Logga in

Visa fullständig version : Ett arbete på resande fot/annan ort

BlötSnö
2014-05-04, 10:01
Jag satt och filosoferade häromdagen om hur väl det hade passat mig att ha ett arbete där man åkte iväg och nötte tid i 3-4 veckor/månader och sedan kom hem och var ledig en längre tid.
Detta är något som reflekterats över flera gånger tidigare, men idag så tänkte jag att det kanske fanns intressanta förslag på olika jobb från alla trevliga karaktärer som vistas här i Allmänt.

Kraven är alltså:
Annan ort
Långa arbetsperioder följda av långa ledigheter
Gärna utomlands/till sjöss för att få ner skatten
Kvalificerat/Okvalificerat spelar ingen roll

Listan över potentiella jobb hittills består av:
Sjöman/Kapten/annan tjänst på fartyg
Oljeborrplattform
Vägarbetare i Norge

Säkert har det kommits på och glömts bort en hel drös med arbeten, men fantasin tryter emellanåt, så fyll gärna på.

(och den som föreslår karnivalsarbete á la Sjöbo Marknad är fel ute! ;))

awesomooo
2014-05-04, 10:05
Finns nog en jävla massa jobb som man kan få ett schema likt detta. Min far blev erbjuden jobb i St. Petersburg för något år sedan där han skulle jobba på plats i ett X antal veckor och sedan vara hemma och eventuellt jobba hemifrån.

Arf Pingvin
2014-05-04, 10:15
Något slags jobb i Dubai. Sjukgymnast, PT etc. Lite mer kvalificerade jobb måste det vara. Skiten tar väl Indier och Pakistanier. Om man kan tänka sig att jobba i ett land som bygger på slavarbete.

Divvo
2014-05-04, 11:41
jag jobbar som resemontör och ska till kongo för andra gången om några veckor, före det var jag i brasilien så det kan jag rekommendera!

BlötSnö
2014-05-04, 12:06
Finns nog en jävla massa jobb som man kan få ett schema likt detta. Min far blev erbjuden jobb i St. Petersburg för något år sedan där han skulle jobba på plats i ett X antal veckor och sedan vara hemma och eventuellt jobba hemifrån.
Mm, helt övertygad om att det finns en hel arsenal. Dock har jag lite dålig fantasi. Man har ju hållit sig i sin trygga lilla bubbla och har ingen större koll på hur resten av världen går runt.
Något slags jobb i Dubai. Sjukgymnast, PT etc. Lite mer kvalificerade jobb måste det vara. Skiten tar väl Indier och Pakistanier. Om man kan tänka sig att jobba i ett land som bygger på slavarbete.
Dubai känns inte jättelockande. Jag tror inte att jag skulle trivas i den miljön. Den känns så "på låtsas" på något odefinierbart vis.
jag jobbar som resemontör och ska till kongo för andra gången om några veckor, före det var jag i brasilien så det kan jag rekommendera!
Här har vi ett arbete jag inte visste fanns/hört talas om. Vad har du för arbetsuppgifter mer specifikt?

Tomas W
2014-05-04, 12:30
Sök jobb på norska båtar/plattformar/riggar. De har alla möjliga slags tjänster som erbjuds, allt från receptionist/städare/övervakare till mer arbeten där det krävs mer utbildning liknade ingenjör osv.

Plattform/rigg brukar jobba 2 veckor och sedan 4 veckor hemma, båt är ibland 4/4.

mela
2014-05-04, 12:33
Finns även lastbilsjobb som är sådana. Känner en som kör bilar ner till...mellanöstern nånstans. Så han har typ en månad på sig att köra ner en bil, så flyger han hem och sedan är han ledig i 1-2 månader. Så kör han ner en ny bil och så håller han på så.

spoon
2014-05-04, 18:23
Lastbilschaufförerna på mitt jobb jobbar två veckor på och två veckor av. På plattform är det oftast 2/3 eller 2/4 veckors rutin.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

awesomooo
2014-05-04, 18:48
Mm, helt övertygad om att det finns en hel arsenal. Dock har jag lite dålig fantasi. Man har ju hållit sig i sin trygga lilla bubbla och har ingen större koll på hur resten av världen går runt.

Exakt. Han skulle ha hand om ett projekt där borta men överlät till en annan som var betydligt mycket mer taggad att sticka utomlands. Var ändå någon timme från att flytta till Ryssland eftersom att bosätta sig där var mycket smidigare än att bara min far flyttade och åkte hem titt som tätt.

Jag skulle även jag kunna tänka mig att åka runt och jobba istället för att sitta på samma plats resten av livet och ruttna.

PureWhey
2014-05-05, 07:57
Finns även lastbilsjobb som är sådana. Känner en som kör bilar ner till...mellanöstern nånstans. Så han har typ en månad på sig att köra ner en bil, så flyger han hem och sedan är han ledig i 1-2 månader. Så kör han ner en ny bil och så håller han på så.

Låter skitgött

Skickat ifrån böjracket

mela
2014-05-05, 09:16
Låter skitgött

Skickat ifrån böjracket

Passar honom bra. Ingen familj eller nå sånt. Tror att han fick 40k per lastbil plus traktamente. Så det vae ju skaplig månadslön med.

BlötSnö
2014-05-05, 10:00
Sök jobb på norska båtar/plattformar/riggar. De har alla möjliga slags tjänster som erbjuds, allt från receptionist/städare/övervakare till mer arbeten där det krävs mer utbildning liknade ingenjör osv.

Plattform/rigg brukar jobba 2 veckor och sedan 4 veckor hemma, båt är ibland 4/4.
Mm, båt och plattform är ju något som man kommer tillbaka till om och om igen. Efterforskningar skall göras lite noggrannare.

Det där lät som att det skulle passat mig utmärkt. Vet du vad det är han kör? Är det bara lastbilen själv (varför man nu skulle göra det) eller är det material/utrustning?

Lastbilschaufförerna på mitt jobb jobbar två veckor på och två veckor av. På plattform är det oftast 2/3 eller 2/4 veckors rutin.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Låter himla trevligt.
Exakt. Han skulle ha hand om ett projekt där borta men överlät till en annan som var betydligt mycket mer taggad att sticka utomlands. Var ändå någon timme från att flytta till Ryssland eftersom att bosätta sig där var mycket smidigare än att bara min far flyttade och åkte hem titt som tätt.

Jag skulle även jag kunna tänka mig att åka runt och jobba istället för att sitta på samma plats resten av livet och ruttna.
Också en anledning att sadla om. Man kan kanske hitta ett arbete där man på sikt ges möjlighet att jobba på andra platser osv. Det måste ju inte ske direkt efter att man studerat klart eller hur man nu väljer att ta sig dit, men som ett löfte för framtiden.

mela
2014-05-05, 10:42
Det där lät som att det skulle passat mig utmärkt. Vet du vad det är han kör? Är det bara lastbilen själv (varför man nu skulle göra det) eller är det material/utrustning?

Jag vet faktiskt inte exakt, jag hade fått för mig att det var tomma lastbilar men jag var faktiskt inte så intresserad när han skröt om sitt jobb :D

awesomooo
2014-05-05, 11:01
Passar honom bra. Ingen familj eller nå sånt. Tror att han fick 40k per lastbil plus traktamente. Så det vae ju skaplig månadslön med.

Fast är det verkligen så bra? Jobbar en månad och får 40k in och sen ska han leva på det i två månader.

mela
2014-05-05, 11:13
Fast är det verkligen så bra? Jobbar en månad och får 40k in och sen ska han leva på det i två månader.

Jag vet inte de exakta villkoren, men han plockade ut rätt så skaplig lön iaf och han valde själv hur ofta han ville köra.

PureWhey
2014-05-05, 13:30

Låter skönt :D

Divvo
2014-05-05, 18:48
BlötSnö, vet inte hur man citerar :D men mitt jobb mer specifikt är typ att installera elöverföringar och dra kabel och byta ut gamla elstationer samt reparera och svetsa lite.