handdator

Visa fullständig version : Öka i muskler när man tränar mycket cardio

LtSpeirs
2014-04-25, 10:05
Hej gott folk,

Behöver få lite feedback kring min kost och förhoppningsvis några förbättringstips.

Först, vad jag är ute efter är att öka min muskelvolym. Detta vill jag göra även fast jag tränar mycket cardio i veckan och inte likka ofta styrketränar.

Jag tränar 6-7 gånger i veckan. Med 1 vilodag per vecka. Så ibland tränar jag 2 gånger per dag.

* Kampsport 2 gånger i veckan.
* Fotboll 2 gånger i veckan.
* Gym 2-3 gånger i veckan.

Kosten en vanlig träningsdag.

Frukost:
08-90:00 2-3 dl havregrynsgröt 6 + hallonsylt.

Tränar 11:00-11:30
Har tagit BCAA tidigare innan varje pass. Men funderar nu på att sluta för att jag tror inte det tillför någon effekt då magsäcken fortfarande utsöndrar aminosyror sedan frukosten. Rätta mig om jag har fel.

12:30 Lunch. Större delen av dagens kolhydrat+proteinintag.
EX: Chili con carne(nöt köttfärs, kidney bönor)300 g köttfärs + basmatiris 150-200 gram.

16:00 Kvarg 500g. 60g protein.

19:00-20:00 middag
Laxröra(ca 250 gram lax) +bulgur100 gram+ avokado, grönsaker.

Dagar som jag tränar cardio brukar jag skära ner på kolhydrater. Bör jag ha samma nivå kolhydrater på cardio dagar som styrketräningsdagar? Då jag är ute efter att öka muskelvolymen? Vill ju dock inte lägga på mig extra bukfett.

Nuvarande passet ser ut så här:

4-5 övningar med 4 set i varje övning och 8-12 reps beroende på övning.
Jag har läst mycket den senaste tiden om vikten att sätta musklerna under press i en längre period. Istället för att köra 3-4 övningar med 2-3 set och 6-7 reps svintungt.

Tror jag totalt ligger på ca 130-150 g protein per dag.
Mitt kaloribehov för att öka i vikt är ca 3200 kcal. Men frågan är väl om jag får i mig rätt typ av mat, med rätt timing?.

Jag har bestämt mig att för första gången testa kreatin nu. Beast kreatinet som har fått väldigt bra betyg och ej fyller upp kroppen med vatten som de äldre kreatinen gjorde.

Jag är väldigt skeptisk till de flesta tillskotten och vet att många bara är sätt att tjäna pengar på oss dödliga.

Finns det några andra bevisat bra kost tillskott som ni skulle rekommendera?

Är det ens möjligt att lägga på sig muskler när jag har ca 4 cardio pass i veckan och 2-3 styrketräningspass.

Mvh
LtSpeirs

cero
2014-04-25, 12:49
Inga problem. Välj ett vettigt nybörjarprogram och följ det.

cero
2014-04-25, 13:01
Se dock till att ta med ev fysträning ni gör på kampsporten/fotbollen i beräkningen, så det inte blir för mycket.

Kost är inte så viktigt, ät enligt tallriksmodellen och tillräckliga mängder för att orka träna hårt. Vad gäller tillskott så är kreatin bra (dock binder alla vätska), och ev vassle direkt efter träning. Mer än så behövs inte.

LtSpeirs
2014-04-25, 13:35
Se dock till att ta med ev fysträning ni gör på kampsporten/fotbollen i beräkningen, så det inte blir för mycket.

Kost är inte så viktigt, ät enligt tallriksmodellen och tillräckliga mängder för att orka träna hårt. Vad gäller tillskott så är kreatin bra (dock binder alla vätska), och ev vassle direkt efter träning. Mer än så behövs inte.

Tack för input. Det är så jag känner med. Behövs inte mer tillskott än så.
Ska bli intressant att se om kreatinet gör någon skillnad.

Inga andra tankar på hur själva träningspasset ser ut? Eller mina kostvanor överlag?

Alltid intressant att höra vad andra träningslejon har för tankar :).

cero
2014-04-25, 16:57
Dagar som jag tränar cardio brukar jag skära ner på kolhydrater. Bör jag ha samma nivå kolhydrater på cardio dagar som styrketräningsdagar? Då jag är ute efter att öka muskelvolymen? Vill ju dock inte lägga på mig extra bukfett.

Klart du ska. Kolhydrater är ju ÄNNU viktigare för konditionsträningen. Och det är inte kolhydrater du blir fet av, utan man blir fet av att äta mer kalorier än vad man gör av med.

4-5 övningar med 4 set i varje övning och 8-12 reps beroende på övning.
Jag har läst mycket den senaste tiden om vikten att sätta musklerna under press i en längre period. Istället för att köra 3-4 övningar med 2-3 set och 6-7 reps svintungt.

Förstår inte vad du menar?

Hur som helst så rekommenderar jag att du tar ett färdigt nybörjarprogram och följer det. Då får du rätt volym, rätt övningar osv. Finns t ex ett i den klistrade tråden.

Har tagit BCAA tidigare innan varje pass. Men funderar nu på att sluta för att jag tror inte det tillför någon effekt då magsäcken fortfarande utsöndrar aminosyror sedan frukosten. Rätta mig om jag har fel.

Det stämmer, men gröt och sylt innehåller ju inte så mycket protein.