handdator

Visa fullständig version : Tjenare igen! :)

Aliz
2014-04-22, 23:04
Nu var det ett tag sedan jag skrev ett inlägg här, och sedan dess har jag faktiskt tagit mig manken och börjat gymma nu då. Men självklart har jag några frågor jag skulle vilja få svar på :)

Jag är ungefär 175cm lång och vägar bara ca 50 - 55kg :em: Då var min fråga om jag måste börja med att lägga på mig några kg, eller kan jag börja äta väldigt mycket nyttigt, dvs kal, protein osv medans jag börjar träna?

Hur skulle detta chema se ut?

Frukost: Gröt (viss mängd)
Mellan frukost/Lunch: någon frukt eller två?
Lunch: Får väl ta det skolan har att erbjuda? (eller kan detta förstöra för mig?)
Mellanmål: vet inte exakt ^^
Måltid hemma: förmodligen något med kött/kyckling eller firre.
Kvällsmat: ingen aning här heller.

Som ni säkert ser så behöver jag kanske lite hjälp med just kost delen. Är det så att man vill räkna mängden kal man tar in per dag eller hur är det?
(Ni får gärna hjälpa med med att sätta ut ett schema också :)

Sedan undrar jag hur man brukar köra på gymmet? Nu de första gångerna så blir det mer att man går till en maskin man tror hjälper och kör dem en gång. 10ggr 3 rep.

* Hur många dagar bör jag ge musklerna att vila?
* Hur ska man dela in passen? armar en dag / rygg/mage en annan och ben en tredje?
* När man tex kör Armar. Kör man samma maskin mer än en gång? Ökar man tyngderna efter varje repp, eller sänker / samma vikt?

Ja, som ni ser så är jag väldigt ny när det kommer till gymma, men pallar inte vara så spinkig som jag är. Hoppas jag kan få lite hjälp :)

MVH/ Aliz

Jeml
2014-04-22, 23:20
Du behöver inte lägga på dig någon vikt innan du börjar träna. Börja direkt.

Hur och vad du äter spelar inte så stor roll, väg dig varje dag och se till att vikten successivt ökar. Gör den inte det så måste du äta mer.

Frukost kan vara t.ex gröt eller mackor med valfria tillbehör och pålägg. Kanske några ägg och något glas mjölk till det.

Lunch käkar du såklart av det du får i skolan. Mycket käk.

Middag bjuds du kanske på hemma? Bara äta det som bjuds.

Emellan dom måltiderna kan du egentligen äta litr vad du vill, frukt, mackor, yoghurt, nötter... men även godis, chips, fikabröd är helt ok i måttliga mängder.

Musklerna behöver inte vila särskilt länge, men 48h kan va bra (1 dag emellan passen alltså).

Fokus bör ligga på böj, bänk, mark, militärpress, chins, rodd. Imo.

Du borde nog köra helkroppspass 3-4ggr i veckan.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Wilt the Stilt
2014-04-23, 00:08
Jag är inte så kunnig för att ge råd.

Men om jag var i din sits, så skulle jag fundera på GOMAD (googla på det så ser du vad jag menar på första länken). Om detta är ett dåligt råd så ber jag om ursäkt och någon får rätta mig. Men det låter spontant som en optimal grej för dig i ditt nuläge.

400
2014-04-23, 01:48
Jag är inte så kunnig för att ge råd.

Men om jag var i din sits, så skulle jag fundera på GOMAD (googla på det så ser du vad jag menar på första länken). Om detta är ett dåligt råd så ber jag om ursäkt och någon får rätta mig. Men det låter spontant som en optimal grej för dig i ditt nuläge.

GOMAD är ett sätt att få i sig en stor mängd kalorier på ett relativt enkelt sätt om man absolut har svårigheter med att gå upp i vikt, så ja. Ett annat billigare alternativ är rapsolja, kanske inte lika trevligt dock. Har man svårt att gå upp i vikt är det som sagt ett smart val att lägga till flytande kalorier i sin kost.

Wilt the Stilt
2014-04-23, 02:25
GOMAD är ett sätt att få i sig en stor mängd kalorier på ett relativt enkelt sätt om man absolut har svårigheter med att gå upp i vikt, så ja. Ett annat billigare alternativ är rapsolja, kanske inte lika trevligt dock. Har man svårt att gå upp i vikt är det som sagt ett smart val att lägga till flytande kalorier i sin kost.

Jag tänker att TS har fantastiska möjligheter att bygga upp sin kropp. Mycket mat, protein och tung, vettig styrketräning, på en 175 cm-kropp på 50-55 kg. Dem gains..

nippman
2014-04-23, 08:51
tänk inte för mycket på maten, ät när du är hungrig, var inte rädd för feta såser / vitt bröd/pasta/ris etc, lägg till gainers efter träning och innan läggdags om du inte känner dig hungrig / vill äta mat, så får du i dig tillräckligt, för dig just nu så är det bara äta och träna hårt så kommer du få grymma resultat relativt snabbt (tror jag iaf)

Stor Hård Ådrig
2014-04-23, 10:12
Hahaha årets topic! Blev en del fnitter när man läste tråden också. Tycker du borde börja med att köra helkroppspass 3 ggr i veckan, ät mycket och tänk på att äta mycket protein. Antar att du inte orkar räkna kcal, men en idé är ju att räkna på en dag så du ser på ett ungefär hur du ligger till och eventuellt käka mer då ifall det är för lite.

Jeml
2014-04-23, 10:16
ät mycket och tänk på att äta mycket protein.

Man lär inte behöva tänka på att äta mycket protein när man går upp i vikt. Du måste i princip leva på godis för att inte tillgodose ditt proteinbehov.

Tolkia
2014-04-23, 11:02
Om trådskaparen är i den åldern att han fortfarande får lunch i skolan tycker jag att det är våldsamt överdrivet att börja rekommendera honom att dricka olja eller att hetshinka litervis med mjölk per dag. Att äta vanlig mat i tillräckligt mängd (Bra ledtråd: blir du mätt? Om inte, ät mer.) och inte noja för mycket kring om maten är "nyttig" eller "förstör" kommer att räcka långt. I vilken takt kroppen växer i den åldern är väldigt olika; en del börjar fylla ut på bredden i femtonårsåldern, andra först vid typ tjugotvå.

Mina tips:

- Titta på z_bumbis nybörjarprogram (finns som klistrad tråd i träningsforumet). Det är bra att utgå från om man inte har någon aning.
- Ägna dig gärna åt någon sport förutom gymträningen, om du inte redan gör det, eller peta in lite löpning/cykling/promenader i gymträningen. Det är bra att röra på kroppen också.
- Ät mat, så att du håller dig mätt. Du behöver inte toknoja över protein (som någon skrev ovan är det svårt att få proteinbrist i Sverige idag, om man inte typ lever på godis, eller våldsbantar).
- Väg dig någon gång i veckan och se hur det utvecklar sig. Att satsa på att gå upp i vikt toksnabbt bara för att göra det är bara dumt och du kommer att ångra det sedan. Låt det ta den tid det tar (Vad du "pallar" och "inte pallar" har väldigt lite med hur smal du faktiskt är att göra, det handlar om vad som rör sig i´huvudet på dig. Du är garanterat inte den första, eller enda, smala personen på din skola, eller i världshistorien.).

Om det verkligen är helt omöjligt att veta hur du skall äta, fråga din mamma eller låna en kokbok på biblioteket (eller googla). Ingen här kommer att orka leverera en veckomatsedel och lite bör man faktiskt veta själv.

Stor Hård Ådrig
2014-04-23, 12:50
Man lär inte behöva tänka på att äta mycket protein när man går upp i vikt. Du måste i princip leva på godis för att inte tillgodose ditt proteinbehov.

Nu finns det ju olika källor på det där, där vissa säger att 1.4g/kg, kanske ännu mindre, räcker och andra där 2.4g/kg krävs för unga män som vill bygga.

nippman
2014-04-23, 14:06
tror det generella måttet är +2g/kg vid deff men mindre en så vid balans/bulk där det kan räcka med hälften om inte ännu mindre.

Edit: Lyssna på Tolkia, aliz, det han säger är mycket vettigt Imo

Stor Hård Ådrig
2014-04-26, 12:26
Edit: Lyssna på Tolkia, aliz, det hon säger är mycket vettigt Imo

Fixat :)