotatorcuff. Första rörelsen är som den du tänker på, sen håller jag kvar och går bak med armbågarna så underarmar är rakt ut från kroppen. Sen rotarar jag överarmen ned och bakåt och sen fram igen till ursprungligt läge med överarmar rakt ut 90grader (hela tiden med överarmen still), sen kontraherar jag övre rygg (tänk latsdrag bakom nacke) och sist skjuter jag fram armarna helt raka till ett slutläge där jag håller ihop nävarna. Detta gör jag med trekiloshantlar och det är tungt nog. En kompis klarade inte detta utan vikt alls.
Wow, provade att utföra rörelsen lite snabbt här hemma nu och det är fan jobbigt *gah!*
pezrulezhaakon
2014-05-06, 17:29
Wow, provade att utföra rörelsen lite snabbt här hemma nu och det är fan jobbigt *gah!*
Jobbigt är inte synonymt med bra eller effektiv...
Alltidxx
2014-05-06, 20:50
Tack Pez, så jävla värdefull kommentar.
pezrulezhaakon
2014-05-06, 21:47
Tack Pez, så jävla värdefull kommentar.
Vassego! Så enkelt att det oftast glöms bort.
Trillade över denna övning nyss när jag kollade runt på Youtube. Det ska tydligen vara en "hejdundrans" övning för ryggens "tjocklek" och traps :naughty:
Har som sagt aldrig sett den förut och tänkte bara kolla ifall det är någon som brukar köra den eller har några tankar om den?
Testat lite, kör den såhär https://www.youtube.com/watch?v=E34NwLnGx60 fast med lätta hantlar då.
Tycker den tar bättre än shrugs och den "träffar" även rear-delts bra tycker jag.
AntonHakan
2014-05-07, 06:18
Jobbigt är inte synonymt med bra eller effektiv...
Det är absolut sant, men det har ju ingen påstått heller.
Har du några åsikter om övningen i sig? :)
En period körde jag följande uppvärmningsrutin när jag skulle göra något som involverade axlarna:
xCp-YynBEvE
Där ingår de här "prone trap raises". Tycker väl att det är rätt skön övning men har aldrig kört den isolerat för sig utan enbart i den här YTWL-varianten.
pezrulezhaakon
2014-05-07, 07:11
Det är absolut sant, men det har ju ingen påstått heller.
Har du några åsikter om övningen i sig? :)
Det beror på vilken av varianterna du kör.
AntonHakan
2014-05-07, 09:13
Det beror på vilken av varianterna du kör.
När man bara ligger på en snedbänk och lyfter hantlarna framåt men lite lätt snett utåt och så fortsätter man lyfta tills de är "över huvudet" och då nyper till med trapsen :p
pezrulezhaakon
2014-05-07, 09:25
När man bara ligger på en snedbänk och lyfter hantlarna framåt men lite lätt snett utåt och så fortsätter man lyfta tills de är "över huvudet" och då nyper till med trapsen :p
Övningen är en bra stabilitetsövning för skulderbladen, just att belasningskurvan är förändrad från vanliga frontraises. En hyfsat potentiell byggövning för delta.
"Minuset" med övningen kan vara att den kräver en del rörlighet i axelpartiet.
Fördelen är att övningen är enkel att variera belastningskurvan i genom lutningen av bänken. Lättare att hitta en passande variant.
AntonHakan
2014-05-07, 09:50
Okej, tack Pez! :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.