Visa fullständig version : Vad betalar man i skatt egentligen som egenföretagare?
Man kan ju använda sig av denna kalkyl (http://www.driva-eget.se/kalkyler/lonekalkyl)för att få fram siffran före skatt, men vad är skattesatsen, är den 33% eller? Egen firma, ej AB.
Varje gång jag inser hur förbannat svårt det är att tjäna pengar i det här landet som egen jobbskapare istället för löntagare blir jag förbannad. Inte konstigt att att det finns så mycket svarta pengar i omlopp. Fan kan de inte uppmuntra folk til att skapa något eget istället för att göra det så svårt för oss? Jaså du vill ha ut 10.000 i lön varje månad? Ja då måste du sälja varor/tjänster för 340000 om året.
http://memeguy.com/photos/images/tim-and-eric-mind-explosion-gif--41769.gif
http://www.kalkyleramera.se/foretagsekonomi/nettolon-bruttolon-total-lonekostnad/result
Företagare skapar inte jobb utan det gör politiker genom att säga att de vill skapa jobb. Mer byråkrati och högre skattesatser ser drivna företagare som en rolig utmaning och inte som ett hinder. Det vet väl alla?
Företagare skapar inte jobb utan det gör politiker genom att säga att de vill skapa jobb. Mer byråkrati och högre skattesatser ser drivna företagare som en rolig utmaning och inte som ett hinder. Det vet väl alla?
Ahh, just det, det glömde jag bort! Nu föll alla pusselbitar på plats. Phew!
Jaså, du har lyckats skrapa ihop ett litet överskott där i slutet av året och inte hunnit/glömt bränna dem i företaget för att du jobbat dag och natt i uppstartsfasen? Du tänkte spara det till nästa år, ifall oförutsedd jobbtorka infinner sig? Ja då tar vi och beskattar det fast du inte tagit ut det som lön. Hur känns den pungsparken? :(
Ahh, just det, det glömde jag bort! Nu föll alla pusselbitar på plats. Phew!
Jaså, du har lyckats skrapa ihop ett litet överskott där i slutet av året och inte hunnit/glömt bränna dem i företaget för att du jobbat dag och natt i uppstartsfasen? Du tänkte spara det till nästa år, ifall oförutsedd jobbtorka infinner sig? Ja då tar vi och beskattar det fast du inte tagit ut det som lön. Hur känns den pungsparken? :(
Var glad att det finns sådana übermenschen som är mer kompetenta att förvalta dina pengar. För utan dessa hade Sverige sett samma samhällsutveckling som Somalia!
Kikar jag i min bekantskapskrets är alla som har gjort sig mycket pengar egna företagare. Det är svårt att bli rik som löntagare.
För säg fem år sedan (ish) vill jag minnas att det var ett jäkla tjat om att man skulle göra det enklare att starta eget och försöka gynna småföretagande. Jag minns precis noll detaljer, men någon annan kanske bättre minns vad jag tänker på? Vad hände där egentligen?
En fördel med att det är krångligt, dyrt och jäkligt är att det har en viss självsanerande effekt. Förhoppningsvis blir resultatet att de som trots allt väljer att driva eget har en tillräckligt god affärsstrategi och tillräcklig ekonomisk säkerhet för att faktiskt ha en ärlig chans på marknaden. Detta i skarp kontrast mot verklighetsfrånvända optimister som inte har en genomtänkt, mera långsiktig plan, vilket gör att risken för KK ökar markant.
Kikar jag i min bekantskapskrets är alla som har gjort sig mycket pengar egna företagare. Det är svårt att bli rik som löntagare.
Samma för mig. Men för varje sådan rik person står 10 andra som misslyckats med att ha ett litet företag med 1-10 personer anställda (och som vill fortsätta så) p.g.a. att de inte har råd med all byråkrati/skattesatser och samtidigt kombinera det med ett lågt marknadspris vilket gör att jätteföretag konkurrerar utan dem innan de ens kunnat komma igång.
Edit: Och nej, jag pratar inte om personer som vill sälja drömfångare, homoepatiskta medel och trädgårdtomtar i en liten byhåla.
Mängden krångel beror väl på kategori man vill arbeta i? Vill man pyssla med livsmedel/alkohol blir det slingrigare. Men så svårt kan det ändå inte vara, med tanke på vad bildningsnivån är hos en del företagare, känner en kille som driver pizzeria, och han är inget ljus direkt, men han klarar pappersarbete och bokföring och drar in ok med deg ;) utan att fuska vad jag kan se.
Jag har själv drivit egen konsultfirma, där jag enbart säljer mig själv, inga anställda, ingen lokal. Det var minimalt med krångel, starta företaget tog kanske 30 min och kostade gratis, deklarera tog kanske en timme, för jag är trög och osäker över vad vissa av raderna i blanketten skulle innehålla. Men deklarationen på nätet var sjukt smidig.
Thelvino
2014-05-01, 11:00
Mängden krångel beror väl på kategori man vill arbeta i? Vill man pyssla med livsmedel/alkohol blir det slingrigare. Men så svårt kan det ändå inte vara, med tanke på vad bildningsnivån är hos en del företagare, känner en kille som driver pizzeria, och han är inget ljus direkt, men han klarar pappersarbete och bokföring och drar in ok med deg ;) utan att fuska vad jag kan se.
Jag har själv drivit egen konsultfirma, där jag enbart säljer mig själv, inga anställda, ingen lokal. Det var minimalt med krångel, starta företaget tog kanske 30 min och kostade gratis, deklarera tog kanske en timme, för jag är trög och osäker över vad vissa av raderna i blanketten skulle innehålla. Men deklarationen på nätet var sjukt smidig.
+1
Krånglet varierar beroende på vad man jobbar med. Känner många som inte har några som helst strul med myndigheter/lagstiftning etc, men det finns de som har det.
............
M, C, FP, KD och MP hade en överenskommelse om att minska "regelkrånglet" för småföretag med 25%, tror de lyckades med runt 7% för jordbruksföretag medan det ökade för andra. Innan dess hade S regeringen sagt att de skulle minska "regelkrånglet" med 25%, de lyckades inte heller. Sen ska ni veta att företagare, jurist, branschorganisationer etc etc är med som remisser så det är inte politikerna som försöker göra detta själva. Sitter väldigt många på kolozzeum som ser ner på "politiker" och tycker att de är så jävla bra själva. cofffee
Jag äger två företag.
Samma för mig. Men för varje sådan rik person står 10 andra som misslyckats med att ha ett litet företag med 1-10 personer anställda (och som vill fortsätta så) p.g.a. att de inte har råd med all byråkrati/skattesatser och samtidigt kombinera det med ett lågt marknadspris vilket gör att jätteföretag konkurrerar utan dem innan de ens kunnat komma igång.
Edit: Och nej, jag pratar inte om personer som vill sälja drömfångare, homoepatiskta medel och trädgårdtomtar i en liten byhåla.
http://oi49.tinypic.com/iw6tu9.jpg
+1
Krånglet varierar beroende på vad man jobbar med. Känner många som inte har några som helst strul med myndigheter/lagstiftning etc, men det finns de som har det.
Jag äger två företag.
Sant. Men genom att investera några kronor i skattejuridisk hjälp försvinner enligt mig den största delen av krånglet.
Victorsnya
2014-05-02, 06:08
Men Löven säger ju att det är regeringens ansvar att skapa jobb och att höjda skatter leder till fler jobbtillfällen!! Du skulle bara våga kalla en (s) ledare för lögnare!!!!
speedy83
2014-05-02, 09:49
Vad jag har "hört" ska Sverige ändå vara ett förhållandevis enkelt land att starta och driva företag i.
Testa att diskutera eller vänta svar från en fransk, italiensk eller grekisk myndighet...
tossefar
2014-05-02, 09:56
Jag kontrar med en fråga som kan låta elak, men inte är menad som så.
Timoat, tycker du själv att du har en sund affärsidé som folk borde ge dig pengar för? Förutsatt att du jobbar med samma sak som du nämnt i tidigare trådar så verkar det mer vara ett jobb du VILL göra än ett jobb det faktiskt finns en marknad för...
För att återgå till frågan Skatteverket har information, givetvis. Här (http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/sjalvservice/svarpavanligafragor/beloppochprocentsatser/foretagbeloppfaq/hurmycketbetalaraktiebolagekonomiskaforeningaridee llaforeningarochstiftelseriinkomstskatt.5.18e1b103 34ebe8bc8000118066.html)
Om du sedan har anställda finns det givetvis ytterligare regler.
Jag kontrar med en fråga som kan låta elak, men inte är menad som så.
Timoat, tycker du själv att du har en sund affärsidé som folk borde ge dig pengar för? Förutsatt att du jobbar med samma sak som du nämnt i tidigare trådar så verkar det mer vara ett jobb du VILL göra än ett jobb det faktiskt finns en marknad för...
Nä, det är inte elakt alls! Klart det finns en marknad, jag har ju klarat mig ganska bra i 4 år, men det är inte min marknad min rant handlar om, det är att klimatet för egenföretagare är så jävla fientligt. Alla ska vara anställd istället, men inte nog med det, att som småföretagare anställa någon är ett vågspel, en enda rutten anställd kans stjälpa ett helt firman, alla rättigheter är på den anställdes sida. Jag hatar att den inte uppmuntras mer för folk att start sina egna företag.
http://jeanettebohman.wordpress.com/2014/05/01/en-krankt-foretagare-talar/
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.