handdator

Visa fullständig version : Hur undviker man muskelskador och förbereder sig på det?

Musklegubbe
2014-05-02, 10:56
Hej!

Jag är grundligt irriterad på att jag har tagit på mig skador i vanlig ordning, känns nästan hjärtskärande besvikelse när man nu hamnat i en grym kämparlust period och så förståss återuppstod en gammal skada i mitt armveck samt knäna smärtar helvete på nätterna när jag råka ligga för länge i fel position, armarna är ju för jag kör med armarna och knäna tog nog skada för jag kört hårt med marklyft. Förbannat säger jag så får jag lov och gå ned på myggvikter.:/

Jag vet att man ska lyssna på kroppen då man råka känna den farlig smärtan och ja, jag kanske borde värma upp mycket mer och vad isåfall är bästa sättet att värma upp till tunga vikter? Och kan det ha med kosten att göra med? samt så är jag 45 år gammal med.

Jag är sånn som går igång på att köra hardcore med passion, men jag tror nog att skador är oundvikliga bland de som kör stenhårt, ta till exempel skådisen "Sylvester Stallone" hela han är ju typ ihoplappad genom åren, men å andra sidan så har han råd med operationer.:P

nissepelle
2014-05-02, 14:33
Du borde nog omforma ditt träningsupplägg i grunden om du ofta skadar dig. Att köra "hardcore med passion" är inte alls lämpligt om det innebär att du vrålar upp marklyft med bananrygg och lyfter så tungt att det är på bristningsgränsen för vad du överhuvudtaget kan hantera. Och sluta tro att du är sylvester stallone. :)

Musklegubbe
2014-05-02, 16:29
Du borde nog omforma ditt träningsupplägg i grunden om du ofta skadar dig. Att köra "hardcore med passion" är inte alls lämpligt om det innebär att du vrålar upp marklyft med bananrygg och lyfter så tungt att det är på bristningsgränsen för vad du överhuvudtaget kan hantera. Och sluta tro att du är sylvester stallone. :)

JO jag är ju visst Stallone! x) Lol skämt å sido, han är dock min förebild sedan många år, sorry att jag uttryckte mig gnälligt, japps jag får se över min träning kanske, synd bara att en PT kostar skjortan. Jag får väll lugna ned de tyngre vikterna tills dess jag behärskar dom, men vad jag förstått så bör man köra hardcore ibland, ja inte så att man får böjd rygg vid mark iförsig men jag kanske har kört på för mycket, utöver gymmet kär jag hardcore skogsträning och lyfter tunga stenar och slungar iväg dom samt stockar och allt jag finner i naturen, riktigt kul...

z_bumbi
2014-05-02, 16:35
Hur hardcore är det att vara skadad hela tiden?

Ajemän
2014-05-02, 16:42
Bra övningsutförande och ett träningsupplägg ens kropp klarar av

Dåligt övningsutförande står nog för huvuddelen av alla gymrelaterade skador

Musklegubbe
2014-05-02, 17:27
Ja ni har rätt...jag lägger om passen!:P

PureWhey
2014-05-02, 17:46
Hur hardcore är det att vara skadad hela tiden?

Typ 0, så jäkla ledsamt. Klarat mig i flera år utan några som helst skador och nu är jag skadad på en del av kroppen, otroligt deppigt. :(

Musklegubbe
2014-05-02, 17:47
Typ 0, så jäkla ledsamt. Klarat mig i flera år utan några som helst skador och nu är jag skadad på en del av kroppen, otroligt deppigt. :(

Illa!:(

Musklegubbe
2014-05-02, 17:50
Nåväl gott folk! Inga probbs, jag får lätta lite på min träning, Men! Har ni nå goda tips på att snabbare återhämta mig från mina skador? Vad krävs mer än köra lätt och bygga upp småfibrerna runt skadan? Stretcha? Nå viktig miniralintag? Tipsa på om ni vet...:)

Fick precis nu goda tips från en träningsvänn att käka mer proteinrikt och fett, samt grönsaker, Damn där går visst min deff men bättre att återhämta sig då.:P

BobaFett
2014-05-03, 00:15
Det enda sättet att kunna fortsätta träna och göra gainz när man är skadad är BFR-träning.

Sen så får du helt enkelt periodisera din träning så att du inte kör max hela tiden.

Jag varierar just nu mellan att köra lätta vikter med kort vila och tunga vikter med lång vila. Sen kör jag BFR-träning utöver det.

Fungerar skitbra och mina skador har försvunnit helt.

På de tunga dagarna varierar jag mellan att köra 3-8 reps från dag till dag. Kör inte till fail heller utom möjligtvis på det sista setet.

IvarLudvig
2014-05-03, 08:24
Ett problem kan vara hur man ser på att köra till fail. Ser man fail som när man inte på något sätt kan få upp vikten en gång till så är det upplagt för skador. Är det när man inte kan få upp vikten med bibehållen teknik så ligger man bättre till.

Finns inget hardcore med dålig teknik. Ska vi änvända ett amerikanskt uttryck för det så är det rookie som gäller ;)

250cc
2014-05-03, 12:09
BFR är inte en särskilt etablerad term ännu så det vore ju bra om preciserar, alltså strypträning?

Griip
2014-05-03, 13:47
Gymnastik.

Jag kørde næstan enbart gymnastik, stretching och ibland lætt styrketræning i 1-2 år och nær jag kom tillbaka till gymmet var jag, tro det eller ej, starkare. Och framførallt så kunde jag træna hårdare, tyngre och mer hardcore æn tidigare utan att bli stel, riskera skador osv osv.

Gnistan
2014-05-03, 14:47
Hej!

Jag är grundligt irriterad på att jag har tagit på mig skador i vanlig ordning, känns nästan hjärtskärande besvikelse när man nu hamnat i en grym kämparlust period och så förståss återuppstod en gammal skada i mitt armveck samt knäna smärtar helvete på nätterna när jag råka ligga för länge i fel position, armarna är ju för jag kör med armarna och knäna tog nog skada för jag kört hårt med marklyft. Förbannat säger jag så får jag lov och gå ned på myggvikter.:/

Jag vet att man ska lyssna på kroppen då man råka känna den farlig smärtan och ja, jag kanske borde värma upp mycket mer och vad isåfall är bästa sättet att värma upp till tunga vikter? Och kan det ha med kosten att göra med? samt så är jag 45 år gammal med.

Jag är sånn som går igång på att köra hardcore med passion, men jag tror nog att skador är oundvikliga bland de som kör stenhårt, ta till exempel skådisen "Sylvester Stallone" hela han är ju typ ihoplappad genom åren, men å andra sidan så har han råd med operationer.:P

Hej på dig
Jag är 52 år och jag var aktiv och tävlade för mer än 20 år sedan i bänkpress på handikappsidan. Slutade helt att träna skiftet 92-93 och detta på grund av skador i axlar, bröst, handled samt massa andra saker som hände i mitt liv då. Har tagit upp träningen nu på vårt gym på jobbet och snart tränat 8 månader. Den som har hand om gymmet råkade höra att jag tävlat i bänkpress och såg väl min teknik då jag körde. Jag fick då frågan om jag ville vara med på en tävling på gymmet och detta skulle vara i februari. I ett svagt ögonblick råkade jag väl säga ja. När tävlingen började hade jag kört från oktober nästan 5 månader. Hade hela tiden kört på lätta vikter även om jag kände att jag hade mer att ge. Detta för att man var ny i träningen igen och även för att jag var rädd om axlarna. Har nu kört närmare 8 månader och fortsatt köra mycket bygg med lätta vikter. Känner av axlar i bland och jag har varit upp på tyngre vikter och repat men då har axlarna knorrat lite.
Särskilt jobbigt på natten då man skall försöka sova.
Jag kanske skall ställa upp på gymmets tävling igen i februari för att det är en kul grej mest. Om nu ungtupparna kommer göra vikter som man en gång i tiden repade på är inget jag bryr mig om i det att jag inte tänker slita ihjäl mig för att göra 10-20 kg mer i bänk som jag vet att jag gör om jag kör som en galning. Mina axlar, det som finns kvar av dom är mer värda en så.
Jag kör mycket uppvärmning med cykel, rörelser, träning för axlar.
Mitt råd är mycket uppvärmning och att skynda långsamt. Låt de unga som kan köra lite hårdare med kroppen ta över och så kan vi gamlingar köra efter våra promisser. Om jag hade något att bevisa så har jag gjort det som ung tävlande i landslaget som bästa merit.
Sköt om dig.
MVH
Gnistan

oath5
2014-05-03, 23:43
Du behöver nog införa en ordentlig uppvärmningsrutin. Ju äldre man blir desto viktigare.

Så här ser min ut:
Uppvärmning 5-10 min cykel/crosstrainer/trappmaskin eller dylikt
Axeluppvärmning inåtrotationer i kabel 2X20 reps per arm (låga vikter) utrotation:samma där
Uppvärmning på första övning - 6 reps på 40%, 5 reps på 60% och 4 reps på 80% av den vikt jag ska använda.
Detta borde räcka för att vara tillräckligt uppvärmd.

Sen har jag lite andra knep tex börjar alltid benpass med några lätta set benspark (15-20 reps)för att värma upp knäna.
Börjar alltid tricepspass med några lätta set pushdowns för att värma upp armbågarna.

Sen har jag pga gamla ryggskador en hel uppsjö med stretchövningar jag använder innan jag går på marklyft och benpressar.

Uppvärmning är den viktigaste delen av ett träningspass om du frågar mig!

Musklegubbe
2014-05-05, 07:59
Tack folket för alla tips!

Musklegubbe
2014-05-05, 08:20
Du behöver nog införa en ordentlig uppvärmningsrutin. Ju äldre man blir desto viktigare.

Så här ser min ut:
Uppvärmning 5-10 min cykel/crosstrainer/trappmaskin eller dylikt
Axeluppvärmning inåtrotationer i kabel 2X20 reps per arm (låga vikter)

Sen har jag lite andra knep tex börjar alltid benpass med några lätta set benspark (15-20 reps)för att värma upp knäna.
Börjar alltid tricepspass med några lätta set pushdowns för att värma upp armbågarna.

Sen har jag pga gamla ryggskador en hel uppsjö med stretchövningar jag använder innan jag går på marklyft och benpressar.

Uppvärmning är den viktigaste delen av ett träningspass om du frågar mig!

Hmm går det att precisera "Axeluppvärmning inåtrotationer i kabel 2X20 reps per arm (låga vikter) "? Någon bild, video övning?

simon10
2014-05-05, 22:03
Inåtrotation:

Inåtrotation för axeln i cable-crossover (http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/18)

Utåtrotation:

Utåtrotation för axeln i cable-crossover (http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/19)

Kör också båda dessa övningar för att värma upp axeln inför ett axel / bröst / rygg pass! Lätta vikter!

Ett Orm
2014-05-06, 01:07
Hmm går det att precisera "Axeluppvärmning inåtrotationer i kabel 2X20 reps per arm (låga vikter) "? Någon bild, video övning?

Du söker enkla lösningar...

Hade jag blivit född med silversked i mun skulle jag satt den på att det är din teknik i övningarna som är orsaken, inte hur hård kärnat du tränar.

Omskolning sker sällan över en dag.

Matsa
2014-05-06, 01:33
Jag tror att många skulle ha nytta av att träna bra mycket lättare än vad de tror att de behöver göra en ganska stor del av året. Det behöver verkligen inte innebära någon mesig träning, kanske rentav tvärtom. Om man kör ganska lätt kan man göra många fler set med bra teknik, det kommer både göra en tekniskt duktig på lyften och ge en högre volym så det blir faktiskt lite muskler byggda också. Vill man göra det riktigt tufft utan att gå upp på tunga vikter kan men låta sig inspireras av norrmännen och använda långsamt tempo eller pauser på lyften.

Sådan träning kan vara rätt tråkig, jobbig och egot får sig en törn då man upptäcker hur lite man faktiskt orkar om man gör si eller så. Den ger dock rätt bra effekt, har jag upptäckt. Sen varvar man givetvis med perioder av tung träning också för bästa effekt. Jag önskar att jag hade insett detta för länge sedan, då kanske jag inte hade dragits med lika mycket skador.

Vissa har begåvats med kroppar som håller för benhård träning hela tiden, andra behöver kanske träna lite smartare?

Klein
2014-05-06, 05:07
För att bli riktigt varm utan att göra av med energi och bygga upp en sur miljö i musklerna så vill du ha 15-20 minuters uppvärming bestående av lågintensiv cardio typ promenad ordentligt påpälsad.

z_bumbi
2014-05-06, 07:03
Är man så dåligt tränad och äter så dåligt att en vanlig uppvärmning påverkar miljön i musklerna i sådan grad att man behöver bry sig så bör man snarare köra en rejäl uppvärmning och sen inget mer då den fysiska statusen är en smärre katastrof.

Det här är inget färdigt men det första jag hittade på datorn och det kan funka som en generell mall. Har man sedan tidigare problem så får man anpassa sig till det.
Det är från ett kalkylblad så formateringen får man klura lite på.

Uppvärmning generell Set Tid/reps
Cykel/hopprep/trappmaskin 1 5 Bli varm men inte trött (blir du trött av 5 min så börja konditionsträna)
Bensvingar, framåt/bak och utåt 2
Armvevning 2 Små cirklar till stora cirklar, byt håll och upprepa
Axelkomplex 2 10 L-sidolyft, rotatorcuff, press
Ryggresningar 1 10
Komplex stående 1 Rodd, mark, stelbenta marklyft, axelpressar

Känn efter om stel
Upprepa vid behov T ex stel i en axel så värm igenom överkroppen och axlarna specifikt igen men stretcha också det som är stelt.

Uppvärmning specifik
Värm det som är utsatt i övningen.
Stegra vikten Kör ett antal steg upp till träningsvikten.
Om stel någonstans så värm igenom mer noga.

Värm i alla övningar Hoppa inte direkt över till en ny övning utan att köra några set på lägre vikt.

Klein
2014-05-06, 08:40
Är man så dåligt tränad och äter så dåligt att en vanlig uppvärmning påverkar miljön i musklerna i sådan grad att man behöver bry sig så bör man snarare köra en rejäl uppvärmning och sen inget mer då den fysiska statusen är en smärre katastrof.

Det är vetenskapligt verifierat att lågintensiv cardio under relativt lång tid ger bäst utdelning på efterföljande högintensiv maxprestation för vältränade idrottsmän. Att värma upp på annat sätt än det optimala för maxprestation inför ett gympass ser jag ingen logik i (underförstått att det även ingår övningsspecifik uppvärmning).

Musklegubbe
2014-05-06, 08:52
Ok folket, tack igen!

Jag har dock mest stora probbs med mina knän som gör ont och på nätterna när jag ska upp på toa gör det svinont när jag ska upp ur sängen, ingen aning om vad det är för skada exakt och var den sitter i knäna men förmodligen fick jag det av all marklyftträning, jag kan ju gå till en naprapat lr liknande sen i värsta fall, jag ringde upp sjukvården och de bad mig att testa på lite lätta övningar såsom att simma, benspark maskin, cykla, men med lätta vikter. Innan jag anmäler mig till nån dyr idrottsläkare. Jag fick tips på gymmet att stå och balansera med ett ben i taget i 30 sek på en balansboll ( en sån där halvboll) dels för vristträning och knäna. Att cyckla gör lite ont om jag tar i men om jag sätter mig på en motionscyckel med lätt motstånd så kanske de borde göra susan. Känner ni till fler övningar?

Men en sak är jag dock stolt över att jag inte längre kommer i nån depp och ger upp en period så framsteg...

z_bumbi
2014-05-06, 08:52
Det är vetenskapligt verifierat att lågintensiv cardio under relativt lång tid ger bäst utdelning på efterföljande högintensiv maxprestation för vältränade idrottsmän. Att värma upp på annat sätt än det optimala för maxprestation inför ett gympass ser jag ingen logik i (underförstått att det även ingår övningsspecifik uppvärmning).

För alla oavsett situation och vad man ska göra?

Nu kompletterar du dessutom "din" uppvärmning med något utöver den. Om det är suboptimalt så varför gör du det?

Musklegubbe
2014-05-06, 08:56
Inåtrotation:

Inåtrotation för axeln i cable-crossover (http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/18)

Utåtrotation:

Utåtrotation för axeln i cable-crossover (http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/19)

Kör också båda dessa övningar för att värma upp axeln inför ett axel / bröst / rygg pass! Lätta vikter!

Tackar!!!

Klein
2014-05-06, 08:59
För alla oavsett situation och vad man ska göra?

Nu kompletterar du dessutom "din" uppvärmning med något utöver den. Om det är suboptimalt så varför gör du det?

Nej för dem som skall utföra en maxprestation typ 50-100m simning, 100-400 meter löpning, maxlyft i benpress etc så är lågintensiv cardio under 15+ minuter bättre än kortare och mer högintensiv uppvärmning för den efterföljande prestationen.

ztraand
2014-05-06, 09:07
Om du nu drar på dig skador så pass ofta, så varför träna så "hardcore"? Låter mer som att utförandet är fel? Gå till en sjukgymnast och be han/hon hjälpa dig med rehab. Anställ sen en PT, gör om gör rätt!

Gnistan
2014-05-06, 10:38
Jag tror att många skulle ha nytta av att träna bra mycket lättare än vad de tror att de behöver göra en ganska stor del av året. Det behöver verkligen inte innebära någon mesig träning, kanske rentav tvärtom. Om man kör ganska lätt kan man göra många fler set med bra teknik, det kommer både göra en tekniskt duktig på lyften och ge en högre volym så det blir faktiskt lite muskler byggda också. Vill man göra det riktigt tufft utan att gå upp på tunga vikter kan men låta sig inspireras av norrmännen och använda långsamt tempo eller pauser på lyften.

Sådan träning kan vara rätt tråkig, jobbig och egot får sig en törn då man upptäcker hur lite man faktiskt orkar om man gör si eller så. Den ger dock rätt bra effekt, har jag upptäckt. Sen varvar man givetvis med perioder av tung träning också för bästa effekt. Jag önskar att jag hade insett detta för länge sedan, då kanske jag inte hade dragits med lika mycket skador.

Vissa har begåvats med kroppar som håller för benhård träning hela tiden, andra behöver kanske träna lite smartare?

Håller med dig till 100 procent i det du säger här.
Har sett många köra för tungt för ofta. De kommer upp på lite vikter och tycker det går bra, vilket det kan göra en tid. Men sedan står de som frågetecken och undrar varför de står stilla.
Vi ska bygga upp våra muskler. Inte slita ned dem.
MVH
Gnistan

Musklegubbe
2014-05-06, 13:17
Om du nu drar på dig skador så pass ofta, så varför träna så "hardcore"? Låter mer som att utförandet är fel? Gå till en sjukgymnast och be han/hon hjälpa dig med rehab. Anställ sen en PT, gör om gör rätt!

Det var tänkt i sista fall men ska försöka själv först så det blir ekonomiskt gynnsamt, tyvärr kostar en TP på tok för mycket skulle kanske ha råd med en enstaka gång om jag offrar mycket annat under en månad men lönar sig inte om man bara har råd med en gång. annars ärre en bra ide...

Musklegubbe
2014-05-06, 13:23
Men å andra sidan så jobbade jag ihop med en föredetta som skulle tävla i bodybuilding när han var yngre och han körde sjukt stenhårt berättade han och sen sa han att man får räkna med skador när man kör stenhårt men hon borde dock ha börjat lugnt i början och trappat sig upp till detta som jag kallar "hardcore", men jag tycker det låter vettigt som ni säger att träna upp tekniken först och bli bra på det innan man ger sig på benhård träning, hmm fasen jag har sätt många fall av stenhårda träning och när jag körde karate ett tag förr så var vissa träningar så hårda så jag spydde och blev nästan som berusad full efter.^^

. Hmm sen under alla gruppträningspass så var det så hårt ibland så man var nära på att spy samt så är jag välkommen till nått nytt konditions och styrkebaserat pass som heter "Grit" och hon varnade över hur stenhårt det är...hmm... Men i nuet måste jag då tyvärr avböjja mig från sådan träning tills jag är läkt.:P

Musklegubbe
2014-05-07, 20:10
Näfasen! ...Nu blir det att uppsöka idrottsläkare. Knäskadorna och smärtorna känns värre trotts rehab-övningstips hit och dit och förståss träning på detta. Bäst för undersökning för att veta exakt vad det är för skador.:P

Donkey Kong
2014-05-08, 06:32
Lägger in några femöres:

Med en åldrande befolkning blir ju problematiken extra intressant, även ur ett samhällsperspektiv.

Som jag förstår det finns ingen magisk åldersgräns, men enligt vad jag sett så brukar äldre byggare generellt byta träningsstil, till mer uppvärmning (övningsspecifik) lite lättare vikter, inga (sällan) maxningar samt byter övningar oftare. Detta framför allt för att inte nöta på benbrosk i onödan samt öka på eventuell artros. Akuta skador är alltid en risk, men den kan minimeras, värre är gamla skador som blommar upp och de smygande åldersproblemen just med brosk och artros. Kombinerat med smygande sämre återhämtning (och testosteron) fås en inte så rolig situation om man är omedveten.

Börjar närma mig samma ålder som Orginalpostaren och la om träningen för 2-3 år sen. Just precis pga ökad tendens till skador. Axlar, knän, rygg.
Just nu provar jag att periodisera träningen mer, så ända från november till mars var det lätt "teknikträning" vilket är kul på sitt vis då det går att klämma in fler pass samma vecka. Sen kommer jag arbeta mig ner i 5-veckorsperioder till 12or 10or 5or 3or (ettor om man vill).

Sen ännu äldre får man byta träningsstil igen, kanske till koncentrationsövningar. Folk att kolla upp på internet/youtube som pratar om att träna och bli äldre är Robby "Black prince" Robinson (f1946) och Ric Drasin (f1944), tränar fortfarande de har väl varit aktiva sen 50-60tal nu men har varit "tvungna" ändra träningen

EDIT - jag skulle börja med att uppsöka sjukgymnast, sen massör, sen vårdcentral sen idrottsläkare

Musklegubbe
2014-05-11, 14:01
Tack återigen för tips gott folk!

Men! Jag pratade just med en som jag känner som dessutom fyller 50 år och han har aldrig eller sällan vad jag förstått tränat på gym och han går i det militära och det fysiska som han berättat är skapligt hardcore, väldigt hårda dagar, men ??ÄNDÅ?? har han inte några muskelförslitningar märkligt nog??? I hans övningar är det blandannat väldigt tung packning i skog och mark och dessutom övar på att släpa bår med människor som väger extra samt mycket mer... Hur förklarar ni detta? Det är typ från militära blandannat som jag då fick inspiration att köra på extra.:)

Tolkia
2014-05-11, 14:34
Det är inte direkt magi att en femtioåring som varit fysiskt aktiv hela livet är i bättre form, och klarar ansträngning bättre, än en som inte varit det. Din militärbekant har ju knappast börjat i det militära vid femtio.

Generellt behöver man träna smartare ju äldre man blir. Vara med noggrann med uppvärmning, öka långsammare, vara mer noga med rehab vid småskador. Det behöver inte vara något stort problem; det största problemet är om man vägrar inse att man inte har en artonårings kropp längre, utan envisas med att träna som om man hade det och därför inte behövde bry sig. Det kan vara irriterande att behöva skynda långsammare än vad man vill, men det är ändå otroligt mindre irriterande än att ständigt vara på rehab.

Sedan är det naturligtvis också olika vad man fötts med för förutsättningar. Vissa har handikappande artros redan vid 45, andra får det aldrig. Vissa har läkkött som små bäbisar hela livet, andra har det inte.

"Hardcore med passion" är f.ö. inte smart i någon ålder.

Musklegubbe
2014-05-12, 12:35
Det är inte direkt magi att en femtioåring som varit fysiskt aktiv hela livet är i bättre form, och klarar ansträngning bättre, än en som inte varit det. Din militärbekant har ju knappast börjat i det militära vid femtio.

Generellt behöver man träna smartare ju äldre man blir. Vara med noggrann med uppvärmning, öka långsammare, vara mer noga med rehab vid småskador. Det behöver inte vara något stort problem; det största problemet är om man vägrar inse att man inte har en artonårings kropp längre, utan envisas med att träna som om man hade det och därför inte behövde bry sig. Det kan vara irriterande att behöva skynda långsammare än vad man vill, men det är ändå otroligt mindre irriterande än att ständigt vara på rehab.

Sedan är det naturligtvis också olika vad man fötts med för förutsättningar. Vissa har handikappande artros redan vid 45, andra får det aldrig. Vissa har läkkött som små bäbisar hela livet, andra har det inte.

"Hardcore med passion" är f.ö. inte smart i någon ålder.

Han som jag känner har inte varit fysiskt aktiv på många år, han tränade dock ishockey och brottning när han var 12 år och efter det har han aldrig varit speciellt intresserad av att träna, år 2011 började han med det militära för första gången och hållt på sen dess, det fick jag precis reda på när jag frågade honom.

Jo...jag har börjat göra så, numera värmer jag alltid upp nogrrannare och tänkt om min träning.

Hmm...jag har under många tillfällen i gruppträning blivit utsatt för stenhård träning så jag var nära på att spy som jag då kallar för just hardcore och passionen är jag grymt stolt över att jag har och det är en den person precis som jag är, skulle jag ta bort min passion för att träna då skulle jag inte vara speciellt lycklig, när jag tränar hårt så mår jag som bäst i livet men det klart, jag kommer att köra bättre uppvärming och klokare men fortfarande med 110 %! Jag har kört boxxout i många år och det är stenhårt, testade "easy line" med dess stenhårda tempo jag knappt klarade av och under min tid när jag tränade karate så var det sjukt hårt samt så har en tränare på Medley just gett mig info om nått nytt som kallas "GRIT" som också är rena hardcore och hon rekommenderade mig att inte äta mat innan för man lär bokstavligen få upp det. Sen så allmänt inom idrott efter dokumentärer så har jag sätt träningsformer där idrottare pushar sig till sitt yttersta...Det är detta jag kallar "hardcore" och den träningsformen såvida man värmer upp ordentligt såklart så tycker jag det är rent awesome!

Musklegubbe
2014-05-12, 13:21
Glömmde också säga att jag hadde tänkt ge mig på "Tabata Protoco". Det är ju extremt hård träning, springa precis allt vad man har under 20 sekunder och lätt gång 10 sek och sedan köra detta om och om igen.