handdator

Visa fullständig version : Frukt på kvällen?

Saga
2014-04-30, 09:23
Är det på något sätt dåligt att äta frukt på kvällen?

Hörde ett påstående att man inte ska äta frukt på kvällen för det skulle inverka negativt på insulinnivåer under natten och energi ska då direkt lagras som fett. Typ.

Kan detta verkligen stämma?

Sheogorath
2014-04-30, 09:26
Är det på något sätt dåligt att äta frukt på kvällen?

Hörde ett påstående att man inte ska äta frukt på kvällen för det skulle inverka negativt på insulinnivåer under natten och energi ska då direkt lagras som fett. Typ.

Kan detta verkligen stämma?

Inga problem. Man har inte sett några negativa hälsoeffekter av fruktsocker från hel frukt. Annat är det med fruktjuice och torkad frukt där koncentrationen gör att mängden fruktos och sackaros motsvarar godis och läsk.

Bubblan84
2014-04-30, 09:26
Det är en härlig gammal myt :)

http://p.twimg.com/A3yx2zvCEAATIRp.jpg

Sheogorath
2014-04-30, 09:28
"Insulinnivåer" är för övrigt inget en frisk tränande person behöver bry sig om överhuvudtaget. Med det inte sagt att alla kolhydrater är lika i alla avseenden men just vad gäller insulinet kan du skita i vilket.

MuskelMasen
2014-04-30, 09:28
107220
Yes, jätte tjock kommer du att bli. Äter frukt dagligen på kvällen!

Bubblan84
2014-04-30, 09:29
107220
Yes, jätte tjock kommer du att bli. Äter frukt dagligen på kvällen!

Shit! Sån där fetma kan inte vara hälsosam, inge mer frukt efter 18.00!

King Grub
2014-04-30, 09:36
Man går ner mer i fettvikt om man äter mer kolhydrat senare på dagen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21475137

Bubblan84
2014-04-30, 09:39

Det gör det hela ännu roligare, att det faktiskt är tvärtom mot för vad myten säger :D

MuskelMasen
2014-04-30, 12:32
Någon mer än mig som föredrar att äta större delen av dagsintaget på kvällen efter träning emot resten av dagen??

Sheogorath
2014-04-30, 12:36
Någon mer än mig som föredrar att äta större delen av dagsintaget på kvällen efter träning emot resten av dagen??

Nej, det är BARA du.

MuskelMasen
2014-04-30, 12:37
Nej, det är BARA du.

Känner mig fan så ensam nu..

EnergiÖverskott
2014-04-30, 14:13

Jag är en av din art.

Äter jag något under dagen innan träning så är det protein, fett + grönsaker.
Sedan äter jag resten av maten (innehållandes mycket kolhydrater, protein och rätt lågt på fett) på kvällen. Tränar jag på förmiddag/dag äter jag bara efter.

Skönaste sättet att äta på i min mening.

Sheogorath
2014-04-30, 14:21
Känner mig fan så ensam nu..

Som du kanske förstod så skojade jag. Naturligtvis är det INTE BARA DU som äter så.

Jag äter som regel minst 50% av kalorierna och gärna upp mot 70% av kolhydraterna efter min eftermiddagsträning.

Varför? Det är bäst och jag är optibrah.

MuskelMasen
2014-04-30, 14:26
Som du kanske förstod så skojade jag. Naturligtvis är det INTE BARA DU som äter så.

Jag äter som regel minst 50% av kalorierna och gärna upp mot 70% av kolhydraterna efter min eftermiddagsträning.

Varför? Det är bäst och jag är optibrah.

Jag förstod. Äter du dessa kolhydrater vid målet närmast träningen eller utspritt över hela kvällen?
Skönt att ha optibrahs omkring sig!

Sheogorath
2014-04-30, 14:45
Jag förstod. Äter du dessa kolhydrater vid målet närmast träningen eller utspritt över hela kvällen?
Skönt att ha optibrahs omkring sig!

Eventuella fruktosrika kolhydrater (frukt, godis) närmast efter träning. Sedan tillräckligt mycket mat generellt (oftast ett rejält lass med pasta, smör, riven ost och ketchup) vid 20-21-snåret så att jag går och lägger mig mätt oavsett kaloriunderskott under dagen.

Ozziking
2014-04-30, 17:20

Vet inte riktigt, men äter mer efter träning för att jag är hungrigare ( såklart ) Håller mig mätt heeela natten :)

EnergiÖverskott
2014-04-30, 17:25
Vet inte riktigt, men äter mer efter träning för att jag är hungrigare ( såklart ) Håller mig mätt heeela natten :)

Det är inte alls såklart. Jag blir aldrig hungrig av riktigt grisiga konditionspass och skulle kunna vänta många timmar innan jag äter efter dessa. Då är det ibland en plåga att försöka äta ikapp sitt energibehov de dagarna.

MuskelMasen
2014-04-30, 17:27

Menar du att du vaknar av hunger annars?

R Scarpa27
2014-04-30, 19:43
ätit frukt på kvällen i snart 30 år snarare positivt =)..
se helheten i kosten ist...
tider, och vad som är onyttigt är mest bs. man ska se till helheten.

sen gillar jag att äta stort innan läggdags sover 10ggr bättre och vaknar aldrig hungrig.

kebookebbe
2014-04-30, 19:52

Helvete det är drf jag inte tappar ngn vikt! Jag äter allt efter gymmet vid 6 på kvällen. (Jag går upp vid halv 4, nattarbetare) PF äter allt inom 4h MAX.

Flyes
2014-04-30, 19:56
Spännnbiild

Haha va i helvete?

Ozziking
2014-04-30, 20:18
Menar du att du vaknar av hunger annars?

Va nej? eller alltså om jag inte äter efter träning blir jag ju hungrig såklart..?

Eller menar du om jag inte tränar? Isåfall är svaret: jag är mätt långt efter jag har vaknat.

Skickat ifrån matbordet.

R Scarpa27
2014-04-30, 20:23
Va nej? eller alltså om jag inte äter efter träning blir jag ju hungrig såklart..?

Eller menar du om jag inte tränar? Isåfall är svaret: jag är mätt långt efter jag har vaknat.

Skickat ifrån matbordet.

same here =) frukost vafan är det?
när man ätit stort på kvällen behövs den inte :)...

oftast folk som är hungriga på morgonen äter lite på kvällen alternativt småätare över dygnet.

visst händer det att man äter frukost ibland också, den ena dagen e inte den andra lik :)

stevebc
2014-04-30, 22:52
Man borde sova bättre om natten om man äter kolhydrater sent. Eller är det bara jag som blir dåsig av en rejäl tallrik pasta eller en stor pizza? :)