handdator

Visa fullständig version : Hur räknar ni era kalorier?

Xtreme
2014-04-27, 13:03
Har alltid tyckt att det verkar riktigt jobbigt att hålla på att räkna kalorier och därför undvikit det. Har dock bestämt mig för att testa det och undrar därför hur ni gör för att få tips på smidigaste sättet?

Använder ni någon telefon-app? Webbtjänst? Excel?
Väger ni all mat och dryck eller höftar ni till det? Ex om ni ex smakar två vindruvor, hur gör ni då?

Egentligen är jag som sagt ute efter något smidigt sätt att veta hur mycket kalorier jag får i mig utan att behöva spendera för mycket tid på det. Planerar att lägga mig på minst -500.

Paperweight
2014-04-27, 13:06
Väger maten, kollar näringsvärde/kcal och räknar i excel :)

AEB
2014-04-27, 13:18
Ladda ner lifesum. Bästa appen enligt mig.

Brukade förut vara riktigt noga och väga allt. Skulle nog inte påstå att jag väger något förutom potatis och godis. Har du ris och vill äta 2 dl ris så lägger du bara in 2 dl ris (okokt vikt, är nog ca 120 gram) i din app. Samma sak med majonäs och andra såser. Häller jag upp 1 msk majonäs så brukar jag höfta ganska mycket. Det tar dock ett tag innan man kommer in i det här med att höfta, men använd dl, msk som grund för att räkna matens kalorier. Mycket smidigare än att ha med sig en våg. Skulle aldrig kunna haft med en våg i skolmatsalen tex.

Dewon
2014-04-27, 13:25
Har gjort det i drygt en månad nu, jag skriver upp allting jag äter och mängd vilket betyder att jag väger allting jag äter hemma. Går fortfarande i skolan och där försöker jag att hålla det simpelt, tar oftast det "renaste" som bjuds, alltså typ ris och kött utan sås för att lättare kunna räkna ungefär.

Skriver upp i Anteckningar inne på mobilen, varje dag, varje måltid.

cancion
2014-04-27, 13:40
Telefonapp.

FatSecret (http://www.fatsecret.se/)

Är riktigt enkel och går snabbt att lägga till livsmedel.

krubkungen
2014-04-27, 14:01
Lifesum.

Ungkarlsliv
2014-04-27, 14:03
dumbbell.se är det överlägset smidigaste jag har hittat.

PureWhey
2014-04-27, 14:03
Räknar inte, vet på ett ungefär hur en dag ser ut på balans. Blir enkelt att ta bort eller lägga till lite då.

Snubben
2014-04-27, 15:16
Räknar inte, vet på ett ungefär hur en dag ser ut på balans. Blir enkelt att ta bort eller lägga till lite då.

Kör liknande, aldrig räknat men efter ett tag lär man sig på ett ungefär vad man ska ligga på och hur man kan ändra några enkla saker för att gå upp eller ner.

maattee10
2014-04-27, 15:16
dumbbell.se är det överlägset smidigaste jag har hittat.

+1:hbang:

Jeml
2014-04-27, 15:46
Skjuter med höften och räknar lite på det i huvudet bara. Är inte så jäkla noga.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Barbastark
2014-04-27, 16:38
När jag räknade så var det mha lifesum-appen (fd Shapeupclub) + främst livsmedelsverkets databas samt förpackningarnas näringsförteckning varifrån jag lade in värdena i appen.

Nu under pågående deff har jag så gott som enbart kört med dl-mått till tex protte-pulvret å havregrynen, samt "nävar" för tex nötter. I övrigt helt på känn. Samt räknat lite löst i huvudet på vad jag kan ha förbrukat under dagen.

Har vart den mest effektiva och effort-lösa deffen hittils nu när jag kört på känn. Och tror det kanske tom skulle gått ännu bättre om jag inte ens använt de "mått" jag använt.

Dock tror jag definitivt det är bra att få ett hum om hur mycket kcal osv mat innehåller och hur dessa mängder "ser ut". Men sedan i så hög grad som möjligt släppa dessa stödhjul och börja lite mer på kroppens signaler.

G_lund
2014-04-27, 16:47
Räknar 3-5 dagar i veckan och har gjort så i ungefär en månad.

Använder appen MyFitnessPal.
Den är långt ifrån optimal men fungerar bra för mig som bara vill ha koll på kalorier och näringsfördelning.

Vanligtvis skriver jag upp det jag äter i ett block, räknar samman allt innan kvällsmaten och bestämmer därefter vad jag äter innan läggdags.

Nu är jag inte speciellt anal med det heller. Höftar oftast oljor och stekfett.

Sheogorath
2014-04-27, 17:00
Väger maten, kollar näringsvärde/kcal och räknar i excel :)

+1

Ex om ni ex smakar två vindruvor, hur gör ni då?

Jag vet hur två vindruvor smakar :)

Kort sagt gör jag det inte. "Nej, tack". Jag planerar maten en vecka och ser till att ha maten hemma som ska ätas. Sådant som jag ska ta med till jobbet (lunchlådor) förbereder jag veckan innan och har i frys eller kyl. Proteinpulver, godis mm som ska användas i samband med träning vägs upp i påsar och tas med dit jag ska.

Det här tar bort fokus från maten. Jag behöver inte hålla på att tänka "ska jag äta detta eller detta" och sen när jag väljer att göra det knappa in det i en app, leta upp näringsvärden etc. Jag äter det jag planerat att äta så maten blir helt en icke-fråga. Det samma gäller träningen. Tankefokus kan läggas på annat.

slackerguru
2014-04-27, 20:20
Räknar ut allt på dumbell.se
Gör fyra stycken olika kostalternativ och varierar mellan dessa i några veckor, detta underlättar eftersom jag då bara behöver väga maten och aldrig lägga in den på dumbell.
När jag når en platå och måste sänka kalorierna gör jag fyra olika alternativ igen och fortsätter mig framåt.

Stor Hård Ådrig
2014-04-27, 20:27
Lifesum, ruskigt skön imo. Som tidigare nämnt är det f.d. ShapeUp.

raddum
2014-04-27, 20:29
Ett sätt som jag tycker funkar när man vill räkna kalorier utan att vara neurotisk är att skriva in uppskattade mått i myfitnesspal. Den appen har ibland även mått som "en stor banan" "normalstort ägg" osv. Du kommer aldrig vara exakt på detta vis, men mer än nog för att gå upp/ner i vikt med hyfsat precision