handdator

Visa fullständig version : Känns som en tennisboll i matstrupen

Nephelite
2014-04-23, 14:50
Hej allihop, lite svårt vart jag skall vända mig.
Har varit på akuten och hos läkare. Ingen av dem visste vad det kunde vara.

Jag vaknade igårnatt av att min matstrupe kändes helt ihopsnörd, fick lite småpanik över detta då det verkligen kändes MYSKO. Kunde andas helt normalt eftersom det inte känns som det sitter i luftrören eller luftstrupen.

Har obehagskänslor över halsen, speciellt lite längre ned där man brukar göra ett hål på folk som inte kan andas ;) när jag sväljer känns det som matstrupen "kloggar igen" verkligen som en boll som varken går att svälja eller hosta upp.
Det verkar inte vara något i matstrupen heller så antagligen ingen såndär "ficka"

Och när jag sväljer så får jag som ett tryck över och i halsen, och lite värre igår då kändes det som sväljningarna gick över bröstet och lite över bröstryggen.

Lite annan kuriosa -

-Jag är van allergiker detta känns INTE som en allergi, har inga problem att andas, inga rinniga ögon, inga problem med näsan känner mig helt frisk i övrigt!

-Mina halsmandlar är lite lite svullna, är svullen över halsen också.
en spontan annan tanke är att det kan vara förstorad sköldkörtel?
Min mamma fick giftstruma när hon var 50 men det känns ändå rätt avlägset (dock värt att nämna)

- Hade/har ätit väldigt mycket socker under påsken kontinuerligt och haft lite sura uppstötningar

- inga känningar inann jag vaknade upp kom från ingenstans, inga andra symtom som sagt dock sjukt obehagligt.

- Fick många träffar på panikångest också, det känns bara som att det blossade upp från ingenstans. Känner mig inte överdrivet stressad men har väl funderat en hel del på livet :) är dock påväg in i fast anställning och ny egen lgh. är 21 och funderar lite på vart man skall ta vägen. Det kan absolut vara något som spelar in och kanske dykt upp fysiskt för att jag inte adresserat det psykologiskt?

Är jävligt nyfiken på vad detta kan bero på, läkaren funderade lite på spänningar i halsmusklerna också så skall pröva att stretcha och massera ut lite.

är inte överdrivet orolig, men undrar om någon känt samma sak? känns som en typisk grej som går över av sig självt men vill jäkligt gärna veta om jag kan göra något, eller om det skulle kunna vara farligt?

att jag skall fortsätta jaga läkare är självklart, såna kommentarer undanbes jag letar efter info och erfarenhet HÄR. dela gärna med er om ni har några tankar :) skall göra gastroskopi senare i veckan så då får vi väl kläm på eländet.

xodd
2014-04-23, 15:00
Esofagit/GERD?

PowPow
2014-04-23, 15:10
Esofagit/GERD?

Symptomen är identiska med hur jag känner vid reflux.

Lite förvånande att läkaren inte ens nämnde det? Låter som ett skolboksexempel.

Nephelite
2014-04-23, 15:11
Intressant! låter som det skulle kunna vara en reflux-variant O,o

Exdiaq
2014-04-23, 15:28
Esofagit/GERD?

Skulle det visa sig vara det och läkaren inte undersökt detta är det väl nästan bud på att göra en anmälan hos IVO.

Tolkia
2014-04-23, 15:30
Skulle det visa sig vara det och läkaren inte undersökt detta är det väl nästan bud på att göra en anmälan hos IVO.
TS har ju enligt utsago fått remiss till gastroskopi, så någon läkare i serien har uppenbarligen redan tänkt tanken. Innan den traditionella ondgöra-sig-cirkusen går igång.

xodd
2014-04-23, 15:31
Snarare en diagnos man tar på anamnes eller ex juvantibus, men ja, det är absolut en diagnos man bör tänkt på som läkare. Kan ju dock vara så att det gått förbi TS totalt att dom faktiskt tänkt på detta.

Visst, en gastroskopi, men föga indikerat vid såpas kortvariga besvär och beroende på landsting är väntetiderna lååååååånga... :P

Precis som Tolkia skrev, så har TS en tid till gastroskopi. Uppenbart har någon tänkt tanken...

Nephelite
2014-04-23, 15:39
Fasen va segt det lät :E Kroniskt ha såhär lär fan inte va kul =( !

Nephelite
2014-04-23, 15:42
Samtidigt känns det mysko med just tennisbollshalsen, för det var det jag reagerade på och fortfarande har mest problem med, men har nog lite uppstötningar också.

Tyckte också att det var skolboksexempel när jag läste runt lite. Jävligt konstigt att läkaren inte funderade på det :S

Overall.. Blir lite bättre när jag "luftrapar" en skvätt xD :D

Tolkia
2014-04-23, 15:49
Samtidigt känns det mysko med just tennisbollshalsen, för det var det jag reagerade på och fortfarande har mest problem med, men har nog lite uppstötningar också.
Man behöver inte känna jättemycket sura uppstötningar. Vissa har refluxproblem som visar sig som hosta, t.ex. (surt maginnehåll pyser upp och irriterar).
Tyckte också att det var skolboksexempel när jag läste runt lite. Jävligt konstigt att läkaren inte funderade på det :S
Eh, varför tror du att du har fått tid för gastroskopi?

Nephelite
2014-04-23, 16:18
Det klarnar lite ^_^

Fick inget namn på något dock Konklusionen var "jag är osäker, vi bokar tid för gastroskopi"

Men det blir nog bra.. Skönt att det inte verkar vara nå matsrupscancer iaf =) Fast skall väl inte börja fira ännu reflux verkar rätt drygt ändå

Exdiaq
2014-04-23, 18:02
TS har ju enligt utsago fått remiss till gastroskopi, så någon läkare i serien har uppenbarligen redan tänkt tanken. Innan den traditionella ondgöra-sig-cirkusen går igång.

Mitt fel.. Läste inte hela originalinlägget då jag ändå inte kunde svara på TS fråga..

fredrik_A
2014-04-23, 18:12
Känner igen mig, för mig var det underproduktion av hormon i sköldkörteln så äter levaxin nu och det är som bortblåst men glömmer jag ta medicinen några dagar så kommer "symptomen" krypandes tillbaka.
Har du kollat sköldkörteln?
Hoppas det löser sig, gastroskopi är ju inte det mysigaste att gå igenom (tycker jag)

PowPow
2014-04-23, 21:18
Fasen va segt det lät :E Kroniskt ha såhär lär fan inte va kul =( !

Måla nu inte fan på väggen allt för snabbt. Att du haft halsbränna en kortare tid behöver inte betyda att det är kroniskt, eller att det kommer vara speciellt besvärligt att leva med.

Hoppas det löser sig, gastroskopi är ju inte det mysigaste att gå igenom (tycker jag)

Jag blev efter eget önskemål sövd när jag gjorde gastroskopi. Var hur mysigt som helst :D

RTB
2014-04-24, 06:58
http://en.wikipedia.org/wiki/Globus_pharyngis

Nephelite
2014-04-24, 13:15
Hmm fan vad mysko, skall få tid igen snart då =>

Juxta
2014-04-24, 13:27
För många år sen hade jag en känsla av att något satt fast i halsen, som en tennisboll. Gick till flera läkare, och till slut kollade dom ner i halsen. Det fanns en viss svullnad men inget som i närheten var så stort som det kändes som. Känslan var alltså större än hur det faktiskt var.
Det var helt enkelt en svullen blodåder, som efter några månader försvann. Var lite orolig att det var cancer först.