Visa fullständig version : Concept 2 skierg 500m tävling
Tänkte att det vore kul med en spinoff på rodd tävlings tråden.
Som rubriken lyder, valfri damper inställning. Film or it didn't happen.
Trådstartaren börjar
kk71Pn2F6oQ
Står att filmklippet är privat!
Är det verkligen ingen annan på hela forumet som nyttjar denna helvetes maskin?
Är det verkligen ingen annan på hela forumet som nyttjar denna helvetes maskin?
Jodå, men har ingen lust att ta ut mig ;)
Kul med tävling :) Har tyvärr inte tillgång till maskin.
MackeJuve
2014-08-21, 16:48
Såg sjukt jobbigt ut.
Jodå, men har ingen lust att ta ut mig ;)
Haha kom igen, det blir ju kul!
Kul med tävling :) Har tyvärr inte tillgång till maskin.
Synd!
Såg sjukt jobbigt ut.
Det är hemskt.
Edit: fel tråd. Jag sökte den med vanlig rodd
Skickat från min Galaxy S4
Charleston
2015-07-31, 12:03
I och med skade/smärt-problem som gör att jag inte kan köra roddmaskin har jag "upptäckt" denna maskin nu jag också. Blivit lite intervaller och så på sistone. Ska se om jag kan få till film nån gång snart så ska jag försöka mig på en maxning på 500m. Har gjort 2000m på 7:56,2. Återkommer förhoppningsvis snart med film!
Stjarnan
2015-07-31, 19:14
Körde roddintervaller idag efter 1,5h ryggpass
1 min rodd = 371m
Vila 3 min
1 min rodd = 352m
Vila 3 min
1 min rodd = 349m
DÖD!
Polaren har en sån där hemma, har bara kört 500 m en gång och då på 1:58 tror jag! Ska försöka filma nästa gång jag är där :)
Stjarnan
2015-08-01, 06:12
Polaren har en sån där hemma, har bara kört 500 m en gång och då på 1:58 tror jag! Ska försöka filma nästa gång jag är där :)
Tror du kan ro betydligt snabbare än 1:58 på 500m. Mitt rekord på 500m är 1:23 och när jag ror längre sträckor ligger jag runt 1:45 /500m
Körde roddintervaller idag efter 1,5h ryggpass
1 min rodd = 371m
Vila 3 min
1 min rodd = 352m
Vila 3 min
1 min rodd = 349m
DÖD!
Detta är tråden för stakmaskinencofffee
Kul att se några som fått upp intresset för stakmaskinen! Hoppas att fler hakar på så småningom :-)
Stjarnan
2015-08-01, 13:03
Detta är tråden för stakmaskinencofffee
Doooh, såg det nu!
Jag ska testa skierg 500m så fort jag är tillbaka från semestern👍
Tror du kan ro betydligt snabbare än 1:58 på 500m. Mitt rekord på 500m är 1:23 och när jag ror längre sträckor ligger jag runt 1:45 /500m
Ja, en hel del borde jag kunna skala av på den tiden, körde i jeans och skjorta mest på skoj :) Hade aldrig testad den annars. Ska testa att värma upp lite och vettiga kläder, då blir det nog bättre :)
Edit; Såg nu också att du pratade om vanliga rodden. Oavsett så borde jag kunna göra lite bättre än 1:58 :)
Stjarnan
2015-08-01, 15:20
Ja, en hel del borde jag kunna skala av på den tiden, körde i jeans och skjorta mest på skoj :) Hade aldrig testad den annars. Ska testa att värma upp lite och vettiga kläder, då blir det nog bättre :)
Edit; Såg nu också att du pratade om vanliga rodden. Oavsett så borde jag kunna göra lite bättre än 1:58 :)
Haha ja, jag syftade på rodden och du hade 1:58 varit ett mystempo! Har endast kört intervaller på Skiergen och försöker då ligga under 1:50 så jag tycker att din tid på 2km är bra!
Charleston
2015-09-01, 11:40
körde 500m's-intervaller idag och som snabbast gick det på 1:46,5 tror jag. Under 1:40 känns längre bort än jag hade hoppats. Får se om man känner sig på humör att maxa och filma nån gång.
körde 500m's-intervaller idag och som snabbast gick det på 1:46,5 tror jag. Under 1:40 känns längre bort än jag hade hoppats. Får se om man känner sig på humör att maxa och filma nån gång.
Kul att se att det är någon mer än jag som brukar använda maskinen. Jag har funderat på om man skulle göra ett nytt försök själv och se om tiden går att förbättras, men har inte riktigt vågat :)
Testade i helgen, 500 m på 1:55. Hade kört intervaller innan så tror tiden går att få ner några sekunder. Ska testa igen om nån vecka!
Brukar förvisso köra 500m-intervaller på SkiErg <1:59 men aldrig maxat riktigt. Den enda distansen jag pressat mig själv på SkiErg är 2k (2000m) och där har jag ett stadigt PB på 8:17. Det är jag jävligt nöjd med!
500m max är underskattat. Det är en för kort sträcka för att ha någon typ av strategi, det är bara max som gäller :)
Har aldrig provat 2000m på tid, men har gjort 10k på 41 minuter. Det var allt annat än kul....
Oops, I maxed out again!
SkiErg
500m @ 1:42 (PB)
Rätt nöjd men jag kan pressa hårdare. Höll ~1:45 tempo i 300m och <1:40 sista 200m.
Snyggt! :)
Jag är 100% övertygad om att du kan pressa dig ytterligare, speciellt om du säger att du ökar farten de sista 200m.
Snyggt! :)
Jag är 100% övertygad om att du kan pressa dig ytterligare, speciellt om du säger att du ökar farten de sista 200m.
Stakmaskin (SkiErg)
500m @ 1:41 (PB)
Roddmaskin
1000m @ 1:23;9 (PB)
Video på rodd och skierg
uJ94-W8ORTo
Stakningen börjar på 1:13!
1000m rodd på 1;23?!?!?!
Snyggt med pb! :)
Ett tips är att försöka få upp kadensen, typ såhär: https://www.instagram.com/p/-_3abRFuzp/
1000m rodd på 1;23?!?!?!
Snyggt med pb! :)
Ett tips är att försöka få upp kadensen, typ såhär: https://www.instagram.com/p/-_3abRFuzp/
Oj, 3:23 :D Jävlar vilken sjuk teknik! Ser ut som att han simmar :D
Oj, 3:23 :D Jävlar vilken sjuk teknik! Ser ut som att han simmar :D
Haha jag vet att det ser lite kul ut, men tekniken är sjukt effektiv. Tror han har världsrekordet på 500m, 1;14 (!).
Testade i helgen, 500 m på 1:55. Hade kört intervaller innan så tror tiden går att få ner några sekunder. Ska testa igen om nån vecka!
Körde intervaller idag igen, 10x60 sek i ca 1:55-2:00 tempo och sen avslutade med 500m på 1:51 *gah!* Siktade på 1:50, får bli nästa gång!
Körde intervaller idag igen, 10x60 sek i ca 1:55-2:00 tempo och sen avslutade med 500m på 1:51 *gah!* Siktade på 1:50, får bli nästa gång!
Filma gärna! Modigt att köra intervaller innan 500m TT ;)
Uj2kdzP-DpE
På tal om 500m stakning
Haha jag vet att det ser lite kul ut, men tekniken är sjukt effektiv. Tror han har världsrekordet på 500m, 1;14 (!).
Har testat butterflytekniken på SkiErg nu för övrigt. Riktigt effektiv. Spöat alla mina rekord!
1:30,9 500m Concept2 för ca 5 år sedan. Då <75kg och mycket bra kondition. Skulle vara kul att testa igen nu när jag har mycket sämre kondition men väger 90kg och är mycket starkare. Skulle gissa att styrka är mer avgörande än syreupptag på 500m.
Edit: Aha tråden gäller skier ser jag nu...
therunningman
2017-03-14, 15:14
Efter några tramspass är nu min hemma-SkiErg invigd på riktigt efter ett lättare styrkepass.
100 meter: 407 watt i snitt (eller 19.1s)
1 min: 319 watt (tre-fyra minuter vila efter 100m)
319 watt = ca 1:43-tempo
Är svag (har i o f s aldrig varit explosiv) och har sämsta syreupptag på säkert 25-30 år så det finns potential till förbättring.
Siktar på 500 watt på 100 meter innan sommaren och över 400 watt på 1 minut. Ska försöka få till någon tid på 1000 & 5000 meter när jag är lite mer tränad.
Någon som vill ha en SkiErg-utmaning? Behöver lite motivationshjälp.. :)
Uj2kdzP-DpE
På tal om 500m stakning
Haha vilken kul maskin! Ser riktigt bökig ut om man inte kan tekniken.
Har testat butterflytekniken på SkiErg nu för övrigt. Riktigt effektiv. Spöat alla mina rekord!
Kul att höra! Blir stor skillnad när man får till det :)
Efter några tramspass är nu min hemma-SkiErg invigd på riktigt efter ett lättare styrkepass.
100 meter: 407 watt i snitt (eller 19.1s)
1 min: 319 watt (tre-fyra minuter vila efter 100m)
319 watt = ca 1:43-tempo
Är svag (har i o f s aldrig varit explosiv) och har sämsta syreupptag på säkert 25-30 år så det finns potential till förbättring.
Siktar på 500 watt på 100 meter innan sommaren och över 400 watt på 1 minut. Ska försöka få till någon tid på 1000 & 5000 meter när jag är lite mer tränad.
Någon som vill ha en SkiErg-utmaning? Behöver lite motivationshjälp.. :)
Kul att du börjat köra skierg!
Man får till bättre tider ganska snabbt i början när man får bättre teknik.
Att köra på skierg är alltid en utmaning ;)
Du kan testa att köra 30s intervaller med 90s vila. Första intervallen kör du 140m, sen ökar du med 1m varje intervall tills du inte kan fortsätta längre!
bear.flowertwig
2017-03-14, 23:47
Vad är strategin för motstånd på den maskinen, max för högst utväxling?
Ju högre inställning desto fler antal meter på kortare tid, så i princip hade jag valt den högsta siffran man fortfarande kan köra hela sträckan på nästan max :)
therunningman
2017-03-17, 15:59
Kul att du börjat köra skierg!
Man får till bättre tider ganska snabbt i början när man får bättre teknik.
Att köra på skierg är alltid en utmaning ;)
Du kan testa att köra 30s intervaller med 90s vila. Första intervallen kör du 140m, sen ökar du med 1m varje intervall tills du inte kan fortsätta längre!
Tack för tipset. :)
Egentligen har jag rätt bra koll på träningslära så det försökte få fram var en sparringpartner som vill tävla på några distanser i rent motivationssyfte! Jag tränar andra betydligt mer än jag vad tränar mig själv och skulle nog må bra av lite draghjälp. :D
therunningman
2017-03-17, 16:10
Vad är strategin för motstånd på den maskinen, max för högst utväxling?
Ju högre inställning desto fler antal meter på kortare tid, så i princip hade jag valt den högsta siffran man fortfarande kan köra hela sträckan på nästan max :)
Man kan ju uppnå samma wattal oavsett dämparinställning (nåja, i teorin i a f..). Fast det kräver ju att man modererar stakfrekvensen och draglängden.
Är man som jag inte tillräckligt stark och vill upp över 400 watt så måste frekvensen upp högt. Orkar man dra lite längre med samma kraft kan man ju sänka frekvensen och ändå ligga över 400 watt.
Historiskt har jag fått grymma styrkeresultat på chins när jag stakat korta-medellånga intervaller på 10:an. Tränar man för skidåkning, kontinuerliga pass eller längre intervaller är det nog bättre att sänka en del. Här skulle jag rekommendera att testa mellan 3 och 8 beroende på vad man är ute efter i sin träning samt kön, vikt och träningsbakgrund.
therunningman
2017-03-25, 12:25
2 veckor träning och nya tider:
100 meter: 18.6s och 429 watt (dämpare 10)
5 min vila
1 min: 305 meter och 365 watt i snitt (dämpare 7)
Låg mycket bra till på 1 min fram till sista 15s där jag totaldog och orkade inte ens hålla 300 watt sista sekundrarna.
Man kan ju uppnå samma wattal oavsett dämparinställning (nåja, i teorin i a f..). Fast det kräver ju att man modererar stakfrekvensen och draglängden.
Är man som jag inte tillräckligt stark och vill upp över 400 watt så måste frekvensen upp högt. Orkar man dra lite längre med samma kraft kan man ju sänka frekvensen och ändå ligga över 400 watt.
Historiskt har jag fått grymma styrkeresultat på chins när jag stakat korta-medellånga intervaller på 10:an. Tränar man för skidåkning, kontinuerliga pass eller längre intervaller är det nog bättre att sänka en del. Här skulle jag rekommendera att testa mellan 3 och 8 beroende på vad man är ute efter i sin träning samt kön, vikt och träningsbakgrund.
Haha du har såklart helt rätt, i teorin kan man nå samma watt oavsett damperinställning. Fast man lär staka riktigt, riktigt fort ;)
Ja ska man köra längre sträckor är en lägre inställning definitivt att rekommendera.
Körde ett kul pass idag
2000m skierg
Vila lika lång tid som 2000m tog, sen:
1000m skierg
Vila lika lång tid som 1000m tog, sen:
500m skierg.
2000m på 7;23
1000m på 3;36
500m på 1;41
therunningman
2017-03-27, 11:52
Haha du har såklart helt rätt, i teorin kan man nå samma watt oavsett damperinställning. Fast man lär staka riktigt, riktigt fort ;)
Ja ska man köra längre sträckor är en lägre inställning definitivt att rekommendera.
Körde ett lätt pass på dämpare 1 igår men blev lite otålig på slutet och la in några 45s intervaller med 45-75s vila. Tror det är lätt att underskatta dämpare 1 eller att välja onödigt hög dämpare på SkiErg. Snittade runt 270-280 watt på intervallerna utan att gå för fullt eller ha speciellt hög frekvens (30-35 drag/min). Arbetade mycket med kroppsvikt och lång draglängd vilket kändes ganska effektivt på den typen av intervaller.
På längre sträckor eller med högre frekvens skulle en sådan lång tyngpunktsförflyttning bli för jobbig är jag rädd.
http://www.concept2.com/skierg/motivation/skierg-world-sprints
Någon som är sugen? :)
Illustrerade mannen
2017-10-25, 18:20
Nybörjare, men ska testa 1000 m på fredag!
Kör hårt!
Illustrerade mannen
2017-10-27, 19:03
Shit! Så härligt vidrig maskin! Men trodde jag skulle vara snabbare/mer vältränad... 4.03 på 1000 meter. Dags att öva!
HerrLuta
2017-10-28, 22:06
Vad är det längsta ni kört? Körde lugnare 90 minuter idag men har kört 120 minuter som mest, blev total 25 km typ.
Har dessutom sänkt motståndet nu för det blir mer likt vanlig stakning på längdskidor, gjorde rätt stor skillnad tycker jag :)
Vad är det längsta ni kört? Körde lugnare 90 minuter idag men har kört 120 minuter som mest, blev total 25 km typ.
Har dessutom sänkt motståndet nu för det blir mer likt vanlig stakning på längdskidor, gjorde rätt stor skillnad tycker jag :)
Har kört 60min som längst, kom ca 14km på den tiden. Använder den mest för intervaller.
Shit! Så härligt vidrig maskin! Men trodde jag skulle vara snabbare/mer vältränad... 4.03 på 1000 meter. Dags att öva!
Det tåls att säga flera gånger...:)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.