Visa fullständig version : Förhandla bolåneränta
skeletron
2014-04-23, 21:03
Hej på er!
Har vunnit budgivningen till en bostadsrätt och har betalad handpenningen.
Nu kvarstår att hitta en bank där jag och min sambo vill ha vårt bolån. Vi har bolånelöfte från SEB.
Som medlem i Unionen har vi förmånen att få upplåningsränta plus högst 0,90 procentenheter. Vi har tänkt oss rörlig ränta.
Från tabell hos SEB.
Räntesats % Senaste ränteförändring Förändring*
3 mån 2,68% 2013-12-23 -0,04%
1 år 2,65% 2013-12-23 -0,22%
2 år 2,73% 2013-12-23 -0,22%
3 år 2,98% 2013-12-23 -0,22%
5 år 3,54% 2013-12-23 -0,12%
10 år 4,29% 2013-12-23 -0,02%
Vi har nu bokat tid hos SEB som vill att vi blir storbankskunder hos dem. Det känns som ett juste erbjudande, men vi kan förhandla oss till bättre villkor.
Det jag undrar över är:
1. Hur vet jag hur den rörliga räntan blir? Fungerar det som ett ingångsvärde som följer av ränteförändringar?
2. Hur går man bäst tillväga för att försöka förhandla sig till en bättre ränta? Ringer man eller stämmer man av möte med banken?
Jag antar att man berättar vilken ränta man blivit erbjuden och sedan går från bank till bank för att se om någon annan bank kan ge lägre. Kan man räkna med rabatt om man kan spara mycket?
Något annat man bör tänka på inför räntaförhandling och bostadsköpet i övrigt?
Hej på er!
Nu kvarstår att hitta en bank där jag och min sambo vill ha vårt bolån. Vi har bolånelöfte från SEB.
Som medlem i Unionen har vi förmånen att få upplåningsränta plus högst 0,90 procentenheter. Vi har tänkt oss rörlig ränta.
Från tabell hos SEB.
Vi har nu bokat tid hos SEB som vill att vi blir storbankskunder hos dem. Det känns som ett juste erbjudande, men vi kan förhandla oss till bättre villkor.
Det jag undrar över är:
1. Hur vet jag hur den rörliga räntan blir? Fungerar det som ett ingångsvärde som följer av ränteförändringar?
2. Hur går man bäst tillväga för att försöka förhandla sig till en bättre ränta? Ringer man eller stämmer man av möte med banken?
Jag antar att man berättar vilken ränta man blivit erbjuden och sedan går från bank till bank för att se om någon annan bank kan ge lägre. Kan man räkna med rabatt om man kan spara mycket?
Fråga vad han som jobbar på banken har för ränta på sitt bolån ;)
Edit: eller hon :)
Jukka Sejlite
2014-04-23, 21:40
Fråga vad han som jobbar på banken har för ränta på sitt bolån ;)
Edit: eller hon :)
Varför det,ts lär ju inte få bankanställd-ränta?
Tänk på att bolåneräntan bara är en liten del i ett paket som du ska bli storbankskund/helkund/storkund eller vad de nu kallar det på de olika bankerna. En låg bolåneränta kan ersättas av högre avgifter på andra tjänster och kanske hade lönat sig att ta banken med lite högre ränta men bättre erbjudande på andra tjänster.
Bäst är att förhandla så lågt man kan, sedan gå till nästa bank och fråga om de kan matcha det. Inte ringa utan besöka banken!
Sedan kan man kolla avtalet om du binder dig att bli storkund i banken eller om kan krypa ur det så fort du fått lånet till bra villkor och fördela dina andra tjänster på andra banker.
Arf Pingvin
2014-04-23, 21:59
http://blogg.avanza.se/hemberg/2012/12/05/bolanetaktiken/
Sök på hans blogg, det finns många fler inlägg i ämnet.
Prata med kompisar hör vilka banker de har, vad de får för ränta och vilken bankman de har. Hitta den som vill förhandla. Bra om du vet vilka nivåer andra har fått.
Gå inte på några krav om sparande. Det är säkert deras dyra skitfonder.
Intressant trådstart, då jag själv var inne och pratade med banken idag och har kontakt med en till och skall kontakta en tredje och förmodligen fjärde för att ha lite att jämföra med.
Swedbank har 2.69% på tre månader och var villiga att backa 0.3-0.4 om jag skrev upp mig på en massa andra aktiviteter, vilket inte är intressant.
Bättre Bolån är nummer två i ordningen och de hör väl av sig nu i veckan med någon form av besked.
Sedan har jag inte riktigt bestämt mig för vilka bank tre och fyra blir.
Har diverse bekanta som kommit med inlägg och förslag, men inget är hugget i sten.
Någon som har något tips de vill ge?
Arf Pingvin
2014-04-23, 22:13
På ett lite större lån är 0.4 rabatt skamligt dåligt.
Hej på er!
Från tabell hos SEB.
Det jag undrar över är:
Jag skrev nästan på för SEB på de villkoren, med den fackliga räntan, det skulle ge 2.10% på 1år bundet. Men, MEN, i sista minut kommer det fram att längsta amorteringstid hos de är 50 år och de beviljar inte amorteringsfritt.
Så på ett lån kring miljonen blir det 2000kr i månaden i amortering utöver ränta på motsvarande 2000kr. på 2 miljoner blir det då en månadskostnad för ränta + amortering om 8k.
Så nej, trots bra ränta så ska jag hitta något annat. Men det är sjukt svårt att jämföra då bankerna hela tiden slingrar sig, undanhåller kostnader och kommer med nya krav. Håller på att bli knäpp över att ingen vill spela med öppna kort och direkt säga vad de kräver av mig som låntagare och vad det kommer kosta.
På ett lite större lån är 0.4 rabatt skamligt dåligt.
Upplåningsräntan är runt 1.3 nu väl? Bankanställda får låna kring 2, som enskilld låntagare som förhandlar idag har jag svårt att se att man kan få under 2.1, om man inte har gamla avtal från när upplåningsräntan var högre kanske?
Skandiabanken spela med öppna kort mot mig. Det som står på deras sida gäller.
Varför det,ts lär ju inte få bankanställd-ränta?
Det har jag heller inte sagt?
tossefar
2014-04-23, 22:19
Det har jag heller inte sagt?
Vad menar du då? Hur spelar bankmannens privata bolån in i trådskaparens fråga?
Vad menar du då? Hur spelar bankmannens privata bolån in i trådskaparens fråga?
Nä tänkte det kunde vara en av olika ingångsvinklar i att förhandla men självklart är ju dennes låga ränta en förmån för att personen jobbar där och antagligen inte är av betydelse. Ville mest påpeka att det finns personer med ganska mycket lägre ränta en det som står. Men nä det hade väl inte ändrat på något ni har helt rätt! Men jag har fortfarande inte sagt det jukka påstod.
Arf Pingvin
2014-04-23, 22:31
Upplåningsräntan är runt 1.3 nu väl? Bankanställda får låna kring 2, som enskilld låntagare som förhandlar idag har jag svårt att se att man kan få under 2.1, om man inte har gamla avtal från när upplåningsräntan var högre kanske?
Två aktuella exempel i min närhet har på olika banker under 2. Ena helt ny kund. Inga andra krav utom amortera till 75 som alla andra. Andra även företagskund så de blir svåra att slå.
Två aktuella exempel i min närhet har på olika banker under 2. Ena helt ny kund. Inga andra krav utom amortera till 75 som alla andra. Andra även företagskund så de blir svåra att slå.
under två på nytt lån? Det är bra jobbat, har en polare som jobbar på handelsbanken och han får låna till 2.02 på löpande i nuläget.
Det bästa jag hört om hittills är nog en bekant som trallade in på något kontor tillsammans med sina två bröder och erbjöd att flytta tre lån innefattande ett hus, en lägenhet i innerstan och en precis utanför tullarna.
Han har i dagsläget 1.92%, men då pratar vi ju också bostäder till en sammanlagd kostnad av sisådär 12-13 miljoner.
Skandiabanken säger du, 4623? Det var ett av alternativen som jag funderade på. Skall titta närmare.
Hej på er!
Från tabell hos SEB.
Det jag undrar över är:
Den rörliga räntan följer verkligheten, dvs riksbanken. Vill du få en fingervisning om hur räntan kan komma att utvecklas kommande år kan du kolla prognosen vid det senaste möte och hur man lagt fram räntebana. Konjunktursinstitutets analyser om sveriges ekonomi är en annan bra analys för hur räntebanan ev kan utvecklas. Men kom ihåg att detta är estimat baserade på daglig data och progonser för framtiden, inget givet och kan ändras signifikant.
I regel är kan man alltid vara trygg med att välja rörlig före fast och med det undviker man kostnader för att bryta upp lån i förtid också
Se över ditt engagemang som kund och vilka tjänster du abonnerar på. Din egen ekonomi, givetvis, kanske den viktigaste faktorn vid förhandlingar.
Kolla med lite mindre banker också och spela sedan dessa mot varandra
Skandiabanken säger du, 4623? Det var ett av alternativen som jag funderade på. Skall titta närmare.
Det var de som gav mig bäst. Då hade jag dock inte kontakt med Nordea och Swebank då jag avskyr dem.
http://www.skandiabanken.se/hem/Lana/Bolan/Bolan/Rantor--Priser1/
skeletron
2014-04-24, 08:47
Vad bör jag tänkte på om jag väljer rörlig ränta? Hur påverkar det rabatten jag fått via fackförbundet?
Vad bör jag tänkte på om jag väljer rörlig ränta? Hur påverkar det rabatten jag fått via fackförbundet?
Rabatten du får är ju styrräntan + 0.9%
Hur de olika bindningstiderna påverkas kan du läsa på bankens sida.
Men den faktiska räntan sätts samma dag som du tar lånet, oftast den sista dagen den månaden.
Binder du idag, eller tar löpande idag så ser du räntan för just din lånerabatt här, om det var unionenlån via SEB
http://www.seb.se/pow/wcp/templates/sebarticle.cfmc.asp?duid=DUID_CA4E8326BDF94263C125 7B9C00263AB8&xsl=se&sitekey=seb.se
Intressant trådstart, då jag själv var inne och pratade med banken idag och har kontakt med en till och skall kontakta en tredje och förmodligen fjärde för att ha lite att jämföra med.
Swedbank har 2.69% på tre månader och var villiga att backa 0.3-0.4 om jag skrev upp mig på en massa andra aktiviteter, vilket inte är intressant.
Bättre Bolån är nummer två i ordningen och de hör väl av sig nu i veckan med någon form av besked.
Sedan har jag inte riktigt bestämt mig för vilka bank tre och fyra blir.
Har diverse bekanta som kommit med inlägg och förslag, men inget är hugget i sten.
Någon som har något tips de vill ge?Bättre bolån är ju SBAB men med en liten dold avgift sist jag kollade?
http://www.di.se/artiklar/2014/2/13/sbab-star-bakom-utdomt-bolan/?flik=senaste
skeletron
2014-04-24, 14:17
Tack för infon!
Om jag väljer rörlig ränta, hur ofta brukar om omförhandla detta? Bör man inte kunna förhandla om att omförhandla om ett år?
Rabatten du får är ju styrräntan + 0.9%
Hur de olika bindningstiderna påverkas kan du läsa på bankens sida.
Men den faktiska räntan sätts samma dag som du tar lånet, oftast den sista dagen den månaden.
Binder du idag, eller tar löpande idag så ser du räntan för just din lånerabatt här, om det var unionenlån via SEB
http://www.seb.se/pow/wcp/templates/sebarticle.cfmc.asp?duid=DUID_CA4E8326BDF94263C125 7B9C00263AB8&xsl=se&sitekey=seb.se
Rörlig ränta är förhandlingsbar var 3e månad normalt. Men då banken oftast tjänar på att du binder så brukar de låta en binda på dagen
Tack för infon!
Om jag väljer rörlig ränta, hur ofta brukar om omförhandla detta? Bör man inte kunna förhandla om att omförhandla om ett år?Din rabatt brukar väl räcka i ett år hos dom flesta banker. Det är väl bara att höra vad banken säger som du väljer.
Du kan ju också dela upp lånet lite, men i regel tjänar man på att ha allt rörligt.
Flawlessly
2019-07-24, 07:16
https://credit-10.com/no/
Sök på hans blogg, det finns många fler inlägg i ämnet.
Prata med kompisar hör vilka banker de har, vad de får för ränta och vilken bankman de har. Hitta den som vill förhandla. Bra om du vet vilka nivåer andra har fått.
Gå inte på några krav om sparande. Det är säkert deras dyra skitfonder.
Jag håller med, det är bäst att ta reda på vänner och släktingar om detta och göra rätt val till förmån för den här eller den banken.
LowestPoint
2019-07-27, 07:43
Det var de som gav mig bäst. Då hade jag dock inte kontakt med Nordea och Swebank då jag avskyr dem.
https://smalan-norge.com/
Det här alternativet låter dig inte skapa en ny.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.