handdator

Visa fullständig version : Hur många bänkar med J-Curve stil?

Gnistan
2014-04-24, 11:07
Hej!
Som rubriken säger så undrar jag av ren nyfikenhet hur många som kör bänk och lyfter med J-Curve stilen?
Jag lärde in denna still en gång på stenåldern och har alltid kört med den sedan dess.
För er som inte är bekanta med stilen så är det en lyftstil där man sänker stången till bröstet och sedan i en bakåtgående rörelse lyfter stången upp till man har den i ögonhöjd eller nära ställningen. Detta till skillnad med den vanligare stilen där man pressar rakt upp.
Det kan kännas ovant och konstigt att börja köra denna stil och man bör skola in sig med lätta vikter tills man blir van.
MVH
Gnistan

Diomedea exulans
2014-04-24, 11:11
Oj, det gör jag, utan att ha tänkt så mycket på det. Visste inte att det hette J-Curve.

filmjölk
2014-04-24, 11:18
Visste inte heller att det hade ett namn :) jag gör det ofrivilligt ibland och blir en liten liten gnutta starkare så. Det blir gärna så om jag håller brett, men efter ett par pass så, så får jag alltid lite sura axlar.

Gnistan
2014-04-24, 11:38
Visste inte heller att det hade ett namn :) jag gör det ofrivilligt ibland och blir en liten liten gnutta starkare så. Det blir gärna så om jag håller brett, men efter ett par pass så, så får jag alltid lite sura axlar.

Hej. Ja får man till ett bra lyft med den stilen så känns det som att stången går som på räls och jag ökade i bänk ett litet tag efter jag lärt in den på så sätt att jag tror mina lyft, där jag missat och inte fått upp den sista biten tidigare, blev bättre halva biten på lyftet åtminstone.
Om du fått ont i axlar så kanske du hållit med för mycket vinkel, armbågar sett utmed kroppen? Jag håller alltid ca 45 grader och inte mer. Med denna stil kan det bli fel om man håller samma vinkel som kan gå i vanlig bänk och det blir logiskt tror jag om man betänker hur stångens bana går i J-Curve stilen.

mikaelj
2014-04-24, 11:49
Stångbanan är helt rak men inte lodrät. Några graders lutning åt ställningen till.

Gnistan
2014-04-24, 12:23

Om du håller brett med denna teknik kanske det blir ofördelaktiga vinklar för dig.
Prova att smalna av greppet. Personligen håller jag så att underarmar är i det närmaste lodräta rakt upp sett mot golvet då stången är i nedre fas mot bröstet.

Gnistan
2014-04-24, 12:32
Stångbanan är helt rak men inte lodrät. Några graders lutning åt ställningen till.

Nja! Stångbanan är i början av lyftets start från bröstet i form av J:ets nedre del lite krökt. Resten av banan är mycket riktigt rak men snett bakåt. Därav namnet kan jag tänka.
I början av lyftet så gungar man liksom igång bakåt lite så att säga för att sedan fortsätta trycka i en rak sned bana bakåt.

Dreas
2014-04-24, 12:47
Inte direkt i ett J men trycker absolut mot huvudet, ibland lite för mycket.

Tomasholm
2014-04-24, 13:26
Det verkar dumt

svenbanan
2014-04-24, 13:30
Jag sänker stången mot nedre delen av bröstet och pressar upp så att stången är nästan i höjd med ögonen i toppläget. Ingen aning ifall jag gör nåt hokus-pokus i stil med nån liten "böj" längst ned, men jag tror inte det. Det känns alltså som om en helt rak (men bakåtriktad) rörelsebana.

Dreas
2014-04-24, 13:31
Det verkar dumtVarför?

Vill man bli så stark som möjligt ser jag bara fördelar med det då dom flesta blir starkare med en sådan bana, iaf som jag stött på.

Gnistan
2014-04-24, 13:35
Det verkar dumt

Dumt? Hur då? Förklara gärna.
Mina bästa resultat på tävlingar har jag gjort med den stilen.

SirreASDF
2014-04-24, 13:41
jag är lite nyfiken på detta, jag är relativt svag i min bänk i förhållande till mina andra lyft (rätt svag generellt dock).

Som jag förstår utifrån denna tråden så ger detta lite mer styrka i lyftet om det är rätt utfört, men hur påverkar det kontakt?

Gnistan
2014-04-24, 13:43
Jag sänker stången mot nedre delen av bröstet och pressar upp så att stången är nästan i höjd med ögonen i toppläget. Ingen aning ifall jag gör nåt hokus-pokus i stil med nån liten "böj" längst ned, men jag tror inte det. Det känns alltså som om en helt rak (men bakåtriktad) rörelsebana.

Hej svenebanan
Ja jag märker inget av den där böjen i början heller och det blir under en mycket kort längd. Man är väl så van kanske att man inte tänker på att man gungar lite uppåt.
När jag tävlade för mycket länge sedan kunde någon säga: "Gunga in den nu", vilket ju var lite rätt, ha, ha.

bubbe
2014-04-24, 13:50
Jag är en "tricepspressare" och trycker kanske inte i J, men mot huvudet. Om lyftet innan sänkning är för långt ner mot magen så får jag mycket svårare att komma upp mot huvudet i banan tillbaka, vilket väldigt ofta resulterar i en bom i utlåsningen (detta gäller då tröj-lyft, utan tröja är vikterna så lätta att jag alltid låser ut dem om jag kommer upp en bit).

Gnistan
2014-04-24, 13:54
jag är lite nyfiken på detta, jag är relativt svag i min bänk i förhållande till mina andra lyft (rätt svag generellt dock).

Som jag förstår utifrån denna tråden så ger detta lite mer styrka i lyftet om det är rätt utfört, men hur påverkar det kontakt?

Ja man kan ju göra bra vikter generellt med pressar rakt upp med, men som många tycker då de tränat in sig på denna är väll att det kan kännas som om det går smidigare och i vissa fall har jag då jag fått till ett toppen lyft och varit på topp i styrka, känt som att stången nästan flyger upp själv, går på räls (konstig känsla som jag inte riktigt kan förklara dock). Om du menar påverkan kontakt med bröst i botten så är det ju lika med att pressa rakt upp.
Man försöker få känslan av att man möter stången med att man bröstar upp sig under sänkningen, håller spänning i bröst.
Eller vad menar du med kontakt?

SirreASDF
2014-04-24, 14:04
Ja man kan ju göra bra vikter generellt med pressar rakt upp med, men som många tycker då de tränat in sig på denna är väll att det kan kännas som om det går smidigare och i vissa fall har jag då jag fått till ett toppen lyft och varit på topp i styrka, känt som att stången nästan flyger upp själv, går på räls (konstig känsla som jag inte riktigt kan förklara dock). Om du menar påverkan kontakt med bröst i botten så är det ju lika med att pressa rakt upp.
Man försöker få känslan av att man möter stången med att man bröstar upp sig under sänkningen, håller spänning i bröst.
Eller vad menar du med kontakt?

Det låter spännande, jag ska nog ta och testa det när jag blivit frisk, det låter toppen!

Med kontakt menade jag hur den här stilen fungerar för hypertrofi mot vanlig bänk. Jag tolkar det som att detta är mer för styrkelyft än bodybuilding. Min träningsform av mer fokuserad på styrkelyft, men då jag fortfarande känner mig väldigt liten så försöker jag ha lite hypertrofi-tankar i bakhuvudet hela tiden.

Gnistan
2014-04-24, 14:39
Det låter spännande, jag ska nog ta och testa det när jag blivit frisk, det låter toppen!

Med kontakt menade jag hur den här stilen fungerar för hypertrofi mot vanlig bänk. Jag tolkar det som att detta är mer för styrkelyft än bodybuilding. Min träningsform av mer fokuserad på styrkelyft, men då jag fortfarande känner mig väldigt liten så försöker jag ha lite hypertrofi-tankar i bakhuvudet hela tiden.

Hej
Ja jag använder denna metod även då jag kör byggning, volym på mindre vikter många reps och sett. Men byggare kör nog pressar rakt upp och armbågar rakt ut mycket kan jag tänka mig?
Sedan skall tilläggas att jag inte riktigt vet hur denna metod passar sig till de som gör mycket över t.ex 200 eller 300 i bänk? Där kanske en press rakt upp är att föredra? Men på handikappsidan i klass 67,5 som fanns då jag tävlade har en bit över 200 gjorts (205 kg) och i klass 75 som fanns då 210.
Fimpen som tävlade samtidigt med mig bl.a pressade rakt upp om jag mins rätt? Han gjorde över 270 i rack. Något mindre i vanlig bänk.

Raschmus
2014-04-24, 15:14
Försökt pressa så imellanåt sedan jag för flera år sedan läst "Bänkpresskolan" i ett Bodynummer av en grov jävfel