handdator

Visa fullständig version : Är Sverige egentligen ett matriarkat - hur kan folk vara feminister i Sverige idag?

Frågenarkomanen
2014-05-03, 18:36
Hej

F! har fått ordentligt med uppmärksamhet på sistone, vilket får mig känna mig tvungen att starta den här tråden, för när folk påstår att de är feminister fylls jag av en sådan känsla att vara/bli hatad, utsatt, orättvist behandlad, förnedrad, förtryckt och så klart känner jag även ett djupt hat mot dessa individer som vill göra det ännu svårare för mig i livet. Jag har KNAPPPAST fått något serverat på ett silverfat för att jag är man. Tvärtom faktiskt, även om det ännu inte har nått vansinnighetens nivå som Feministerna vill införa.

Börja med att titta på den här bilden

https://pbs.twimg.com/media/BknrNh5CIAA9pCd.jpg

Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan vara feminist i Sverige, om man anser sig själv vara en god och rättvis människa. (Att genuint manshatande/onda människor är med i F! är en annan sak ... och visst kan det finnas en del som är förvirrade och faktiskt har gått på myten att kvinnor har det sämre än män i dagens Sverige.

Nedan följer en lista över några få saker som är extremt mycket viktigare än små löneskillnader.

Vilka är mest uteliggare; män eller kvinnor?
Vilka är mest arbetslösa; män eller kvinnor?
Vilka är mest socialt utslagna; män eller kvinnor?
Vilka dör mest på sina arbeten; män eller kvinnor?
Vilka lever längst; män eller kvinnor?
Vilka blir oftast satta i fängelse/häkte för brott de inte har begått; män eller kvinnor?
Vilka får bestämma mest över sina små barn; män eller kvinnor?

HUR KAN MAN VARA FEMINIST NÄR MAN KÄNNER TILL DESSA FAKTA?

(Nej, jag har inte källor på att män oftare sitter oskyldigt fängslade/häktade, men ingen har heller något bevis på att gud inte finns - även om exemplet är överdrivet så är det samma princip)

Den här tråden handlar inte om Feministiskt Initiativ, utan om huruvida Sverige är ett matriarkat eller inte och litegrann om feminismen/feministerna i Sverige generellt och deras vansinne.

Slipper helst kommentarer om att jag är en "vit kränkt man" osv. Visst är jag precis just det, men det är så typiskt, trist och nedvärderande att feminister i stället för att bemöta argument sakligt så kör de med kvinnliga härskartekniker och kallar oss som ifrågasätter dem för "vita kränkta män".

mvh..

Pudzianovski
2014-05-03, 18:40
Vad är feminism först och främst då?

Herrcules
2014-05-03, 18:44
Varför tar du inte upp frågor där kvinnor har de mycket sämre än män?

tlk
2014-05-03, 18:49
TS har helt missförstått genusvetenskap och begreppet "feminism".

Frågenarkomanen
2014-05-03, 18:55
TS har helt missförstått genusvetenskap och begreppet "feminism". Va? För det första handlar inte tråden framförallt om FEMINISM utan om huruvida Sverige är ett matriarkat eller inte.

Detta är helt off topic men jag svarar ändå:

Nej, jag har inte förstått genusvetnskap.

Misförstått begreppet "feminism"? Jag vet vad F! villl, och jag har läst vad andra feminister i Sverige tycker. Oavsett vad "feminism" """"egentligen"""" är så vet jag vad feminism innebär i praktiken.

Håll dig gärna till topic från och med NU! :)

Anser DU att Sverige är ett matriarkat? Varför inte? Vad säger du om de saker jag tog upp?

Spetälsk
2014-05-03, 18:56
Det är värre än jag trodde. vi är socialt utslagna uteliggare och självmordbenägna kåkfarare medan tjejerna är duktiga i skolan. det är bäst vi låter dem ta över helt. var det så ni tänkte, herr kränkte vite man :)

sverige är inte ett matriarkat men kvinnorna kommer på bred front. de är bättre i skolan och fler på universiteten. skrämmer det mig? nej. jag tror att meriter är ett bra fördelningskriterium.

Frågenarkomanen
2014-05-03, 19:00
Varför tar du inte upp frågor där kvinnor har de mycket sämre än män? Våldtäkt är ett oerhört fruktansvärt brott. Våldtäktsproblemet måste verkligen tas itu med och våldtäktsmän måste få hårdare straff! Det hör dock inte så mycket till tråden, vilket dock detta gör:

Vad, förutom våldtäkt, har kvinnor det mycket sämre än män gällande? Våld i hemmet kanske, men forskning har visat att kvinnor slår män precis lika mycket som tvärtom. Mäns våld är dock kanske gröve, fast å andra sidan så tas inte män på allvar om de säger att kvinnan har slagit dem.

Min bästa vän med en gång överfallen av sin flickvän. Hon slog honom överallt och till slut med en stekpanna i huvudet så han försökte vifta bort henne, råkade träffa näsan och hon började blösa näsblod. Någon granne (det var en studentkorridor) hade hört bråket och ringt polisen. När polisen kom så grep de killen på en gång trots att flickvännen sa emot, och han fick sitta helt oskyldig i arresten i 24 timmar.

vvrab
2014-05-03, 19:01
Det finns fler kvinnor än män med rösträtt och eftersom vi bor i en demokrati har alltså kvinnorna mer makt.

Frågenarkomanen
2014-05-03, 19:03
Det är värre än jag trodde. vi är socialt utslagna uteliggare och självmordbenägna kåkfarare medan tjejerna är duktiga i skolan. det är bäst vi låter dem ta över helt. var det så ni tänkte, herr kränkte vite man :)

Det här är ett typexempel på vad jag menar, och det gör mig faktiskt så ledsen. På riktigt.

Jag menar inget illa, är ingen "kvinnohatare" (min familj/släkt/vänner är nästan bara kvinnor/tjejer) osv,...

Varför gör du dig lustig på min bekostnad? Är det för att jag framstår som svag och gnällig och du därför ser ner på mig och vill jävlas med mig? Jag erkänner att jag är gnällig i den här tråden, men varför jävlas du?

Agremont
2014-05-03, 19:06
Det här är ett typexempel på vad jag menar, och det gör mig faktiskt så ledsen. På riktigt.

Jag menar inget illa, är ingen "kvinnohatare" (min familj/släkt/vänner är nästan bara kvinnor/tjejer) osv,...

Varför gör du dig lustig på min bekostnad? Är det för att jag framstår som svag och gnällig och du därför ser ner på mig och vill jävlas med mig? Jag erkänner att jag är gnällig i den här tråden, men varför jävlas du?

Där kom den ja.

För att svara på din fråga, nej jag tycker inte att Sverige är ett matriarkat idag. Skulle det faktum att det existerar problemområden för män innebära det?

Spetälsk
2014-05-03, 19:10
när folk påstår att de är feminister fylls jag av en sådan känsla att vara/bli hatad, utsatt, orättvist behandlad, förnedrad, förtryckt och så klart känner jag även ett djupt hat mot dessa individer som vill göra det ännu svårare för mig i livet.wow.

starka ord från ännu ett sd-troll :)

Allan
2014-05-03, 19:30
Det känns som det räcker med en sån här tråd. Den äldsta får leva kvar. Den här blir låst!