Logga in

Visa fullständig version : Pengafördelning efter arv

J.V
2014-04-29, 07:32
Jag och lillasyster ärvde ett hus när farsan gick bort. Det är nu sålt...ish (vi har fått handpenning, men lagfart och lite annat bös skrivs över på fredag).

Pengarna ska också delas med vår mor som blev utan då mina föräldrar inte var gifta. Är det någon skillnad skattemässigt när vi fördelar pengarna, med gåvoskatt och allt vad det är? Just nu ligger de på ett gemensamt konto bara jag och lillasyster kommer åt, vad är ekonomiskt fördelaktigast vid uppdelningen av det här och resten av pengarna för huset?

TapaTalk.

mela
2014-04-29, 07:36
Arvskatten är slopad och när jag googlar så verkar Sverige inte tillämpa gåvoskatt heller. Men jag kan ha fel.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

hahavaffan
2014-04-29, 07:39
Jag och lillasyster ärvde ett hus när farsan gick bort. Det är nu sålt...ish (vi har fått handpenning, men lagfart och lite annat bös skrivs över på fredag).

Pengarna ska också delas med vår mor som blev utan då mina föräldrar inte var gifta. Är det någon skillnad skattemässigt när vi fördelar pengarna, med gåvoskatt och allt vad det är? Just nu ligger de på ett gemensamt konto bara jag och lillasyster kommer åt, vad är ekonomiskt fördelaktigast vid uppdelningen av det här och resten av pengarna för huset?

TapaTalk.Gåvoskatten slopades väl för ett tag sedan?

hultman
2014-04-29, 07:39
Tänk på att ni får betala skatt på vinsten vid försäljning av huset. Subtrahera den innan ni fördelar arvet. Gåvoskatten är, som tidigare skrivet, slopad sedan många år tillbaka.

J.V
2014-04-29, 13:14
Arvskatten är slopad och när jag googlar så verkar Sverige inte tillämpa gåvoskatt heller. Men jag kan ha fel.
Gåvoskatten slopades väl för ett tag sedan?Tänk på att ni får betala skatt på vinsten vid försäljning av huset. Subtrahera den innan ni fördelar arvet. Gåvoskatten är, som tidigare skrivet, slopad sedan många år tillbaka.Jag och morsan var också säkra på det, men när jag var in på banken senast nämnde min handläggare att jag ska se upp med att bara föra över pengarna rakt av efter vi fått pengarna från husförsäljningen.

Han kunde inte förklara mer ingående då jag var in i ett annat ärende och det inte var hans expertisområde, han bokade däremot in ett möte med en rådgivare som hade bättre koll på sånt där. Men det är en vecka bort och syster, som vägrar sluta resa, tjatar varje dag om sina pengar - så jag tänkte höra efter om någon vet mer säkert. :D

Vinstskatten har vi däremot koll på så det är i ordning, men tack för påminnelsen! :thumbup:

hultman
2014-04-29, 13:19
Jag och morsan var också säkra på det, men när jag var in på banken senast nämnde min handläggare att jag ska se upp med att bara föra över pengarna rakt av efter vi fått pengarna från husförsäljningen.

Han kunde inte förklara mer ingående då jag var in i ett annat ärende och det inte var hans expertisområde, han bokade däremot in ett möte med en rådgivare som hade bättre koll på sånt där. Men det är en vecka bort och syster, som vägrar sluta resa, tjatar varje dag om sina pengar - så jag tänkte höra efter om någon vet mer säkert. :D

Vinstskatten har vi däremot koll på så det är i ordning, men tack för påminnelsen! :thumbup:

22/30 av 30 % av vinsten från försäljningen beskattas i inkomstslaget kapital. Alltså 22 % på presumtiv vinst. Du kan dock subtrahera bruttovinst med kostnad för renoveringar och liknande vid förekomst av sådana och i enlighet med riktlinjer för dessa.

Teddy9
2014-04-29, 14:21
Att banktjänstemannen sa som han sa har troligen två orsaker:

1. Han vill se till att banken eller någon de samarbetar med kan sälja tjänsten att hjälpa er att deklarera försäljningen av huset för dödsboets räkning.
2. Han inser att ni får in en sudd pengar och vill att ni ska placera dem i någon av bankens fonder med fina avgifter för förvaltningen.

Sen kan han ha sagt det av ren välvilja för att det ska bli så bra som möjligt för er men min erfarenhet av banktjänstemän säger mig att punkt ett och två ovan är mer troliga.

Minimjölk
2014-04-29, 15:16
Det finns alltså inget testamente skrivet? Du och din syster som bröstarvingar har då rätt till 50%var av arvsrätten. Var er mamma och pappa sambor, då gäller även sambolagen, hittade följande (http://faktabanken.nu/omsamboarv.htm) om sambo och bostad/bohag. Om de varken var gifta eller sambor har hon ingen som helst arvsrätt om testamente saknas.

Dessa rätter säger vad ni var och en har rätt till att få, om ingen av er motsätter sig så kan ni ju efter bostadsförsäljningen genom gåvor fördela de kvarlämnade pengarna som ni själva önskar (om inget testamente finns dvs)