Visa fullständig version : Träningsupplägg, set och reps?
Jag gymmar 4ggr i veckan med splitschema för att få med alla kroppens muskler. Brukar köra 3x12 på de flesta övningarna.
Jag tänkte att fr om måndag ska jag testa på Jim Wendlers 5-3-1 metod. Den går ut på att man har fyra olika träningspass med basövningarna som grund (bänk, militär, knöböj och marklyft). Läs mer här om ni är intresserade: http://fitnesskolan.se/rastyrka-jim-wendlers-5-3-1-metod/
Och efter 16 pass med den metoden ska jag alltså gå tillbaka till "vanlig" träning med förhoppningsvis lite mer styrka. However, till frågan. Ska jag gå tillbaka till 3x12 på alla övningar sedan? Känns lite tråkigt att bara köra 3x12 på vissa övningar så som marklyft.
Hur gör ni?
Tacksam för svar :)
MentalogisT
2014-04-22, 20:49
Jag kör 5x5 på de fyra basövningarna och 3x8 på alla andra "komplementövningar". Tycker det funkar bra.
lillmesen
2014-04-22, 20:59
Ta det sen när du har klarat av 4vändor wendler :) Skaffa originalböckerna och läs dom, jag tycker inte att fitnesskolan gör metoden rättvisa
Jag kör 5x5 på de fyra basövningarna och 3x8 på alla andra "komplementövningar". Tycker det funkar bra.
och hur kör du med vikterna på 5x5? blir det samma vikt varje set eller ändrar du?
Ta det sen när du har klarat av 4vändor wendler :) Skaffa originalböckerna och läs dom, jag tycker inte att fitnesskolan gör metoden rättvisa
förstår inte riktigt vad du menar :S
MentalogisT
2014-04-22, 21:12
och hur kör du med vikterna på 5x5? blir det samma vikt varje set eller ändrar du?
Jag kör på samma vikt alla set. Klarar jag 5 reps på alla setten så ökar jag vikten med 2.5 kg tills nästa gång.
lillmesen
2014-04-22, 21:14
förstår inte riktigt vad du menar :S
Ett steg i taget, tänkte inte på vad du ska göra efter du har kört 4vändor wendler, en vända/cycle är 4veckor; JAG tror att du aldrig mer vill gå tillbaka till 3x12 igen ;)
Den andra grejen jag skrev var att du bör komma över wendlers böcker om 531träning och studera dom, för det står en del saker med fitnesskolans beskrivning som inte är korrekta.
lillmesen
2014-04-22, 21:15
denna tråd är najs : http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=136832
Ett steg i taget, tänkte inte på vad du ska göra efter du har kört 4vändor wendler, en vända/cycle är 4veckor; JAG tror att du aldrig mer vill gå tillbaka till 3x12 igen ;)
Den andra grejen jag skrev var att du bör komma över wendlers böcker om 531träning och studera dom, för det står en del saker med fitnesskolans beskrivning som inte är korrekta.
okej tack!:)
jag undrar bara om man ska köra den metoden konstant? eller om man ska köra den 4 veckor, sedan köra 4 veckor med vanligt program och sedan köra den igen.
med tanke på att den verkar vara till för att öka ens styrka i övningar
lillmesen
2014-04-22, 21:34
okej tack!:)
jag undrar bara om man ska köra den metoden konstant? eller om man ska köra den 4 veckor, sedan köra 4 veckor med vanligt program och sedan köra den igen.
med tanke på att den verkar vara till för att öka ens styrka i övningar
Vad är egentligen ett "vanligt" program? :P
Vill man fortsätta bli starkare (vilket man vill) så fortsätter man givetvis, eller så testar man något annat. 4veckor wendler kommer inte ge dig ett skit dock, kör minst 4 VÄNDOR dvs 16veckor. Gör även som wendler beskriver, använd dig av något som kallas träningsmax, som du börjar med som 90% av ditt nuvarande 1Rep-max. Det är på träningsmaxet alla % räknas ut ifrån, så du behöver nog sätta dig in i detta lite mer :) Wender 531 är INTE ett 4veckorsprogram.
De flesta jag vet som har kört wendler läääänge byter bara mellan den olika assistansmallarna men behåller huvudlyften (bänk, böj, press, mark), tex är Big But Boring den allra enklaste assistans-mallen, som det finns olika progressioner för. Finns mall för bodybuilding, cross-fit, kroppsviktsövningar ja you name it. Byt inte assistansmall oftare än säg 8 veckor, dvs 2 cykler
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.