Logga in

Visa fullständig version : Hur ofta väger ni er vid deff? Kan detta stämma?!

supernotig
2014-05-03, 13:57
Hej, jag är under diet och har för vana att väga mig 1 gång i veckan, på lördagsmorgonen innan frukost.

Min våg är lite random så den brukar kunna visa 2 olika vikter beroende på hur man står på den, dock lite skillnad mellan de två.

Förra lördagen vägde jag 80.4 tre gånger, och 80.1 tre gånger.

Denna vecka kändes det verkligen för mig som att fettet började släppa fint, jag började nu se konturerna mer och ådror etc. Så inför denna morgon var jag taggad på att se veckans viktnedgång.

När jag dock ställer mig på vågen så ser jag: 80.1, flera gånger, sedan 80.4 .. dvs INGEN viktnedgång :(

Hur kan detta ens vara möjligt? Jag har de senaste 3 veckorna till och med ökat i tex marklyft, från 180 x 5 till nu nära 190 x 5, exempelvis.

Någon?

Rawrx
2014-05-03, 14:02
Därför att vågar är av djävulen skapta till evig frustration och förbannelse till de olyckliga som innehar sådana tingestar. En del av helvetet i ditt badrum.

Nej, men så brukar det vara. Det är som ett lotteri vad vågen visar +/- något halvt kilo (ibland mer). Man får ta genomsnitt över flera dagar för att det skall bli vettigt. Själv har jag 10-dagars medelvärde och det brukar kunna visa rätt trend.

Vad vikten skiljer sig från en dag till nästa går det nästan inte dra några slutsatser alls ifrån, eftersom variationen som kan komma från eventuell fettförlust försvinner bland alla andra saker som kan påverka vikten (och vilka ger mycket större utslag).

supernotig
2014-05-03, 14:09
Därför att vågar är av djävulen skapta till evig frustration och förbannelse till de olyckliga som innehar sådana tingestar. En del av helvetet i ditt badrum.

Nej, men så brukar det vara. Det är som ett lotteri vad vågen visar +/- något halvt kilo (ibland mer). Man får ta genomsnitt över flera dagar för att det skall bli vettigt. Själv har jag 10-dagars medelvärde och det brukar kunna visa rätt trend.

Vad vikten skiljer sig från en dag till nästa går det nästan inte dra några slutsatser alls ifrån, eftersom variationen som kan komma från eventuell fettförlust försvinner bland alla andra saker som kan påverka vikten (och vilka ger mycket större utslag).

Tack för svaret! Vilka andra saker är det som kan påverka menar du?

vicarious
2014-05-03, 14:10
Väg dig varje dag istället. Desto fler mätvärden, desto lättare att se om viktnedgången går åt rätt håll.

Karl Pilkington
2014-05-03, 14:14
Väg dig varje dag istället. Desto fler mätvärden, desto lättare att se om viktnedgången går åt rätt håll.

+1

Det finns en gratis app till telefonen (iphone iaf) som hjälper dig att hålla koll på nedgången. Du kan se trender både över länge och kortare perioder, total viktnedgång samt snitt nedgång per vecka. Den heter "target weight" och jag har sett fler på brädan här som använder den. Har hjälpt mig mycket. Jag väger mig varje morgon efter jag gått på toaletten men innan jag äter frukost. Kanske kan vara ngt?

supernotig
2014-05-03, 14:20

Ja det kanske vore en bra ide. Det jag då undrar är:

Varje lördag (Efter vägning) så brukar jag ha en liten "ätardag" där jag äter mer kolhydrat än vanligt och oftast hamnar på balans alternativt 1-200kcal över, dvs ingen viktnedgång denna dag. Dock kommer ju denna kolhydratladdning bedföra att jag troligtvis drar på mig en del vätska, således kommande dagar väga lite mer ... eller? Ej 100% hur det där fungerar.

Sheogorath
2014-05-03, 14:20
Att väga sig en dag i veckan kan göra mer skada än nytta. Man kommer allt som oftast att dra felaktiga slutsatser. Väg dig varje dag under samma förutsättningar och låt medianen av veckans sju vägningar berätta för dig om du är på rätt spår eller inte.

Här har du ett exempel från en av mina uppbyggnadsperioder:

http://i61.tinypic.com/28smrlv.png

Hade jag exempelvis bestämt mig för att väga mig varje tisdagmorgon hade det verkat som att jag hade gått NER ett helt kilo! Hade jag vägt mig varje torsdagmorgon hade jag trott att jag hade gått UPP 0,8 kg.

I själva verket är den mer rimliga siffran en uppgång på 0,3 kg. Medianen för aktuell vecka (87,3) minus medianen av föregående vecka (87,0 kg).

supernotig
2014-05-03, 15:15
Japp tacktack! Men som jag sa, hur gör jag med den eventuella kolhydratladdningen under lördagen som kommer göra att jag drar på mig en del vätska således ökar i vikt kommande 1-2 dagar? Är det värt att väga sig dagarna efter "uppladdningen" (lördag) ändå?

supernotig
2014-05-03, 15:16
+1

Det finns en gratis app till telefonen (iphone iaf) som hjälper dig att hålla koll på nedgången. Du kan se trender både över länge och kortare perioder, total viktnedgång samt snitt nedgång per vecka. Den heter "target weight" och jag har sett fler på brädan här som använder den. Har hjälpt mig mycket. Jag väger mig varje morgon efter jag gått på toaletten men innan jag äter frukost. Kanske kan vara ngt?

Grymt! Ska absolut fixa denna app

lillmesen
2014-05-03, 15:33
Japp tacktack! Men som jag sa, hur gör jag med den eventuella kolhydratladdningen under lördagen som kommer göra att jag drar på mig en del vätska således ökar i vikt kommande 1-2 dagar? Är det värt att väga sig dagarna efter "uppladdningen" (lördag) ändå?

Väg dig morgonen på tis, ons, tors, fred, lörd; använd sedan medianen av dessa vikter som "veckans vikt"

supernotig
2014-05-03, 15:41
Väg dig morgonen på tis, ons, tors, fred, lörd; använd sedan medianen av dessa vikter som "veckans vikt"

Alright tackar!

Sheogorath
2014-05-03, 15:48
Alright tackar!

Poängen med medianen istället för medelvärdet är att den sorterar bort extremvärden. Du kan väga dig varje dag och ta medianen: de dagar du väger extra mycket eller extra lite kommer inte bli veckans median. Väg dig varje dag för enkelhets skull, men bry dig som sagt bara om medianen.

lillmesen
2014-05-03, 15:49
Poängen med medianen istället för medelvärdet är att den sorterar bort extremvärden. Du kan väga dig varje dag och ta medianen: de dagar du väger extra mycket eller extra lite kommer inte bli veckans median. Väg dig varje dag för enkelhets skull, men bry dig som sagt bara om medianen.

exakt, söndag morgon och ev måndag morgon kommer att tillhöra extremvärden högst sannolikt och kommer ej att påverka medianen

supernotig
2014-05-03, 15:50
Alright, tack för alla tips

AngoraIHS
2014-05-03, 16:03
Varje dag runt samma tid med samma kläder på mig.