handdator

Visa fullständig version : Utan att gå ner mer

Tampaalex
2014-04-24, 12:23
Är det något speciellt man ska tänka på/ nåt bra träningsprogram om man vill bränna fett utan att gå ner i vikt, har en fett procent på 10 och är redan på gränsen/underviktig. Målet är att få synliga magrutor

nippman
2014-04-24, 12:25
Är det något speciellt man ska tänka på/ nåt bra träningsprogram om man vill bränna fett utan att gå ner i vikt, har en fett procent på 10 och är redan på gränsen/underviktig. Målet är att få synliga magrutor

om du vill bli av med vikt från fett, så måste du ju få tillbaka vikten från något annat än just fett(muskler) så ligg då på kaloribalans och träna hård styrketräning, detta kommer över tid, förhoppningsvis, resultera i att ditt fett långsamt rinner av samtidigt som du får lite muskler... men att stå still på vågen och förlora fett är nog rätt så omöjligt.

Stridshage
2014-04-24, 14:30
Om du ligger på 10 procent borde du väl redan ha ganska synliga magrutor?

Tampaalex
2014-04-24, 18:10

Tycker inte det, nej

Animalisk
2014-04-24, 18:12

Det beror väl på, om personen ifråga inte har vältränade/starka magmuskler så finns det ju ingen köttmassa därunder och då finns det ju knappt något att deffa fram, eller tänker jag helt fel?

watch?v=PEiV9YWh9ZE

Tampaalex
2014-04-24, 18:15
Tränar mage 3-4 ggr i veckan så jag tycker väl att de borde synas, men det är väl något fel

MentalogisT
2014-04-24, 18:21
Din uppfattning om kroppsfettet måste vara fel.

hugok
2014-04-24, 18:35
Har du 10% fett och inte synliga magrutor borde du i första hand satsa på att bygga muskler. Precis som killen i videon borde satsa på.

Tampaalex
2014-04-24, 19:18
Har du 10% fett och inte synliga magrutor borde du i första hand satsa på att bygga muskler. Precis som killen i videon borde satsa på.

Hur mycket mage ska man köra då?
Hade tänkt prova att köra 30 min hiit två ggr i veckan, kommer det ge resultat?

Tampaalex
2014-04-24, 19:19
Din uppfattning om kroppsfettet måste vara fel.

Jag använde det här
http://matkalkyl.se/rakna-ut-kroppsfett.php

Stridshage
2014-04-24, 19:43
Den där sidan kan du glömma. Den kan omöjligt räkna ut ditt kroppsfett.

Gå och gör en riktig undersökning hos någon som kan om du väldigt gärna vill ha reda på din fettprocent.
Annars fortsätt köra magövningar och prova gå ner i fett.

Thornblom
2014-04-24, 19:50
Jag använde det här
http://matkalkyl.se/rakna-ut-kroppsfett.php

Testade den där, fick - (minus) 5%... :hbang:

Animalisk
2014-04-24, 19:51
Den där sidan kan du glömma. Den kan omöjligt räkna ut ditt kroppsfett.

Gå och gör en riktig undersökning hos någon som kan om du väldigt gärna vill ha reda på din fettprocent.
Annars fortsätt köra magövningar och prova gå ner i fett.

Alternativet är ju att posta en bild, det är ju många på forumet som är riktigt bra på att bedöma folks fett% utifrån bilder. Dock blir det bara en ungefärlig uppskattning men förmodligen närmare sanningen än en kalkyl på nätet.

lillmesen
2014-04-24, 19:55
Testade den där, fick - (minus) 5%... :hbang:

Ripped to the bones har fått en ny innebörd!

Till trådskaparen: Försök att satsa på att bygga muskelmassa eftersom du säger att du är på gränsen till underviktig. Magrutor på en person på 50kg vid 175cm längd är nog inte speciellt attraktivt (om det var det du hade som mål att bli; attraktiv)

Du behöver inte direkt grisbulka dock.

Stridshage
2014-04-24, 19:57
Alternativet är ju att posta en bild, det är ju många på forumet som är riktigt bra på att bedöma folks fett% utifrån bilder. Dock blir det bara en ungefärlig uppskattning men förmodligen närmare sanningen än en kalkyl på nätet.

Absolut! Men om det är en säker siffra på kroppsfettet TS är ute efter är det inget jag skulle förlita mig på.

R Scarpa27
2014-04-24, 20:09

vikt? ålder? längd? kön?
bild`?

lite tonårsnoja oftast det där med magmuskler. :) bygg hela kroppen stabil ist :)

RobbanColeman
2014-04-25, 06:42
Spänn magmusklerna när du har för avsikt att träna dem, inte bara gör rörelser och flytta vikter. ;)

Tampaalex
2014-04-25, 07:06
Lägger upp bild snart

hugok
2014-04-25, 07:10
Hur mycket mage ska man köra då?
Hade tänkt prova att köra 30 min hiit två ggr i veckan, kommer det ge resultat?

Hiit låter mest som något slags konditionsaktigt. Jag ger det gamla vanliga tråkiga tipset att köra vanlig styrketräning och komplettera med lite magövningar som du gillar. Jag brukar köra 5 set på 8-12 reps i slutet av böj- och markpassen med brutalbänk eller maghjulet (stående på knä). Det blir alltså mage 2 gånger i veckan. Men å andra sidan så har jag inga magrutor att kunna visa upp, det är jag för fet för.

Tampaalex
2014-04-25, 14:23

/Users/rogerrosen/Desktop/bild.JPG

Sohlsken
2014-04-25, 14:52
Du behöver bygga muskler, helt klart, och det är en process som tar väldigt lång tid. Ligg på mycket protein, ett litet överskott i kalorier (typ 200-300) och träna på.

bigjepp
2014-04-25, 15:35
Träna och ät ordentligt så har du dom framme tills nästa sommar..

Tampaalex
2014-04-25, 18:49
Du behöver bygga muskler, helt klart, och det är en process som tar väldigt lång tid. Ligg på mycket protein, ett litet överskott i kalorier (typ 200-300) och träna på.

Behöver jag bränna mer fett eller ska jag fokusera på att bygga muskler?
Hur länge och ofta ska man köra mage för bästa resultat

Sohlsken
2014-04-25, 18:58
Behöver jag bränna mer fett eller ska jag fokusera på att bygga muskler?
Hur länge och ofta ska man köra mage för bästa resultat

Fokusera på att bygga muskler, annars finns risken att du ser väldigt mager ut :)
Magmusklerna är som alla andra muskler, 2-3 gånger i veckan. Det är ett mjukområde så folk glömmer gärna bort att de också behöver återhämta sig. Kör tre set, prova hur många repetitioner som känns rätt för dig i varje övning. Prova lite olika.

Tampaalex
2014-04-26, 07:37
Fokusera på att bygga muskler, annars finns risken att du ser väldigt mager ut :)
Magmusklerna är som alla andra muskler, 2-3 gånger i veckan. Det är ett mjukområde så folk glömmer gärna bort att de också behöver återhämta sig. Kör tre set, prova hur många repetitioner som känns rätt för dig i varje övning. Prova lite olika.

Ok, tack för alla tips och råd :)

filmjölk
2014-04-26, 08:35
Går du upp en sisådär 20kg, varav 5kg är fett kommer du se avsevärt mer rippad ut, trots att du egentligen har blivit fetare.