handdator

Visa fullständig version : Första dagar på deff

StivN
2014-04-25, 08:01
Hej!

Jag började deffa i onsdags med en vikt på 95,9 kg på 192 cm.
Detta är min andra deff och förra året vid min första deff märkte jag av att bara efter första dagen visade vågen 1 kg mindre och sedan stabiliserade det sig och jag tappade knappt ett kilo i veckan. Då tappade en del muskler också, vilket jag vill försöka förhindra denna gången genom att har ett lägre kaloriunderskott.

Precis som förra året tappade jag 1 kg första dagen --> 94,9. Men under andra dagen tappade jag nästan 1 kg igen, vägde i morses 94,0.
Vad är det som försvinner dessa första dagar? Bör jag vara rädd att jag har ett för stort kaloriöverskott?

Räknar med andra ord inga kalorier, men vet ungefär hur mycket jag behöver äta för att ligga på balans, och tar då bort lite mackor här och byter ut lite kolhydrater här osv... Är detta dumt? Eller borde jag lägga ner mer tid på att räkna kalorierna?

Theet
2014-04-25, 09:42
Börja inte väga eller mäta dig förrän efter en vecka in i deffen brukar jag säga när någon frågar.

Om du gör stora ändringar i deffen så gäller i princip samma sak där, vänta några dagar med att väga dig så vätskan/salter/tarminnehåll i kroppen hinner balanseras.
Du tappar vätska, inget att oroa sig för.

Väg och mät dig nästa vecka så har du dina utgångsvärden. Väg och mät dig vid samma tidpunkter och förutsättningar varje gång så slipper du noja. (På morgonen, nybajsad, nykissad, ingen frukost innan).

Lycka till!

Shqypnia
2014-04-25, 10:45
Har man legat på överskott så är det ganska normalt att man tappar mycket i början, antagligen främst i vätska. Du får nog en mer korrekt siffra om du börjar anteckna från dag 7 till dag 14. Dvs. låt första veckan visa vad den vill.

StivN
2014-05-01, 08:51
Okej.. det stabiliserade sig men idag fick jag ytterligare ett STORT hopp.

Har sett ut såhär:
95,9
94,9
94
93,9
94
94
94,1
93,6
93,5
91,5 Nu idag på morgonen

Är ju ändå uppe i tionde dagen. Inte så att jag är orolig för att jag går ner för fort (har börjat räkna kalorier nu senaste dagarna), mest nyfiken. :)
Igår var det ju valborg och firade det med lite mat, mycket protein och mycket alkohol och hamnade ändå på 200 kcal underskott efter allt. Hur fungerar det med alkohol och viktnedgång? Kan hoppet ha något med det att göra?

fluff
2014-05-01, 08:56
Alkoholen är vätskedrivande, det du tappat är alltså vatten.

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

StivN
2014-05-01, 09:01
Hm.. jo, är det något man kan försöka "dricka ikapp" eller faller man bara tillbaka i vikt naturligt?
Hade druckit nästan 1 liter vatten mellan att jag slutade dricka igår tills att jag vägde mig i morse.

Sheogorath
2014-05-01, 09:29
Börja inte väga eller mäta dig förrän efter en vecka in i deffen brukar jag säga när någon frågar.

Om du gör stora ändringar i deffen så gäller i princip samma sak där, vänta några dagar med att väga dig så vätskan/salter/tarminnehåll i kroppen hinner balanseras.
Du tappar vätska, inget att oroa sig för.

Väg och mät dig nästa vecka så har du dina utgångsvärden. Väg och mät dig vid samma tidpunkter och förutsättningar varje gång så slipper du noja. (På morgonen, nybajsad, nykissad, ingen frukost innan).

Lycka till!

Är det inte bättre att lära sig tolka viktfluktuationer snarare än försöka blunda för förändringar i kroppen bara för att man tycker att en siffra är jobbig?

Theet
2014-05-01, 11:17
Är det inte bättre att lära sig tolka viktfluktuationer snarare än försöka blunda för förändringar i kroppen bara för att man tycker att en siffra är jobbig?
Absolut! Jag nämnde det aldrig i mitt inlägg för det brukar folk ändå inte lyssna på, men jag brukar säga att man ska strunta i vågen helt och gå på mått eller hur det ser ut i spegeln.

Men jag har varit där TS är och nojat som fasen över dom där siffrorna så jag delade med mig av mina erfarenheter för att kunna få stabila utgångsvärden.

Sheogorath
2014-05-01, 11:23
Absolut! Jag nämnde det aldrig i mitt inlägg för det brukar folk ändå inte lyssna på, men jag brukar säga att man ska strunta i vågen helt och gå på mått eller hur det ser ut i spegeln.

Men jag har varit där TS är och nojat som fasen över dom där siffrorna så jag delade med mig av mina erfarenheter för att kunna få stabila utgångsvärden.

Jag tycker vikten på vågen tillsammans med styrkeutveckling på gymmet är de absolut bästa måtten på fettnedgång. Alla andra förändringar är så små över en veckas tid att man riskerar att inte kunna göra korrekta utvärderingar och därmed missa att göra eller göra felaktiga förändringar.

Man ska däremot inte bry sig om vikten på DAGSBASIS. Man ska väga sig varje dag under samma förutsättningar men man ska göra förändringar i dietupplägget högst en gång i veckan och basera eventuella förändringar på MEDIANVIKTEN för veckan, inte baserat på EN dags vikt.

Okau
2014-05-01, 13:41
Jag tycker vikten på vågen tillsammans med styrkeutveckling på gymmet är de absolut bästa måtten på fettnedgång. Alla andra förändringar är så små över en veckas tid att man riskerar att inte kunna göra korrekta utvärderingar och därmed missa att göra eller göra felaktiga förändringar.

Man ska däremot inte bry sig om vikten på DAGSBASIS. Man ska väga sig varje dag under samma förutsättningar men man ska göra förändringar i dietupplägget högst en gång i veckan och basera eventuella förändringar på MEDIANVIKTEN för veckan, inte baserat på EN dags vikt.

är inte medelvärdet över veckan bättre än medianet?

Sheogorath
2014-05-01, 14:18
är inte medelvärdet över veckan bättre än medianet?

Nej, för i medelvärdet får du med extremerna som tenderar att vara beroende av tarminnehåll, vätskebalans mm som inte är intressanta ur ett fettförbränningsperspektiv.

Okau
2014-05-01, 16:03
Nej, för i medelvärdet får du med extremerna som tenderar att vara beroende av tarminnehåll, vätskebalans mm som inte är intressanta ur ett fettförbränningsperspektiv.

Medianet blir alltså samma dag varje vecka. Då det är 7 dagar på en vecka.
Men borde väl vara samma med medianen som på medelvärdet, tänker på tarminnehåll osv. Dagen innan vägningsdagen kan man ju äta massa saker som binder vätska osv...

Sheogorath
2014-05-01, 16:13
Medianet blir alltså samma dag varje vecka. Då det är 7 dagar på en vecka.
Men borde väl vara samma med medianen som på medelvärdet, tänker på tarminnehåll osv. Dagen innan vägningsdagen kan man ju äta massa saker som binder vätska osv...

Då vet du inte vad medianen är. Medianen är mittenvärdet när man rangordnat talen i storleksordning. Så här:

http://i59.tinypic.com/ose645.png

Veckan ovan är för övrigt ett utmärkt exempel på varför medianen är att föredra: jag var ute och dansade natten mellan fredag och lördag och drack några öl och var därför rejält vätsketömd lördag morgon. Den vikten sorteras tjusigt bort eftersom den hamnar längst bort i talserien.

Okau
2014-05-01, 18:55
Då vet du inte vad medianen är. Medianen är mittenvärdet när man rangordnat talen i storleksordning. Så här:

http://i59.tinypic.com/ose645.png

Veckan ovan är för övrigt ett utmärkt exempel på varför medianen är att föredra: jag var ute och dansade natten mellan fredag och lördag och drack några öl och var därför rejält vätsketömd lördag morgon. Den vikten sorteras tjusigt bort eftersom den hamnar längst bort i talserien.

Jo jag vet vad medianen är, men tänkte helt fel.. Tänkte på veckodagarna istället för vikterna..

Men okej ska börja köra efter medianen istället för medelvärdet som jag gjort so far.

edit: får dock inte excel att räkna ut medianet... funkar ej.... den plussar allt istället..

barrf
2014-05-02, 12:01
edit: får dock inte excel att räkna ut medianet... funkar ej.... den plussar allt istället..

http://office.microsoft.com/sv-se/excel-help/berakna-medianvardet-for-en-grupp-tal-HP003056145.aspx

Okau
2014-05-02, 14:30
http://office.microsoft.com/sv-se/excel-help/berakna-medianvardet-for-en-grupp-tal-HP003056145.aspx

tack! vet vad jag gjorde för fel.. skrev "+" mellan alla talen istället för ":"