Visa fullständig version : Går segt efter 7 veckors deffande, tips önskas!
maggothead
2014-04-27, 17:42
Hej skulle behöva lite tips/tankar om min deff som går ganska segt!
Jag kör ingen cardio untan jag styrketränar 3/4 gånger i veckan med tunga vikter, jag har faktiskt ökat i alla vikter under deffen!
Jag började på 80 kg ungefär och väger nu 76,5 kg och då har jag deffat i cirka 7 veckor enligt mig är det ett riktigt dåligt resultat. Jag har haft cirka 3 ätardagar då jag bara ätit en pizza och druckit lite läsk, annars ingen skräpmat eller läsk etc!
Jag ska ha i mig cirka 2700 kcal per dag för att behålla min vikt. Så jag började med -500 kcal som är rekommenderat Men jag tyckte det gick för sakta så har sänkt till -900 kcal nu istället, men har inte sett så mycket resultat varken i spegeln eller på vågen.
Jag äter cirka 150-230 kolhydrater per dag och ungefär 140-155 protein per dag sen cirka 70-85 fett. Ska jag sänka på något av detta fastän jag redan går på -900 i kcal underskott?
Tycker det är konstigt att jag inte går ner snabbare i vikt. Jag vet att cardio kanske hjälper men jag tycker det är så jävla tråkigt och jag har hört att det räcker med bara ett underskott för att klara sin deff.
Har en fråga ni som deffar äter ni vitt bröd? För jag har nämligen ätit ett speciellt protein bröd nästan 2 månader nu och börjar bli jävligt trött på det och samtidigt riktigt sugen på vitt bröd, förstör det deffen om man äter vitt bröd fast man har koll på kcal intaget?
Jag har antydan till några "rutor" neranför bröstmusklerna men som sagt det har gått väldigt segt resultatmässigt sen jag började deffa, så vad har ni för tips?
Sry för rörig tråd!
Jag äter glass, godis, vitt bröd och ost under både bulk och deff, det som spelar roll är hur många kalorier du har ätit för dagen, inte vad du äter (självklart spelar det även roll då raffinerad mat inte är det bästa att äta för mycket av). Dock så underlättar det för många som har en aptit som kräver större volym mat att dra ner på lättsmälta kalorier som t.ex vitt bröd, ost och "skräpmat" överlag just eftersom denna form av mat inte mättar lika bra som exempelvis mager kyckling, fullkorns-produkter och tyngre grönsaker som broccoli, som också innehåller mycket fiber vilket ger en högre mättnadskänsla och håller blodsockret på en jämnare nivå.
Ligger du på 900 kcal i underskott så tycker jag du ska höja ditt proteinintag ytterligare och ta dessa kalorier från ditt fettintag, lägg dig på ungefär 2,5-3g av din kroppsvikt på ditt proteinintag. Eftersom du ligger såpass långt ifrån balans är det bättre att höja proteinintaget ytterligare för att vara "säkrare" på att inte bli av med muskelmassa under viktminskningen, vilket proteinet hjälper till med.
Har du stått still ett tag i vikt och du vet att du ätit ~900 i underskott kan du antingen prova att sänka intaget ytterligare med en eller ett par hundra kcal och utvärdera viktutvecklingen, eller (av egen erfarenhet) höja intaget en dag eller två till balans och sen hoppa tillbaka på underskott igen, det kan få vikten att bara släppa och du kan helt plötsligt röra dig ner 1,5-2kg på vågen under kommande dagar med en fortsatt nedåtgående trend.
abstract
2014-04-27, 18:16
Med all sannolikhet kan du ändra två saker och få andra (bättre) resultat. Räkna mer noga, då du antagligen får i dig mer kcal än du tror. Felkällorna är många, och väl dolda i saker man inte tror. 15g sås, stekfett, smöret på brödet. Saker som följer med, men kanske adderar ihop i ett par hundra kcal.
Samt sänk intaget. Då du uppenbarligen ligger för högt kontra din balans. Uteblivna resultat är förmodligen en kombination av dessa två, så lika bra att gardera;)
Vitt bröd är ingen bov, stackars lilla härliga sak som fått sådant oförtjänt dåligt rykte. Det kanske inte innehåller så mycket protein, men absolut ingen dålig källa till kolhydrater. Ha koll på kcal-intaget bara, och njut. Äter vitt bröd varje dag själv.
maggothead
2014-04-27, 19:21
Okej skönt att höra att ni äter vitt bröd, då blir det att ta en hönökaks macka ikväll! ;)
Så jag kan alltså sänka intaget ytterligare fast jag ligger på -900 kcal? Skulle kunna funka bara man inte förlorar muskler det är jag väldigt rädd för vilket jag antar att dom flesta är!
Det viktigaste är att jag får i mig mycket protein, men finns det någon gräns för hur mycket kolhydrater och fett jag ska ha i mig? Eller är det okej runt 200+ kolhydrater?
Antar att det är precis nedanför brösten där min mage nu är hårdare än innan att det är där dom första "rutorna" visar sig? För jag har läst att det sista stället på kroppen som fettet lämnar är buken och det första som det kommer tillbaka till?
Nåja, uppskattar alla svar tack så mycket! :)
Okej skönt att höra att ni äter vitt bröd, då blir det att ta en hönökaks macka ikväll! ;)
Så jag kan alltså sänka intaget ytterligare fast jag ligger på -900 kcal? Skulle kunna funka bara man inte förlorar muskler det är jag väldigt rädd för vilket jag antar att dom flesta är!
Det viktigaste är att jag får i mig mycket protein, men finns det någon gräns för hur mycket kolhydrater och fett jag ska ha i mig? Eller är det okej runt 200+ kolhydrater?
Antar att det är precis nedanför brösten där min mage nu är hårdare än innan att det är där dom första "rutorna" visar sig? För jag har läst att det sista stället på kroppen som fettet lämnar är buken och det första som det kommer tillbaka till?
Nåja, uppskattar alla svar tack så mycket! :)
Du ligger inte på -900, helt enkelt. Det är teori, och som på andra områden anpassar man efter verkligheten. Du verkar ju ha ett underskott, men i verkligheten kanske det är -300.
maggothead
2014-04-27, 19:51
Okej, jo det kan stämma mäter i appen LifeSum från appstore och den kanske har fel. Sen är det svårt att mäta vissa maträtter etc.
Antar att jag kan sänka intaget ännu mer? Kanske med 200-300 kcal mindre?
Okej, jo det kan stämma mäter i appen LifeSum från appstore och den kanske har fel. Sen är det svårt att mäta vissa maträtter etc.
Nja, fel och fel, man får väl se det som en utgångspunkt för att sedan justera efter resultat. Händer det inget ligger du för högt/balans. Tror tipsen ovan är bra också. Ska du sänka kaloriintaget är det nog lämpligast att sänka andelen fett/kolhydrater för att hamna på lämpliga macros.
maggothead
2014-04-27, 21:29
Okej:) Men då sänker jag mitt kaloriintag med -200 mer så blir det ungefär 1700 kalorier per dag!
abstract
2014-04-28, 05:25
Som ovan nämner, du ligger förmodligen inte på -900 idag. Du ligger förmodligen på ett svagt underskott, som diffar lite upp och ner mellan dagarna. Så att du säger "jag lägger mig på 1700", kan lika gärna i praktiken alltså vara "jag lägger mig på 2100". Eller 2300. Men allt det här är bara siffror, det är mycket viktigare ATT det händer saker än att hitta en magisk siffra där allt händer.
Man brukar generellt säga, fokusera på att få i dig 2g protein per kilo kroppsvikt. Och 0.5g fett/kg kv. Sedan fyller man upp med kolhydrater tills man når sitt kalorimål.
Det är väldigt individuellt var fettet släpper, men ska man dra alla över en kam så ja; så brukar det te sig för oss män. Det är bara att nöta;)
lillmesen
2014-04-28, 07:24
3.5kg på 7veckor är ju 0.5kg i veckan i snitt :)
Börja med att tillgodose 2gram protein/kilo kroppsvikt, samt 1gram fett/kilo kroppsvikt, sedan fyller du på med kolhydrater; som lika gärna kan komma från vitt bröd som råris - det är upp till dig :)
Hej skulle behöva lite tips/tankar om min deff som går ganska segt!
Jag kör ingen cardio untan jag styrketränar 3/4 gånger i veckan med tunga vikter, jag har faktiskt ökat i alla vikter under deffen!
Jag började på 80 kg ungefär och väger nu 76,5 kg och då har jag deffat i cirka 7 veckor enligt mig är det ett riktigt dåligt resultat. Jag har haft cirka 3 ätardagar då jag bara ätit en pizza och druckit lite läsk, annars ingen skräpmat eller läsk etc!
Jag ska ha i mig cirka 2700 kcal per dag för att behålla min vikt. Så jag började med -500 kcal som är rekommenderat Men jag tyckte det gick för sakta så har sänkt till -900 kcal nu istället, men har inte sett så mycket resultat varken i spegeln eller på vågen.
Jag äter cirka 150-230 kolhydrater per dag och ungefär 140-155 protein per dag sen cirka 70-85 fett. Ska jag sänka på något av detta fastän jag redan går på -900 i kcal underskott?
Tycker det är konstigt att jag inte går ner snabbare i vikt. Jag vet att cardio kanske hjälper men jag tycker det är så jävla tråkigt och jag har hört att det räcker med bara ett underskott för att klara sin deff.
Har en fråga ni som deffar äter ni vitt bröd? För jag har nämligen ätit ett speciellt protein bröd nästan 2 månader nu och börjar bli jävligt trött på det och samtidigt riktigt sugen på vitt bröd, förstör det deffen om man äter vitt bröd fast man har koll på kcal intaget?
Jag har antydan till några "rutor" neranför bröstmusklerna men som sagt det har gått väldigt segt resultatmässigt sen jag började deffa, så vad har ni för tips?
Sry för rörig tråd!
Du kör ingen cardio. 3-4 gg veckan och har ökat i styrka samt gått från 80-76.5 kg och fortfarande äter rätt bra med kolhydrater (så antar att du är helt ok mätt om dagen).
För mig låter det som rätt så bra resultat. Jag körde 6 veckor med 1800kcal per dag och gick knappt ner 1-2 kg :(
jag använder mig varje dag utav lifesum appen, det är inget fel med den, om du är osäker på om du reggar rätt matvara kan du alltid scanna matvaran direkt i appen och således få fram exakt vilket märke etc etc, tänk också på att bara för att du får fram att du ätit 1700kcal på appen så behöver det ju inte vara så. du kan ju glömt någonting, lagt till lite för mycket etc etc, lifesum är ju bara en mall för att hålla någorlunda koll på vad man har ätit vid dagens slut.
maggothead
2014-05-01, 18:49
Abstract: Japp har sänkt med 100 mindre kcal per dag nu:) Stämmer nog mycket väl att jag får i mig mer än vad jag tror.
Lillmesen: Jo jag antar att det är helt okej ändå, men borde man inte gå ner när man går på nästan -900 kcal underskott än 0.5 kg? Fast det stämmer nog att det blir lite mindre än -900 då jag inte kan räkna allt exakt och jag får i mig lite mer kalorier än jag tror.
Jassja: Antar att det är helt okej resultat ändå, såg din tråd där du har "resultatet" som jag vill ha innan din deff ens börjat ;) gieef
Nippman: Tack så mycket visste inte att man kunde scanna! Lär hjälpa en hel del.
Så jag ska bara vänta antar jag och ha detta nya lägre kaloriunderskottet samt gymma på. Skulle det funka senare när man är klar med den "hårda" deffen att gå på cirka -500-400 underskott där man äter vad man vill då på sommaren eller är det waste? Det handlar ju bara om kalori in och kalori ut liksom! Borde funka.
Abstract: Japp har sänkt med 100 mindre kcal per dag nu:) Stämmer nog mycket väl att jag får i mig mer än vad jag tror.
Lillmesen: Jo jag antar att det är helt okej ändå, men borde man inte gå ner när man går på nästan -900 kcal underskott än 0.5 kg? Fast det stämmer nog att det blir lite mindre än -900 då jag inte kan räkna allt exakt och jag får i mig lite mer kalorier än jag tror.
Jassja: Antar att det är helt okej resultat ändå, såg din tråd där du har "resultatet" som jag vill ha innan din deff ens börjat ;) gieef
Nippman: Tack så mycket visste inte att man kunde scanna! Lär hjälpa en hel del.
Så jag ska bara vänta antar jag och ha detta nya lägre kaloriunderskottet samt gymma på. Skulle det funka senare när man är klar med den "hårda" deffen att gå på cirka -500-400 underskott där man äter vad man vill då på sommaren eller är det waste? Det handlar ju bara om kalori in och kalori ut liksom! Borde funka.
Jag tror det är ett tankefel du gör här, då din balans förmodligen inte ligger på 2700, utan kanske närmare 2300-2400. Men en sänkning funkar ju i vilket fall som helst.
Vikten går neråt och du blir samtidigt starkare. Något gör du ju rätt iallafall :)
Som sagt innan, du går ju ner 0,5 kg i veckan ändå.
maggothead
2014-05-18, 23:42
Har nu deffat i cirka 11 veckor och jag äter 1700 kcal per dag vilket är cirka 800-900 minus i kcal. Jag vet att jag borde bulkat mer innan deffen men jag vill ha lite fina rutor till stranden iaf och kunna ligga på balans i sommar, kan ju inte vara för mycket begärt?
Kör lite intervaller nu också dagarna jag inte styrketränar.
Har börjat bli ett litet "hål" i mitten på magen om jag känner kan vara på G kanske?
Här kommer en bild: https://imageshack.com/i/n6wf4cj
Va tror ni?(OBS: bröstmusklerna ser mindre ut än vad dom är, jag suger på att ta kort;) )
Hade velat vara kvar i juni är det ens någon möjlighet? Jag har väldigt svårt att se progress på magen då det säkert är på andra ställen jag förlorar fett på :(
Starvation
2014-05-19, 05:49
Har nu deffat i cirka 11 veckor och jag äter 1700 kcal per dag vilket är cirka 800-900 minus i kcal. Jag vet att jag borde bulkat mer innan deffen men jag vill ha lite fina rutor till stranden iaf och kunna ligga på balans i sommar, kan ju inte vara för mycket begärt?
Kör lite intervaller nu också dagarna jag inte styrketränar.
Har börjat bli ett litet "hål" i mitten på magen om jag känner kan vara på G kanske?
Här kommer en bild: https://imageshack.com/i/n6wf4cj
Va tror ni?(OBS: bröstmusklerna ser mindre ut än vad dom är, jag suger på att ta kort;) )
Hade velat vara kvar i juni är det ens någon möjlighet? Jag har väldigt svårt att se progress på magen då det säkert är på andra ställen jag förlorar fett på :(
Du skulle bulkat längre yes. Och det är tveksamt att du hinner ner till ditt mål innan sommaren. Men jag hade kört på o försökt iaf. Sen kan du ju lägga dig på balans i sommar för det tenderar att bli svårt att deffa ;). Efter det hade jag packat muskler till nyår sen börjat dieta för sommaren.
Shqypnia
2014-05-19, 09:32
Mitt råd är likt ovanstående. Bulka sakta fram till Dec- Jan sen påbörja en deff fram till sommaren (det ska gå långsamt därav den långa tiden) och ha som delmål 1 att se bra ut i stranden. Du kan omöjligt få din drömkropp fram till nästa sommar (och absolut inte denna) utan sätt upp delmål och gör progressiva framsteg.
Tålamod. Det är kanske det viktigaste du måste lära dig inom "branschen".
Good luck Chuck.
maggothead
2014-05-19, 22:57
Okej, ja blir balans nu i sommar det ska bli skönt somfan! :)
Vill tillägga att jag nöjer mig med "4-pack" Och jag känner samtliga 4 och det känns som det är väldigt lite kvar för att dom ska synas när jag inte spänner.
Det blir att fortsätta och eventuellt kanske sänka intaget ännu mer 1-2 veckor och köra hårdare intervaller!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.