handdator

Visa fullständig version : Hur räknar man i praktiken ut sitt kaloribehov baklänges?

bigbellybob
2014-05-03, 22:02
Har sökt men hittar ingen bra information om detta. Det jag har funderingar över är hur man räknar ut sin riktiga energibalans, det vill säg inte en formeluppskattning

Det vill säga man loggar:

* samtliga kalorier man får i sig varje dag
* man väger sig varje morgon vid samma tidpunkt (innan någon form av förtärning självfallet)

Hur räknar jag nu ut mitt faktiska kaloribehov? Jag förstår att 7000 kcal = 1 kg. Jag förstår dock inte hur man rensar för dagliga viktfluktationer som är oberoende av kaloriintaget?

1 veckas medelvärde av vikten bör ju ha inkluderat någonstans mellan 500-1000 grams viktminskning och bör då vara missvisande som beräkningsunderlag, eller tänker jag fel? Samtidigt har vikten vid en särskild tidpunkt risken att påverkas av andra faktorer.

Jag antar att jag överkomplicerar saker nu. Men hur går ni tillväga när ni vill få fram er riktiga kaloribalans i efterhand?

Dewon
2014-05-03, 22:17
Inte svar på fråga men att få fram sitt exakta kaloribehov i sån exakthet är att krångla till det, att äta som vanligt 100% och anteckna och se det över några dagar/veckor bör ge ett ungefär beroende på hur du går upp ner eller står stilla genom att räkna ut olika värden på viktned- eller uppgång eller om vikten står still inom en viss period tillsammans med hur mycker kalorier du ätit.

Oj vilken lång mening det blev.

bigbellybob
2014-05-04, 10:41
tack för svaret! är dock nyfiken på hur man kommer så pass "nära sanningen" som möjligt, eller hur folk brukar räkna.

Har inte så pass mycket med optinoja att göra, då varken mitt kaloriintag eller andra variabler är konstanta från dag till dag. Gillar dock pilla med excel och grafer, därför jag är nyfiken