Visa fullständig version : Havregrynsgröt
myggan84
2014-04-23, 07:05
Är det bara jag som blir OTROLIGT hungrig efter ca två timmar efter jag ätit havregrynsgröt som frukost. Gillar verkligen gröt men allt tjöt om att man står sig så jävla bra på gröten verkar inte stämma på mig. Blir verkligen så där avgrundshungrig efter ca två timmar. Finns det tips på hur göra för att gröten ska "räcka längre"?
jon lord
2014-04-23, 07:16
Är det bara jag som blir OTROLIGT hungrig efter ca två timmar efter jag ätit havregrynsgröt som frukost. Gillar verkligen gröt men allt tjöt om att man står sig så jävla bra på gröten verkar inte stämma på mig. Blir verkligen så där avgrundshungrig efter ca två timmar. Finns det tips på hur göra för att gröten ska "räcka längre"?Kläck ägg i gröten, blir mer mättande samt konsistensen blir krämigare.
HUR?
Kläck i ägget precis innan den kokat klart (ifall du gör på spis) eller ifall du gör i mikron mikrar du klart det först och sen kläcker i och sen rör om sen eventuellt kan det behövas mikras 30-60sec till.
Ca 1ägg per DL gröt brukar funka
Alternativt rör in lite kvarg i gröten, eller kanske både och?
Hur mycket gröt äter du?
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
+1
Brukar dock inte koka, utan blanda havregryn med mjölk. För aldrig i närheten av samma mättnadskänsla som av t.ex. Pasta ger..
Dom gånger jag äter gröt håller jag mig mätt i bra många timmar. 200 g havregryn och 3 ägg duger fint *drool*
Fredszky
2014-04-23, 08:33
Havregrynsgröt bidrar till en mer sur mage, vilket ger hungerskänslor/sug.
Linjedomarn
2014-04-24, 10:05
Äta mer gröt borde göra susen alternativt ät någon sen när du blir hungrig.
Havregrynsgröt bidrar till en mer sur mage, vilket ger hungerskänslor/sug.
Källa på detta.
Äta mer gröt borde göra susen alternativt ät någon sen när du blir hungrig.Nu gör du det alldeles för enkelt. cofffee
Pretorian
2014-04-24, 14:53
Nu gör du det alldeles för enkelt. cofffee
Håller med. Vill även ha källa på det påståendet.
lillmesen
2014-04-24, 14:59
dra i lite smör och kvarg :)
JHilding
2014-04-24, 15:22
Jag blir mätt väldigt snabbt när jag äter grött, tröttnar även på smaken rätt snabbt. Jag blir också vrålhungrig några timmar efter vilket gjorde att jag slutade med gröt. När jag tvingade i mig den dubbla mängden en gång så blev det bättre.
Men något skumt måste det vara, för jag kan äta en skål youghurt och må okej men efter en tallrik gröt en gång innan skolan var jag tvungen att springa till Donken senare och klämma tre cheese.
Ungkarlsliv
2014-04-24, 15:27
Antar att ni har dålig aptit? Man blir ju mätt rätt fort på gröt jämfört med t.ex. bröd på grund av volymen, men äter man inte en stor mängd havregryn, blir man ju fort hungrig igen när vattnet som utgör volymen i gröt har gått igenom systemet. Alltså äter man mindre energi fast med större vattenvolym.
Men något skumt måste det vara, för jag kan äta en skål youghurt och må okej men efter en tallrik gröt en gång innan skolan var jag tvungen att springa till Donken senare och klämma tre cheese.
Motsvarade gröten samma mångd kalorier du åt från yoghurt då?
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
johnnie434
2014-04-24, 16:07
riv i morötter, tillsätt kanel och stevia, 2-3 ägg som du knäcker i (vitor eller hela) = winwin
toppa med bär och mjölk ;)
tillaga gröten med mjölk iställey för vatten, jag brukar också ha i en banan och jordnötssmör. gott och mättande
2 dl havregryn 3-4 dl vatten i micro 3 minuter. Sen vevar man i 2 burkar makrill i tomatsås
Fy fan va gott det är!!!
1 dl havregryn, 1 dl vatten, 1 dl äggvita. In i mikron. Hallon, blåbär och standardmjölk till det.
Kan ju skalas. Mätt ända till lunch (typ 4-5 timmar alltså).
Tycker havregrynsgröt är totalt värdelöst faktiskt.
Står mig ingenting på det, hungrig efter nån timma jag med ^^
Agitator
2014-08-26, 09:20
Tycker havregrynsgröt är totalt värdelöst faktiskt.
Står mig ingenting på det, hungrig efter nån timma jag med ^^
Hur myckt äter du då?
Jag var ett riktigt grötmonster innan, åt det varenda morgon mer russin och kanel, men precis som du säger, vrålhungrig och framför allt TRÖTT efter ett par timmar. Jag åt 2 dl okokt havregryn.
Sen jag började med LCHF har allt sån försvunnit, och frullen är så mycket godare. Jag kör en omelett på 2 ägg, 10 g smör att steka i, en skiva skinka och 15 g ost, sen 30 g majonnäs på det. Står mig lugnt 4-5 timmar utan att bli hungrig eller trött. Hamnar på mellan 600-700 kcal.
vicarious
2014-08-26, 10:39
Jag var ett riktigt grötmonster innan, åt det varenda morgon mer russin och kanel, men precis som du säger, vrålhungrig och framför allt TRÖTT efter ett par timmar. Jag åt 2 dl okokt havregryn.
Sen jag började med LCHF har allt sån försvunnit, och frullen är så mycket godare. Jag kör en omelett på 2 ägg, 10 g smör att steka i, en skiva skinka och 15 g ost, sen 30 g majonnäs på det. Står mig lugnt 4-5 timmar utan att bli hungrig eller trött. Hamnar på mellan 600-700 kcal.
Var din grötportion lika många kcal då? Annars blir det ju en ganska skev jämförelse. 2dl havregryn är ca 280 kcal.
Var din grötportion lika många kcal då? Annars blir det ju en ganska skev jämförelse. 2dl havregryn är ca 280 kcal.
+1. Fast vem har lust att trycka typ 5dl havregryn? :(
6-700 kcal får man i sig en hel del havregryn för (typ 200gram).
Det är ju inte extremt märkligt att du håller dig mättare längre om du äter mer kalorier till frukost.
Agitator
2014-08-26, 12:47
+1. Fast vem har lust att trycka typ 5dl havregryn? :(
Åt det nyss.
Med äppelmos och 2 dl mjölk. Inga problem alls. 200 gram ner i kastrullen, på med salt och vatten. Koka och rör om till just din favoritkonsistens, svalna lite. Sleva i.
Grymt gott och mättar helt ok. Tycker det mättar bättre än 200 gram pasta. Men så är min gröt lite mer åt blötiga hållet än torr. Så ligger bra i magen länge.
Minns att det hamnade runt 600 kcal i gröt + 20 g russin, sen brukade jag ha i 20 g pumpafrön också, det glöde jag.
Minns att det hamnade runt 600 kcal i gröt + 20 g russin, sen brukade jag ha i 20 g pumpafrön också, det glöde jag.
I en frukost? "vrålhungrig och framför allt TRÖTT efter ett par timmar"
Du måste skämta/glömma.
Elarssson
2014-08-26, 19:56
havregryns gröt, stek äpplen,cashew nötter och russin blanda i sötningsströ( socker) tillsätt kanel, sen blandar du ner det i gröten + en klick äppel mos. Mmmmm är en orgasm för smak lökarna ;)
havregryns gröt, stek äpplen,cashew nötter och russin blanda i sötningsströ( socker) tillsätt kanel, sen blandar du ner det i gröten + en klick äppel mos. Mmmmm är en orgasm för smak lökarna ;)
Kan man väl lika gärna göra en äpplepaj när man ändå håller på :D
VoDaresVins
2014-08-27, 12:43
Upplever nog samma sak att jag blir fort hungrig. Som framkommit beror det väl nog på mängden om man bara äter gröten som den är. Som mest får jag ner gröt på 100g gryn. Enligt receptet på paketet väger 1dl gryn 40g och ska kokas i 2.5dl mölk. Så att klämma 5dl gryn kokt i 1.2 liter mjölk kräver nog en storätare. Ger ca. 1300 kcal.
Alltidxx
2014-08-27, 13:09
Kläck ägg i gröten, blir mer mättande samt konsistensen blir krämigare.
HUR?
Kläck i ägget precis innan den kokat klart (ifall du gör på spis) eller ifall du gör i mikron mikrar du klart det först och sen kläcker i och sen rör om sen eventuellt kan det behövas mikras 30-60sec till.
Ca 1ägg per DL gröt brukar funka
Alternativt rör in lite kvarg i gröten, eller kanske både och?
Jag brukar lägga i ägget i havregryn och vatten redan från början, röra om, och sen in i micron. Sen om man vill att det ska bli ännu matigare kan man smula sportknäckebröd över och blanda om när gröten är klar. Och så skivad banan på det. :)
Fast vem har lust att trycka typ 5dl havregryn? :(
De som vill bli mätta? Eftersom det klagas på hungerkänslor snabbt igen. De äter inte tillräckligt, det lär vara därför tror jag. I vilket fall är det väldigt orättvist att jämföra mättnadskänslor på olika energimängd. På samma energimängd vinner nog gröt många gånger.
vicarious
2014-08-27, 15:17
Upplever nog samma sak att jag blir fort hungrig. Som framkommit beror det väl nog på mängden om man bara äter gröten som den är. Som mest får jag ner gröt på 100g gryn. Enligt receptet på paketet väger 1dl gryn 40g och ska kokas i 2.5dl mölk. Så att klämma 5dl gryn kokt i 1.2 liter mjölk kräver nog en storätare. Ger ca. 1300 kcal.
Ska och ska. Man måste inte koka på mjölk.
VoDaresVins
2014-08-28, 15:17
Ska och ska. Man måste inte koka på mjölk.
Poäng ja. Däremot vet jag inte hur mjölk vs. vatten står sig i mättnadskänslan. Tycker allmänt att mjölk är rätt bra till att sabba mitt matsug. Vattengröt är inget jag gillar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.