handdator

Visa fullständig version : Simpel och billig frukost med mycket nyttigheter?

Facetard
2014-04-23, 20:10
Tjena!

Jobbar som hantverkare och gör alltid mackor på kvällen, Skogaholms limpa, åtta stycken med smör och tre skivor ost på, till det blir det vatten.

Men det är enformigt i slutändan eftersom jag äter det två gånger per dag, fyra åt gången.

Skulle behöva tips på frukost som är billig, dämpar och är fylld med nyttigheter i sig, kalorioinnehållet är inte så himla viktigt då jag försöker ligga på ett litet överskott varje dag.

Gröt går FET bort, jag hatar gröt, kan inte tvinga i mig en portion utan att tillsätta socker och kanel i stora mängder, till en portion behöver jag väl fem skedar socker för att det ska kunna glida ner.

Har funderat på kvarg och mussli i eller något annat gott, kom med förslag!

Alfers
2014-04-23, 20:40
Jag ser ju direkt vad problemet är.
Tjena!

Jobbar som hantverkare och gör alltid mackor på kvällen, Skogaholms limpa, åtta stycken med smör och tre skivor ost på, till det blir det vatten.

Du behöver kaffe.

Dewon
2014-04-23, 20:42
Är det alla typer av gröt du ogillar? Det finns ju havregrynsgröt, mannagrynsgröt osv.

GLC
2014-04-23, 20:49
Skulle behöva tips på frukost som är billig, dämpar och är fylld med nyttigheter i sig,

Ägg! Äter några kokta ägg varje morgon. Innehåller mycket gott och mättar bra. Till det kaffe.

Facetard
2014-04-23, 20:49
Jag ser ju direkt vad problemet är.

Du behöver kaffe.

cofffee
Ogillar kaffe, inte min grej, vatten eller te brukar det bli.

Är det alla typer av gröt du ogillar? Det finns ju havregrynsgröt, mannagrynsgröt osv.

Ja, tyvärr...

Ägg! Äter några kokta ägg varje morgon. Innehåller mycket gott och mättar bra. Till det kaffe.

Käkade hela ägg förut, efter ett tag skivade jag dom, hade dom på mackorna med lite majonnäs.
Funderat på stekta ägg på mackorna istället, älskar stekta ägg *drool*

Jeml
2014-04-23, 21:56
Alltså du kan ju helt enkelt variera pålägget på mackorna...

Ägga (stekta eller kokta)
Skinka
Leverpastej
Salami
Osv.

Det du själv föreslår med kvarg är ett bra alternativ också. Åt själv 500g kvarg med start flingor varje morgon till frukost under hela förra bulken :)

Over night oats kanske du tkr om.
Blanda lika många deciliter havregryn som mjölk i en burk tsm med någon form av sötning. Kasta på lite bär eller någon frukt ovanpå och och låt stå i kylen över natten.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

mela
2014-04-23, 22:09
Har funderat på kvarg och mussli i eller något annat gott, kom med förslag!

Kvarg och gott i samma mening? :D neutral kvarg går ju att lära sig att äta men gott..? Aja ;D

Müsli är ju gott och enkelt iofs, och kan varieras, kan också göras själv. Jag äter gärna vaniljyoghurt med cornflakes, russin, cashewnötter och linfrön. Dock är inte cashewnötter så billigt.

Om du orkar fixa kvällen innan så kan du ju steka ett gäng pannkakor, också gott och billigt.

Stekt ägg som du föreslog själv också kan du ha på mackan.

Heddaway
2014-04-23, 22:15
En burk makrill, kokta ägg, grovt bröd

Byt ut limpan mot annat bröd som mättar bättre!

Och som Mela säger, vaniljyoghurt/naturell yoghurt med flingor osv i är ju sjukt gott:P

Trapz
2014-04-23, 23:19
Flingor/Müsli med mjölk eller yoghurt + någon frukt eller bär.

Gurkyngel
2014-04-24, 12:55
En matig smoothie?

R Scarpa27
2014-04-24, 19:29
pannkakor

lillmesen
2014-04-24, 20:44
3 kokta ägg, en apelsin, ett glas mjölk, 20gram nötter, två skivor knäcke :)

Färssen
2014-05-01, 16:52
Havregryn och ägg är snorbilligt och går att göra i otaliga kombinationer och utgör basen i en stabil knegarfrukost. Min favorit nu på sistone är att rosta havregrynen lite lätt i pannan, sen knäcka en fem-sex ägg över grynen och röra ihop till en trevlig havregrynsäggröra. Kryddning utefter smak och tycke, personligen tycker jag sriracha-sås är görgött på ägg!