Visa fullständig version : Har jag något att deffa till? (Bilder)
Hej. Jag har haft gymkort i ca 1.5 år nu. Jag har dock inte vetat vad jag hållt på med under hela denna tid. Jag har gått från ca 60-65kg till 84kg (180cm). Jag har bara bulkat. Jag tycker att jag fortfarande är ganska liten så jag vill igentligen inte deffa men jag börjar ju bli ganska fet (vilket jag tror har med min dåliga sömn att göra, 6.5-7h), så jag funderar på om jag borde deffa ned ett par kilo, till typ 79-80kg, till sommaren och kanske igenom sommaren?
Har jag något att deffa till? Av mått så har jag uppmätt ca 15-16 % BF. En annan anledning till att jag funderat på deff är att studier här på forumet har ju talat om att det ej är bra att ligga över 15% BF då fettceller aldrig riktigt försvinner.
Senast jag kollade var mina mått:
armar spända: 39.5 cm
ben spända: 62.5 cm
vader spända: 42.5 cm
midja(typ vid naveln): 87 cm
underarmar: 33cm
Man är inte liten på 84kg/180cm (ja det beror på vem man frågar, men mycket större än så i bra form är det inte många som lyckas nå under en livstid).
Jag tror inte du blir fet av att sova 7h/natt.
Du ligger nog en (bra) bit över 15% bf.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Man är inte liten på 84kg/180cm (ja det beror på vem man frågar, men mycket större än så i bra form är det inte många som lyckas nå under en livstid).
Jag tror inte du blir fet av att sova 7h/natt.
Du ligger nog en (bra) bit över 15% bf.
Okej då är det kanske bäst att börja deffa! Tror du jag kommer se större ut om jag gör det dock?
Är 2kg/månad en för snabb viktnedgång?
Edit: Ännu en till fråga, hur bör macrosen vara ungefär? Jag har skaffade myfitnesspal och tycker att det är en smidig app att använda! Skulle detta funka? 278g kolh, 216g prot & 60g fett?
Större vet jag inte, men du ser garanterat mer muskulös och tränad ut på 70-75kg.
Stor Hård Ådrig
2014-04-26, 12:28
Okej då är det kanske bäst att börja deffa! Tror du jag kommer se större ut om jag gör det dock?
Är 2kg/månad en för snabb viktnedgång?
Edit: Ännu en till fråga, hur bör macrosen vara ungefär? Jag har skaffade myfitnesspal och tycker att det är en smidig app att använda! Skulle detta funka? 278g kolh, 216g prot & 60g fett?
Ser ut att vara bra macros. Justera kolhydraterna utefter viktförändringens tempo. Går du ner för fort, lägg på lite kolhydrater och om det inte händer så mycket, skär ner där.
Ser ut att vara bra macros. Justera kolhydraterna utefter viktförändringens tempo. Går du ner för fort, lägg på lite kolhydrater och om det inte händer så mycket, skär ner där.
Vad tycker du att en bra viktnedgång är per vecka? 0.5 kg?
0,5 per vecka är en lagom och bra takt. Glöm inte träningen under tiden.
0,5kg / vecka är inte för snabbt. Om du vill så kan du gå ner snabbare, det blir en lång deff om du ska gå ner så sakta hela vägen
Makrosen ser bra ut. Jag brukar tänka cirka 200g protein och 40-50g+ fett på deff (väger 80-85kg då).
Barbastark
2014-04-26, 14:22
Av bilderna att döm har du definitivt tillräckligt med muskelmassa för att deffa lite.
6-pack utan att se rexy ut går garanterat.
0,5kg / vecka är inte för snabbt. Om du vill så kan du gå ner snabbare, det blir en lång deff om du ska gå ner så sakta hela vägen
Makrosen ser bra ut. Jag brukar tänka cirka 200g protein och 40-50g+ fett på deff (väger 80-85kg då).
Jag hade inte tänkt att deffa jättelänge, kanske 7-8 veckor (för kort tid?), dvs till början av sommarlovet. Sedan hade jag tänkt att bulka långsamt och att följa ett riktigt träningsprogram.
Om jag går ner typ 0.8 kg i veckan så blir det efter 8 veckor en total viktnedgång på 6.4 kg. Jag hamnar då på 77.6 kg. Skulle det vara för snabbt? Om jag ser till att sköta träning och kost bör jag kunna behålla lite massa?
Du kan behålla all massa om du går ner 0,8kg/v.
Jag skulle inte rekommendera dig att bulka över 15% igen, tror du kan ha över 20 nu.
Men jag kan gissa fel, och det lär märkas när du kommer ner mot 10-12% :)
Jag skulle inte rekommendera dig att bulka över 15% igen, tror du kan ha över 20 nu.
Jag tror nog inte jag har över 20%bf, ljuset blir lite konstigt på bild, tycker att armarna ser mer definierade ut i verkligheten. Men hursomhelst, finns det nått generellt samband med antal kilo för att gå ned för att förlora 1% BF? Och är det en dum idé att byta från en tidigare använd brosplit (där jag ej tränar musklerna mer än 1gång/vecka) till något med typ tre helkroppspass i veckan, vid deff?
Edit: Hur stort kcal underskott är 0.8kg i veckan? typ 600?
Stor Hård Ådrig
2014-04-26, 15:57
Vad tycker du att en bra viktnedgång är per vecka? 0.5 kg?
0.5-1% av din kroppsvikt per vecka ungefär så är det lugnt. Du kan nog börja på 1% sen om du börjar bli ensiffrigt får du nog lägga dig närmare 0.5%.
Barbastark
2014-04-26, 15:57
Men hursomhelst, finns det nått generellt samband med antal kilo för att gå ned för att förlora 1% BF?
Nja. Hur mkt 1% är är ju beroende på vad du väger = dynamiskt.
Och är det en dum idé att byta från en tidigare använd brosplit (där jag ej tränar musklerna mer än 1gång/vecka) till något med typ tre helkroppspass i veckan, vid deff?
Ett "säkert kort" över ett vitt spann av sammanhang för bra resultat när det kommer till styrketräning är att köra varje muskelgrupp 2ggr/v. Så jag skulle sikta där nånstans. Fördelat på ca 3-4 pass. Och om så krävs, minska volymen innan du minskar intensiteten (vikten på stången).
Edit: Hur stort kcal underskott är 0.8kg i veckan? typ 600?
Man brukar räkna på att 1kg fett är ca 7000kcal. Så (7000*0.8)/7=800kcal underskott/dag för minus 0.8/v. Teoretiskt.
Skulle kunna tro att det är jag som har skrivit tråden själv. Satt i samma sits själv och funderade på om det ens var värt att deffa men efter att ha läst runt och frågat lite kom jag fram till att jag skulle köra på. Kände att jag ville bli av med lite mage nu till sommaren samtidigt som man får mindre att deffa bort nästa år om man nu skulle vilja det. Det går ju också alltid att avbryta om man skulle vilja det, lycka till!
Sheogorath
2014-04-26, 17:14
Det är ologiskt att sikta på en fast nedgångstakt, typ 0,8 kg under hela dieten. Hela grejen med att välja tempo är ju att man vet att energifrisättningen från fett är begränsad. Man deffar för att gå ner i fettvikt. Följden av detta är också att nedgångstaken (underskottets storlek) bör minska allteftersom.
Nej verkligen inte. 20% är bulkigt på riktigt, inte muskulös + normalviktig. Jag tror 15% är en rätt bra uppskattning. Man kan antyda magrutor, ryggen ser relativt lean ut och det gäller även benen. Så himla högt kan inte kroppsfettet vara.
Min åsikt på frågan är att det kan säkert vara en bra idé att deffa inför sommaren. Dels för att skaffa sig erfarenhet men även för att det är lättare för de flesta att göra det när det är varmt och soligt. Sen det där resonemanget med att där är hormonella nackdelar med att börja krypa upp mot 20%. Att deffa i nu-läget innebär även att man inte behöver panikdeffa, vilket kanske blir tvunget om man fortsätter och bulka på och sen i framtiden ska ner hela vägen från just 20% till 10-12 (eller ännu lägre). Jag tror det är bra med långsamma viktnedgångar då kroppen fortfarande kan prestera relativt bra och inte kommer lika mycket ur balans som vid högre kaloriunderskott.
Visst kan man deffa lugnt från 20% också men hur många har psyket till att hålla ett lagom tempo hela vägen därifrån till 10% t ex?
lillmesen
2014-04-26, 18:50
DEff på dig vore opti! :D
Gäller det tjejer med ? Alltså över 15% bf så ska man ej bulka mer
karamellsaus
2014-04-26, 20:44
Alltså va, över 20% ? Är vissa personer här inne galna? Det där är INTE 20%, mycket närmare 15, om ens det.
Och ja, du har en hel del muskelmassa där under, det syns tydligt. En deff kommer bara göra dig gott.
Hur är dina styrkestats?
Alltså va, över 20% ? Är vissa personer här inne galna? Det där är INTE 20%, mycket närmare 15, om ens det.
Och ja, du har en hel del muskelmassa där under, det syns tydligt. En deff kommer bara göra dig gott.
Hur är dina styrkestats?
Jag har aldrig maxat. Men enligt en kalkylator så tar jag 105-110kg bänkpress, ca 150-155kg knäböj och 170kg marklyft. Tar säkerligen dock inte så mkt i marklyft. Har inte gjort det på en månad då sjukdom o semester etc har hindrat det den senaste månaden
En annan anledning till att jag funderat på deff är att studier här på forumet har ju talat om att det ej är bra att ligga över 15% BF då fettceller aldrig riktigt försvinner.
Whöt? Dethär vill jag veta mer utav. Va hette tråden?
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Kommer inte ihåg men jag är säker på att King Grub skapade tråden :P
Knatcharn
2014-04-26, 23:15
Ser ut som ett bra läge för deff. :thumbup:
Sheogorath
2014-04-27, 07:41
Han blandar ihop två saker. Det ena är att fettceller i princip aldrig försvinner, det blir bara större eller mindre och ju fler fettceller man har desto lättare är det att lägga på sig fettmassa. Och vid snabb eller stor viktuppgång i fettvikt kommer kroppen svara med att också producera fler fettceller. Och det andra skulle vara att ju fetare man är desto större andel av ens viktuppgång kommer vara fett - å andra sidan: efter en deff har man tappat främst fettvikt och även då kommer kroppen vara benägen att främst lägga på sig fett. Den vill ersätta det den förlorat, helt enkelt.
Det bästa är att aldrig ha varit fet någonsin, och om detta inte går i alla fall se till att aldrig bli fetare än man varit tidigare.
Han blandar ihop två saker. Det ena är att fettceller i princip aldrig försvinner, det blir bara större eller mindre och ju fler fettceller man har desto lättare är det att lägga på sig fettmassa. Och vid snabb eller stor viktuppgång i fettvikt kommer kroppen svara med att också producera fler fettceller. Och det andra skulle vara att ju fetare man är desto större andel av ens viktuppgång kommer vara fett - å andra sidan: efter en deff har man tappat främst fettvikt och även då kommer kroppen vara benägen att främst lägga på sig fett. Den vill ersätta det den förlorat, helt enkelt.
Det bästa är att aldrig ha varit fet någonsin, och om detta inte går i alla fall se till att aldrig bli fetare än man varit tidigare.
Detta förklarar ju förra bulkstartens initiala viktuppgång ")
Jag tänkte fråga en fråga nu när några dagar på deffen gått. I april så hade jag mycket i skolan, har gymmat lite och sovit dåligt. Första passen på ett tag denna veckan så var jag därför ganska mycket svagare i marklyft och bänkpress. I bänkpress gjorde jag 85x4 (normalt 85x8) och marklyft 120x5 (normalt 145x5). Kan det bli svårt att komma tillbaka i samma styrka efter ett uppehåll nu när jag ligger i deff?
Sheogorath
2014-05-01, 15:10
Jag tänkte fråga en fråga nu när några dagar på deffen gått. I april så hade jag mycket i skolan, har gymmat lite och sovit dåligt. Första passen på ett tag denna veckan så var jag därför ganska mycket svagare i marklyft och bänkpress. I bänkpress gjorde jag 85x4 (normalt 85x8) och marklyft 120x5 (normalt 145x5). Kan det bli svårt att komma tillbaka i samma styrka efter ett uppehåll nu när jag ligger i deff?
Sådana skillnader kan handla om dåligt glykogenstatus i musklerna och eventuellt teknisk ovana. Det är inga problem att öka rejält i styrka i början av dietperioderna om man levt suboptimalt under sin "bulk".
Sådana skillnader kan handla om dåligt glykogenstatus i musklerna och eventuellt teknisk ovana. Det är inga problem att öka rejält i styrka i början av dietperioderna om man levt suboptimalt under sin "bulk". Vad menar du med glykogenstatus? Att det att det för tillfället är dåligt med lagrat glykogen i musklerna? Är det något man kan rätta till i en deff?
Vad menar du med glykogenstatus? Att det att det för tillfället är dåligt med lagrat glykogen i musklerna? Är det något man kan rätta till i en deff?
Ja, genom att fylla på med glykogen.. det finns många här på kolo som en dag i veckan äter en större mängd kolhydrater under deff, just för att fylla på glykogen lagret.
Ja, genom att fylla på med glykogen.. det finns många här på kolo som en dag i veckan äter en större mängd kolhydrater under deff, just för att fylla på glykogen lagret.
Intressant :). Görs det på en dag när man inte tränar? Hur mycket protein och fett äter man den dan? Ligger man på överskott?
Intressant :). Görs det på en dag när man inte tränar? Hur mycket protein och fett äter man den dan? Ligger man på överskott?
Det finns ingen speciell regel för det men många väljer att ha "ätardagen" eller "carb refeeden" på en träningsdag efter X antal dagar av lågkolhydrat.
Vissa kör överskott andra kör balans men med mer carbs. Jag föredrar överskott med mycket carbs de dagar jag refeedar.
Det här har inte bara att göra med glykogen inlagring btw utan även om leptin nivåer och psykologin att kunna äta sig mätt.
Sådana skillnader kan handla om dåligt glykogenstatus i musklerna och eventuellt teknisk ovana. Det är inga problem att öka rejält i styrka i början av dietperioderna om man levt suboptimalt under sin "bulk".
Du hade rätt med tekniken. Andra passet tillbaka så lyckades jag göra 85x6 så det är 2 reps mer än förra gången iallafall. Får hoppas på att jag kommer tillbaka till 8 nästa pass!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.