Visa fullständig version : Decline press
Hej, I min bröstträning har jag börjat införa former av decline press har testat både hantlar och stång men har framförallt fastnat för ``decline hammar-pressen´´ som finns på mitt gym. Tycyker att denna känns väldigt bra i brösten då det känns som den inte alls påfrestar axlarna lika mycket som vanlig plan press.
Min fråga är då om jag skulle helt ta bort alla plana pressar och ersätter dem med decline men behåller incline rörelerna kan jag då förvänta mig lika bra resultat gällande utseende och bröstutveckling?
Jag vet att detta är en fråga som är högst personlig och inte går att besvara fullt ut. Därför undrar jag mest om någon testat att helt ta bort plana pressar och ersätta dem med decline och vilka resultat det gett och vilka personliga uppfattningar ni fått av detta :)
Man bör kunna byta plana pressar mot decline ja.
Jag har dock intr gjort det själv så kan inte uttala mig om egen erfarenhet. Tror det kan va svårt att säga något även om man har testat, det finns så många andra faktorer.
Men du borde få lika bra utveckling tycker jag.
Däremot kan det ju vara farligt att köra decline.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
pezrulezhaakon
2014-04-22, 23:30
Hej, I min bröstträning har jag börjat införa former av decline press har testat både hantlar och stång men har framförallt fastnat för ``decline hammar-pressen´´ som finns på mitt gym. Tycyker att denna känns väldigt bra i brösten då det känns som den inte alls påfrestar axlarna lika mycket som vanlig plan press.
Min fråga är då om jag skulle helt ta bort alla plana pressar och ersätter dem med decline men behåller incline rörelerna kan jag då förvänta mig lika bra resultat gällande utseende och bröstutveckling?
Jag vet att detta är en fråga som är högst personlig och inte går att besvara fullt ut. Därför undrar jag mest om någon testat att helt ta bort plana pressar och ersätta dem med decline och vilka resultat det gett och vilka personliga uppfattningar ni fått av detta :)
Har du en bild på maskinen?
Diomedea exulans
2014-04-22, 23:37
Dorian Yates förespråkade decline bänkpress framför vanlig.
Måste flika in här! Jag känner att jag kan arbeta extremt mycket bättre med bröstet när jag kör nedåtlutande istället för plant. Men vill inte göra nedåt lutande just för att det kan vara farligt. Dips vill jag inte pga axlarna. Kan man lösa den rörelsen på något annat sätt? Har testat i cablecross men känns inte optimalt.
Diomedea exulans
2014-04-22, 23:38
Måste flika in här! Jag känner att jag kan arbeta extremt mycket bättre med bröstet när jag kör nedåtlutande istället för plant. Men vill inte göra nedåt lutande just för att det kan vara farligt. Dips vill jag inte pga axlarna. Kan man lösa den rörelsen på något annat sätt? Har testat i cablecross men känns inte optimalt.
Om du bryggar upp ryggen borde det bli som nedåtlutande.
Det finns väl en ökad risk att något kärl i huvudet ska paja eller vad det var som hände herr Paulun?
Beror väl till stor del på utförandet också. Decline bänk behöver ju inte skilja sig mycket alls från en "plan" bänkpress med brygga. Verkar vara en maskin du vill använda dock så hur den ser ut spelar nog roll. Överlag är det förmodligen bra att köra de övningar du tycker bäst om, förutsatt att du får med det du behöver i din träning.
lillmesen
2014-04-23, 05:28
Om du bryggar upp ryggen borde det bli som nedåtlutande.
Det finns väl en ökad risk att något kärl i huvudet ska paja eller vad det var som hände herr Paulun?
Beror väl till stor del på utförandet också. Decline bänk behöver ju inte skilja sig mycket alls från en "plan" bänkpress med brygga. Verkar vara en maskin du vill använda dock så hur den ser ut spelar nog roll. Överlag är det förmodligen bra att köra de övningar du tycker bäst om, förutsatt att du får med det du behöver i din träning.
+1:ar er, plan bänkpress med brygga så kommer bröstmusklerna att pressar i den där fina starka vinkeln :)
Sheogorath
2014-04-23, 05:31
Nedåtlutande hantelpress tycker jag är en av de bästa bröstövningarna som finns bortsett från den risken som beskrivits med högt tryck i skallen. Man kan behöva passare för att komma i position och eventuella risker kanske inte överväger nyttan, men om man bara ser till hur bra man kan pressa med rattarna skulle jag säga att den är top notch. :)
Den här risken försvinner förstås helt om man har en maskinpress där man sitter upp men kan pressa med belastningriktning som i en nedåtlutande press.
Har du en bild på maskinen?
http://res1.graysonline.com/handlers/imagehandler.ashx?t=sh&id=1364209&s=n&index=0&ts=634729115894830000
så ser den ut
Thornblom
2014-04-23, 08:54
Decline bänkpress i racket är guld.
Stor Hård Ådrig
2014-04-23, 10:01
Decline press är bättre för bröstträning, hade själv lagt in dem ifall det inte hade varit så knöligt att få till på mitt gym.
20M6J-J7Xaw
Låter som en ganska bra idé att prioritera decline då, gött :)
Hej på dig.
Jag vet inte om du har hört bänkpresstekniken att bänka med J curve?
Detta är väl lite av samma tänk som decline bench? jag blev inlärd med denna stil för länge sedan då jag tävlade. Tar ett tag att köra in sig på den och den kan kännas konstig i början innan man vant sig. I vanliga bänkstilen så sänker man till bröst och pressar sedan rakt upp. I J curve sänker man till bröst och pressar i en sned bana uppåt bakåt till stången hamnar i ögonnivå eller mycket nära ställningen. Man får då man kört in sig på den en känsla av att stången går på räls och att triceps, axlar kan jobba lättare liksom. Jag brukar dessutom ha ca 45 grader på armar utmed kroppen. När man får till ett riktigt bra lyft med denna teknik känns det som om man inte behöver ta i så mycket tycker jag. Speciellt i de situationer då man normalt kanske skulle ha missat ett tung lyft på grund av att sista biten blir för tung.
Commando1980
2014-04-23, 11:55
I en decline hammermaskin så sitter man upp (det gör man vid plana och incline-hammerpressar också, det är pressvägen som skiljer sig) så högt tryck i skallen bör inte vara ngt problem i jämförelse med nedåtlutande pressar.
pezrulezhaakon
2014-04-23, 11:56
Låter som en ganska bra idé att prioritera decline då, gött :)
För mycket nedåtlut riskerar att stressa axelleden ännu mer än plan, dessutom blir det även något mindre effektiv bröstträning totalt sett.
Men lätt nedåtlut kan vara en ok variant om det är dina axlar som begränsar dig. Sedan kanske du bör fundera på varför du har mer problem med plan press.
För mycket nedåtlut riskerar att stressa axelleden ännu mer än plan, dessutom blir det även något mindre effektiv bröstträning totalt sett.
Men lätt nedåtlut kan vara en ok variant om det är dina axlar som begränsar dig. Sedan kanske du bör fundera på varför du har mer problem med plan press.
Utveckla hur du menar mindre effektiv bröstträning ? Är det bara vid allt för stor lutning?
Jo tror att mina axlar lätt tar över vid plan press troligen pga överutveckling lr bristande form.
pezrulezhaakon
2014-04-23, 15:45
Utveckla hur du menar mindre effektiv bröstträning ? Är det bara vid allt för stor lutning?
Jo tror att mina axlar lätt tar över vid plan press troligen pga överutveckling lr bristande form.
För mycket nedåtlut gör att dragkraften från övre delen minskar. För mycket uppåtlut gör att dragkraften från nedre delen minskar. Mest arbete som hela bröstet gör hamnar inom plant läge. (aningen ovanför och under) Men det förutsätter att du kör med l_o_l grepp. Smalare grepp förändrar arbetet ytterligare.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.