handdator

Visa fullständig version : Stämmer det att det tar längre tid för kroppen att återhämta sig från tunga marklyft?

Frågenarkomanen
2014-04-27, 02:12
Hej!

Lite här och där på internet, på ganska många ställen faktiskt, så påstås det att just marklyft är en övning man lätt tränar "för mycket" av, så att man inte hinner återhämta sig utan att det sabbar annan träning (t ex helt slut korsrygg förstör ju både för böj och roddar).

ja som ni märker har jag svårt att uttrycka exakt vad jag menar, men andemeningen i frågan är iaf om marklyft tar (extra lång/mycket) tid att återhämta sig ifrån i jämförelse med t ex tunga knäböj som på många sätt påminner om marklyft.

Anledningen till detta verkar variera beroende på vem man frågar, men ganska många påstår att korsryggen inter återhämtar sig jättesnabbt.

Jag googlade en snabbis nu, för att hitta några exempel. Tog dessa två (har bara sett Broz's citat tidigare):

Jason Ferruggia: http://jasonferruggia.com/drop-the-deadlift/

"Averrage Broz's gym": https://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/max_out_on_squats_every_day Deadlifts tax the back too much and take too long to recover from. If you're going to deadlift, do sets of 2-3 fast pulls in the 70-85% range.

Nu tränar Broz tyngdlyftare och inte marklyftare men det är ändå intressant ur den här frågeställningens synvinkel

Så, vad säger ni? Är det svårare att återhämta sig från marklyft, och i sådana fall: varför är det så? Är det p g a att man kan använda så mycket vikt? Fast då borde ju benpress vara den jobbigaste övningen...!

Please help me!!

bighulken
2014-04-27, 05:20
Njaaa. kan bero på att ryggen används hela tiden i det vanliga livet också. Samt i allt man gör i princip. man spänner ju bålen när man står upprätt.

Själv brukar jag köra tunga mark, högst vart 10:e dag. innan dess har inte min ländrygg återhämtat sig. om det nån gång skulle bli mindre vila , så kör jag lite sumomark stile i stället då, då får länden inte så hög belastning utan i stället bröstrygg/ben mera.

Så visst behöver ryggen vila, som allt annat på kroppen då. Men benpress behöver inte lika mkt vila, för dessa övningar gör man inte direkt i vanliga livet.

Musken
2014-04-27, 08:48
anledingen till att det kan upplevas att korsryggen återhämtar sig långsammare beror väl snarare på att den belastas ofta om man har mark, rodd och böj på olika och flera dagar i veckan, inte att man kör specifikt mark?

Ungkarlsliv
2014-04-27, 08:56
Beror nog lite på ens lyftarteknik också. När jag tidigare hade kass teknik och svaga ben, så drog jag extremt mycket med ryggen och den rundade sig lätt och det gjorde att jag kände mig sliten som fasen av att köra marklyft, men när jag fixade teknik och svaghet så att jag använde lår/säte betydligt mer, så kan jag dra mark 5-6 ggr i veckan utan att jag stagnerar i styrka.

Bubblan84
2014-04-27, 09:09
Många snackar ju om att tunga mark belastar CNS väldigt mycket också. Kan tänka mig att det ligger något i det. Då handlar det ju inte om huruvida ryggens muskler hinner återhämta sig eller inte.

Rahf
2014-04-27, 09:40
Med marklyft är det inte bara direkt muskulär utmattning, utan det tär också på psyket. Det är mer än en gång man känt sig knäckt i flera dagar.

Wormzie
2014-04-27, 18:24
marklyft måste programmeras smart. själv lyfte man för tungt för ofta och med dålig teknik och då kan man ha kul under en begränsad tid sen blir det värre :p

MtotheM
2014-04-27, 18:27
Extra lång visst. Men jag tycker att vilan ofta överdrivs. Jag har tidigare kört 3ggr/v i typ 6månader+ max-tungt utan större problem.

Linjedomarn
2014-04-27, 18:34
Längre än t.ex bänk, ja. så länge som folk tror?, nej.

Tobbey
2014-04-27, 18:34
Jag har kommit undan med maxtunga marklyft nästan varje dag senaste månaderna genom att köra variationer på vanliga smalmark, där jag lyfter som mest. Exempelvis har jag kört mycket raka marklyft och marklyft med ryckfattning, där jag maxlyfter 20-40kg under min smalmark, så det blir inte samma påfrestning även på maxtunga vikter i dessa varianter just eftersom det ändå är en bit ifrån vad jag kan prestera till "max", get it? :D

Har dock känt en "fin linje" som, om den gås över, skadar återhämtningen för mycket. Man fick lyfta smart.

Wormzie
2014-04-27, 18:39
Jag har kommit undan med maxtunga marklyft nästan varje dag senaste månaderna genom att köra variationer på vanliga smalmark, där jag lyfter som mest. Exempelvis har jag kört mycket raka marklyft och marklyft med ryckfattning, där jag maxlyfter 20-40kg under min smalmark, så det blir inte samma påfrestning även på maxtunga vikter i dessa varianter just eftersom det ändå är en bit ifrån vad jag kan prestera till "max", get it? :D

Har dock känt en "fin linje" som, om den gås över, skadar återhämtningen för mycket. Man fick lyfta smart.

exakt så!

Hackenschmidt
2014-04-27, 18:56
Anekdotiskt sover jag som en gris efter marklyft och ställer jag inte klockan känns det som jag kan sova i 15h. Men lite tveksam metodologi och urval i min studie kanske

collieweed
2014-04-27, 19:07
Dock verkar ju inte frekvensen vara lika viktig för marklyften jämfört med tex knäböj.
Någon dom vet hur det ligger till volymen?

Carcer
2014-04-27, 21:46
Allt handlar om programmering, du kan marklyfta ofta.

Jokester
2014-04-28, 05:55
Marklyft är i bästa fall en värdelös övning för många hobbybyggare, i värsta fall är den till och med dålig och förstör mer än den ger.
Många är de som fått annan träning typ böj lidande av just marklyft.

Med det sagt är det en väldigt bra övning i rätt ändamål om den utförs rätt.

IvarLudvig
2014-04-28, 06:37
Extra länge? Nja. Tycker det tar lika lång tid att återhämta från t ex tunga böj.

Philley
2014-04-28, 07:08
Lägger man upp ett bra program där man inte maxar varje gång funkar det perfekt att markar några gånger i veckan. Jag brukar köra minst ett lätt markpass och minst ett tyngre på 80% av 1rm. Sen så kan man ju toppa inför tävling etc.