Visa fullständig version : Kalorier på vilo/träningsdag
MuskelMasen
2014-04-30, 09:52
Spelar det någon roll för muskeltillväxt, om man lägger mera kaloriintag på träningsdagar och mindre på vilodagar vs håller samma kaloriintag veckan ut?
Om de båda alternativen har samma kalorimängd i slutet av t ex veckan.
Tacksam för svar!
King Grub
2014-04-30, 09:56
Troligtvis inte. Den allmänna muskeluppbyggnaden är kaloriberoende likväl som aminosyreberoende, men styrketräningens uppreglering av proteinsyntesen är inte kaloriberoende utan bara aminosyreberoende. Däremot sker glykogeninlagring effektivast den närmaste tiden efter träning, så i det avseendet är det posivit att lägga en större del av kolhydratenergin efter passet.
MuskelMasen
2014-04-30, 09:58
Så tolkar jag det fel om jag säger att rent tekniskt sett skulle man kunna, bygga muskler på kcal-underskott om man tillsätta tillräckligt med aminosyror till musklerna?
King Grub
2014-04-30, 10:04
Visst kan man bygga muskler på energiunderskott. Dock inte lika mycket lika fort som om man skulle överäta.
Finns det några möjliga fördelar med något av följande alternativ (träning varannan dag):
1. 2600kcal vilodag / 4000kcal träningsdag
2. 3300kcal varje dag
Inga extrema makronutrientsfördelningar.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
kebookebbe
2014-04-30, 19:49
Finns det några möjliga fördelar med något av följande alternativ (träning varannan dag):
1. 2600kcal vilodag / 4000kcal träningsdag
2. 3300kcal varje dag
Inga extrema makronutrientsfördelningar.
Skulle tro att det är bättre med mer kalorier på en träningsdag men vem fan vet... Jag känner inte till ngra studier på ämnet.
Skulle tro att det är bättre med mer kalorier på en träningsdag men vem fan vet... Jag känner inte till ngra studier på ämnet.
Jag är medveten om att många tror det.
Skulle vilja höra om nån kan komma med fakta (grub?). Eller åtminstone motivering varför man tror så.
MuskelMasen
2014-04-30, 19:50
Rent spontant känns det bättre med alternativ 1, eftersom det finns mer energi för kroppen att återhämta sig på?!
Rent spontant känns det bättre med alternativ 1, eftersom det finns mer energi för kroppen att återhämta sig på?!
För på vilodagar återhämtar sig inte kroppen eller? Som att trycka på en knapp där allt bara stannar tills det blir träningsdag.
Då är det lika bra att äta 6600 på träningsdagar och 0 på vilo :)
MuskelMasen
2014-04-30, 19:59
För på vilodagar återhämtar sig inte kroppen eller? Som att trycka på en knapp där allt bara stannar tills det blir träningsdag.
Då är det lika bra att äta 6600 på träningsdagar och 0 på vilo :)
Fasen, vad dumt mitt inlägg ser ut nu..
lillmesen
2014-04-30, 20:02
Som grub skrev
"troligtvis inte"
däremot kan man ju få bättre "tryck" etc av tex ta 50g malto innan träningen, vilket kan påverka prestationen = bättre stimulering av proteinsyntes etc.
samma vad gäller glykogeninlagringen som är effektivast efter aktivitet.
Sheogorath
2014-04-30, 20:36
Jag tror att alternativ 1 är mycket sämre. Det är inga mängder muskelmassa man bygger per dygn, det kräver inga extrakalorier öht och kaloriöverskottet kommer antingen leda till fettbildning eller indirekt till onödigt hög fettmassa genom minskad fettförbränning. Vill man ha en bra glykogeninlagring jobbar man istället för med extrakalorier med att fördela kolhydraterna till rätt ställe på dagen (om det inte är några extravaganser ex. högintensiv konditionsträning vi talar om). Att gå ner på låga kalorinivåer på vilodagar som ju är till för att återhämta kroppen, när man inte har lika stor uppregleringen av MPS via styrketräningen är att be om både dåliga förutsättningar för nästkommande pass, dåligt mående och på sikt muskelförlust. Är det någon gång man behöver kalorier är det under vila, skulle jag säga. Det andra sköter man med proteinintaget och timingen av kolhydraterna.
Jag tror att alternativ 1 är mycket sämre. Det är inga mängder muskelmassa man bygger per dygn, det kräver inga extrakalorier öht och kaloriöverskottet kommer antingen leda till fettbildning eller indirekt till onödigt hög fettmassa genom minskad fettförbränning. Vill man ha en bra glykogeninlagring jobbar man istället för med extrakalorier med att fördela kolhydraterna till rätt ställe på dagen (om det inte är några extravaganser ex. högintensiv konditionsträning vi talar om). Att gå ner på låga kalorinivåer på vilodagar som ju är till för att återhämta kroppen, när man inte har lika stor uppregleringen av MPS via styrketräningen är att be om både dåliga förutsättningar för nästkommande pass, dåligt mående och på sikt muskelförlust. Är det någon gång man behöver kalorier är det under vila, skulle jag säga. Det andra sköter man med proteinintaget och timingen av kolhydraterna.
Angående låg kalorinivå på vilodag. Menar du underskott eller generellt sett lågt?
Jag tror enligt bro science att om jag tex äter 300 plus på vilo samt träningsdag...
Ex 2800 och 3300
...så är mps fortfarande bra fast man slipper dock lägga på sig de 500 kcal extra som man skulle ätit vid 3300 om man nu äter det varje dag vill säga. Man har ju överskott av energi oavsett så det borde väl inte vara dåligt inför nästa pass. Och om det nu gör det så kan de xtra kalorierna inte spela en så enorm skillnad. Det är ju trots allt i detta fallet en näve nötter ca ") Man ligger alltså i överskott även på vilodag men dock inte så himla mycket helt enkelt.
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Diomedea exulans
2014-04-30, 22:42
Sen har vi ju det faktum att själva träningen bränner lite extrakalorier. Ja, om man inte rör sig mera utanför träningen på vilodagen.
lillmesen
2014-05-01, 05:01
Huruvida siffran 2600 kcal är en liten siffra är ju dock subjektivt, det kan ju fortfarande röra sig om att man ligger på överskott :)
exevision
2014-05-01, 06:12
Jag gillar att äta mycket efter träningen. Det är då som min aptit är som bäst!
Sheogorath
2014-05-01, 06:50
Angående låg kalorinivå på vilodag. Menar du underskott eller generellt sett lågt?
Jag tror enligt bro science att om jag tex äter 300 plus på vilo samt träningsdag...
Ex 2800 och 3300
...så är mps fortfarande bra fast man slipper dock lägga på sig de 500 kcal extra som man skulle ätit vid 3300 om man nu äter det varje dag vill säga. Man har ju överskott av energi oavsett så det borde väl inte vara dåligt inför nästa pass. Och om det nu gör det så kan de xtra kalorierna inte spela en så enorm skillnad. Det är ju trots allt i detta fallet en näve nötter ca ") Man ligger alltså i överskott även på vilodag men dock inte så himla mycket helt enkelt.
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Huruvida siffran 2600 kcal är en liten siffra är ju dock subjektivt, det kan ju fortfarande röra sig om att man ligger på överskott :)
Jag är i slutet av en deffperiod och har bara deff för ögonen. Skrev inlägget från ett deffperspektiv utan att ange detta. Sorry boys! Om man ligger på överskott med sitt intag oavsett vilodag eller träningsdag kan det nog spela kvitta hur man fördelar det i det avseendet: större överskott en träningsdag kan säkert vara OK men inte nödvändigt.
Sotala vi pratar om hur man fördelar ett givet totalintag över dagarna. Du pratar om att lägga till 500kcal på vilodag eller ta bort dom helt.
Det resulterar i något helt annat.
exevision
2014-05-01, 08:44
Borde inte ha någon betydande effekt hur man fördelar sina kalorier över tränings och vila dagar på varken deff eller bulk så länge det är samma mängd kalorier sett över veckan och inga extrema skillnader.
Metalbajen
2014-05-14, 17:14
Skulle ligga på ganska liknande kcal-mängd varje dag. Att äta för lite på vilodagar resulterar sämre resultat för träningsdagarna så att säga. Maten du äter under en viss dag påverkar ju dagarna efter.
MuskelMasen
2014-05-15, 14:20
Hur är det med de hära med nutrient timing då?
Vi säger att jag äter low-carb hela dagen förutom innan träning och efter. Vs low-carb hela dagens tills efter träning.
Samma macros kommer att hållas vid båda scenariona, kommer det då ha någon betydelse på kroppssammansättningen?
Samma macros kommer att hållas vid båda scenariona, kommer det då ha någon betydelse på kroppssammansättningen?
Det tror jag inte. Förutsatt att du presterar likadant på gymmet.
MuskelMasen
2014-05-15, 14:40
Så det här konceptet med carb backloading, dvs att man ska käka kolhydraterna när musklerna behöver dem(efter träning). Är till stor del bullshit?
Så det här konceptet med carb backloading, dvs att man ska käka kolhydraterna när musklerna behöver dem(efter träning). Är till stor del bullshit?
Det vågar jag inte uttala mig om, men på balans/överskott tror jag inte man tjänar något direkt på att pilla med sånt så länge du åtminstone äter efter träningen.
MuskelMasen
2014-05-15, 15:00
Det vågar jag inte uttala mig om, men på balans/överskott tror jag inte man tjänar något direkt på att pilla med sånt så länge du åtminstone äter efter träningen.
Håller nog med, känns mer att det är till för att få ut så mycket som möjligt av återhämtning mm på underskott.
PureWhey
2014-05-15, 15:00
Vad ska du med mängder av kolhydrater till efter ett gympass? Antar att det är lyftning vi pratar om.
Håller nog med, känns mer att det är till för att få ut så mycket som möjligt av återhämtning mm på underskott.
Ja då kanske det kan påverka lite. Men det påverkar ju inte kroppssammansättningen utan återhämtningen.
MuskelMasen
2014-05-15, 15:41
Jo men, om det lagras till musklerna istället för till fett.
Carb Backloading handlar väl dock egentligen om att du äter en stor mängd kolhydrater kvällen innan träningsdagen. På så sätt blir glykogendepåerna fulla inför träningspasset nästa dag. Efter träningspasset ska du äta inga eller små mängder kolhydrater.
Jag kan ha fel, men det var så jag tolkade boken.
Sheogorath
2014-05-15, 20:12
Carb Backloading handlar väl dock egentligen om att du äter en stor mängd kolhydrater kvällen innan träningsdagen. På så sätt blir glykogendepåerna fulla inför träningspasset nästa dag. Efter träningspasset ska du äta inga eller små mängder kolhydrater.
Jag kan ha fel, men det var så jag tolkade boken.
Då är det ett konstigt koncept eftersom glykogeninlagringen är som effektivast närmast efter träning. Ofta sammanfaller ju "efter träning" med "kväll" för många styrketränande men att vänta med sina kolhydrater tills på kvällen om man tränat på morgonen förstår jag verkligen inte vad det skulle tillföra.
MuskelMasen
2014-05-15, 20:28
Det är rekommenderat att träna mellan 4-6 på em så det faller ju in på "kvällen" efter träning.
Då är det ett konstigt koncept eftersom glykogeninlagringen är som effektivast närmast efter träning. Ofta sammanfaller ju "efter träning" med "kväll" för många styrketränande men att vänta med sina kolhydrater tills på kvällen om man tränat på morgonen förstår jag verkligen inte vad det skulle tillföra.
Blev lite tveksam till mitt tidigare svar så jag kollade upp det.
Man backloadar endast på kvällen på vilodagar om man ska träna på morgonen därpå. Ha rekommenderar annars att man tränar på eftermiddagen och äter kolhydrater efteråt.
Har faktiskt testat carb backloading och som väntat gav det ju inga speciella resultat. Vid slutet av långa träningspass var jag helt död, vilket inte är särskilt konstigt då man inte ska äta mer än 20g kolhydrater innan träning.
MuskelMasen
2014-05-15, 21:15
Används energi som precis ätits (förutsagt att de hunnit smällts osv) vid träning? Har nämligen hört många pers säga att man använder enbart det som ätit dagen/dagarna innan.
King Grub
2014-05-15, 21:17
Används energi som precis ätits (förutsagt att de hunnit smällts osv) vid träning?
Ja.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.