handdator

Visa fullständig version : Oregelbundna träningsdagar

Määng
2014-04-27, 20:00
Vissa veckor hinner jag träna 1 dag och vissa 7 dagar osv. Väldigt oregelbundet alltså. Vad anser ni att man bör köra för program för att få ut det mesta under såna förutsättningar? Vill gärna knäböja så ofta det går.

Edit; vet inte om det finns något som heter "oregelbundna träningsdagar" men jag är bakfull.

tumme
2014-04-27, 21:55
Vet du i förväg hur mycket du kommer kunna träna dom kommande dagarna?

CalleP
2014-04-27, 22:09
Ett tips kan ju vara helkropp. Då gör det inte så mycket om det går några dagar emellan passen. Se bara till att köra på rejält och vila på dagarna emellan så går det fint!

Lycka till!

Diomedea exulans
2014-04-27, 22:10
Ett tips kan ju vara helkropp. Då gör det inte så mycket om det går några dagar emellan passen. Se bara till att köra på rejält och vila på dagarna emellan så går det fint!

Lycka till!

Även de veckor han kan träna 7 dagar i veckan?

GulligaGurkan
2014-04-27, 22:22
Känn efter i början av veckan eller lite när du vill. Om du vilat nån dag och vet att du kommer vila en vecka, kör helkropp. Om du vet att du kommer träna de kommande sju dagarna, kör en tresplit eller nåt :)

Köttis
2014-04-27, 22:32
Kör en tresplit och börja med ben varje gång du vilat 3+ dagar eller liknande. variera även de andra passen så du inte kör varje efter benpasset varje gång. Så skulle jag ha gjort iaf.

Jokester
2014-04-28, 05:51
Jag var i samma sits tidigare, jag körde PPL när jag kunde träna ofta och när jag bara kunde köra 1 gång per vecka körde jag helkropp;
Böj
Bänk
Mark
Chins
Militärpress

Määng
2014-04-28, 06:44
Tack för alla svar. Det är så att jag inte vet om jag kan träna förrän tidigast dagen innan men oftast inte förrän samma dag. Väldigt mycket på jobbet och rent allmänt väldigt konstiga tider. Men är sällan det brukar bli 7 dagar. Statistiskt är det nog oftast 3-4 dagar. Ofta alla I rad eller en vilodag mellan något av passen. Skulle kanske ha nämnt detta i OP.

Vad tror ni passar bäst?

lillmesen
2014-04-28, 06:48
Ett rullande underkropp-överkropp schema

difeddy
2014-04-28, 06:49
Hade kört helkropp ifall det var 3 pass. Halvkropp vid 4-5 pass.

lillmesen
2014-04-28, 07:29
Hade kört helkropp ifall det var 3 pass. Halvkropp vid 4-5 pass.

han visste ju inte på förväg hur många pass det blir per vecka samt statistiskt sett blev det 3-4pass på raken... då är inte helkropp speciellt bra

Diomedea exulans
2014-04-28, 07:36
Skulle nog kört helkropp varje pass, samt medvetet vilat minst en dag mellan passen. Så det bara blir tre träningsdagar om man är ledig sju dagar. Och om jag vilat två dagar och vet med mig att jag inte kommer träna dagen efter heller skulle jag försökt köra lite armhävningar, pistol squats, chins från tvättställning och liknande.

hugok
2014-04-28, 07:49
Skulle nog kört helkropp varje pass, samt medvetet vilat minst en dag mellan passen. Så det bara blir tre träningsdagar om man är ledig sju dagar. Och om jag vilat två dagar och vet med mig att jag inte kommer träna dagen efter heller skulle jag försökt köra lite armhävningar, pistol squats, chins från tvättställning och liknande.

Detta. Elternativt kan du köra helkropp men extremt lätt dagarna du annars hade vilat på.

CalleP
2014-04-28, 08:01
Även de veckor han kan träna 7 dagar i veckan?

Självklart inte.

CalleP
2014-04-28, 08:50
Självklart inte.

Menade att köra helkropp 7 dagar i veckan blir nog lite saftigt. Men hade kört helkropps pass med minst en dags vila emellan som rätt många har sagt. Då gör det inte så mycket ifall man missar ett par dagar.

Xtreme
2014-04-28, 09:07
Helkropp och inte träna 7 dagar även om du kan ;)

Finns en del helkroppsprogram som är uppbyggda så att vissa perioder kör man tungt och vissa lite lättare. Hur bra alternativ det är vet jag inte men annars skulle du kunna köra tungt de dagar du får till 2-3 pass och lättare de du får till 7.

Määng
2014-04-28, 09:21
Tips på vettigt helkroppsprogram?

Edit: kanske helt enkelt kör endagsträningen ur stickyn och lägger in knäböj?

lillmesen
2014-04-28, 09:27
någon med 1000+ poster här och medlem i 6år borde ju ha rudimentära i hur ett vettigt helkroppas bör se ut?

Typ
Frontböj 5set 5-10reps
Rumänska marklyft 3x10
Chins 5set
Dips 5set

som grund, tar minimalt med tid att mickla med

Määng
2014-04-28, 09:44
någon med 1000+ poster här och medlem i 6år borde ju ha rudimentära i hur ett vettigt helkroppas bör se ut?

Typ
Frontböj 5set 5-10reps
Rumänska marklyft 3x10
Chins 5set
Dips 5set

som grund, tar minimalt med tid att mickla med

Ja visst. Men vill gärna höra andras åsikter.

lillmesen
2014-04-28, 09:47
Ja visst. Men vill gärna höra andras åsikter.

Du borde själv veta vilka övningar etc du gillar att köra och behärskar.

Det blir också en mer intressant och givande diskussion om du själv delger dina förslag på hur du skulle ha lagt upp passet(passen)

Määng
2014-04-28, 09:52
Du borde själv veta vilka övningar etc du gillar att köra och behärskar.

Det blir också en mer intressant och givande diskussion om du själv delger dina förslag på hur du skulle ha lagt upp passet(passen)

Aight. Så här kanske.

1.

Böj 5x5
Bänk 5x5
Chins 3xMax
Biceps/Triceps superset 3x10-15
Vader
Mage

2.
Mark 5x3
Stående press 5x5
Rodd 3x8
Sidlyft 3x10-15
Baksida axlar 3x10-15
Vader
Mage

Edit: Jag har förövrigt hängt här tillräckligt länge för att veta att man får betydligt mindre svar om man i OP skriver ner ett program och ber om feedback än om man inte gör det. ;)

lillmesen
2014-04-28, 10:19
ja mindre svar, men oftast bättre och mer precisa

Jag skulle byta plats på baksida axlar och "Biceps/triceps" :)

Dock tycker jag att totalvolymen basövningar är för lite. Mängden underkropp kontra överkropp är slående.

Määng
2014-04-28, 11:53
ja mindre svar, men oftast bättre och mer precisa

Jag skulle byta plats på baksida axlar och "Biceps/triceps" :)

Dock tycker jag att totalvolymen basövningar är för lite. Mängden underkropp kontra överkropp är slående.

Ska testa passet du skrev. Är väl samma som Elliott Hulse rekommenderar om jag minns rätt.

lillmesen
2014-04-28, 12:48
Ska testa passet du skrev. Är väl samma som Elliott Hulse rekommenderar om jag minns rätt.

exakt, strenghtcamp. Jag hade mina helkroppspass på det här viset för flera flera år sedan.

Du kan lägga till isolationsövningar på slutet om du har tid/ork/lust.

exevision
2014-04-28, 14:13
Liknande situation för mig. Inte alltid jag kan träna då jag planerat det.
Jag försöker köra helkropps måndag, onsdag och fredag. Men kan jag träna tisdag och/eller torsdag och har viljan till det så tränar något av fronjböj, bänk eller böj med anpassad volym och anpassar volymen på följande pass. Tycker det känns bra.

Määng
2014-04-28, 16:16
exakt, strenghtcamp. Jag hade mina helkroppspass på det här viset för flera flera år sedan.

Du kan lägga till isolationsövningar på slutet om du har tid/ork/lust.

Hur var bröstutvecklingen med dips som enda övning?