Visa fullständig version : Stora muskler inte skäl för kontroll / Tidningsartikel
ARMSTARK
2014-04-23, 07:23
Det har diskuterats här förut att man kan bli ivägsläpad när som helst att polisen för pissprov m.m. för att man har lite extra muskler. Nu har JO sagt att det inte är okej:
Lund. Polismyndigheten i Skåne får kritik från justitieombudsmannen, JO, efter att två poliser i Lund genomfört en dopningskontroll.
När två poliser fick syn på en man med stora muskler på ett gym i Lund fattade de misstanke. Poliserna tog in honom som misstänkt för dopningsbrott och utförde narkotikatest och en kroppsbesiktning på mannen, rapporterar P4 Malmöhus.
Men det skulle de aldrig ha gjort. JO konstaterar att enbart stora muskler inte utgör tillräcklig grund för dopningsmisstanke.
Inte en dag för tidigt enligt mig, ett rättsövergrepp är vad det är!
Stickprovskontroll för doping,du och du följer med konstigare än så är det väl inte.
Skickat från min D5503 via Tapatalk
I alla andra trådar har jag påstått samma sak som nu JO fastställer.
Att misstänka någon för brott baserat på utseende är förbjudet enligt EU:s lagar, och bör likaså vara olagligt enligt svensk lag. Det är diskriminering och inget annat.
Inte en dag för tidigt alls. Polisen kommer dock skita i vafan JO tycker, det har dom alltid gjort och kommer att fortsätta.
mvh
Stickprovskontroll för doping,du och du följer med konstigare än så är det väl inte.
Det krävs fortfarande misstanke för att göra såkallade stickprov eftersom brottet kan ge böter eller fängelse. Man får inte hur som helst göra stickprov heller.
mvh
Det här kommer verkligen hjälpa. Tur att de är för dumma för att komma på andra ursäkter som att personen betedde sig konstigt, svettades kopiöst eller drack en aas-shake.
Det här kommer verkligen hjälpa. Tur att de är för dumma för att komma på andra ursäkter som att personen betedde sig konstigt, svettades kopiöst eller drack en aas-shake.
Det är ingen drog du pratar om vännen, du blir inte "konstig" av dig för att du trycker.
Svettas kan man göra av flera anledningar, har inte med aas att göra.
mvh
Det är ingen drog du pratar om vännen, du blir inte "konstig" av dig för att du trycker.
Svettas kan man göra av flera anledningar, har inte med aas att göra.
mvh
Vadådå, menar du att man heller inte får rutschkanetrapz av aas?
Folk tränar ju vanligtvis med glädje, ser man sur ut och tar i för mycket är det uppenbarligen något som inte är helt rätt?
Vadådå, menar du att man heller inte får rutschkanetrapz av aas?
Folk tränar ju vanligtvis med glädje, ser man sur ut och tar i för mycket är det uppenbarligen något som inte är helt rätt?
Aha ironi.. haha förlåt. Uppfattade inte det riktigt först.
Ja, även det är lite sjukt. Jag känner inte en enda person som visar glädje när dom tränar, dom flesta jag känner svettas arslet av sig, halvt grinar igenom passen, och i vissa fall spyr. Menar man då att samtliga dopar sig?
mvh
Jag skulle nog också kunna bli intagen på pissprov, om det inte vore för att jag är fet och svag.
Nej polisen i Sverige är ju lite speciell ändå, med lite egendomliga prioriteringar.
ARMSTARK
2014-04-23, 09:48
Om jag åker in till stan med flickvännen för att käka på restaurang och gå på bio vill inte jag att ett par poliser ska kunna plocka med mig till stationen på provtagning. Kul kväll!
Kom inte och snacka skit om att det inte går till så för det gör det!
lillmesen
2014-04-23, 09:51
Ungefär som att se en rik person och plocka den för misstanke om bankrån
Man and Machine
2014-04-23, 11:18
Vilken usel slutsats. Vill JO inte att polisen ska lösa några brott överhuvudtaget? Att gå på utseendet måste ju vara ett ypperligt sätt att hushålla med resurserna istället för helt slumpmässiga urval.
eternallord
2014-04-23, 11:29
Vilken usel slutsats. Vill JO inte att polisen ska lösa några brott överhuvudtaget? Att gå på utseendet måste ju vara ett ypperligt sätt att hushålla med resurserna istället för helt slumpmässiga urval.
Ett mycket bättre sätt att hushålla med polisens resurser är att inte ge sig i kast med brott som saknar offer överhuvudtaget.
Ett mycket bättre sätt att hushålla med polisens resurser är att inte ge sig i kast med brott som saknar offer överhuvudtaget.
Med tanke på att det handlar om storleken på musklerna så är det väl primärt AAS-missbruk som det testat för så det du skriver saknar relevans för ämnet.
eternallord
2014-04-23, 11:39
Med tanke på att det handlar om storleken på musklerna så är det väl primärt AAS-missbruk som det testat för så det du skriver saknar relevans för ämnet.
AAS-bruk är ett utmärkt exempel på ett "brott" som saknar offer.
Ungkarlsliv
2014-04-23, 11:41
Det gör det väl inte alls? Han påstår ju att AAS-missbruk inte skapar några offer och det är väl en högst relevant åsikt i ämnet när det kommer till att hushålla med polisens resurser.
DekeThornton
2014-04-23, 11:43
Nu är ju tanken att de måste ha mer på fötterna än att en person bara har mycket muskler. Tanken är att det ska bli mindre slumpmässigt. Polisen har ingen som helst rätt att dopingtesta personer på måfå.
Vad har vissa individers muskelmassa med den slags prioritering polisen har gjort för att lösa sin statistik som i övrigt suger?
Faktum kvarstår, det är ett brott utan offer, och det är ett sätt för polisen att lösa sin statistik och inget annat.
mvh
Nu är ju tanken att de måste ha mer på fötterna än att en person bara har mycket muskler. Tanken är att det ska bli mindre slumpmässigt. Polisen har ingen som helst rätt att dopingtesta personer på måfå.
Och ingen som helst rätt att dopingtesta någon på utseende baserade grunder.
mvh
ARMSTARK
2014-04-23, 11:54
Ypperligt polisarbete, använd stereotyper besinningslöst, att de flesta är oskyldiga är irrelevant. Ska de börja kontrollera andra typer av brott också efter hur folk är överrepressenterade i dessa brott?
Man and Machine
2014-04-23, 11:56
Utgångspunkten nu är att AAS är förbjudet och polisens uppgift är att beivra brott. Det skulle underlätta polisens uppgift att få gå på utseendet sen vad man tycker om att dom testar för AAS är en annan fråga.
Tanken är väl bra men problemet i verkligheten är väl att polisen inte har tid att göra en gedigen research om ett så ringa brott. Därför tycker jag det är bra att dom testar slumpmässigt, fler test--> fler dömda = win.
Armstark: "använd stereotyper besinningslöst" haha lite hårda ord va? Så farligt är det inte att pissa i en kopp och svara på några frågor. Jag tycker det är helt ok, t.ex att kontrollera folk med utländskt utseende för att hitta papperslösa osv.
DekeThornton
2014-04-23, 11:59
Tanken är väl bra men problemet i verkligheten är väl att polisen inte har tid att göra en gedigen research om ett så ringa brott. Därför tycker jag det är bra att dom testar slumpmässigt, fler test--> fler dömda = win.
Gudskelov delar JO inte din syn utan anser att polisen får finna sig i att vi strävar efter rättssäkerhet i det här landet. Rättssystemet är inte byggt för att underlätta polisens arbete.
Utgångspunkten nu är att AAS är förbjudet och polisens uppgift är att beivra brott. Det skulle underlätta polisens uppgift att få gå på utseendet sen vad man tycker om att dom testar för AAS är en annan fråga.
Armstark: "använd stereotyper besinningslöst" haha lite hårda ord va? Så farligt är det inte att pissa i en kopp och svara på några frågor. Jag tycker det är helt ok, t.ex att kontrollera folk med utländskt utseende för att hitta papperslösa osv.
Du är väl medveten vad ett test kostar va? Tycker du att det är hållbart? Inte jag, ett test är dyrt, och polisens jobb är inte att testa folk på måfå, inte heller fälla folk och skita i rättssystemet heller. Lös riktiga brott, te.x. vapenbrott, misshandel/grov misshandel, narkotikahandel, våldtäkter m.fl. istället för att jaga folk för doping som är ett brott utan offer.
mvh
Man and Machine
2014-04-23, 12:06
Gudskelov delar JO inte din syn utan anser att polisen får finna sig i att vi strävar efter rättssäkerhet i det här landet. Rättssystemet är inte byggt för att underlätta polisens arbete.
Jag kan inget om juridik men vad har rättssäkerheten med detta att göra? Om man hittar olagliga substanser i kroppen eller i bostaden behandlas väl fallet med förundersökning och rättegång på precis samma sätt oavsett om testesttillfället skedde so resultat av mycket spaningsarbete eller helt slumpmässigt?
Aranagu: Rådande lagstiftning säger att AAS är förbjudet och utifrån dom förutsättningarna är det helt ok att polisen testar folk på enbart utseende enligt mig. Sen huruvida AAS ska vara förbjudet eller ej är en annan diskussion men jag vill inte släppa det fritt och tror inte samhället på något sätt skulle bli bättre även om det är ett brott utan offer. Övermänniskorna på kolozzeum kan inte ens hantera pwos, hur skulle det sluta om AAS blev tillåtet?
Jag kan inget om juridik men vad har rättssäkerheten med detta att göra? Om man hittar olagliga substanser i kroppen eller i bostaden behandlas väl fallet med förundersökning och rättegång på precis samma sätt oavsett om testesttillfället skedde so resultat av mycket spaningsarbete eller helt slumpmässigt?
Och vad blir resultatet utav detta? Polisens budget blir mindre eftersom inga pengar kommer in från dessa personer, eftersom en bot kostar drygt 1500-10 000 kr, och vad kostar polisens insats? Sluta upp nu med dumheterna. Att döma människor är som att utesluta dom ur samhället för ett brott utan offer.
mvh
DekeThornton
2014-04-23, 12:12
Det har med rättssäkerhet att göra på det viset att staten inte har rätt att företa en så ingripande åtgärd som att tvinga en person att lämna blod- eller urinprov utan tungt vägande skäl.
ARMSTARK
2014-04-23, 12:15
Jag antar att du inte hör till gruppen tränande som brukar få höra "Så där kan man inte bli utan anabola!".
Man har tränat hela livet men nu ska man inte kunna gå utanför dörren för då kommer "Gestapo" och släpar iväg en till förhör.
Fucked up mannen!
Av ren nyfikenhet undrar jag vad det finns för alternativ för polisen än att köra på just "välja ut en bitig jäkel". Att helt låta bli att beivra brottet och jaga de som faktiskt bryter mot lagen är ju så klart inget alternativ. Polisens jobb är ju ändå att få stopp på brottslighet.
Av ren nyfikenhet undrar jag vad det finns för alternativ för polisen än att köra på just "välja ut en bitig jäkel". Att helt låta bli att beivra brottet och jaga de som faktiskt bryter mot lagen är ju så klart inget alternativ. Polisens jobb är ju ändå att få stopp på brottslighet.
En lag är en lag, men det är polisens jobb att hålla i lagen och se till att följa dom. Polisen har ett val, och prioritera det lägre, precis som med röd gubbe.
Ett annat alternativ är att skriva om lagen och göra det lagligt att ha i kroppen men inte lagligt att köpa & sälja, precis som i Norge och 95% av alla andra länder i världen.
Sista alternativet är att prioritera bort skiten helt , sluta jaga folk, men åker man dit för ett annat brott t.ex. våldsbrott, när man pissar för narkotika, pissar man för AAS och på så sätt kan dömas för det brottet.
mvh
DekeThornton
2014-04-23, 12:24
Att de bedriver vanligt jävla spaningsarbete. Det vill säga exempelvis testar folk först efter det att de fått pålitliga vittnesuppgifter om att en person dopar sig. Om detta leder till att de anser att de då oftast måste lägga för mycket resurser på att utreda ett relativt trivialt brott kanske det talar för att resurserna är bättre att lägga på allvarligare brottslighet.
eternallord
2014-04-23, 12:26
Utgångspunkten för dig kanske. Utgångspunkten för mig är att polisens och rättsväsendets existens är för att maximera välmåendet och säkerheten i samhället utan att inkräkta på individers fri- och rättigheter.
Landström
2014-04-23, 12:29
Ypperligt polisarbete, använd stereotyper besinningslöst, att de flesta är oskyldiga är irrelevant. Ska de börja kontrollera andra typer av brott också efter hur folk är överrepressenterade i dessa brott?
Detta görs redan. Hela tiden. Det faktum att invandrare är överrepresenterade i många typer av brott, beror delvis på att det är just där polisen letar efter brottslingarna.
Hade mer resurser istället lagts på att hitta brottslingar på annat håll så hade andelen "svennar" ökat kraftigt i brottsstatistiken.
Slarvigt av polisen att erkänna att det var storleken på musklerna som gjorde dem mistänksamma. Borde inte vara några problem för polisen att hitta på en mer hållbar anledning till varför de väljer en viss person.
eternallord
2014-04-23, 12:34
Ponera att polisen använde samma tillvägagångssätt för att haffa piratkopierare.
Motivering: Personen äger en dator och ser inte ut att ha råd med film och musik i någon större utsträckning.
Tillvägagångssätt: Ta datorn (med våld om så behövs) och kolla igenom dess fullständiga innehåll i syfte att hitta piratkopierat innehåll.
Låter ganska vansinnigt va? Och då är piratkopiering mycket lättare att motivera som ett brott som faktiskt har offer (inkomstbortfall för upphovsrättshavaren. Huruvida det nu är legitimt låter jag vara osagt)
AAS-bruk är ett utmärkt exempel på ett "brott" som saknar offer.
Relevans verkar inte vara din starkaste sida idag då bruk inte är ett brott.
Missbruk är däremot ett brott och om man påstår att missbruk av AAS inte skapar offer så borde man kanske undersöka sin syn på verkligheten innan man ger sig in i debatten. Då menar jag självklart offer förutom missbrukaren själv som också oftast kan må ganska så dåligt.
Att de bedriver vanligt jävla spaningsarbete. Det vill säga exempelvis testar folk först efter det att de fått pålitliga vittnesuppgifter om att en person dopar sig. Om detta leder till att de anser att de då oftast måste lägga för mycket resurser på att utreda ett relativt trivialt brott kanske det talar för att resurserna är bättre att lägga på allvarligare brottslighet.
När jag läser det här så ser det ut som att du anser att bästa lösningen är å att mer pengar tilldelas polisen så de kan lägga än mer av skattepengarna på att jaga de som bryter mot dopningslagen, förslagvis då öronmärkta pengar till just detta.
En lag är en lag, men det är polisens jobb att hålla i lagen och se till att följa dom. Polisen har ett val, och prioritera det lägre, precis som med röd gubbe.
Gå mot röd gubbe är väl då iofs inget brott?
Ett annat alternativ är att skriva om lagen och göra det lagligt att ha i kroppen men inte lagligt att köpa & sälja, precis som i Norge och 95% av alla andra länder i världen.
Fast du inser väl att det inte är polisen som skriver lagen? "Skriva om lagen" är alltså inget alternativ polisen har.
Vad rör Norges dopningslagstiftning så är det ju som så att den är under omdaning och ska bli ungefär identisk med den svenska. Möjligt att det redan har skett för några månader sedan.
Sista alternativet är att prioritera bort skiten helt , sluta jaga folk, men åker man dit för ett annat brott t.ex. våldsbrott, när man pissar för narkotika, pissar man för AAS och på så sätt kan dömas för det brottet.
Att köra "no victim - no crime"-inställningen och samtidigt anse att narkotikalagstiftningen är vettig känns lite osammanhängande. Sorry.
PureWhey
2014-04-23, 12:47
Missbruk är däremot ett brott och om man påstår att missbruk av AAS inte skapar offer så borde man kanske undersöka sin syn på verkligheten innan man ger sig in i debatten. Då menar jag självklart offer förutom missbrukaren själv som också oftast kan må ganska så dåligt.
Haha, alltså... Va?
Skickat ifrån böjracket
DekeThornton
2014-04-23, 12:47
När jag läser det här så ser det ut som att du anser att bästa lösningen är å att mer pengar tilldelas polisen så de kan lägga än mer av skattepengarna på att jaga de som bryter mot dopningslagen, förslagvis då öronmärkta pengar till just detta.
Det ser ut som om jag anser att polisen ska använda rättssäkra metoder för att utreda brott. Inget annat.
eternallord
2014-04-23, 12:48
Anledningen till att jag tog bort "miss" är för att det naturligtvis finns ansvarsfulla sätt att bruka AAS, oavsett om det är lagligt eller inte, du behöver inte spela dum.
Vilka offer syftar du då på?
Viktigaste frågan är dock: vem var det? Är personen medlem på kolozzeum? Tänkte bara att misstankarna är befogade om det är Ronnie Coleman som blev gripen och inte Nisse_90kg
Och givetvis ska polisen kunna gripa folk baserat på deras utseende.
Linjedomarn
2014-04-23, 13:05
Om man inte går på muskler, vad ska man gå på?. Tycker själv det verkar rätt onödigt att göra dopingkontroller på folk som väger 50-60kg som inte vunnit något inom sporten. Ändå händer det nog var och varannan dag.
Enligt en kille på gymmet (känner inte varandra direkt men pratar lite skit då och då) blev han intagen för pissprov för 2 veckor sedan. Han ser ut som vilken randomsnubben som helst som tränat i 6 månader. Runt 170, max 75 kg och hans kroppsfett ligger säkert på 17-18%. Blev tagen utanför gymmet. Man börjar fundera på vilka karaktäristiska drag de utgår ifrån om de plockar såna personer. Finns verkligen INGET som indikerar att han brukar sådant. Han verkar inte heller den kriminella typen. Sen om han talade sanning eller inte är en annan femma.
Wilkedott
2014-04-23, 13:15
Sedan kan man ju diskutera varför offerlösa brott ska vara prioriterade då det finns betydligt värre saker för polisen att hålla koll på..
Sedan kan man ju diskutera varför offerlösa brott ska vara prioriterade då det finns betydligt värre saker för polisen att hålla koll på..
Innefattar heroinhandeln också offerlösa brott?
Wilkedott
2014-04-23, 13:20
Juxta: Eftersom heroin är hästlängder farligare så kanske man inte borde tycka det, men jag anser att folk borde ha rätt att bestämma över sig själv! Vill nått stolpskott använda heroin så go ahead, men dom borde också få pröjsa mer för sin sjukvård senare om dom överlever så länge!
Juxta: Eftersom heroin är hästlängder farligare så kanske man inte borde tycka det, men jag anser att folk borde ha rätt att bestämma över sig själv! Vill nått stolpskott använda heroin så go ahead, men dom borde också få pröjsa mer för sin sjukvård senare om dom överlever så länge!
Jag tycker man läser om att AAS-brukare springer på vårdcentralen hela tiden. Det är ju också en kostnad, eller hur?
Men till min fråga, anser du fortfarande att AAS-bruk är ett offerlöst brott? Det är en illegal substans, vad tror du det innebär?
DekeThornton
2014-04-23, 13:26
Det är en illegal substans, vad tror du det innebär?
Att den är förbjuden att använda. Vad har det med frågan om bruk är ett offerlöst brott att göra?
Att den är förbjuden att använda. Vad har det med frågan om bruk är ett offerlöst brott att göra?
Vad innebär en illegal handel oftast? Tror du det är ett gäng snälla, gulliga tomtenissar som närproducerar fina steroider med tanke på sina medmänniskor utan en enda tanke på ekonomisk vinning?
eternallord
2014-04-23, 13:35
Vad innebär en illegal handel oftast? Tror du det är ett gäng snälla, gulliga tomtenissar som närproducerar fina steroider med tanke på sina medmänniskor utan en enda tanke på ekonomisk vinning?
Grattis. Du har via bakvägen precis motiverat varför AAS borde vara lagligt. Den illegala statusen som produkten har skapar större skada än produkten i sig.
Med den logiken borde alla tjocka personer, alla alkoholiserade personer och alla som inte är friska betala mer.
DekeThornton
2014-04-23, 13:35
Det är normalt ett resultat av att en viss marknad kriminaliseras. Frågan är vilka offer som hade uppstått om det istället varit en legal marknad. Har man valt att kriminalisera en handling som inte har några offer?
Grattis. Du har via bakvägen precis motiverat varför AAS borde vara lagligt. Den illegala statusen som produkten har skapar större skada än produkten i sig.
Vad försöker du bevisa? Jag gav mig in i diskussionen om att det inte är ett offerlöst brott att bruka AAS.
eternallord
2014-04-23, 13:41
Vad försöker du bevisa? Jag gav mig in i diskussionen om att det inte är ett offerlöst brott att bruka AAS.
Att "offren" du pratar inte beror på AAS, utan rådande lagstiftning.
Att "offren" du pratar inte beror på AAS, utan rådande lagstiftning.
Det skiter väl jag fullständigt i?
AAS är fortfarande olagligt och därmed inte offerlöst. Är det något du vill säga emot om det?
DekeThornton
2014-04-23, 13:45
AAS är fortfarande olagligt och därmed inte offerlöst. Är det något du vill säga emot om det?
Betyder det att homosexualitet inte heller var offerlöst då det var kriminaliserat?
Herregud, att säga något negativt om AAS-bruk här är som att få hela sandlådan att gråta.
Betyder det att homosexualitet inte heller var offerlöst då det var kriminaliserat?
Fortfarande, varför försöker du/ni leda in det i en annan diskussion om AAS-brukets illegalitet vara eller icke vara när jag motsatte mig att skrev att det var offerlöst. Så är det i nuläget, oavsett vad ni tycker om dess lagliga tillstånd och dess diskussion runtomkring.
DekeThornton
2014-04-23, 13:49
Vet du vad man menar när man kallar ett brott offerlöst?
eternallord
2014-04-23, 13:49
Ja, du har ju fel. Produkten är offerlös, lagstiftningen är det inte, svårare än så är det inte. Man kan inte säga att "ja men nu är det så", det är inte ett argument mot produkten. Det både finns och har funnits gott om vansinnig lagstiftning, att beskylla produkter för effekterna av denne är både oansvarigt och felaktigt.
Det var inte alkohol som var ansvarigt för maffians uppkomst i USA, det var lagstiftningen mot den.
Gå mot röd gubbe är väl då iofs inget brott?
Det är ett brott.
Fast du inser väl att det inte är polisen som skriver lagen? "Skriva om lagen" är alltså inget alternativ polisen har.
Precis. Problemet ligger högre upp, samma personer som bestämmer vad polisen ska prioritera. Men det är fortfarande grisens jobb att lyssna till dom högre. Med lite mer stake hade dom vägrat göra det och istället lagt budgeten på rätt ställe, så hade vi haft ett mycket säkrare och renare samhälle idag.
Vad rör Norges dopningslagstiftning så är det ju som så att den är under omdaning och ska bli ungefär identisk med den svenska. Möjligt att det redan har skett för några månader sedan.
Kommer aldrig bli som Sverige. Det kommer att vara lagligt att ha i kroppen, men du kommer inte att få ha det hemma som är lagligt enligt DAGENS lag där. 4400mg får du ha hemma, mer än så räknas till försäljning och är högst straffbart i Norge, precis som det bör vara.
Att köra "no victim - no crime"-inställningen och samtidigt anse att narkotikalagstiftningen är vettig känns lite osammanhängande. Sorry.
Jag anser inte att narkotikalagstiftningen är vettig. Jag anser att den är lika ovettig för narkotikabrukare som för dopingbrukare. Däremot är jag emot försäljningen av båda, ja. Och där funkar inte No victim - No crime. Men för brukare gäller den, eftersom enda offret är du själv, och ingen annan.
Se fetstilta.
Ja, du har ju fel. Produkten är offerlös, lagstiftningen är det inte, svårare än så är det inte. Man kan inte säga att "ja men nu är det så", det är inte ett argument mot produkten. Det både finns och har funnits gott om vansinnig lagstiftning, att beskylla produkter för effekterna av denne är både oansvarigt och felaktigt.
Det var inte alkohol som var ansvarigt för maffians uppkomst i USA, det var lagstiftningen mot den.
Du tillhör den som gråter mest i sandlådan just nu, på dåligt humör?
Du får för dig att jag gett mig in i en diskussion om steroiders vara eller icke vara, medans jag endast motsatte mig Wilkedotts kommentar om att det är offerlöst i nuläget. Du letar en diskussion där den inte är intressant för mig. Ge dig på någon annan istället som vill diskutera detta.
"mah liberty"
eternallord
2014-04-23, 14:07
Du tillhör den som gråter mest i sandlådan just nu, på dåligt humör?
Du får för dig att jag gett mig in i en diskussion om steroiders vara eller icke vara, medans jag endast motsatte mig Wilkedotts kommentar om att det är offerlöst i nuläget. Du letar en diskussion där den inte är intressant för mig. Ge dig på någon annan istället som vill diskutera detta.
"mah liberty"
Inget av det ovanstående. Jag poängterar bara att det är en tankevurpa att anse att bruk av AAS är ett brott med offer för att lagstiftningen leder till problem.
Pudzianovski
2014-04-23, 14:23
Kan man läsa hela JOs text någonstans? Verkar inte finnas på JO-sidan än?
Nu är alkohol lagligt i USA och då finns inga offer längre?
Eller är det bara just AAS du syftar på? Eller vad menade du?
Menar du att AAS i sig är ofarligt och därmed inte skapar några offer?
Latissimus Dorsi
2014-04-23, 14:29
Kasta in valfri koloit i valfritt gym, så skulle denna med 90- procentig precision kunna peka ut människor som brukar steroider. Sen finns det speciella gym där man kan peka ut en handfull med hundraprocentig precision. Skulle det vara fel?
eternallord
2014-04-23, 14:32
Nu är alkohol lagligt i USA och då finns inga offer längre?
Eller är det bara just AAS du syftar på? Eller vad menade du?
Menar du att AAS i sig är ofarligt och därmed inte skapar några offer?
Jo, men problemen när det är lagligt < problemen när det var olagligt
AAS-bruk är ett offerlöst brott, ja
ARMSTARK
2014-04-23, 14:44
Kasta in valfri koloit i valfritt gym, så skulle denna med 90- procentig precision kunna peka ut människor som brukar steroider. Sen finns det speciella gym där man kan peka ut en handfull med hundraprocentig precision. Skulle det vara fel?
Skitsnack, de skulle kunna TRO att de med 90 procentig precision pekade ut dopade personer. Dock skulle de ha fel i nästan alla fall, och det troliga skälet är att de själva inte kan träna, alternativt nybörjare eller looser i genlotteriet.
Måste hålla med Juxta om att det verkar att ens se nyanserat på diskussionen av vissa. Tråden gick direkt från att ha handlat om polisens "identifiering" av brukare/missbrukare till att släpp AAS fritt det är vår.
Om det är ett offerlöst brott eller ej kan nog inte någon svara på om man inte vet vilka som man köper av. Är det någon annan kriminell verksamhet som finansieras genom säljandet av det?
Edit, sen att polisen (som någon moget skrev grisen) gör fel är väl något som borde gå att diskuteras. Hur ska man gå tillväga för att lösa det (utan att legalisera detta)
Måste hålla med Juxta om att det verkar att ens se nyanserat på diskussionen av vissa. Tråden gick direkt från att ha handlat om polisens "identifiering" av brukare/missbrukare till att släpp AAS fritt det är vår.
Om det är ett offerlöst brott eller ej kan nog inte någon svara på om man inte vet vilka som man köper av. Är det någon annan kriminell verksamhet som finansieras genom säljandet av det?
Edit, sen att polisen (som någon moget skrev grisen) gör fel är väl något som borde gå att diskuteras. Hur ska man gå tillväga för att lösa det (utan att legalisera detta)
Varför i hela friden blanda in ett nätverk med vanliga brukare? Faktum kvarstår att även om du köper Jukka på plattan, eller Negos från Serbiska kriminella nätverket så är det fortfarande ett offerslöst brott att bruka det själv, och det är vad vi pratar om här.
Jag skrev grisen och jag står för det, för att jag har blivit så grovt trakasserad av dom, men aldrig någonsin ens varit dömd för lilla minsta, INGENTING, NADA.
Och nej, mina polare är inte kriminella, jag hänger inte i kriminella nätverk, men ja jag är stor, har en annan ursprung än svensk.
Poliser ska inte lösa ett brott utan offer, poliser ska lägga ner tid, pengar och resurser på lite riktiga brott, se vapenhandel som dödade 2 syskon i helgen. Eller kanske den kopiösa mängden tyngre droger eller människohandel som pågår i det långa mellanmjölkslandet Sverige.
Avkriminalisera doping för privat bruk, precis som hela världen gjort. Jaga kriminella nätverk som säljer det, ABSOLUT. Men låt dom som vill bruka det utanför tävlingarna göra det. Så har vi löst ett stort problem.
mvh
Latissimus Dorsi
2014-04-23, 14:58
Skitsnack, de skulle kunna TRO att de med 90 procentig precision pekade ut dopade personer. Dock skulle de ha fel i nästan alla fall, och det troliga skälet är att de själva inte kan träna, alternativt nybörjare eller looser i genlotteriet.
Jag tycker att du har fel.
Varför i hela friden blanda in ett nätverk med vanliga brukare? Faktum kvarstår att även om du köper Jukka på plattan, eller Negos från Serbiska kriminella nätverket så är det fortfarande ett offerslöst brott att bruka det själv, och det är vad vi pratar om här.
Jag skrev grisen och jag står för det, för att jag har blivit så grovt trakasserad av dom, men aldrig någonsin ens varit dömd för lilla minsta, INGENTING, NADA.
Och nej, mina polare är inte kriminella, jag hänger inte i kriminella nätverk, men ja jag är stor, har en annan ursprung än svensk.
Poliser ska inte lösa ett brott utan offer, poliser ska lägga ner tid, pengar och resurser på lite riktiga brott, se vapenhandel som dödade 2 syskon i helgen. Eller kanske den kopiösa mängden tyngre droger eller människohandel som pågår i det långa mellanmjölkslandet Sverige.
Avkriminalisera doping för privat bruk, precis som hela världen gjort. Jaga kriminella nätverk som säljer det, ABSOLUT. Men låt dom som vill bruka det utanför tävlingarna göra det. Så har vi löst ett stort problem.
mvh
Inser att det kommer att bli som att diskutera med en vägg och avviker direkt. Borde förstått att det inte skulle gå men man är väl för naiv.
ARMSTARK
2014-04-23, 15:07
Jag tycker att du har fel.
Då är vi ju överens, jag tycker att du har fel. ;)
Wilkedott
2014-04-23, 15:11
Med den logiken borde alla tjocka personer, alla alkoholiserade personer och alla som inte är friska betala mer.
Exakt. I alla fall om man lider av något som är valbart!
Man and Machine
2014-04-23, 15:50
Och vad blir resultatet utav detta? Polisens budget blir mindre eftersom inga pengar kommer in från dessa personer, eftersom en bot kostar drygt 1500-10 000 kr, och vad kostar polisens insats? Sluta upp nu med dumheterna. Att döma människor är som att utesluta dom ur samhället för ett brott utan offer.
mvh
Om polisen gör mer riktade insatser (går på folk som ser stora ut) så borde ju utfallet bli bättre och således kostar insatsen mindre eftersom man får mer tillbaka. Din lösning är ju att helt skita i att testa? Klart, har man en polismakt som inte gör något så kostar den ju mindre.
Det har med rättssäkerhet att göra på det viset att staten inte har rätt att företa en så ingripande åtgärd som att tvinga en person att lämna blod- eller urinprov utan tungt vägande skäl.
Jag antar att bruk av misstänkt bruk av steroider inte är ett tungt vägande skäl, även om jag tycker det? Vad är tungtvägande skäl (bara för jag är nyfiken) fängelse i X antal år eller liknande?
Jag antar att du inte hör till gruppen tränande som brukar få höra "Så där kan man inte bli utan anabola!".
Man har tränat hela livet men nu ska man inte kunna gå utanför dörren för då kommer "Gestapo" och släpar iväg en till förhör.
Fucked up mannen!
Skapade faktiskt en tråd om det för typ 10 år sen så det har hänt! Dock aldrig tagen av polisen men jag blir lite nyfiken. Hur många gånger har gestapo släpat iväg dig till förhör? Är du så jävla grov att dom plockar in dig kan du väl ha överseende att pissa en gång, klandra prepptrollen inte polisen. Se det som att du bidrar till samhällets väl!
Utgångspunkten för dig kanske. Utgångspunkten för mig är att polisens och rättsväsendets existens är för att maximera välmåendet och säkerheten i samhället utan att inkräkta på individers fri- och rättigheter.
I den bästa av världar kanske det är så men i verkligheten krävs vissa inskränkningar i individens frihet för att det ska bli något välmående överhuvudtaget.
Blablablablablablalb
Jag tycker du är väldigt sund i ditt tänk =) Som individ i ett samhälle måste man ibland få "offra" saker för samhällets bästa, en del av sin lön exempelvis.
Skulle gissa att dom som skriker mest om nedtryckande pisstester hit och dit är dom som har mest att dölja, kanske inte nödvändigtvis att dom använder det men att dom helt klart tänkt tanken. Varför annars engagera sig så? För jag kan verkligen inte förstå att det skulle vara så hemskt att göra ett sådant prov. Är du ren, se det som ett tecken på att du lyckats bygga upp din kropp liksom. Visst, kan anses vara integritetskränkande och blablabla. Men hur ofta ser man dom som är emot pisstester argumentera för många andra, ofta större, integritetskränkande saker i vår värld? Om det nu är en sån viktig fråga för dom menar jag?
Tycker nästintill det är skrämmande hur positiv syn en del här verkar ha på AAS. Inga offer? Kom igen.
Om polisen gör mer riktade insatser (går på folk som ser stora ut) så borde ju utfallet bli bättre och således kostar insatsen mindre eftersom man får mer tillbaka. Din lösning är ju att helt skita i att testa? Klart, har man en polismakt som inte gör något så kostar den ju mindre.
Vad menar du då att polisen bedriver nu om inte riktade insatser mot människor som ser stora ut?
Bra tillslag;
http://www.corren.se/ostergotland/norrkoping/artikel.aspx?articleid=6378736&name=manga-var-dopade-vid-tillslag
43 inplockade, 11 dopade. Räkna själv. 70 poliser var med vid tillslaget.
Finns bra mycket fler artiklar där polisen inte ens haft en hitrate på över 50%, och ska man bedriva så stora razzior, slösa pengarna, så tycker jag att man bör ha en hitrate på MINST 90%, och INTE ENS DÅ hade polisen gått i plus på att ta in folk.
Om hitraten ska vara så låg kan man lika gärna skita i tillslag helt och sopa lagen helt, för själva lagen i sig utgör större skada för brukarna, än steroiderna i sig. Man slösar bara pengar idag, svensson som läser tidningen läser "43 PERSONER TOGS IN FÖR DOPING AV 70 POLISER, SVERIGES STÖRSTA TILLSLAG MOT GYM!!!!" och blir genast jubelidioter som ger applåder till svenska staten och svenska poliskåren, men dom bryr sig inte att mer än 60% av alla som togs in gick fria. Det finns matte och räkna på, och mer än gärna får ni plocka fram statistik på allt innan ni uttalar er. För att låta det vara såhär är bara sjukt, och inget annat.
mvh
Jag tycker du är väldigt sund i ditt tänk =) Som individ i ett samhälle måste man ibland få "offra" saker för samhällets bästa, en del av sin lön exempelvis.
Skulle gissa att dom som skriker mest om nedtryckande pisstester hit och dit är dom som har mest att dölja, kanske inte nödvändigtvis att dom använder det men att dom helt klart tänkt tanken. Varför annars engagera sig så? För jag kan verkligen inte förstå att det skulle vara så hemskt att göra ett sådant prov. Är du ren, se det som ett tecken på att du lyckats bygga upp din kropp liksom. Visst, kan anses vara integritetskränkande och blablabla. Men hur ofta ser man dom som är emot pisstester argumentera för många andra, ofta större, integritetskränkande saker i vår värld? Om det nu är en sån viktig fråga för dom menar jag?
Tycker nästintill det är skrämmande hur positiv syn en del här verkar ha på AAS. Inga offer? Kom igen.
blablablabla, och en jävla massa mer blablabla.
Ge mig statistik på att AAS skördar offer på ett eller annat vis. Annars kan du lika gärna hålla dig utanför diskussionen för du har inte mycket att tillföra.
mvh
TranceII
2014-04-23, 17:05
Hur ser du på t.ex. sportdykning. Finns det offer där?
Latissimus Dorsi
2014-04-23, 17:09
Sämsta inlägget i tråden, nästan i klass med mitt eget. Vad vet du?
Ponera att polisen använde samma tillvägagångssätt för att haffa piratkopierare.
Motivering: Personen äger en dator och ser inte ut att ha råd med film och musik i någon större utsträckning.
Tillvägagångssätt: Ta datorn (med våld om så behövs) och kolla igenom dess fullständiga innehåll i syfte att hitta piratkopierat innehåll.
Låter ganska vansinnigt va? Och då är piratkopiering mycket lättare att motivera som ett brott som faktiskt har offer (inkomstbortfall för upphovsrättshavaren. Huruvida det nu är legitimt låter jag vara osagt)
Alla straffas redan i förväg via copyswede. Alla (som i 100%). Sen är det klart att man kan bli bestraffad en gång till om man åker fast. ;)
Andromeda
2014-04-23, 17:28
AAS-missbruk medför totalt onödiga sjukvårdskostnader för samhället, dvs för oss som betalar skatt.
Kan inte alla grin-ollar som vill trycka ifred flytta till Norge om det är lagligt där?
Latissimus Dorsi
2014-04-23, 17:30
AAS-missbruk medför totalt onödiga sjukvårdskostnader för samhället, dvs för oss som betalar skatt.
Kan inte alla grin-ollar som vill trycka ifred flytta till Norge om det är lagligt där?
Är det de bästa du kunde komma på?
TranceII
2014-04-23, 17:32
Hur mycket?
Ungkarlsliv
2014-04-23, 17:38
Absolut, men du tror inte tillexempel alkohol, tobak och matmissbruk kostar ofantligt mycket mer? Även det är totalt onödiga kostnader för samhället, det är även sportskador etc. AAS-missbruk finns nog knappt med på diagrammet om man ska rita upp sjukvårdens kostnader på ett sådant. Sen betalar väl AAS-missbrukarna skatt precis som du och jag.
Visst jag håller med om att det är onödigt att göra något olagligt som dessutom riskerar att kosta samhället pengar om man gör det fel, men det är väl bara att göra som staten brukar, avkriminalisera AAS och skapa statligt monopol på försäljningen, så kan staten tjäna pengar på det istället.
Man and Machine
2014-04-23, 17:48
text
Jag kan inte heller förstå hur det kan vara så kränkande att pissa i en kopp svara på några frågor sen är det klart.
Det är lite intressant att kolozzeum är så dopingliberala men alla är rena. Klart det finns offer, som med alla andra droger.
Vad menar du då att polisen bedriver nu om inte riktade insatser mot människor som ser stora ut?
Bra tillslag;
http://www.corren.se/ostergotland/norrkoping/artikel.aspx?articleid=6378736&name=manga-var-dopade-vid-tillslag
Finns bra mycket fler artiklar där polisen inte ens haft en hitrate på över 50%, och ska man bedriva så stora razzior, slösa pengarna, så tycker jag att man bör ha en hitrate på MINST 90%, och INTE ENS DÅ hade polisen gått i plus på att ta in folk.
Om hitraten ska vara så låg kan man lika gärna skita i tillslag helt och sopa lagen helt, för själva lagen i sig utgör större skada för brukarna, än steroiderna i sig. Man slösar bara pengar idag, svensson som läser tidningen läser "43 PERSONER TOGS IN FÖR DOPING AV 70 POLISER, SVERIGES STÖRSTA TILLSLAG MOT GYM!!!!" och blir genast jubelidioter som ger applåder till svenska staten och svenska poliskåren, men dom bryr sig inte att mer än 60% av alla som togs in gick fria. Det finns matte och räkna på, och mer än gärna får ni plocka fram statistik på allt innan ni uttalar er. För att låta det vara såhär är bara sjukt, och inget annat.
mvh
Jag menar att polisen driver riktade insatser nu, och jag tycker det är bra.
Alltså du tycker att hitraten är för dålig men vill ta bort den möjligheten som ökar chansen till en bra hitrate? Polisens uppgift är inte att gå plus, men om jobbet ändå ska göras skadar det ju inte om man kan sänka kostnaden, dvs öka chansen att ta folk som dopar sig.
Från ovan "själva lagen i sig utgör större skada för brukarna, än steroiderna i sig" Så att bli dömd för doping är värre än de psykiska (och ev. fysiska skador) som man får av prepp? Haha kom igen..
Förstår inte problemet? AAS är olagligt, ser inga som helst problem med att polisen gör tester på folk.
Vill länsman testa mig så följer jag gärna med. Jag har inget att dölja, varför bli upprörd över det?
Har svårt att tänka mig att polisen kommer hoppa på en och släpa iväg en.
Hur ska dessa annars sättas dit om inte stickprovskontroller får göras?
Att jämföra med tobak, alkohol osv är helt irrelevant. Eftersom dessa saker är lagliga.
Även om dessa innebär samhällskostnader.
Sedan kan man ju diskutera varför offerlösa brott har blivit så inne att nämna och varför man inte istället startar en tråd om hur olika ideologier ställer sig till bruk av AAS. Det är förbjudet att brukar inneha och sälja AAS, varför inte förhålla oss till gällande lag och diskutera hur långt polisens befogenheter går när det gäller att ta fast folk som brukar AAS. Jag har en känsla av att flera i tråden rasat lika mycket oavsett hur polisen gjort för att ta fast brukare av AAS. Hade polisen sett personen injicera substans i skinkan och andra handen hållit en glasflaska med en etikett med ett namn på en olaglig substans hade likväl svaret blivit att det är ett offerlöst brott. Därför tycker jag att någon av alla trådar om som behandlar eventuell legalisering varit att föredra.
Nu vill jag inte trycka men känner mig som en utav grin-ollarna ändå lite grann! (Dessutom bor jag i Norge och det är inte lagligt här btw!).
Men det jag vill påpeka är att det spelar väl ingen roll vilka egna möjligheter man har. Det handlar om vad som är rätt. Man ska inte dömas på sitt utseende allena. Det ska krävas god misstanke. Ser du inte problemet i att lyckas bli stor och därmed mycket ofta bli misstänkliggjord?
Man and Machine
2014-04-23, 18:44
Nu vill jag inte trycka men känner mig som en utav grin-ollarna ändå lite grann! (Dessutom bor jag i Norge och det är inte lagligt här btw!).
Men det jag vill påpeka är att det spelar väl ingen roll vilka egna möjligheter man har. Det handlar om vad som är rätt. Man ska inte dömas på sitt utseende allena. Det ska krävas god misstanke. Ser du inte problemet i att lyckas bli stor och därmed mycket ofta bli misstänkliggjord?
Misstänkliggjord som i att polisen testar dig? Nej, i så fall ser jag inte problemet. Hur många gånger under en livstid blir en stor människa som inte preppat testad? En gång? Två gånger? inte ofta.
har inga problem med att dom testar folk, och att dom går efter utseendet som riktmärke är väl inte så konstigt tycker jag, eller ska det vara "jämställt" även där? Då går det bara åt onödiga resurser.
Har man inget att dölja så är det väl inga bekymmer? Inte så att man blir testad regelbundet direkt, händer kanske som sagt ett fåtal gånger i sitt liv? Kanske aldrig?
Misstänkliggjord som i att polisen testar dig? Nej, i så fall ser jag inte problemet. Hur många gånger under en livstid blir en stor människa som inte preppat testad? En gång? Två gånger? inte ofta.
Du får även räkna med stigmatiseringen. Om polisen kan ta in någon under de kriterierna så bidrar det till en bild av att "man kan se" om nån är dopad. Vilket innebär att fler vanliga människor misstänkliggör en. En auktoritet måste vara föredömlig.
Den där gången kan dessutom göra stor social skada. Har själv sett (unga) individer råka ut för den (avstängd från skolan, portad från gym, klasskompisar som beter sig respektlöst). Även om det inte var polisen i de flesta fall.
Personen känner sig som en outsider.
Måste man lämna piss vid doping kontroll eller räcker blod-prov?
Man and Machine
2014-04-23, 19:33
Du får även räkna med stigmatiseringen. Om polisen kan ta in någon under de kriterierna så bidrar det till en bild av att "man kan se" om nån är dopad. Vilket innebär att fler vanliga människor misstänkliggör en. En auktoritet måste vara föredömlig.
Den där gången kan dessutom göra stor social skada. Har själv sett (unga) individer råka ut för den (avstängd från skolan, portad från gym, klasskompisar som beter sig respektlöst). Även om det inte var polisen i de flesta fall.
Även om du nämner några exempel så tror jag du överdriver stigmatiseringen. Den är en ganska liten process, om en vuxen människa bryter ihop av det finns det nog andra anledningar. Men jag har inte blivit testad själv så jag kan ha totalt fel.
Men man kan väl se om någon brukar ASS? I många fall kan man inte det men i vissa fall man väl ett tränat öga ser om en person brukat AAS.
Det fet markerade: blev de personerna behandlade så pga ett pissprov som visade negativt svar?
Men varför nämner folk hela tiden sig själva som exempel? Sen är det inte säkert att omständigheterna runt omkring är smidiga. Folk du känner kanske tittar på. Folk som redan misstänker dig. Att "bli tagen av polisen" ser fel ut. Även om man är oskyldig. Sen är alla inte mentalt starka. Bara för att man själv tror att man inte drabbas av några men betyder det inte att en betydande del av befolkningen hade kunnat få psykiska påföljder av att bli oskyldigt dömd (inte av polisen, men alla involverade kring händelsen).
Ett frihetsberövande kan upplevas riktigt hemskt om man är oskyldig. Bara för att man själv inte kan känna så betyder inte det att man kan berätta för andra att de minsann ska kunna tåla sådan behandling. Man kan inte använda sig själv som mall för hur alla människor reagerar. Det är därför frihetsberövande måste ske på goda grunder. Det är en kränkning och man ska inte kränka på måfå.
Men man kan väl se om någon brukar ASS? I många fall kan man inte det men i vissa fall man väl ett tränat öga ser om en person brukat AAS.
Det fet markerade: blev de personerna behandlade så pga ett pissprov som visade negativt svar?
Alla personerna hade inte pissat. Vissa av dem var tydligt att de stängdes av från gym på misstanke allena. En var en kille som pissade negativt men som var avstängd från skolan innan provet kom in. Han fick ingen ursäkt efteråt.
Denne killen har även fått en massa ogrundade klagomål mot sig och mår allmänt skit av hur respektlöst andra beter sig mot honom. Han har definitivt blivit en outsider men lyckligtvis så har han nu hittat andra outsiders som accepterar honom. Tråkigt bara att han hoppat av skolan och uppenbarligen har en massa hat inom sig som till stor del är skapat pga hur andra behandlat honom.
PureWhey
2014-04-23, 20:06
Alla personerna hade inte pissat. Vissa av dem var tydligt att de stängdes av från gym på misstanke allena. En var en kille som pissade negativt men som var avstängd från skolan innan provet kom in. Han fick ingen ursäkt efteråt.
Denne killen har även fått en massa ogrundade klagomål mot sig och mår allmänt skit av hur respektlöst andra beter sig mot honom. Han har definitivt blivit en outsider men lyckligtvis så har han nu hittat andra outsiders som accepterar honom. Tråkigt bara att han hoppat av skolan och uppenbarligen har en massa hat inom sig som till stor del är skapat pga hur andra behandlat honom.
+1 på inlägget innan detta + att detta låter helt sjukt. Fyf.. :-/
Nu har jag inte blivit tagen av konstapeln men har genom polare hört att folk snackar skit för att de tror jag går på något, det skulle antagligen eskalera om polisen kommer och plockar mig på gymmet. Tråkigt.
Man kanske kan skylla det på jante, vet inte.
KalleTeodor
2014-04-23, 21:04
om det händer mig i framtiden så kommer jag bara vägra. de kan inte tvinga mig. då gör jag motstånd.
TranceII
2014-04-23, 21:07
om det händer mig i framtiden så kommer jag bara vägra. de kan inte tvinga mig. då gör jag motstånd.
Hur tror du det slutar?
Bra tillslag;
mvh
Men det handlar väl knappast om att polisen ska gå plus? Det är ju inte riktigt deras jobb...jag tror du har fått det hela om bakfoten
ARMSTARK
2014-04-24, 07:58
Säg såhär då; polisen kommer till din skola/arbetsplats och begär att få topsa dig då du ser ut som en våldtäcktsman. Skulle det vara okej?
Säg såhär då; polisen kommer till din skola/arbetsplats och begär att få topsa dig då du ser ut som en våldtäcktsman. Skulle det vara okej?
Nu jämför du brott med offer och offerlösa brott. Jag ser inget fel med det som hände i Frankrike där de skulle ta DNA från alla på en skola för att få fast en våldtäktsman.
Pudzianovski
2014-04-24, 08:11
Kan fortfarande hitta texten från JO? är de sega eller är det jag som är seg?
Vem bestämmer vilka brott som är offerlösa? Det verkar råda delade meningar om det.
Kan fortfarande hitta texten från JO? är de sega eller är det jag som är seg?
Vem bestämmer vilka brott som är offerlösa? Det verkar råda delade meningar om det.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Brottsoffer
http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5ls%C3%A4gande
ARMSTARK
2014-04-24, 08:23
Nu jämför du brott med offer och offerlösa brott. Jag ser inget fel med det som hände i Frankrike där de skulle ta DNA från alla på en skola för att få fast en våldtäktsman.
Det är sant, jag skulle faktiskt också ställa upp på en topsning i det läget, då det är hundratals andra, ja alla. Men det är en dj-la skillnad om bara jag blir ivägsläpad, inför en massa människor dessutom.
Sen är våldtäckt det näst grövsta brottet som existerar, efter mord. Det finns lite större skäl att lägga krut på det.
Det är sant, jag skulle faktiskt också ställa upp på en topsning i det läget, då det är hundratals andra, ja alla. Men det är en dj-la skillnad om bara jag blir ivägsläpad, inför en massa människor dessutom.
Sen är våldtäckt det näst grövsta brottet som existerar, efter mord. Det finns lite större skäl att lägga krut på det.
jag tycker inte polisen ska lägga resurser på att ta fast folk som dopar sig. Men ska de nu göra det så tycker jag absolut att de ska få på utseende. Precis som i REVA-fallet.
Pudzianovski
2014-04-24, 08:28
http://sv.wikipedia.org/wiki/Brottsoffer
http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5ls%C3%A4gande
Ja, det var väl lite väl enkelt iof. Flashback har en del intressanta trådar i ämnet.
Just i denna tråden handlade det om doping. Vissa tycker det finns offer...andra inte.
Men det handlar väl knappast om att polisen ska gå plus? Det är ju inte riktigt deras jobb...jag tror du har fått det hela om bakfoten
Om dom nu ska ta och lösa brott utan offer så får det också ta och löna sig för någon, i det här fallet polisen eftersom INGEN annan går plus på denna häxjakt, och vad finns det för mening och jaga folk då? Ingen alls, inte ens för polisen ELLER samhället.
För vad får det kosta och jaga några brukare egentligen? Inte mer än vad poliser får tillbaka, och det enda samhället får tillbaka utav detta; kriminellt stämplade svenssons med jobb, som blir utan jobb, körkort och sociala problem när man hängs ut på gymmet, där folk pratar friskt. Är det rätt?
Ja, det var väl lite väl enkelt iof. Flashback har en del intressanta trådar i ämnet.
Just i denna tråden handlade det om doping. Vissa tycker det finns offer...andra inte.
Vilka är offer isåfall, är min stora fråga. Om inte brukaren själv, men han väljer själv att vara ett offer.
mvh
ARMSTARK
2014-04-24, 08:45
jag tycker inte polisen ska lägga resurser på att ta fast folk som dopar sig. Men ska de nu göra det så tycker jag absolut att de ska få på utseende. Precis som i REVA-fallet.
Det hette i beslutet (REVA) att det skulle ske "Under förutsättning att det skedde på ett rättssäkert sätt." Det tycker jag inte att det gjort om det förekommit ett urval baserat på utseende.
Det skulle säkert gå att få fram ett vettigt sätt att få fast döts-doparna om man nu ska lägga ner våra skattepengar på det. Det jag reagerar så starkt på är "Gestapo metoderna", när polisen har fria tyglar att plocka med sig en medborgare för en misstanke om brott. Speciellt när misstanken är "Han såg ut som en sån."
eternallord
2014-04-24, 08:57
Alltså, det finns ingen diskussion egentligen, tror man att doping är ett brott med offer så har man helt enkelt fel. Några vanliga argument innefattar:
1) Dopinghandel stödjer organiserad kriminalitet
Ja, detta är sant. Men det är bakvänt att tänka att det är "på grund av" dopingen. Det är lagstiftningen mot dopingen som gör att preparaten säljs på den svarta marknaden, det är alltså lagstiftningen som får stå till svars för bieffekterna av dess existens.
2) Dopade personer är mer våldsbenägna
Detta tror jag personligen helt enkelt inte är sant, dels finns det en överväldigande majoritet av personer som dopar sig som inte uppvisar några våldsamma tendenser, samt att "naturligt" våldsbenägna personer troligtvis också är mer benägna att begå dopingbrott (dvs, korrelation är inte kausalitet). Även om det skulle vara så att höga halter av steroider exempelvis gjorde en person mer våldsbenägen så är det fortfarande så att misshandeln (till exempel) är brottet och detta är redan reglerat i lag.
3) Doping skapar orättvisa i sport
Absolut, och jag tror inte någon här stödjer att man borde släppa all doping fri i sportvärlden. Men "fusk" och dopingtester för att försäkra rättvist tävlande i sport är reglerat av de kommissioner och organ som styr tävlingarna. Jag exempelvis tävlar i Taekwondo som är reglerat under RF via Svenska Taekwondoförbundet. På SM 2013 blev jag dopingtestade efter tävlingen och hade jag åkt dit för dopingbrott hade jag blivit avstängd, väldigt simpelt. Skulle det nu vara så att fusket har ekonomiska implikationer så är detta också redan reglerat i lag, att bryta mot reglerna vilket ger ekonomisk vinning är naturligtvis ett kontraktsbrott och ska behandlas därefter.
Att som privatperson inta ett i dagsläget olagligt preparat för att man vill få större muskler eller bättre uthållighet är ett brott som saknar offer, punkt slut. Eventuella följdbrott som har offer som är detaljerade ovan är antingen redan reglerade separat i lag, eller är en konsekvens av lagstiftningen.
Tyvärr är det ju inte finansiellt gångbart att genomföra dopingkontroller på alla i samhället regelbundet. Enda ekonomiska sansade är att ta stickprover.
Om dom nu ska ta och lösa brott utan offer så får det också ta och löna sig för någon, i det här fallet polisen eftersom INGEN annan går plus på denna häxjakt, och vad finns det för mening och jaga folk då? Ingen alls, inte ens för polisen ELLER samhället.
För vad får det kosta och jaga några brukare egentligen? Inte mer än vad poliser får tillbaka, och det enda samhället får tillbaka utav detta; kriminellt stämplade svenssons med jobb, som blir utan jobb, körkort och sociala problem när man hängs ut på gymmet, där folk pratar friskt. Är det rätt?
Vilka är offer isåfall, är min stora fråga. Om inte brukaren själv, men han väljer själv att vara ett offer.
mvh
Med det här tankesättet är det ju knappast polisen som gör fel. Istället är det ju sveriges lagar som du verkar anse är fel.
Konstigt nog är du samtidigt för att vi ska beivra narkotikabrott..
Pudzianovski
2014-04-24, 09:35
Alltså, det finns ingen diskussion egentligen, tror man att doping är ett brott med offer så har man helt enkelt fel. Några vanliga argument innefattar:
Finns väl en alltid diskussion om flera andra tycker något annat iof. lite märkligt argument enligt mitt sätt att se det.
1) Dopinghandel stödjer organiserad kriminalitet
Ja, detta är sant. Men det är bakvänt att tänka att det är "på grund av" dopingen. Det är lagstiftningen mot dopingen som gör att preparaten säljs på den svarta marknaden, det är alltså lagstiftningen som får stå till svars för bieffekterna av dess existens.
Jag håller med.
2) Dopade personer är mer våldsbenägna
Detta tror jag personligen helt enkelt inte är sant, dels finns det en överväldigande majoritet av personer som dopar sig som inte uppvisar några våldsamma tendenser, samt att "naturligt" våldsbenägna personer troligtvis också är mer benägna att begå dopingbrott (dvs, korrelation är inte kausalitet). Även om det skulle vara så att höga halter av steroider exempelvis gjorde en person mer våldsbenägen så är det fortfarande så att misshandeln (till exempel) är brottet och detta är redan reglerat i lag.
Håller i princip med. En del forskning visar på en viss tendens till mer aggressivitet hos de som använder. En ganska nyligen avhandling påvisar dock att när man ser till flera faktorer så ligger det mer åt det hållet som du tror. Jag tror att man (jag) kanske får omvärdera AAS och våldsamhet lite. Det verkar vara andra faktorer som spelar in.
3) Doping skapar orättvisa i sport
Absolut, och jag tror inte någon här stödjer att man borde släppa all doping fri i sportvärlden. Men "fusk" och dopingtester för att försäkra rättvist tävlande i sport är reglerat av de kommissioner och organ som styr tävlingarna. Jag exempelvis tävlar i Taekwondo som är reglerat under RF via Svenska Taekwondoförbundet. På SM 2013 blev jag dopingtestade efter tävlingen och hade jag åkt dit för dopingbrott hade jag blivit avstängd, väldigt simpelt. Skulle det nu vara så att fusket har ekonomiska implikationer så är detta också redan reglerat i lag, att bryta mot reglerna vilket ger ekonomisk vinning är naturligtvis ett kontraktsbrott och ska behandlas därefter.
Att som privatperson inta ett i dagsläget olagligt preparat för att man vill få större muskler eller bättre uthållighet är ett brott som saknar offer, punkt slut. Eventuella följdbrott som har offer som är detaljerade ovan är antingen redan reglerade separat i lag, eller är en konsekvens av lagstiftningen.
Kan personen själv som använder vara ett offer som nämndes ovan av någon annan. Kan familjen runt omkring vara offer för en brukares användning på något sätt? Tänker själv på de jag känner. Jag har inget svar...mest en tanke.
Tyvärr är det ju inte finansiellt gångbart att genomföra dopingkontroller på alla i samhället regelbundet. Enda ekonomiska sansade är att ta stickprover.
Med det här tankesättet är det ju knappast polisen som gör fel. Istället är det ju sveriges lagar som du verkar anse är fel.
Konstigt nog är du samtidigt för att vi ska beivra narkotikabrott..
Det är FORTFARANDE polisen som ser till att dra folk inför rätta, kom ihåg att LAGTEXT är bara LAGTEXT, utan polisen hade inte denna LAGTEXT varit värt ett jack shit. På samma sätt som poliser skiten i vissa brott, kan dom lika gärna skita i andra, bl.a. ringa dopingbrott och ringa narkotikabrott.
Nej, jag är inte för att vi ska beivra narkotikabrott. Inte för den enskilda individen, men för kriminella nätverk som tjänar grova pengar på det, SJÄLVKLART. Men för den individen som åker dit på RINGA NARKOTIKABROTT vill jag gärna släppa fritt, så slipper 90% av dagens ungdomar bli kriminellt stämplade för lite gräs.
mvh
Det är FORTFARANDE polisen som ser till att dra folk inför rätta, kom ihåg att LAGTEXT är bara LAGTEXT, utan polisen hade inte denna LAGTEXT varit värt ett jack shit. På samma sätt som poliser skiten i vissa brott, kan dom lika gärna skita i andra, bl.a. ringa dopingbrott och ringa narkotikabrott.
Nej, jag är inte för att vi ska beivra narkotikabrott. Inte för den enskilda individen, men för kriminella nätverk som tjänar grova pengar på det, SJÄLVKLART. Men för den individen som åker dit på RINGA NARKOTIKABROTT vill jag gärna släppa fritt, så slipper 90% av dagens ungdomar bli kriminellt stämplade för lite gräs.
mvh
Polisen kan ju inte hålla på att välja bort visst typ av brottslighet bara för att t.ex. du tycker att den är ok. Förstår verkligen inte hur du menar att polisen gör fel här. Om något borde lagstiftning ändras.
Fick mer intrycket av att du var väldigt mycket emot narkotikabrott när du tidigare i tråden rubricerat narkotikahandel som allvarliga brott i klass med misshandel och våldtäkt. Och det är ju ändå så att enskild individ faktiskt måste syssla med just narkotikahandel om de vill ha tag på lite gräs och kola.
Jag ställer mig också väldigt frågande till hur du kan anse att någon som "åker dit för ringa narkotikabrott" ska släppas fri utan straff. Det låter helt befängt att rättsystemet ska se mellan fingrarna på just vissa typer av brott. Det förefaller, i min mening, det enda sunda vara att faktiskt ändra på lagarna så att brottet i sig försvinner (både vad gäller narkotika- och dopning). Men här har vi visst delade meningar.
Skrämmande att folk kan tycka det låter rimligt att släppa folk som faktiskt åkt fast för brott. Var drar man gränsen för vilken brottslighet som inte ska dömas? *screwy*
Polisen kan ju inte hålla på att välja bort visst typ av brottslighet bara för att t.ex. du tycker att den är ok. Förstår verkligen inte hur du menar att polisen gör fel här. Om något borde lagstiftning ändras.
Fick mer intrycket av att du var väldigt mycket emot narkotikabrott när du tidigare i tråden rubricerat narkotikahandel som allvarliga brott i klass med misshandel och våldtäkt. Och det är ju ändå så att enskild individ faktiskt måste syssla med just narkotikahandel om de vill ha tag på lite gräs och kola.
Jag ställer mig också väldigt frågande till hur du kan anse att någon som "åker dit för ringa narkotikabrott" ska släppas fri utan straff. Det låter helt befängt att rättsystemet ska se mellan fingrarna på just vissa typer av brott. Det förefaller, i min mening, det enda sunda vara att faktiskt ändra på lagarna så att brottet i sig försvinner (både vad gäller narkotika- och dopning). Men här har vi visst delade meningar.
Skrämmande att folk kan tycka det låter rimligt att släppa folk som faktiskt åkt fast för brott. Var drar man gränsen för vilken brottslighet som inte ska dömas? *screwy*
Vänta nu vännen.. Nu får du ta och sluta spela mangas.
Poliser gör det idag, dom ser bort från vissa brott, finns poliser som inte ens vet att dom begår brott, när dom begår ett brott. Då kan dom lika gärna ta och se igenom fingrarna lite på vissa brott, som te.x. när Kalle röker lite gräs, eller Pelle trycker lite testo.
Självklart bör man ändra i lagen, men eftersom den inte lär bli prio ett, och något sådant inte lär ske, så kan man istället välja att be justitieministern att lägga budgeten på brott som faktiskt har ett offer. Att lägga pengar på brott som man inte kan bli dömd för i 95% av omvärlden, men här ska vi både döma, stämpla och dela ut den här informationen med arbetsgivare och andra myndigheter så att den enskilda individen inte får ett jobb i framtiden blir av med sitt körkort och uthängd lite här och vara, det går jättebra i Sverige, det ska vi lägga våra pengar på.
Rättsystemet är inte rätt, och man ser igenom vissa typer av brott redan idag, då kan man lika gärna prioritera om lite istället.
mvh
eternallord
2014-04-24, 10:08
Kan personen själv som använder vara ett offer som nämndes ovan av någon annan. Kan familjen runt omkring vara offer för en brukares användning på något sätt? Tänker själv på de jag känner. Jag har inget svar...mest en tanke.
Jag anser inte att man kan begå brott mot sig själv och att varje individ är fri (och har ansvar för konsekvenserna av) att göra vad denne gör med/mot sig själv. Detta inkluderar snabbmat, doping, droger och allt annat man kan tänka sig.
Det beror ju på vad de skulle vara offer för? Jag kan inte tänka mig något scenario där familjen skulle lida för någon annan än anledningarna jag skrev om ovan.
Jag anser inte att man kan begå brott mot sig själv och att varje individ är fri (och har ansvar för konsekvenserna av) att göra vad denne gör med/mot sig själv. Detta inkluderar snabbmat, doping, droger och allt annat man kan tänka sig.
Det beror ju på vad de skulle vara offer för? Jag kan inte tänka mig något scenario där familjen skulle lida för någon annan än anledningarna jag skrev om ovan.
Hade varit fint att få fängelse för självmordsförsök.
Vänta nu vännen.. Nu får du ta och sluta spela mangas.
Poliser gör det idag, dom ser bort från vissa brott, finns poliser som inte ens vet att dom begår brott, när dom begår ett brott. Då kan dom lika gärna ta och se igenom fingrarna lite på vissa brott, som te.x. när Kalle röker lite gräs, eller Pelle trycker lite testo.
Och det är ju såklart oturligt att polisen ser mellan fingrarna med en del typ av brottslighet, om det nu faktiskt sker. Det måste ju redas upp. T.ex. cyklade jag häromdagen mot rött ljus och fick inte ens böter. Det sköttes enormt dåligt av den polisbil som tog fast mig, det är helt klart. Att se mellan fingrarna med vissa brott bara för att du tycker de inte är så hemska känns helt verklighetsfrämmande för mig.
Självklart bör man ändra i lagen, men eftersom den inte lär bli prio ett, och något sådant inte lär ske, så kan man istället välja att be justitieministern att lägga budgeten på brott som faktiskt har ett offer. Att lägga pengar på brott som man inte kan bli dömd för i 95% av omvärlden, men här ska vi både döma, stämpla och dela ut den här informationen med arbetsgivare och andra myndigheter så att den enskilda individen inte får ett jobb i framtiden blir av med sitt körkort och uthängd lite här och vara, det går jättebra i Sverige, det ska vi lägga våra pengar på.
Rättsystemet är inte rätt, och man ser igenom vissa typer av brott redan idag, då kan man lika gärna prioritera om lite istället.
mvh
Du återkommer till det här med att "vi ser ju mellan fingrarna med vissa brott.. så varför inte också detta?". Jag tycker det är helt bakvänt. Istället bör det tightas upp ännu mer.
Men för att återgå till huvudfrågan om hur polisen faktiskt ska få fast folk nu när de inte längre kan göra stickprov på samma sätt så känns det som en ypperlig lösning att polisen helt sonika får rätt att ta pisseprov på alla som befinner sig på gym . Tilldeles polisen sen mer resurser kan detta ju ske periodvis så var och en som tränar på gym blir testad iaf varannan vecka. Det hade ju löst problematiken med "profiling", och det var ju profileringen som var problematisk.
Pudzianovski
2014-04-24, 10:37
Man kan nog inte begå brott mot sig själv. Men man kanske kan göra saker som drabbar andra. Aktiv dödshjälp är kanske ett exempel på något som är både olagligt (att utföra iaf?) och kanske skapar offer (drabbar någon annan)?. Borde väl finnas en hel del negativa effekter av AAS som drabbar närstående? psykiskt mående och andra psykiska och kanske fysiska negativa effekter.
Det är nog bara min grundsyn som krockar med vad du tror på. Du tror på individens frihet och jag tror inte riktigt på den på det sättet som du förespråkar. Jag kanske är cynisk som inte tror på människans egna förmåga eller nåt! :)
eternallord
2014-04-24, 10:46
Man kan nog inte begå brott mot sig själv. Men man kanske kan göra saker som drabbar andra. Aktiv dödshjälp är kanske ett exempel på något som är både olagligt (att utföra iaf?) och kanske skapar offer (drabbar någon annan)?. Borde väl finnas en hel del negativa effekter av AAS som drabbar närstående? psykiskt mående och andra psykiska och kanske fysiska negativa effekter. Det håller jag med om, men man får skilja på vad som är brottsligt och vad som bara är olyckligt (och det som är brottsligt är ju redan reglerat i lag separat).
Det är nog bara min grundsyn som krockar med vad du tror på. Du tror på individens frihet och jag tror inte riktigt på den på det sättet som du förespråkar. Jag kanske är cynisk som inte tror på människans egna förmåga eller nåt! :)
Jag respekterar din ståndpunkt :)
Fatalist
2014-04-24, 11:00
Jag vill bara flika in med att jag håller med eternallord i allt han säger. Sedan vill jag också lyfta fram det fåniga dubbelspelet som staten bedriver när det gäller dopningsfrågor:
Polisen jagar dopare. Ett brott enligt eternallord och även mig utan offer enligt eternallords argument. Detta betalar vi skattepengar för och resurser läggs på detta som hade kunnat läggas på något annat.
Samtidigt har vi en enad läkarkår i Sverige som ser till individens bästa och respekterar individens autonomi och som dessutom har lagstadgad sekretess och agerar efter läkaretiken framför eventuella lagar som begränsar möjligheten att hjälpa. Samma stat lägger alltså pengar på vård, hjälp och till och med instruktioner för hur dessa döds-dopare ska använda sina kanyler på rätt sätt (eftersom att det är bättre att göra det rätt och säkert, än att göra det fel och osäkert och skada sig).
Det är trams. En fars. Och det senare kommer ingen att kunna förändra, så det vi har kvar är väl att förändra det tidigare: polisens uppgifter. Det kan ske på många nivåer, men i slutändan handlar det om en moraliserande lagstiftning som enbart skapar en synlig och en osynlig värld. Som oavsett vilket bekostas av staten.
Den enda skillnaden mellan nu, och en eventuell avreglering, är att just nu så får kriminella ta del av kakan.
Jag vill bara flika in med att jag håller med eternallord i allt han säger. Sedan vill jag också lyfta fram det fåniga dubbelspelet som staten bedriver när det gäller dopningsfrågor:
Polisen jagar dopare. Ett brott enligt eternallord och även mig utan offer enligt eternallords argument. Detta betalar vi skattepengar för och resurser läggs på detta som hade kunnat läggas på något annat.
Samtidigt har vi en enad läkarkår i Sverige som ser till individens bästa och respekterar individens autonomi och som dessutom har lagstadgad sekretess och agerar efter läkaretiken framför eventuella lagar som begränsar möjligheten att hjälpa. Samma stat lägger alltså pengar på vård, hjälp och till och med instruktioner för hur dessa döds-dopare ska använda sina kanyler på rätt sätt (eftersom att det är bättre att göra det rätt och säkert, än att göra det fel och osäkert och skada sig).
Det är trams. En fars. Och det senare kommer ingen att kunna förändra, så det vi har kvar är väl att förändra det tidigare: polisens uppgifter. Det kan ske på många nivåer, men i slutändan handlar det om en moraliserande lagstiftning som enbart skapar en synlig och en osynlig värld. Som oavsett vilket bekostas av staten.
Den enda skillnaden mellan nu, och en eventuell avreglering, är att just nu så får kriminella ta del av kakan.
Att vi som jobbar efter vårdlagstiftning inte följer samma principer som de som jobbar som poliser skulle vara en fars vet jag då inte om jag kan hålla med om. Det är två helt olika sektioner av svenska samhället. Det du säger är nästan i klass med att påstå att "vi ska inte rädda liv i vården för vi har ju ändå en militär och deras jobb är att skjuta folk".
Och jag vet inte vilka läkare i Sverige det är som agerar efter "läkaretiken" framför svenska lagar. Har du något exempel? Vad är det ens i läkaretiken som inte går överrens med svensk vårdlagstiftning?
Wat?
Så..du vill inte att de får ta en del av kakan, trots att du precis sa att du vill att det ska avregleras? Är dom inte kriminella pga att det just finns en lag? Om lagen tas bort, ska inte samma personer få tjäna pengar på samma sätt? Enligt den logiken ska inte heller brukare få bruka, då dom just är kriminella, för det finns ju en lag.
Det är sånt jäkla svartvitt frihetsfåneri i denna tråd. "Jag ska få göra vad jag vill så länge det är min egen kropp", utan en enda tanke på konsekvenser för resten av samhället. Tror man att handlandet stannar i den egna kroppen så är man ung/dum/naiv(välj en eller flera).
Återigen, AAS är inte gratis, det är ganska dyrt, de flesta knarkare begår brott för att ha råd att försörja sitt missbruk.
Jag vill inte ens kalla de flesta här för svartvita libertarianer, då det är ett skämt. Det är en parodi på " 'muuuurica!".
Arf Pingvin
2014-04-24, 11:27
Om det skett en våldtäkt så ja. Kan det få fast gärningsmannen är det värt det.
Om det skett en våldtäkt så ja. Kan det få fast gärningsmannen är det värt det.
Även om det är dig de letar efter? :D
Arf Pingvin
2014-04-24, 11:41
Om jag är skyldig så ska jag straffas. Hoppas de mörkar upp mig i piketbilen också.
DekeThornton
2014-04-24, 11:47
Wat?
Så..du vill inte att de får ta en del av kakan, trots att du precis sa att du vill att det ska avregleras? Är dom inte kriminella pga att det just finns en lag? Om lagen tas bort, ska inte samma personer få tjäna pengar på samma sätt? Enligt den logiken ska inte heller brukare få bruka, då dom just är kriminella, för det finns ju en lag.
Det är sånt jäkla svartvitt frihetsfåneri i denna tråd. "Jag ska få göra vad jag vill så länge det är min egen kropp", utan en enda tanke på konsekvenser för resten av samhället. Tror man att handlandet stannar i den egna kroppen så är man ung/dum/naiv(välj en eller flera).
Återigen, AAS är inte gratis, det är ganska dyrt, de flesta knarkare begår brott för att ha råd att försörja sitt missbruk.
Jag vill inte ens kalla de flesta här för svartvita libertarianer, då det är ett skämt. Det är en parodi på " 'muuuurica!".
Om en vara kriminaliseras drivs priserna upp enormt på grund av den ökade risken med försäljning vilket leder till att brukare av varan får problem med att få tillräckligt med pengar till den förbjudna varan samtidigt som brukare då även kommer att komma i kontakt med kriminella kretsar som de inte kommit i kontakt med när varan var legal.
Naturligtvis har samma personer rätt att sälja varan även efter det att den legaliserats så länge de då håller sig inom lagens råmärken. I praktiken kommer de dock hastigt att konkurreras ut av vanliga traditionella företag. Hur mycket av dagens alkoholtillverkning och försäljning i USA sköts av de brottssyndikat som verkade under förbudstiden.
På dopingområdet skulle allt helt enkelt gå över till den vanliga läkemedelsindustrin, då doping, som jag förstår det, endast är helt vanliga läkemedel i olika former. Det är bara vissa användningsområden som är förbjudna.
Om en vara kriminaliseras drivs priserna upp enormt på grund av den ökade risken med försäljning vilket leder till att brukare av varan får problem med att få tillräckligt med pengar till den förbjudna varan samtidigt som brukare då även kommer att komma i kontakt med kriminella kretsar som de inte kommit i kontakt med när varan var legal.
Naturligtvis har samma personer rätt att sälja varan även efter det att den legaliserats så länge de då håller sig inom lagens råmärken. I praktiken kommer de dock hastigt att konkurreras ut av vanliga traditionella företag. Hur mycket av dagens alkoholtillverkning och försäljning i USA sköts av de brottssyndikat som verkade under förbudstiden.
På dopingområdet skulle allt helt enkelt gå över till den vanliga läkemedelsindustrin, då doping, som jag förstår det, endast är helt vanliga läkemedel i olika former. Det är bara vissa användningsområden som är förbjudna.
Viagra är ju också lagligt, och det finns ju ingen svarthandel på det.... eller? Min skräpkorg på mailen säger annorlunda. Applicera detta på valfritt läkemedel.
Det är ett otroligt naivt synsätt ni har på legalisering. "Om bara staten inte lägger sig i blir allt frid och fröjd".
Tog du på riktigt upp klassade läkemedel som exempel? För de kan vem som helst komma över...eller?
Tog du på riktigt upp klassade läkemedel som exempel? För de kan vem som helst komma över...eller?
Säger du att det är svårt att få tag på Viagra?
DekeThornton
2014-04-24, 11:58
Viagra är ju också lagligt, och det finns ju ingen svarthandel på det.... eller? Min skräpkorg på mailen säger annorlunda. Applicera detta på valfritt läkemedel.
Det är ett otroligt naivt synsätt ni har på legalisering. "Om bara staten inte lägger sig i blir allt frid och fröjd".
Försäljningen av Viagra är reglerad, som för alla receptbelagda läkemedel, vilket skapar en svart marknad eftersom tillgången begränsas, genom ransonering eller höjda priser. Staten lägger sig i allra högsta grad i försäljningen.
Detsamma gäller exempelvis för alkohol i Sverige. Det finns en svart marknad i form av hembränning och smuggelsprit eftersom monopolet och beskattningen begränsar tillgängligheten och höjer priserna.
Säger du att det är svårt att få tag på Viagra?
Jag har inga problem att få tag i det. Men en läkare skulle inte skriva ut det till mig.
Jag har inga problem att få tag i det. Men en läkare skulle inte skriva ut det till mig.
Du bekräftar ju precis problemet jag tog upp.......
Du bekräftar ju precis problemet jag tog upp.......
Jag ser inte att Deke drar några paralleller till klassade läkemedel. Det är du som gör det.
Jag ser inte att Deke drar några paralleller till klassade läkemedel. Det är du som gör det.
Ja.....?
Ja.....?
Hur många ser du sälja alvedon olagligt?
Hur många ser du sälja alvedon olagligt?
Skämtar du nu? Du tror inte smärtstillande säljs olagligt? Plus, tror du att AAS skulle säljas i ICA bredvid Samarin-förpackningarna eller? Du jämför ju nämligen med Alvedon, som just säljs så.
Än en gång, naiviteten flödar.
Skämtar du nu? Du tror inte smärtstillande säljs olagligt? Plus, tror du att AAS skulle säljas i ICA bredvid Samarin-förpackningarna eller? Du jämför ju nämligen med Alvedon, som just säljs så.
Än en gång, naiviteten flödar.
Han skriver
Du menar alltså att de som förespråkar en liberalare syn vill att det ska fungera på samma sätt som klassade läkemedel?
Sedan säljs Alvedon över disk och står inte ute i butiken.
Han skriver
Du menar alltså att de som förespråkar en liberalare syn vill att det ska fungera på samma sätt som klassade läkemedel?
Sedan säljs Alvedon över disk och står inte ute i butiken.
Samarin står inte heller ute i butiken, var skrev jag det? Jag skrev på samma sätt som Alvedon. Men eftersom du fortsätter och du drog upp Alvedon, tror du att AAS kommer säljas på samma sätt som Alvedon? Över disk på ICA.
Samarin står inte heller ute i butiken, var skrev jag det? Jag skrev på samma sätt som Alvedon. Men eftersom du fortsätter och du drog upp Alvedon, tror du att AAS kommer säljas på samma sätt som Alvedon? Över disk på ICA.
Nej jag tror inte ICA vill det. Men skulle de vilja så tycker jag att det ska få. Men jag kan tycka det är ok om det även är ett koncept liknande Systembolaget.
DekeThornton
2014-04-24, 12:38
Det beror naturligtvis på hur en liberalisering sker. Är det enbart en avkriminalisering av bruket, där försäljningen fortfarande är olaglig, kommer naturligtvis försäljningen främst att skötas av kriminella även fortsättningsvis och de positiva effekterna med en avkriminalisering begränsas till att missbrukare av varorna blir mer benägna att söka vård, då de inte längre riskerar straff om deras bruk upptäcks, och de riskerar inte heller att hamna i utanförskap på samma vis som om de hamnar i straffregister på grund av bruket.
Om det sker en legalisering även av försäljningen så är effekterna på kriminaliteten som kopplas till försäljningen naturligtvis avhängig på hur långtgående liberaliseringen är. Redan idag är ju, tror jag, de flesta dopingpreparat läkemedel som du kan få legalförskrivna av läkare om du har något medicinskt behov av dem.
ARMSTARK
2014-04-24, 12:45
Nej jag tror inte ICA vill det. Men skulle de vilja så tycker jag att det ska få. Men jag kan tycka det är ok om det även är ett koncept liknande Systembolaget.
Joråsåattee...ICA packar om halvrutten köttfärs och säljer den som ny. Tror du att de skulle ha minsta betänkligheten när de kan tjäna såna enorma summor på AAS? De skulle sätta en skylt som säger "Ekologisk AAS" också för att sälja ännu mera.
@eternallord Vad är din syn på skattebrott?
Varför riktar du om diskussionen om ICA skulle vilja sälja AAS eller inte? ICA har inget med saken att göra förutom att det användes som en referens. Eternallord argumenterar på samma sätt. När ni inte kan svara riktar ni om argumenten. Ni vattnar ur debatten till halmstrån eller ingenting.
Jag ger mig ur denna tråd. Den borde slängts för länge sen.
Joråsåattee...ICA packar om halvrutten köttfärs och säljer den som ny. Tror du att de skulle ha minsta betänkligheten när de kan tjäna såna enorma summor på AAS? De skulle sätta en skylt som säger "Ekologisk AAS" också för att sälja ännu mera.
De skulle säkerligen göra en omfattande konsekvensanalys. Med tanke på hur det indoktrinerade det svenska folket är så tror jag snarare att det skulle bli en minusaffär för ICA. Då moraltanterna skulle ta sina pengar någon annanstans.
Varför riktar du om diskussionen om ICA skulle vilja sälja AAS eller inte? ICA har inget med saken att göra förutom att det användes som en referens. Eternallord argumenterar på samma sätt. När ni inte kan svara riktar ni om argumenten. Ni vattnar ur debatten till halmstrån eller ingenting.
Vad pratar du om? Vem var det som drog upp ICA från första början? Jag anser att den som vill sälja AAS eller heroin ska få göra det. Är det så svårt att förstå? Fast vad jag har erfarat så är det nog det.
Vad pratar du om? Vem var det som drog upp ICA från första början? Jag anser att den som vill sälja AAS eller heroin ska få göra det. Är det så svårt att förstå? Fast vad jag har erfarat så är det nog det.
DU drog upp Alvedon.
DU drog upp Alvedon.
Ja och jag tycker det är ett bra exempel. För ett antal år sedan fick inte vem som helst sälja Alvedon. Du var tvungen att åka till Apoteket för att köpa det (bortsett från en del ombud).
Arf Pingvin
2014-04-24, 12:59
Är det någon som tror att det inte skulle vara receptbelagt och säljas på apotek vid legalisering, räck upp en hand, så ska vi andra håna och skratta åt er.
eternallord
2014-04-24, 13:16
@eternallord Vad är din syn på skattebrott?
Det är en svår fråga för mig att svara på eftersom jag är libertarianskt lagd och inte anser att skatt i sin nu nuvarande form är en bra (eller ens legitim) metod för att betala för samhällets tjänster. Men om man nu accepterar skattemodellen har jag dock svårt att se hur man skulle argumentera för att skattebrott skulle sakna offer, om det nu var din fråga.
Det var på inget sätt menat som att påhopp utan ville mest veta om detta (AAS) var en ideologisk fråga för dig eller ett "undantag"?
Man skulle kunna argumentera för att det är lagstiftningen som skapar offren om man accepterar att skatt ej skulle existera utan nuvarande lagstiftning...
Och i ett annat fall så tyckte JO att stora muskler var bra att gå på.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article18772230.ab
Andromeda
2014-04-24, 20:24
Är det de bästa du kunde komma på?
Det finns ingen anledning att propagera för att AAS ska vara lagligt eller i varje fall negligerat av ordningsmakten om man inte är intresserad av att trycka själv.
Att alkohol, tobak osv är lagliga är inget skäl att göra ytterligare en skadlig substans laglig.
Det finns en tråd på det där näthatarforumet med en rökande kissekatt som logga där AAS-brukare talar ut om sina biverkningar. Det är en väldigt avskräckande tråd som tydligt visar att AAS inte går att hantera på ett säkert och nyttigt sätt. Tvärtom verkar många drabbas av väldigt allvarliga biverkningar såsom dåliga blodfetter och extrema blodtryck rdan på måttliga doser, och de felsta som postar verkar önska att de aldrig börjat men verkar samtidigt medvetna om at de aldrig kommer att klara av att gå av för gott.
Latissimus Dorsi
2014-04-24, 20:27
Det finns ingen anledning att propagera för att AAS ska vara lagligt eller i varje fall negligerat av ordningsmakten om man inte är intresserad av att trycka själv.
Att alkohol, tobak osv är lagliga är inget skäl att göra ytterligare en skadlig substans laglig.
Det finns en tråd på det där näthatarforumet med en rökande kissekatt som logga där AAS-brukare talar ut om sina biverkningar. Det är en väldigt avskräckande tråd som tydligt visar att AAS inte går att hantera på ett säkert och nyttigt sätt. Tvärtom verkar många drabbas av väldigt allvarliga biverkningar såsom dåliga blodfetter och extrema blodtryck rdan på måttliga doser, och de felsta som postar verkar önska att de aldrig börjat men verkar samtidigt medvetna om at de aldrig kommer att klara av att gå av för gott.
Tillåt mig att skratta. Haha :)
Andromeda
2014-04-24, 20:32
Tillåt mig att skratta. Haha :)
Vad är det som är kul? Att AAS har skadliga biverkningar? Stämmer inte det?
Latissimus Dorsi
2014-04-24, 20:38
Vad är det som är kul? Att AAS har skadliga biverkningar? Stämmer inte det?
http://www.jssm.org/vol5/n2/2/v5n2-2text.php :)
Steroider är inte ofarligt, med det sagt inte något du dör på kuppen av så fort du sväljer ditt första piller.
Andromeda
2014-04-24, 20:42
http://www.jssm.org/vol5/n2/2/v5n2-2text.php :)
Steroider är inte ofarligt, med det sagt inte något du dör på kuppen av så fort du sväljer ditt första piller.
Såklart inte, det menade jag inte heller. Har du läst tråden jag nämnde? Den fick då mig att aldrig ens fundera på AAS.
Latissimus Dorsi
2014-04-24, 20:43
Såklart inte, det menade jag inte heller. Har du läst tråden jag nämnde? Den fick då mig att aldrig ens fundera på AAS.
Jodå, men dom jubelidioterna skulle jag jämföra med någon som tar 15 stycken alvdedon.
Andromeda
2014-04-24, 21:04
Jodå, men dom jubelidioterna skulle jag jämföra med någon som tar 15 stycken alvdedon.
Om de inte ljuger om sina doser och planeringen runt omkring verkar det ju vara rätt moderata doser med genomtänkta förberedelser för de flesta?
Jag är inte ute efter att diskutera doser osv, utan ville bara påeka att det är så dags att ångra sig efter första kuren om man redan fått allvarliga biverkningar. Graden av dessa verkar också vara genetiskt betingade och inget man kan känna till på förhand.
Jag tror att fler skulle pröva om det vore lagligt, och fler skulle få ångra sig bittert.
supercharge
2014-04-24, 22:26
Detta görs redan. Hela tiden. Det faktum att invandrare är överrepresenterade i många typer av brott, beror delvis på att det är just där polisen letar efter brottslingarna.
Tror du verkligen på det där själv? Det är ingen liten överrepresentation vi har. Om du ska förklara den med polisen så innebär det att Gestapo har återuppstått och vi lever i en direkt diktatur som av oklar anledning dömer oskyldiga invandrare på löpande band.
supercharge
2014-04-24, 22:35
Angående sakfrågan så tycker jag uppriktigt talat att dessa kontroller är väldigt fåniga. Jag förstår ärligt talat inte vad de ska vara bra för. Sedan har vi såklart en massa förbudsivrare i tråden som tror att världen blir fantastisk bara man förbjuder allting i den - men dopingproblemen försvinner inte för den sakens skull.
Polisen har i slutändan inte oändliga resurser. Om man ska leka Martin Beck utanför Sveriges gym så innebär det att man offrar närvaro på andra platser som bättre hade behövt den. Det är nämligen i slutändan så - som någon sa - att dessa dopingbrott inte skadar någon annan än en själv. Och om det nu är lagligt att supa ner sig fullständigt tills man är ett vrak - varför ska vi då lägga stora resurser att säkerställa att folk inte tar anabola? Är det ett sådant samhälle vi har idag i Sverige att huruvida du som individ går åt helvete skiter vi i, men det är bäst att du gör det med de medel som staten anvisar - det är tydligen oändligt viktigt.
Agitator
2014-04-24, 23:32
Först och främst är det bra att doping är förbjudet. Vi vill ju inte aktivt stödja dopingkulturen.
Har ju med tävlingssammanhang att göra från första början sedan långt tillbaka. Dessutom är det inte vettigt att den kulturen får fäste så att det blir allmänt accepterat. Vill man tävla i idrott så ska det finnas trygghet i att lagen säger att det är förbjudet. Nu är det ju skitsamma ändå, på elitnivå är vi nog alla överens om att doping existererar rätt friskt. Men det skulle ju inte bli bättre bara för att det blir lagligt. Skulle bli värre i samhället. För samhällets bästa som enhet, bör det inte legaliseras.
Bra tillslag;
mvh
Man är inte ren bara för att man helt plötsligt klarar ett prov här och där. Kan ju också varit så att polisen ville plocka mer random när de inte såg massa bolabiffar dessutom. Massvis med folk har ju koll när polisen börjar röra sig och tränar inte just då vid dessa perioder eller på annat håll. Sker hela tiden, sett det med egna ögon.
Valfri och valfri kanske inte skulle ge så hög träffprocent, men släng in robban coleman eller någon annan som tränat länge och har lite koll på massa olika preppare genom åren, hur de växt och vilken ålder osv de är i. Vara deffad på 8 procent och under 25 och vid en viss längd med 44 cm armare t.ex. är ju en rätt bra indikation eller har traps som är riktigt välutvecklade. Om man tar hänsyn till ett par faktorer i sin bedömning som ålder storlek och fettprocent osv, så är det nog rätt lätt att träffa 80-90 procent när man väljer ut ett par från diverse gym, helt klart. Men valfri koloit är nog fel att säga.
Och i ett annat fall så tyckte JO att stora muskler var bra att gå på.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article18772230.ab
Då det dras upp igen ger jag mig in i skiten igen.
Anledning till gripandet:
"...oproportionerlig kapp- och ryggmuskulatur i förhållande till den övriga kroppen och att han hade ovanligt lite fett på kroppen"
En polis som var där och tränade samtidigt som mig på sin fritid såg mig och fattade direkt misstanke om doping. Han ringde sina kollegor och 4st poliser i uniform omringade mig i omklädningsrummet och följde mig ut så att alla på anläggningen kunde se.
2.5h förhör på polisstationen med frågor i likhet med "det är ganska många som tränar på gym men alla ser inte ut som dig...kan du förklara det?" varefter de låste in mig i ca1h (alla mina saker togs ifrån mig så jag vet inte riktigt) medan 2st bilar parkerade på gatan utan för det hus där jag var inneboende. Ni kan gissa hur jag mådde när jag kom tillbaka efter att 4st poliser trängt sig in och gått igenom mina saker samt hur mitt värdpars bild av mig fick sig ett redigt slag i fel riktning.
3veckor efter detta så kom provsvaret. Efter 8veckor med 3st vändor till polisstationen där jag sökte efter svar så fick jag reda på att åttalet var nedlagt. Ingen ursäkt alls, ingen förklaring eller heller något resultat till gymmet gavs heller.
Jag har alltid haft inställningen att om någon vill att jag ska pissa så gör jag det. Men efter denna omgång så skulle jag idag tvärvägra och lägga mig ner på golvet om de kom igen. Även pissprov hade jag nekat så de blir tvingade att ta blodprov. Under resan så tycker jag aldrig att de såg mig som oskyldig utan de hade dömt mig från start. Så folk som säger att det bara är att pissa och följa med borde tänka igenom hur det faktiskt går till när polisen kommer. RF är antagligen en mycket snällare historia.
Kika in i dagsformentråden så kommer ni se skapligt många som är större än mig.
Förövrigt var det 15månader sedan detta skedde så det blir en utredning går inte jättefort
Diomedea exulans
2014-04-24, 23:49
Nackdelar med anabola: Potentiell hälsofara för brukaren, potentiell roid rage.
Fördelar med anabola: Man får större och starkare muskler.
Ni som är för legalisering, varför är det så viktigt att få större och starkare muskler så det är värt nackdelarna?
Latissimus Dorsi
2014-04-24, 23:57
Ni som är för legalisering, varför är det så viktigt att få större och starkare muskler så det är värt nackdelarna?
Stryk roidrage
Diomedea exulans
2014-04-25, 00:02
Stryk roidrage
Hade för mig att det sades i en tråd inte alltför längesen att roid rage existerar?
kebookebbe
2014-04-25, 00:04
Nackdelar med anabola: Potentiell hälsofara för brukaren.
Fördelar med anabola: Man får större och starkare muskler. Bättre självförtroende om man kan sin sak.
Fixed
Hade för mig att det sades i en tråd inte alltför längesen att roid rage existerar?
[...]-rage existerar med de flesta droger om man börjar leva på, bli torsk på dem. Finns problem i THC rika länder dit folk åker och röker då langarna blandar i saker i rökat så att man skall bli mer beroende och köpa mer av just dem, också. Där finns en del så kallat [...]-rage. Vad som helst beroende "rage" nätsan om det är starka droger.
edit, vad man nu menar med "rage" men tminståne humör som går mer upp och ned än vanligt.
Så klart kan mań vara för legalisering utan att vilja trycka själv? Precis som man kan vara för legalisering av t.ex. heroin utan att vilja pyssla med det. Och där ser man ju många argument... exempelvis rent moraliskt att man är helt förtjust i personlig frihet
eller så kanske man inser att förbudet inte gör någon skillnad på hur mycket som brukas och en legalisering skulle mer fått en harm-reduction-effekt då brukarna kunde varit säkra på att de prepp de köpte var fina grejer (från apoteket eller ICA t.ex.), skattepengar hade blivit genererade på försäljningen, och med betydligt mindre stigmatisering så kanske de som eventuellt får problem snabbare söker hjälp, und so weiter.
Då det dras upp igen ger jag mig in i skiten igen.
Anledning till gripandet:
"...oproportionerlig kapp- och ryggmuskulatur i förhållande till den övriga kroppen och att han hade ovanligt lite fett på kroppen"
En polis som var där och tränade samtidigt som mig på sin fritid såg mig och fattade direkt misstanke om doping. Han ringde sina kollegor och 4st poliser i uniform omringade mig i omklädningsrummet och följde mig ut så att alla på anläggningen kunde se.
2.5h förhör på polisstationen med frågor i likhet med "det är ganska många som tränar på gym men alla ser inte ut som dig...kan du förklara det?" varefter de låste in mig i ca1h (alla mina saker togs ifrån mig så jag vet inte riktigt) medan 2st bilar parkerade på gatan utan för det hus där jag var inneboende. Ni kan gissa hur jag mådde när jag kom tillbaka efter att 4st poliser trängt sig in och gått igenom mina saker samt hur mitt värdpars bild av mig fick sig ett redigt slag i fel riktning.
3veckor efter detta så kom provsvaret. Efter 8veckor med 3st vändor till polisstationen där jag sökte efter svar så fick jag reda på att åttalet var nedlagt. Ingen ursäkt alls, ingen förklaring eller heller något resultat till gymmet gavs heller.
Jag har alltid haft inställningen att om någon vill att jag ska pissa så gör jag det. Men efter denna omgång så skulle jag idag tvärvägra och lägga mig ner på golvet om de kom igen. Även pissprov hade jag nekat så de blir tvingade att ta blodprov. Under resan så tycker jag aldrig att de såg mig som oskyldig utan de hade dömt mig från start. Så folk som säger att det bara är att pissa och följa med borde tänka igenom hur det faktiskt går till när polisen kommer. RF är antagligen en mycket snällare historia.
Kika in i dagsformentråden så kommer ni se skapligt många som är större än mig.
Förövrigt var det 15månader sedan detta skedde så det blir en utredning går inte jättefort
Det var en riktigt vidrig historia. Den fick mig att ändra inställning till hur det här sköts helt och hållet. Har suttit i "men ba' pissa då"-båten fram tills nu.
Roidrage existerar inte, det är en gammal myt som lever än idag.
Jag är inte för legalisering, men avkriminalisering. Om jag nu skulle få för mig att börja trycka, så hade det varit för att jag har ett mål att nå som inte går att nå ren. Och då hade jag varit medveten om biverkningar som det för med sig.
mvh
the_PL_man
2014-04-25, 09:15
Roidrage existerar inte, det är en gammal myt som lever än idag.
mvh
Efter att ha sett effekterna på nära håll under mitten av 80-talet (10-talet kompisar där papporna använde steroider) så är jag av en annan åsikt.
Jag har också diskuterat med dessa herrar och många andra steroidmissbrukare under åren, och det de har gemensamt är åsikten att de fysiska biverkningarna har väl vart OK att hantera, medans de psykiska har var desto svårare och mer långvariga (där just extrema humörsvängningar är en del).
Om du öppnar studien på förra sidan så hittar du följande:
"Studies have shown that nearly 60% of anabolic steroid users experience increases in irritability and aggressiveness (Pope and Katz, 1994; Silvester, 1995). A recent study by Pope and colleagues (2000) reported that significant elevations in aggressiveness and manic scores were observed following 12 weeks of testosterone cypionate injections in a controlled double-blind cross-over study. Interestingly, the results of this study were not uniform across the subjects. Most subjects showed little psychological effect and few developed prominent effects"
mvh
the_PL_man
Efter att ha sett effekterna på nära håll under mitten av 80-talet (10-talet kompisar där papporna använde steroider) så är jag av en annan åsikt.
Jag har också diskuterat med dessa herrar och många andra steroidmissbrukare under åren, och det de har gemensamt är åsikten att de fysiska biverkningarna har väl vart OK att hantera, medans de psykiska har var desto svårare och mer långvariga (där just extrema humörsvängningar är en del).
Om du öppnar studien på förra sidan så hittar du följande:
"Studies have shown that nearly 60% of anabolic steroid users experience increases in irritability and aggressiveness (Pope and Katz, 1994; Silvester, 1995). A recent study by Pope and colleagues (2000) reported that significant elevations in aggressiveness and manic scores were observed following 12 weeks of testosterone cypionate injections in a controlled double-blind cross-over study. Interestingly, the results of this study were not uniform across the subjects. Most subjects showed little psychological effect and few developed prominent effects"
mvh
the_PL_man
Va kul att du kommer in och säger det du säger. För jag måste isåfall informera dig att dina "kompisar" som du också kallar steroidmissbrukare förmodligen haft en bakgrund med agressivitet och andra psykiska problem redan innan man börjat använda steroider.
Jag känner flertalet personer som tävlar i SM, även utomlands, och ingen av dessa har åkt på något ni kallar för roidrage eller andra psykiska besvär, men dessa personer har ett ordnat liv, inga problem sen tidigare och kurar smart.
Däremot står jag klart vid att personer med psykiska besvär, dvs. humörsvängningar, agressivitet, deppresion, osv. får större problem vid bruk utav steroider, vilket är helt korrekt. Det får man också utav alkohol, och eller andra droger.
mvh
David_wigren
2014-04-25, 09:56
Det är alltid lika lyckat att försöka motbevisa vetenskapliga studier med "alltså näe, för jag känner ett par snubbar som..." Studien är ju ganska tydlig med att alla inte upplever samma psykiska effekt.
Det är alltid lika lyckat att försöka motbevisa vetenskapliga studier med "alltså näe, för jag känner ett par snubbar som..." Studien är ju ganska tydlig med att alla inte upplever samma psykiska effekt.
Vilken studie?
Ganska kul att du förlitar dig på en studie. Ge mig 2 veckor så kan jag ta fram en egen studie som säger helt andra saker än alla andra studier du läst.
Källkritik min vän, något du bör ägna lite mer tid åt att söka innan du förlitar dig på allt som står i dessa såkallade studier.
Jag förlitar mig hellre på folk jag känner eller egna erfarenheter än några pissiga studier utan några som helst källor.
mvh
ARMSTARK
2014-04-25, 10:19
Ganska kul att du förlitar dig på en studie. Ge mig 2 veckor så kan jag ta fram en egen studie som säger helt andra saker än alla andra studier du läst.
Källkritik min vän, något du bör ägna lite mer tid åt att söka innan du förlitar dig på allt som står i dessa såkallade studier.
Jag förlitar mig hellre på folk jag känner eller egna erfarenheter än några pissiga studier utan några som helst källor.
mvh
Ja, de där med källkritik är något som ska användas flitigt åt alla håll. Studier och statistik används oftast för att försöka bevisa något som man vill få bevisat.
Kommer att tänka på en klassiker i ämnet statistik. 1 av 10 som dödas i trafiken har druckit alkohol. Det bevisar att det är 90% säkrare att köra bil alkoholpåverkad. :d Tänker man inte alls efter så låter det logiskt.
mvh
Jasså, jobbar du som forskare? Kul :)
Så jag ska inte lita på forskningsstudier utan istället lita på en anonym person på nätet som minsann känner någon som kurat och som dessutom mår bra efteråt. Låter bra :)
Gillar hur folk här inne skriker ut om studier hit & dit utan att ens länka till någon studie.
På internet är alla raketforskare....
Latissimus Dorsi
2014-04-25, 10:45
http://www.unt.se/inc/print/ny-forskning-steroider-okar-inte-valdsutbrotten-302075-default.aspx
:)
http://www.researchgate.net/profile/Kaj_Bjoerkqvist/publication/237831240_Testosterone_intake_and_aggressiveness_R eal_effect_or_anticipation/file/3deec51cc309096c1d.pdf
Jasså, jobbar du som forskare? Kul :)
Så jag ska inte lita på forskningsstudier utan istället lita på en anonym person på nätet som minsann känner någon som kurat och som dessutom mår bra efteråt. Låter bra :)
Jag är anonym här av flertalet anledningar. Men du får mer än gärna träffa mig, och personer jag känner och få höra deras historier och syn på saken.
Jag finns i centrala Stockholm, och du vet vart PM knappen finns, och jag träffar dig mer än gärna över en lunch och ett träningspass där du får träffa atleter och även vanliga personer som kurar som inte tävlar, jag lovar dig att din uppfattning om både steroider och såkallat roidrage blir helt annorlunda efter den träffen.
mvh
Agitator
2014-04-25, 11:53
Så du har full insyn 24/7 i dessa personers liv? Du tror inte att vissa besvär göms eller inte pratas om med andra? Den enda som vet något är väl typ ens partner ifall man nu ens har någon.
Bara för att man är vän med någon som är glad när man ses på gymmet betyder det inte att denne inte dampar loss på övrig tid där du inte ser det.
Roidrage är en överdrift. Man blir inte en maniac för man kurar - MEN, att temperament och impulskontroll kan påverkas är inget man kan förneka. Läs lite kur-rapporter på flashback. Folk erkänner bieffekter....
http://www.unt.se/inc/print/ny-forskning-steroider-okar-inte-valdsutbrotten-302075-default.aspx
http://www.researchgate.net/profile/Kaj_Bjoerkqvist/publication/237831240_Testosterone_intake_and_aggressiveness_R eal_effect_or_anticipation/file/3deec51cc309096c1d.pdf
Där ja! Inte så svårt att ta med källor när man uttalar sig så? ;)
Och inte ska man få kollla om folk har narkotika på sig bara för att dom skakar, gnisslar tänder, har blanka ögon, skiker om demoner och har trasiga kläder heller.
David_wigren
2014-04-25, 17:06
Jo jag är väldigt duktig på källkritik. Det är precis därför som jag tror mer på publicerade vetenskapliga studier än en anonym snubbe på Kolo som har "egna erfarenheter".
Du får jättegärna posta alla studier som stödjer dina påståenden. Jag vet faktiskt att det finns en del läkare och forskare som säger att roid rage är överdrivet eller t.o.m. en myt. Men jag har aldrig sett någon faktisk studie som visar detta.
mvh
Studier utan källor? Latissimus dorsi postade en länk till en artikel som var knökfull med källor.
Jag får intrycket av att du inte är så bekväm med vetenskapliga forskning, stämmer det?
Latissimus Dorsi
2014-04-25, 17:07
Tycker Fia Klötz studie är guld värd, läs den :)
David_wigren
2014-04-25, 17:24
Tycker Fia Klötz studie är guld värd, läs den :)
Jag är allergisk mot samhällsvetenskapliga studier eftersom att resultatet ofta kan tolkas på väldigt olika vis. Jag tolkar hennes resultat som att anabola steroider leder till ökad aggression och gör personen som preppar mer benägen att begå våldsbrott. Hon tolkar resultaten som att det inte finns någon skillnad, eftersom att hon jämför personer som preppar med andra kriminella grupper.
Det skulle dock vara intressant att undersöka ifall personer som preppar i länder där det är avkriminaliserat. Är dessa individer mindre våldsbenägna än de som preppar i Sverige, eftersom det bara är kriminella som preppar i Sverige?
Latissimus Dorsi
2014-04-25, 17:43
Jag är allergisk mot samhällsvetenskapliga studier eftersom att resultatet ofta kan tolkas på väldigt olika vis. Jag tolkar hennes resultat som att anabola steroider leder till ökad aggression och gör personen som preppar mer benägen att begå våldsbrott. Hon tolkar resultaten som att det inte finns någon skillnad, eftersom att hon jämför personer som preppar med andra kriminella grupper.
Det skulle dock vara intressant att undersöka ifall personer som preppar i länder där det är avkriminaliserat. Är dessa individer mindre våldsbenägna än de som preppar i Sverige, eftersom det bara är kriminella som preppar i Sverige?
Jag anser att studien är ännu bättre pga att hon faktiskt utgick ifrån att det va så att steroider framkallade våld. Hur gör du förresten den tolkningen?
David_wigren
2014-04-25, 17:51
Jag anser att studien är ännu bättre pga att hon faktiskt utgick ifrån att det va så att steroider framkallade våld. Hur gör du förresten den tolkningen?
Jag tycker att problemet med hennes studie är att den inte fastställer orsak och verkan. Är man mer benägen att begå våldsbrott för att man är kriminell, eller för att man brukar anabola steroider? Det skulle likväl kunna vara antingen eller.
Ja, de där med källkritik är något som ska användas flitigt åt alla håll. Studier och statistik används oftast för att försöka bevisa något som man vill få bevisat.
Kommer att tänka på en klassiker i ämnet statistik. 1 av 10 som dödas i trafiken har druckit alkohol. Det bevisar att det är 90% säkrare att köra bil alkoholpåverkad. :d Tänker man inte alls efter så låter det logiskt.
Hur blir detta 90 procent säkrare?
eternallord
2014-04-25, 17:59
Hur blir detta 90 procent säkrare?
Om man är icke godkänd i statistisk teori så kanske det blir det.
Om man är icke godkänd i statistisk teori så kanske det blir det.
Jag misstänkte liknande :)
Pudzianovski
2014-04-25, 18:58
Finns nu hos JO.
Länk -> http://www.jo.se/PageFiles/4617/2258-2013.pdf
Landström
2014-05-02, 10:51
Tror du verkligen på det där själv? Det är ingen liten överrepresentation vi har. Om du ska förklara den med polisen så innebär det att Gestapo har återuppstått och vi lever i en direkt diktatur som av oklar anledning dömer oskyldiga invandrare på löpande band.
Jag skrev att överrepresentationen av invandrare i vissa typer av brott delvis beror på hur polisens resurser riktas.
Jag har aldrig påstått att oskyldiga blir drabbade. Däremot finns det många skyldiga som kan "jobba" relativt ostört eftersom polisens fokus inte riktas åt deras håll.
Men det här är en icke-diskussion. Så här är det. Sen att det finns fler anledningar till att invandrare är överrepresenterade vid vissa typer av brott är en annan sak.
supercharge
2014-05-02, 19:55
Jag skrev att överrepresentationen av invandrare i vissa typer av brott delvis beror på hur polisens resurser riktas.
Jag har aldrig påstått att oskyldiga blir drabbade. Däremot finns det många skyldiga som kan "jobba" relativt ostört eftersom polisens fokus inte riktas åt deras håll.
Men det här är en icke-diskussion. Så här är det. Sen att det finns fler anledningar till att invandrare är överrepresenterade vid vissa typer av brott är en annan sak.
Du menar att faktumet att invandrare är väldigt överrepresenterade inom grova våldsbrott - och att polisen faktiskt anser sig behöva lösa den typen av brott gör att det också märks i statistiken?
Annars vet jag ärligt talat inte hur du menar. Ska vi lägga större resurser på att jaga Börje och Conny som kör 150 på motorvägen, och kompensera det genom att låta de senaste gängrelaterade dödsskjutningarna i Biskopsgården vara så statistiken ser lite bättre ut?
I slutändan handlar det om att polisen inte har så stora valmöjligheter. Grov brottslighet, och brottslighet som har direkt påverkan på andra samhällsmedborgare (misshandel, rån o.s.v.) måste stävjas därför att det är polisens primära uppgift.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.