handdator

Visa fullständig version : Gjord för något annat?

XXXL
2014-04-30, 22:40
Det finns ju vissa som föds rent biologiskt som kvinnor men känner sig mera som män och tvärsom.

Tror ni att på samma sätt så kan man känna att man var gjord för att leva ett annat liv? Nu tänker jag inte på att man är less på konsumtion utan att man kanske känner att man borde segla över haven, plundra och kriga?

Genom historien så har de ju fötts personer som har varit väldigt framstående och haft talanger som idag skulle vara väldigt opassande, som Alexander den store, Julius Caesar, Erwin Rommel, Gustav II Adolf och folk i den kalibern som gjort stordåd inom krig, militärstrategi och så vidare.

Jag tänker mig även dessa soldater som de finns dokumenterat om som deltog och var i tjänst i flera slag under 30 åriga kriget eller stred för en och samma kung i flera slag. Jag vet att folk frivilligt åker till Afghanistan men det tycker inte jag riktigt är samma sak som folk som förr frivilligt tog sin egna häst från sin lilla gård i Dalarna och red ut i Europa.

Föds det såna människor än idag eller är vi bara alla utspädda och mer eller mindre på samma nivå? Kommer de finnas nån mer Torsten Stålhandske http://sv.wikipedia.org/wiki/Torsten_Stålhandske eller William Marshal http://sv.wikipedia.org/wiki/William_Marshal,_1:e_earl_av_Pembroke eller vilka människor kommer vi att ha wikipedia profiler om?

Förlåt om de blev lite flummigt men hoppas ni förstår vad jag är ute efter.

Diomedea exulans
2014-04-30, 22:45
Om du menar att vissa föds som mer lämpade som krigare, så tror jag absolut det. Vissa är redan i tidig ålder mer tävlingsinriktade, gillar att leka krig, blir arga lätt, osv, medan andra är mer milda till sättet. Jämför med tjuren Ferdinand och de andra tjurarna som stångas i hagen. ;) De här "krigarna" blir i dagen samhälle kanske mer benägna åt att ägna sig åt kriminalitet, medan de kanske snarare hade blivit krigshjältar om de fötts på vikingatiden.

XXXL
2014-04-30, 22:53
Jag tänker mig folk som de kanske inte märks på, det måste ju gå runt en massa människor som har stordåd inom sig men sen blir typ säljare på Telia. Men födda på 1600-talet hade de varit fältmarskalk och lett större arméer i krig.

Scorpionida
2014-04-30, 23:00
Jag tänker mig folk som de kanske inte märks på, det måste ju gå runt en massa människor som har stordåd inom sig men sen blir typ säljare på Telia. Men födda på 1600-talet hade de varit fältmarskalk och lett större arméer i krig.

Ja. Ration på folk som säljer mobilabonnemang på köpcentrum vs fältmarsalker på 1600-talet lär ju stämma*whatever*

Varför inte bara erkänna. 99% procent av kolos medlemmar hade varit kanonfoder i meningslösa krig.

Fast ifs... att vara fältmarsalk el. viking låter ju häftigare...

BlötSnö
2014-04-30, 23:03
Jag förstår hur du tänker. Finns nog en väldig massa människor överallt som skulle kunnat prestera enormt bra, bara de haft rätt förutsättningar/hamnat på rätt plats vid rätt tillfälle/tidsålder.
Går vi å andra sidan tillbaka till 1600-talet så hade samma person som skulle kunnat leda en armé till att erövra ett land kunnat dra på sig en ordentlig tandinfektion och avlidit.
Ödet är en skitstövel...

Stoltz
2014-04-30, 23:13
Det finns garanterat de som är "gjorda" för annat än det som de gör idag.

Men jag tror också att många som aldrig testat den där drömmen är fast i en sorts drömbild av det. Många tänker sig nog i episka roller, stordåd där man riskerar livet för det stora - Men det närmsta de har kommit döden är när en släkting gått bort. Hemskt, men inte alls samma sak som att stå mellan någon annan och möjligheten till dennes död. Jag tror att den upplevelsen hade skrämt många tillbaka till ett bekvämt och säkert liv.

Olegh
2014-04-30, 23:18
Tror också att det är en stor portion "gräset är grönare på andra sidan".

filmjölk
2014-04-30, 23:58
Det behöver ju inte bara vara ärorika och/eller våldsamma saker man kan vara lämpad till och född i fel tid för att utföra. Kanske sitter det någon rackare på arbetsförmedlingen nästa vecka som på 1800-talet hade vart ortens bästa dräng eller något. Idag med kassa betyg, och kan bara utföra jobb som 500 000 andra lika gärna kan göra men som då hade vart eftertraktad av alla ortens bönder och speciell.

Sheogorath
2014-05-01, 06:54
Den höga förekomsten av ångest och depression i modern tid ser jag som ett bevis för att de flesta är gjorda för att göra något annat. :)

Små samhällen med huvudbryderi kopplad till faktiskt överlevnad. Det är så människor är bäst anpassade att leva.

Olegh
2014-05-01, 07:55
Den höga förekomsten av ångest och depression i modern tid ser jag som ett bevis för att de flesta är gjorda för att göra något annat. :)

Små samhällen med huvudbryderi kopplad till faktiskt överlevnad. Det är så människor är bäst anpassade att leva.

Jag förstår precis vad du menar, men är en svunnen tid verkligen något att romantisera? Jag tror inte riktigt att jag kan hålla med om att faktiska, högst reella, problem är att föredra framför mentala hjärnspöken. Möjligheten att "lösa" de sistnämnda måste ändå betraktas som större.

Alfers
2014-05-01, 08:15
Jodå. En del man har stött på under sin uppväxt har man ju tänk "that kid is going places" om.

Min sambo hade en sådan, alla visste ett det kommer gå bra för honom.
Nu är han typ 26, flyttade till Stockholm, klipper mästarnas mästare, Svenska Hollywoodfruar och sånt, åker iväg till filmfestivalen i Canne, går på guldbaggen för att han "råkade stöta på någon kändis som var lite trevligt" ungefär.

Jag hade en ytlig bekant runt 18 års åldern, en sån där översocial jävel som kunde bli bästa kompis med någon i kassakön. Spelade i band och var alltid glad.
Umgicks en del med hans syster och man såg hur bitter hon blev när han kom och alla lös upp och började prata med honom istället.
Alla trodde att han skulle flytta till Florida och bli reklamare eller något sådant, man märkte att han var gjord för en större stad.
Sen började han hänga i pingstkyrkan ett par år.
Senaste jag hörde så jobbade han inom hemtjänsten.

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk

Sheogorath
2014-05-01, 08:17
Jag förstår precis vad du menar, men är en svunnen tid verkligen något att romantisera? Jag tror inte riktigt att jag kan hålla med om att faktiska, högst reella, problem är att föredra framför mentala hjärnspöken. Möjligheten att "lösa" de sistnämnda måste ändå betraktas som större.

Jag tycker det är vettigt att mäta allt på en lyckoskala och jag tror att människor i stenålders/jägar-samlar-samhället (redan på medeltiden hade ju saker gått åt helvete i hundratals år, så det är inte den forntiden jag talar om) faktiskt hade skattat sig själv lyckligare än t.ex. svenskarna anno 2014.

XXXL
2014-05-01, 09:37
Det behöver ju inte bara vara ärorika och/eller våldsamma saker man kan vara lämpad till och född i fel tid för att utföra. Kanske sitter det någon rackare på arbetsförmedlingen nästa vecka som på 1800-talet hade vart ortens bästa dräng eller något. Idag med kassa betyg, och kan bara utföra jobb som 500 000 andra lika gärna kan göra men som då hade vart eftertraktad av alla ortens bönder och speciell.

Precis, det behöver inte alls vara just något med krig. Jag tänker mig folk som sticker ut både på gott och ont, Hitler är ju ett annat exempel som är dåligt men fortfarande ett exempel för han växte ju upp som många andra under relativt normala omständigheter men han hade ju något i sig som gjorde att han kunde göra alla de saker som han lyckades göra även om de sakerna nu då var dåliga men han enade ju ett helt folk, kan alla göra det? Det tror jag inte, det är något speciellt inom vissa människor typ som en gen som gör att de kan göra "stordåd" och vara "larger than life"

Fordon
2014-05-01, 11:32
Jag tycker det är vettigt att mäta allt på en lyckoskala och jag tror att människor i stenålders/jägar-samlar-samhället (redan på medeltiden hade ju saker gått åt helvete i hundratals år, så det är inte den forntiden jag talar om) faktiskt hade skattat sig själv lyckligare än t.ex. svenskarna anno 2014.

Ett stort problem är att folk vägrar finna lycka/glädje/tacksamhet i det som de redan har. Det spelar ingen roll ifall de uppnår något de längtat efter sedan länge. Så fort det är uppnått sätts nya mål och det man fått glöms bort. Och de är då tillbaka på ruta ett.

Fuark
2014-05-01, 11:38
Jag är egentligen född till att vara pokémontränare, men ett flertal faktorer hindrar mig från att vara just det.

Skämt åsido så är jag ganska säker på att majoriteten egentligen bör ägna sig åt något annat än det de faktiskt gör, rent biologiskt. Men att miljö, arv & uppväxt styr vad man faktiskt ägnar sig åt, ex. militär. Jag tror inte att man föds till att vilja kriga utan skälig anledning där miljö & uppväxt utgör en stor grund

421
2014-05-01, 11:53
Det blev fel

Griip
2014-05-01, 11:53
Finns nog ingen mænniska som varken biologiskt eller andligt i grunden ær så efterbliven att dem nu i detta liv lever upp till sin potential/det dem ær gjorda før.

Biologiskt och/eller andligt måste væl før øvrigt vara dem "planen" vi diskuterar eller? Biologiskt ær vi ju knappast menade att vara så sløa som vi ær i dag. Andligt har vi væl i princip(ni, inte jag) døtt ut før længe sen.

Diomedea exulans
2014-05-01, 14:00
Jag har tecknar/målartalang, tror jag hade kunnat göra något av det om jag var född innan kameran blev populär och porträtt och andra bilder faktiskt målades/ritades.

XXXL
2014-05-01, 18:21
Jag har tecknar/målartalang, tror jag hade kunnat göra något av det om jag var född innan kameran blev populär och porträtt och andra bilder faktiskt målades/ritades.

Men det känns ju som en talang som fortfarande fungerar idag eftersom konstnärsyrket finns kvar.

Diomedea exulans
2014-05-01, 18:42
Men det känns ju som en talang som fortfarande fungerar idag eftersom konstnärsyrket finns kvar.

Men nu har man typ ingen nytta av att bara kunna måla av saker fotorealistiskt.

Eller, ja, man kan bli en sån där som ritar kolporträtt på gatan, men hur kul är det...

mangemani
2014-05-01, 19:14
finns en hel del, och då menar jag en HEL DEL, som jag suger på här i livet, kan inte mycket om mycket, men, jag är en jävel på strategi, historia, krig och att måla, det är de 4 sakerna här i livet som jag verkligen är bra på, har intresset för och som jag visat talang i(eller talang, kanske inte går att visa talang i krig och historia, men det andra).

det har lite med min asberger att göra, vi kan inte mycket om mycket, men vi blir hejjare på det lilla som vi visar/har intresse för.

filmjölk
2014-05-02, 12:00
Eller, ja, man kan bli en sån där som ritar kolporträtt på gatan, men hur kul är det...

Nog rätt ok inkomst sommartid i en turiststad.

supercharge
2014-05-02, 13:05
Det är klart att det varje dag föds människor med vitt skilda talanger och egenskaper - som samhället har, eller inte har nytta av. Jag menar ta en sådan som Messi som exempel: en liten sprätt vars enda egenskap är att han råkar ha fantastisk bra bollkänsla i fötterna. Om ingen hade brytt sig om att uppfinna fotbollen, eller om fotboll inte blivit stort så hade Messi idag jobbat i något gatukök i Argentina.

Jag såg en annan kille på TV för ett tag sedan som tog sig in i Guinness rekordbok genom att stillastående hoppa vertikalt högre än någon annan. Men varför är inte denne person miljardär och megakändis? Jo, för att ingen har brytt sig om att göra stillastående jämfotahopp till en superuppmärksammad idrottsgren.

Så visst är det så att man kan vara mer lämpad för en annan tid där andra egenskaper värderades.

421
2014-05-02, 13:21
Om sådant höjdhopp var det man tävlade i han antagligen inte bäst.

nissepelle
2014-05-02, 14:12

Nej. På 1600 talet föddes du in i din armégrad. Det var en karriär som adeln kunde göra

Ungtuppar som drömmer om äventyr i krig har det funnits i alla tider och dessa har gett sig ut i världen både nu och då. Dina föreställningar är naiva och barnsliga fantasier utan verklighetsförankring.

Langster
2014-05-03, 19:14
Nej. På 1600 talet föddes du in i din armégrad. Det var en karriär som adeln kunde göra

Ungtuppar som drömmer om äventyr i krig har det funnits i alla tider och dessa har gett sig ut i världen både nu och då. Dina föreställningar är naiva och barnsliga fantasier utan verklighetsförankring.

Ja och på den tiden var adeln faktiskt överlägsen folket. De fick bättre utbildning, bättre mat och hade tid att lära sig fäktas osv. Därmed inte sagt att de hade bäst gener, men förutsättningarna till ett framgångsrikt liv var det ENDAST de som hade.

Nu har de flesta förutsättningar till att bli framgångsrika, men det är ändå få som orkar göra något av sina liv.

Jag håller med sheogorath, vi är anpassade till ett simplare liv.

R Scarpa27
2014-05-03, 19:52
mkt av livet handlar ju om slumpen.
bara en sekund från att välja gå rakt fram eller höger ändrar ju livssituationen... hade du valt höger kanske blivit påkörd, gått rakt fram gått emot axeln på bill gates, och du tappar ditt cv från väskan som han ser och blir intresserad och anställer dig för 20 mille i månaden haha..

bara ett exempel hur sekunder ändrar livet hela tiden...
nu när du läser denna text förändrar den några sekunder av livet, hade jag inte skrivit den så kanske du hade gått på toaletten de sekunderna och halkat på golvet eller tagit en tugga proteinbar extra och i den sista biten låg en guldklimp och du som hade tänkt slänga sista biten hahahaha... hoppas du fattar vad jag menar med alla denna jaevla text :D

maqan
2014-05-04, 19:39
små samhällen med huvudbryderi kopplad till faktiskt överlevnad. Det är så människor är bäst anpassade att leva.

+1.