handdator

Visa fullständig version : Hjälp med att få i sig tillräckligt med kalorier när man jobbar

Holmfrid
2014-05-04, 10:00
Hej!

Jag är en 19 årig kille på 73kg och 177cm som har bulkat sedan Augusti 2013. Jag började på 64kg och har därför gått upp ca 9 Kilo sedan dess. För en månad sen fick jag ett jobb där det är svårt att fixa iordning bra måltider då jag egentligen bara har en lunchrast på en 8-timmars dag.
Jag tar 5-10 minuters rast på förmiddagen och eftermiddagen för att få i mig något men jag har svårt att hitta något som räcker till som går att käka snabbt.
Jag började med Probite FX, vilket fungerade bra men har inte tillräckligt med kalorier för mig. Jag har inte rört mig i vikt sedan en månad tillbaka och jag misstänker att det är mina kaloriintag som är boven.

nedan är mitt nuvarande matschema:

Frukost:
smoothie innehållande:
2 råa ägg
100g Kesella lätt
1-1.5dl havregryn
1 banan
0.5 dl blåbär
2 dl mjölk

förmiddagsmellanmål:
Probitefx

Lunch:
80g couscous
150-200g kyckling
15-25g olivolja

mellanmål(LEDIG DAG):
smoothie innehållande:
2 råa ägg
100g Kesella lätt
1-1.5dl havregryn
1 banan
0.5 dl blåbär
2 dl mjölk

mellanmål(JOBB):
probitefx

postWO:
1DL oblandad svartvinbärssaft
30g Whey

middag:
80g couscous
150-200g kyckling/fisk/nöt
15-25g olivolja
eventuell mjölk

Kvällsmat:
4dl mjölk
30g kasein

innan läggdags:
4dl mjölk
30g kasein

som ni ser så tror jag att jag behöver fixa mellanmålen på jobbet bättre. Jag funderar på att ta med mig gainer utblandad med lite whey eller kasein för att öka proteinmängden utan att öka kolhydraterna alltför mycket.

Jag lyfter 4-5 gånger i veckan och kör riktigt hårt, mycket hårdare än när jag började förra året, så jag tror jag även gör av med mycket mera kalorier nu när jag tränar jämfört med tidigare under bulken.

Jag vill nå upp till 75 innan jag börjar deffa, och nu när sommaren kommer krypande så börjar jag bli lite orolig att jag inte kommer hinna nå det.

Några idéer?

Jeml
2014-05-04, 10:04
Ta bort dom råa äggen, kroppen tar inte upp allt protein när dom inte är tillagade.

Och lunchen o middagen du äter, vad är det för jävla pissmåltider om du har svårt att äta tillräckligt?

200g pasta + köttfärssås (eller valfri pastasås) och riven parmesan. 1000-1200kcal lätt. Då är du uppe i 2-2,5k kcal bara på lunch/middag.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Ram Dass
2014-05-04, 10:09
Bra tips Jeml, sämre ton dock. :-)

Sheogorath
2014-05-04, 10:11
Om du har svårt att gå upp i vikt är det inga problem att öka på fettinnehållet i kosten. Fetare kvarg, fet keso, fetare kött, fetare mjölk, nötter, en klick smör där det passar osv. Att komplettera måltiderna med en ordentlig laddning druvsocker eller maltodextrin som du löser i vatten och dricker efter maten är ju annars ett bombsäkert sätt att öka på kalorierna.

Jeml
2014-05-04, 10:11
Bra tips Jeml, sämre ton dock. :-)

Men kom igen :(

Bara för jag skrev "jävla pissmåltider"?

Ram Dass
2014-05-04, 10:14
Men kom igen :(

Bara för jag skrev "jävla pissmåltider"?

Ja, men det kanske bara jag som är känslig. :-)

Holmfrid
2014-05-04, 10:16
Ta bort dom råa äggen, kroppen tar inte upp allt protein när dom inte är tillagade.

Och lunchen o middagen du äter, vad är det för jävla pissmåltider om du har svårt att äta tillräckligt?

200g pasta + köttfärssås (eller valfri pastasås) och riven parmesan. 1000-1200kcal lätt. Då är du uppe i 2-2,5k kcal bara på lunch/middag.

vad tycker du att jag kan byta ut äggen i smoothien mot?

Holmfrid
2014-05-04, 10:18

80g couscous är okokt btw

Ram Dass
2014-05-04, 10:19
Om du har svårt att gå upp i vikt är det inga problem att öka på fettinnehållet i kosten. Fetare kvarg, fet keso, fetare kött, fetare mjölk, nötter, en klick smör där det passar osv. Att komplettera måltiderna med en ordentlig laddning druvsocker eller maltodextrin som du löser i vatten och dricker efter maten är ju annars ett bombsäkert sätt att öka på kalorierna.

Ah, bra tips Sheo. Aldrig tänkt så långt, alltid dragit mig för att dricka gainer på dagar jag inte tränar, då det inte känns som om det finns något bra tillfälle att införsupat. Fyra rostade mackor med ost, marmelad och en halvliter juice sen 3 dl gainer på det. Blir ju härliga ~2 000 000 kalorier det. :-)

Jeml
2014-05-04, 10:22

ptjaa mer mjölk/kvarg eller 2kokta ägg på sidan av.

80g couscous är okokt btw

Jo jag förstod det. Jag menade också 200g okokt pasta.

80g det är mindre än vad en dagisflicka äter :(

Sheogorath
2014-05-04, 10:23
Ah, bra tips Sheo. Aldrig tänkt så långt, alltid dragit mig för att dricka gainer på dagar jag inte tränar, då det inte känns som om det finns något bra tillfälle att införsupat. Fyra rostade mackor med ost, marmelad och en halvliter juice sen 3 dl gainer på det. Blir ju härliga ~2 000 000 kalorier det. :-)

För mycket fruktos för min smak när det ackompanjeras av så mycket andra kolhydrater som fajtas om leverkapaciteten. Jag gör ibland egen juice på pressad citron och druvsocker. Riktigt gott blir det.

Holmfrid
2014-05-04, 10:34
ptjaa mer mjölk/kvarg eller 2kokta ägg på sidan av.

Jo jag förstod det. Jag menade också 200g okokt pasta.

80g det är mindre än vad en dagisflicka äter :(

200g okokt pasta är en jävla massa att trycka i sig. Vad tror du om att köra 100g okokt pasta och köra extra olivolja över maten? det blir enklare att käka

Jeml
2014-05-04, 10:37
200g okokt pasta är en jävla massa att trycka i sig. Vad tror du om att köra 100g okokt pasta och köra extra olivolja över maten? det blir enklare att käka

200g pasta är en normal stor portion imo ;)

Men absolut, fyll ut kalorierna med what ever du tkr funkar. Jag skulle då hellre äta något smaskigt än hälla olja på maten :p
Chips?

z_bumbi
2014-05-04, 12:02

"Det finns en hel rad med mixade drinkar av olika typ och med olika innehåll men tänk helt enkelt på det som en milkshake med extra kalorier så brukar det bli bra. Något man brukar blanda i (inte i samma drink och mängderna varierar) är.
Havregryn (mixa noga och/eller blötlägg gärna en halvtimme för bättre konsistens)
Fet mjölk
Yoghurt/fil
Grädde
Jordnötsmör
Proteinpulver
Gainerpulver
Maltoxetrin
Oboy
Rapsolja
Glass
Frukt
Juice"

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376

z_bumbi
2014-05-04, 12:09
När jag läser hela listan på vad du äter så:

"Kvällsmat:
4dl mjölk
30g kasein

innan läggdags:
4dl mjölk
30g kasein"

Här skulle jag istället t ex käka en bunt mackor med lämpligt pålägg och dricka mjölken till.

mela
2014-05-04, 12:48

This.

Sedan kan du även slänga in lite nötter eller liknande till mellanmålet på jobbet, går snabbt att tugga i sig och är lätta kcal.

Sohlsken
2014-05-04, 13:49
Som ovan, släng in lite nötter (eller jordnötssmör) här och där, kanske prova att öka mängden couscous till 100g (vet ej hur lättätet det är, när det gäller pasta tycker jag 120-140g okokt känns rimligt om man inte deffar) så borde det lösa sig.

Jeml
2014-05-04, 13:55
Som ovan, släng in lite nötter (eller jordnötssmör) här och där, kanske prova att öka mängden couscous till 100g (vet ej hur lättätet det är, när det gäller pasta tycker jag 120-140g okokt känns rimligt om man inte deffar) så borde det lösa sig.

Du är väl tjej? 120g pasta är INGENTING.

Tap3worm
2014-05-04, 16:02
Nötter! Massor av nötter och russin!
100g jordnötter/cashew slänger du väl lätt i dig framför TV? Bara där har du ca 600kcal extra! Släng i lite russin och chocklad så blir det lite festligare!

Tapeworm
- Mobilen

mela
2014-05-04, 16:18
Du är väl tjej? 120g pasta är INGENTING.

Det är typ 2,5dl makaroner. Det är en del, inte mycket men ändå en stor portion. Jag äter aldrig så mycket.

Jeml
2014-05-04, 16:30
Det är typ 2,5dl makaroner. Det är en del, inte mycket men ändå en stor portion. Jag äter aldrig så mycket.

120g är INTE en stor portion. Kanske för tjejer men för en kille är det inte en stor portion.

Jag äter aldrig så lite förutom på deff.

cero
2014-05-04, 17:21
Och byt ut lättkesellan mot det fetaste alternativet du hittar. 12%-ig turkisk yoghurt t ex är bra grejer och är otroligt gott till allt, spec couscous och kyckling.

Du väger dessutom 73 KG så du behöver bara ca 150 g protein (allt inräknat, inte bara fullvärdigt animaliskt protein), så du kan nog skippa proteindrinkarna och istället äta ett lass mackor som någon skrev ovan. Energi är mycket viktigare än protein på bulk.

kebookebbe
2014-05-04, 17:26
Vad jag käkar på bulk at the jobb: 2st shakes med 100g whey 0,5 l valfri mjölk + en rolig dl rapsolja. Käkade runt 6000kcal förra bulken och gick upp 0kg. Hehe... Förra riktiga bulken that is.

Ozziking
2014-05-04, 17:34
Som jeml sa och ovanstående.

150-200g okokt pasta med en tomatsås, parmesan och något köttigt till.

skippa alla proteinshakes.. Ät mat! :)

Aliaas
2014-05-04, 18:21
Så förbannat lätt så det är inte sant.

Ät nötter. laga mat med vispgrädde och mycket smör/olja, drick mjölk eller läsk eller om du känner för det nyponsopppa.

feta såser bearnaise, hollandaise etc..

ett exempel du är sugen på stekt lax. Ta din lax stek den i smör, mkt smör, ta ur laxen häll över smöret över laxen, ät med ris/bröd/pasta och en fet sås eller bara majonäs om du gillar det. drick mjölk.

Ozziking
2014-05-04, 18:22
Fruktsoppa

Skickat ifrån matbordet.

peliqan
2014-05-04, 20:10
Ät mer fett kött som nötfärs eller kycklingklubbor och lägg till lite goda såser till måltiderna.

Lägg till lite avokado eller nötter för lite fina fetter.

Sen som någon sa skippa råa ägg!

raddum
2014-05-04, 20:39
banan, museli och rödmjölk :D

http://www.mendosa.com/satiety.htm

proteinsynthesis
2014-05-04, 23:25
För mycket fruktos för min smak när det ackompanjeras av så mycket andra kolhydrater som fajtas om leverkapaciteten. Jag gör ibland egen juice på pressad citron och druvsocker. Riktigt gott blir det.

Fast druvsocker är väl ganska dyrt?
Det är en nackdel.

Skickat från min HTC One via Tapatalk

Sheogorath
2014-05-05, 04:59
Fast druvsocker är väl ganska dyrt?
Det är en nackdel.

Skickat från min HTC One via Tapatalk

Hälsa får gärna kosta. Men vill man inte köpa just Dextropur finns det säkert billigt i storpack om man tittar utanför kosttillskottsbutikerna och mer åt livsmedelssidan. Annars kan man säkert experimentera med malto+sötningsmedel. Det borde gå att få väldigt billigt.

Jobbigt
2014-05-05, 06:14
200gram pasta klämmer man lätt ju!

Ibland när jag vill klämma i mig extra kalorier gör jag köttfärsås med mindre krossade tomater och mer grädde! Sjukt gott och mycket energi! Faktum är att jag kan använda grädde till rätt mycket när det behövs mer kcal.

Zupwtf
2014-05-06, 09:50
Börja ät mat och inte massa halv mat som kessella och nötter och sån skit.

Ät pasta,kött,potatis,fisk och mycket så går du upp i vikt, varför du har svårt att gå upp i vikt är för att du inte äter tillräckligt, du behöver inte äta fetare kessella och massa nötter, ät mycket och rejält med bra vanlig mat och drick mycket mjölk så kommer du gå upp.