Visa fullständig version : Ang. mönstringen
bosse_brutal
2004-03-20, 16:00
Jag har fått kallelse till mönstring om en månad ungefär, och självklart vill man prestera så bra som möjligt, så jag har lite funderingar när det gäller styrke och konditions testet.
Styrketestet, hur går det till egentligen, hur tungt ska man dra för en nia t.ex?
Vad ska man tänka på inför testet/ Bra övningar för att förbereda sig?
Drag till hakan borde va en bra övning, något mer?
Va ska man tänka på inför konditionstestet?
Va länge ska man orka cykla för att nå de olika nivåerna?
Tack på förhand
Styrketestet går till så att du drar i en stång som rör sig i en konstant hastighet. Ju mer du drar desto mer håller en vajer emot. Så du kan inte dra stången snabbare utan du kan bara öka motståndet som vajern sätter till.
Utgångsläget är som ett marklyft fast att man fortsätter upp till hakan. För att få en nia bör man kunna dra för 1400n, motsvarande 140kg i bottenläget. Det BORDE räcka, om man är jämnstark.
Mitt råd är att inte mjukstarta utan ryck och kör full hela vägen upp till hakan. Drar du lite lätt i stången den första sekunden från bottenläget så kommer det sänka ditt snitt.
Hur du ska stå kommer de gå igenom med dig där.
Konditionstestet finns inte så mycke att säga om. De första 4 eller 5 minuterna måste man sätta för att få en 5a. Sen tror jag att man får en 6a för 7 min och sen fortsätter det för varje min. Motståndet ökar också för varje minut. Det man failar på är definitift benstyrkan då jag fick en sjuhelsikes mjölksyra.
Otto GROV
2004-03-20, 16:08
du har tillräckligt med styrka för att klara 9 i styrketestet de vet ja.
annars så är styrke testet en blandning av marklyft o drag till hakan.
Sparrisen
2004-03-20, 16:09
Originally posted by bosse_brutal
Jag har fått kallelse till mönstring om en månad ungefär, och självklart vill man prestera så bra som möjligt, så jag har lite funderingar när det gäller styrke och konditions testet.
Styrketestet, hur går det till egentligen, hur tungt ska man dra för en nia t.ex?
Vad ska man tänka på inför testet/ Bra övningar för att förbereda sig?
Drag till hakan borde va en bra övning, något mer?
Va ska man tänka på inför konditionstestet?
Va länge ska man orka cykla för att nå de olika nivåerna?
Tack på förhand
Styrkeresultatet beror på hur snabbt du drar upp stången, från knähöjd upp till hakan.
Cykelresultatet beror på hur länge du orkar cykla, motståndet ökar för varje nivå.
Träna i smithen och lyft vikter från marken upp till hakan, OBS! knocka inte dig själv... :thumbup:
STyrke ska man vara så explosiv som möjligt, men 9:a ska nog inte vara så stor problem där.
KOndition är nog lite svårare att få 9:a. Först är den viktbaserad på hur länge man behöver cykla vid varje motstånd. Sen ökar det succesivt.
KOndition är mycket benstyrka kan jag garantera.
Min kondis var inte på top då men benen var i fint trim, men det är mycket vilja i den också bara att kämpa till du ligger på golvet med fradga i munnen:naughty: .
Jag ska mönstra 01 april, här ska det inte presteras ett skit för jag tänker fixa mig en frisedel pga noll motivation och svaghet för allt förutom kroppsbyggning :sleep:
Du missar något, jag trodde lumpen skulle vara segt och damp, men detta är fanemig det roligaste jag har gjort.. Så otroligt roliga människor sen samt att jag får tid över så jag kan träna varja dag på ett hyfsat bra gym.. Sen får jag skjuta med :love:
Kallingen
2004-03-21, 02:30
Styrketestet är en blandning mellan marklyft och drag till hakan, alltså axlar och rygg.
Jag själv fick drog 867N vilken var riktigt störande då 9an låg på 869N-> så jag fick en 8:a vilket räcker till allt ändå.
Då drog jag 1767N i början med benen, sen sjönk diagrammet bara neråt, gissar på att dom drog ett genomsnitt i diagrammet, lite besviken dock.
Drar 140kg i marklyft idag och kör ungefär 100kg i böj, så vet du ungefär vart du ligger idag, om du kan jämföra dig :D
Det var några år sen jag mönstra, men när man ska genomföra styrketestet säger testpersonen att man ska dra lungt och inte rycka... Det är kanske inte optimalt för kroppen, men då det endast gäller 2 lyft så skulle jag tipsa om att vill du ha bra resultat så ryck utav bara h*lvete, tryck på ordentligt med benen och spara inte på krutet!
Om du vill köra riktigt hardcore så tar du med dig magnesium och ammoniak...:hbang:
Gaaah hon som såg till mig när jag utförde styrketestet var helt mongo. Räknade med mitt uppvärmningsryck som var en 7:a då hon påstod att man inte behövde bättre för någon tjänst. Därefter drog jag en 9:a och fick en 8:a i slutet!!! :insane:
Pinsamt värre bara få en 8:a :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.